Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan rekommendera Pratensis, de har även blandningar utan gräsfrö om man inte vill ha det. :) De har också en blandning med ettåriga blommor som kommer första året, tror det är blåklint, klätt och vallmo (de ingår också i de flesta ängsblandningarna).
Jag rekommenderar också Prantensis. Vi valde att köpa fröblandningar därifrån när vi startade vårt ängprojekt på jobbet.
 
Äntligen gjorde jag lite trädgårdsjobb i helgen. :) Vattnade och gödselvattnade i stackars tunneln, har gett upp lite nu när det varit så kallt så inget mognar där inne heller. Gurkorna verkar ha gett upp och det finns mängder med omogna tomater och auberginer. Tomaterna ser dock extremt fina ut i plantorna men auberginerna gillade inte att det var runt 5-7 grader kallt någon natt nyligen. De lever men ser lite kala ut.
Men nu ska vi få runt 20 grader i två dagar, och rätt så gott om sol på 10 dagars-prognosen med runt 15 grader på dagarna. Så tomaterna är kvar på plantorna och hoppet lever.

Sen har jag gjort klart två pallkragar, rensat och gödslat upp. Sådde grönsaker i den ena och perenner i den andra. Massor med perenner! Sen planterade jag två alunrot (alunrötter?) i perennrabatten. Insåg att jag behöver fler för att fylla upp. :d
 
Ok. Kan vara så att jag inte tänkte riktigt när jag tog in solrosorna för torkning.
M v h
malumbub, som städat bort massor med småinsekter i tvättstugans tak, skåpdörrar, väggar, ytterdörr och i fönstrena i kök och matrum

:banghead:




(Skyller ALLT på förkylning. Och är glad över att jag hängde huvudena i tvättstugan och inte nån annanstans i huset.)
 
Ok. Kan vara så att jag inte tänkte riktigt när jag tog in solrosorna för torkning.
M v h
malumbub, som städat bort massor med småinsekter i tvättstugans tak, skåpdörrar, väggar, ytterdörr och i fönstrena i kök och matrum

:banghead:




(Skyller ALLT på förkylning. Och är glad över att jag hängde huvudena i tvättstugan och inte nån annanstans i huset.)
Örk!
Har sett att man kan lämna dem ute på plantan till fåglarna, men mina verkar alltid mögla? Ska det vara så? Eller är det meningen att man ska torka dem inne och hänga ut dem igen till fåglarna?
 
Örk!
Har sett att man kan lämna dem ute på plantan till fåglarna, men mina verkar alltid mögla? Ska det vara så? Eller är det meningen att man ska torka dem inne och hänga ut dem igen till fåglarna?
Undrar varför dom möglar :confused:
Jag lämnar alltid mina kvar på plantan och så får fåglarna äta därifrån, har inte haft problem med mögel.
 
Kan rekommendera Pratensis, de har även blandningar utan gräsfrö om man inte vill ha det. :) De har också en blandning med ettåriga blommor som kommer första året, tror det är blåklint, klätt och vallmo (de ingår också i de flesta ängsblandningarna).
Ja pratensis är bra, bra med lokala fröer och för olika markförutsättningar också! Nu skulle jag ändå beställa från impecta, men blir kanske pratensis nästa gång. Tack!
 
Äntligen gjorde jag lite trädgårdsjobb i helgen. :) Vattnade och gödselvattnade i stackars tunneln, har gett upp lite nu när det varit så kallt så inget mognar där inne heller. Gurkorna verkar ha gett upp och det finns mängder med omogna tomater och auberginer. Tomaterna ser dock extremt fina ut i plantorna men auberginerna gillade inte att det var runt 5-7 grader kallt någon natt nyligen. De lever men ser lite kala ut.
Men nu ska vi få runt 20 grader i två dagar, och rätt så gott om sol på 10 dagars-prognosen med runt 15 grader på dagarna. Så tomaterna är kvar på plantorna och hoppet lever.

Sen har jag gjort klart två pallkragar, rensat och gödslat upp. Sådde grönsaker i den ena och perenner i den andra. Massor med perenner! Sen planterade jag två alunrot (alunrötter?) i perennrabatten. Insåg att jag behöver fler för att fylla upp. :d
Vad sår du för grönsaker nu?
 
En av tomaterna jag hade förra året har lyckats fröså sig själv (2 plantor) men de är naturligtvis mycket sena! Men en av dem har ett gäng gröna tomater! Hoppas att värmen håller i sig ett tag till så de hinner bli tillräckligt klara för att mogna klart inomhus.
 
Örk!
Har sett att man kan lämna dem ute på plantan till fåglarna, men mina verkar alltid mögla? Ska det vara så? Eller är det meningen att man ska torka dem inne och hänga ut dem igen till fåglarna?
Det finns de som inte gör annat än stt bara sätta en papperspåse över, som skydd från fåglarna, tills det är dags...men hur bra blir det när det regnar o blåser?!?

Möglet kommer ju av att det blivit fukt kvar i blommorna. Kanske står de för fuktigt? Eller tätt? Annars brukar de ju inte mögla - många låter dem bara sitta kvar.

Annars kan man ju kapa av huvudena, hänga upp o ner nånstans och sen hänga fram på vintern.
 
Undrar varför dom möglar :confused:
Jag lämnar alltid mina kvar på plantan och så får fåglarna äta därifrån, har inte haft problem med mögel.
Det finns de som inte gör annat än stt bara sätta en papperspåse över, som skydd från fåglarna, tills det är dags...men hur bra blir det när det regnar o blåser?!?

Möglet kommer ju av att det blivit fukt kvar i blommorna. Kanske står de för fuktigt? Eller tätt? Annars brukar de ju inte mögla - många låter dem bara sitta kvar.

Annars kan man ju kapa av huvudena, hänga upp o ner nånstans och sen hänga fram på vintern.

Ja det är lite lustigt, eller är det så de ser ut? De blir som grå-svarta successivt tills det täcker hela disken. Ser ut som mögel och det har hänt varje år. Kan inte påstå att de står tätt, de som blommat över nu är solitärer högt över de andra grönsakerna. Sen ruttnar fästet till stjälken och de ramlar av.
 
Vad sår du för grönsaker nu?
Jag sådde spenat, små runda morötter, rädisor, sallat och asiatisk bladkål. Vad som blir av det hela beror väl på hur hösten och vintern blir, antingen skörd innan/under vintern, eller till våren. Funderar på att snickra ihop ett lock av plast och se om det ger tillräckligt skydd om vintern blir sträng.
 
Skördade första vitkålshuvudet igår, sorten Brunswick med en vikt på 1,3 kg efter bortrensade blad. :) Lärdom till nästa år: odla fler TIDIGA kålsorter. Det har varit en himla väntan!! Sen upptäcker jag att det finns sommarsorter som mognar jättefort, suck. Samma med blomkålen, har ett första huvud redo för skörd nu och några på gång. Nästa gång ska jag odla både tidigare sorter och minisorter - kanske lite mer användbart till vardags än ett gigantiskt huvud. O_o

Fick också en del squash av min mor, borde tärna och frysa in. Likaså har de gott om skördeklar broccoli nu. Har plockat hem en första ganska liten pumpa, den har eftermognat en vecka och djupnat i färgen. Undrar om man kan använda den i helgen tro? Har några Rouge vif d'Etampes på gång också som ser ut att bli rätt stora. :d

September ger och ger och ger!
Vad det också ger är vad jag tror är sorgmyggor i mina auberginkrukor i tunneln. Det kan förklara varför de sett så ledsna ut. Alla krukorna åkte ut och inget annat ser angripet ut, allt står direkt i backen så de borde väl inte drabbas.
 
Blandade med jord, hästgödsel och hönspellets.
Detta är väldigt ovetenskapligt. Men....

jag har påbörjat nya odlingsplatser några gånger. Gemensamt har varit att det tagit ett par år att få dem att fungera bra.
Ett av landen var en bit mark jag fick låna. Där hade matjorden en gång i tiden skalats av och sålts. Jag fick jorden fräst och blandade i generösa mängder hästgödsel. Hittade ingen mask och joprden kändes trist och kompakt. De fösta året växte det sorgligt dåligt.

Efter ett par år med odling, gödsling och bearbetning var det luckert och växte bra. Första årets trista matta av gatkamomill var borta och mer vanliga ogräs kom.

Kanske kan det vara svårt att "få igång" Jorden om grunden är sand?
Täck med löv och kanske gräsklipp över vintern och mylla ner det i vår tillsammans med övrig gödsling?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 497
· Visningar
48 738
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 678
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 262
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp