Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta är väldigt ovetenskapligt. Men....

jag har påbörjat nya odlingsplatser några gånger. Gemensamt har varit att det tagit ett par år att få dem att fungera bra.
Ett av landen var en bit mark jag fick låna. Där hade matjorden en gång i tiden skalats av och sålts. Jag fick jorden fräst och blandade i generösa mängder hästgödsel. Hittade ingen mask och joprden kändes trist och kompakt. De fösta året växte det sorgligt dåligt.

Efter ett par år med odling, gödsling och bearbetning var det luckert och växte bra. Första årets trista matta av gatkamomill var borta och mer vanliga ogräs kom.

Kanske kan det vara svårt att "få igång" Jorden om grunden är sand?
Täck med löv och kanske gräsklipp över vintern och mylla ner det i vår tillsammans med övrig gödsling?
Gott om insekter och maskar. Barnets sandlåda har täckt marken i några år. När vi köpte ny sand i våras passade vi på att flytta lådan > jag byggde en odlingslåda med samma mått och behöll den gamla sanden. Den gamla sanden kommer från svärfars landställe och är full med biologiskt "skräp".
Blandade med gammal jord och la på ett lager hästgödsel. La ett lager nyköpt jord ovanpå. Ull ovanpå. Gödslat under säsongen.
Men jag håller med dig om att det kan vara så att processerna behöver komma igång.

Dock har alla mina rotfrukter varit små, oavsett vilken plats jag haft dem på i år. Förutom de två knytnävstora potatisar som jag grävde upp ur det gamla potatislandet.
 
Jobbar hemifrån idag och tog en tur i landet där jag la ut gräsklipp runt purjon på rasten. Och jag hittade en brun gigantisk snigel!! :eek: Jag har inte stenkoll själv på dem, så den dog. Min mor som mördat mängder med spanska tyckte att det kanske var en svensk skogssnigel. Usch, jag hoppas verkligen det. Är ju trist att ha mördat en svensk i så fall, men vi har massor av svarta skogssniglar så det får väga upp. Och de har aldrig rört odlingarna. Jag har haft några åkersniglar eller liknande men absolut ingen invasion, har tagit bort om jag sett någon.

Vi bor ju mitt i skogen så de har i så fall vandrat några hundra meter genom skog från mor och far eller kommit med grusvägen, minst 500 m utan andra hus där de kan tanka upp förråden. Om det kommer hit spanska skogssniglar nu i mängder kommer jag skaffa ankor asap. :yuck:
 
Hm. Haft morötter, lök och solrosor i år. Solrosorna jättetrivdes, resten inte så mycket. Har blivit morötter och lök, men de har inte blivit stora alls.
Värt att prova potatis nästa år.
Här är en jättesuperovetenskaplig, men jag tycker mina solrosor verkar suga omgivningen totalt på näring så grannarna inte får någonting alls. (jag har iofs bara försökt samodla med typ ärtor).
 
Här är en jättesuperovetenskaplig, men jag tycker mina solrosor verkar suga omgivningen totalt på näring så grannarna inte får någonting alls. (jag har iofs bara försökt samodla med typ ärtor).
"Någon" har planterat en solros i en av mina pallkragar. Den har blivit ett monster! Speciellt om man jämför med de som är planterade i gräsmattan och vanliga rabatter. Min slutsats är att solrosor älskar näring. I samma pallkrage satte jag ett litet, litet skott av en rabarber i våras. Och sparris och något mer.. Det var trångt i alla fall. Den lilla rabarbern har växt helt galet och fått enorma blad. Jag drar slutsatsen att solrosor älskar näring och det går bra att ha andra växter i närheten om man har ruskigt bra gödsel. (Jag har nog både bokashi och hästgödsel i den kragen)
 
"Någon" har planterat en solros i en av mina pallkragar. Den har blivit ett monster! Speciellt om man jämför med de som är planterade i gräsmattan och vanliga rabatter. Min slutsats är att solrosor älskar näring. I samma pallkrage satte jag ett litet, litet skott av en rabarber i våras. Och sparris och något mer.. Det var trångt i alla fall. Den lilla rabarbern har växt helt galet och fått enorma blad. Jag drar slutsatsen att solrosor älskar näring och det går bra att ha andra växter i närheten om man har ruskigt bra gödsel. (Jag har nog både bokashi och hästgödsel i den kragen)
Coolt, jag gav upp helt enkelt och offrade en hel liten pallkrage till mina två solrosor. Eller ok 5 solrosor men sniglarna fällde tre (vinbärssnäckorna ser ju så harmlösa ut, men här var de verkligen skickliga. Mördarsniglarna behövde inte ens hjälpa till tror jag. Om en gnager på stammen och en hänger sig ytterst på bladet på en ung så är det klart sedan. :cautious: ). Eftersom de är ensamma gödslar jag dem inte så mycket, men en som bodde i en gödslad förra året försökte bli högre än huset.

Gillar dem så jag har redan planerat vart jag ska ha dem nästa år :D får dem inte så stora två år i rad på samma plats.
 
Apropå solrosor så är min Russian giant faktiskt gigantiska. De är långt över tunneln som är 2 meter hög, uppskattar dem till minst 3 m men säkert lite över. Tror de klappar ihop snart dock så får nog kapa dem...

Igår ryckte jag upp de största morötterna och la i en låda i jordkällaren. Det är tämligen fuktigt där oftast så jag hoppas miljön funkar för dem. Upplevde att vissa morötter började bli träiga i mitten så det är väl inte lönt att låta dem stå för länge i landet. Det största problemet är snarare att jordkällare är så himla läskiga!
 
Nu måste jag gräva två syrenhortensia två klematis två rönnspirea och lite lökar behöver ner i jorden
Och så måste jag ta hand om jordgubbarna som växer så det knakar och revar sig överallt och göra en ny rosenrabatt och fylla på med jord i pallkragarna :)
 
Jag ska försöka orka fokusera idag och lyckas flytta två rosor idag. Men behöver gräva bort knölklockrötter först. Och blunda för allt annat som behöver göras.
 
Jag ska försöka orka fokusera idag och lyckas flytta två rosor idag. Men behöver gräva bort knölklockrötter först. Och blunda för allt annat som behöver göras.
Ooooh! är det inte intressant att någonting som är så litet kan ha så stora rötter :sneaky: jag har inte grävt sådana sedan jag var 17 men det var en verklig chock.
 
Gick ihop med en vän och köpte sättvitlök. Nu har jag 5 sorter hemma :crazy:. Hur odlar man vitlök? Jordtyp? Planteringstid? Rad-/plantavstånd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 400
· Visningar
46 154
Senast: tanten
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
12 342
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 949
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp