Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller bevattning så har jag solcellsdriven bevattning och håller bara koll på att det finns vatten i tunnan
Jag har ett gammalt växthus som jag vill byta ut men nu funderar jag på att först sätta upp ett nytt bredvid och byta ut det gamla senare eller till och med behålla det
Jag kommer att behöva göra det mesta själv och det kommer ta tid så river jag det gamla står jag ju utan växthus :nailbiting:
Det gamla växthuset fungerar ju hyfsat även om det är trångt och dragit och några glasrutor trasiga men tomaterna växer
Jag vill göra en ordentlig grund eventuellt isolerad med marksten som golv
Är det inte bättre att behålla det gamla som trots (eller tack vare!) sitt utseende är ett perfekt tomathus?
Och så bygger du ett nytt (större?) också?
Jag tror inte att du blir varken glad eller hjälpt av två små växthus.

Jag har bara ett litet växthus, men det fyller sin funktion perfekt som förgroddshus till det som ska planteras ut på friland sen. Så om/när jag får råd så bygger jag ett stort, tänk lite orangeri, på en ny plats i trädgården istället.
 
Är det inte bättre att behålla det gamla som trots (eller tack vare!) sitt utseende är ett perfekt tomathus?
Och så bygger du ett nytt (större?) också?
Jag tror inte att du blir varken glad eller hjälpt av två små växthus.

Jag har bara ett litet växthus, men det fyller sin funktion perfekt som förgroddshus till det som ska planteras ut på friland sen. Så om/när jag får råd så bygger jag ett stort, tänk lite orangeri, på en ny plats i trädgården istället.
Jag var ute och stegade och eftersom plommonträdet gav upp får jag nog plats med ett 20 kvm stort :up:
Tack käre plommonträd för att du gav upp i vinter :)
Så det får bli ett nytt där och det gamla får vara med en stund till
 
Är det någon som råkar veta hur köldtåliga fikonträd i krukor är? Jag köpte ett fikonträd säsongen 2021, ställde in det på vår inglasade terrass i höstas. Hade tänkt vira in det i fiberduk inför vintern, MEN kung Bore hann först och - 10 kom före jag var beredd.

Har nu virat in mitt lilla träd så gott det går.
Men vad tror experterna? Finns det någon chans att det kryar på sig i vår, eller är hoppet ute?
 
Har hittat ett växthus i 10 mm kanalplast 3 ggr 6,60 men bara en dörr kan man kanske ta upp en dörr till i andra änden?
 
Måste nog börja planera vad jag kan odla kommande säsong, för mycket "ohyra" på morötterna och sallads- och purjolöken jag hade (både insekter och harar). Kanske lite mer sockerärtor, och undrar om man skulle försöka sig på lite andra baljväxter. Kryddor är svårt, det blir oftast alldeles för mycket i förhållande till vad som går åt, och eftersom jag inte har möjlighet till växthus får det bli på sin höjd låga tunnlar med fiberduk. Ska nog försöka rödbetor och palsternacka igen dock, bägge verkade ha funkat rätt okej (förutom lite snigel- och harangrepp).
 
Jag ska 2022 satsa på en jävla massa blomster. Främst olika typer av gamla läkemedelsväxter som inte bara ser fina ut men också gör nytta för pollinering. 2021 var trädgården mest stressande och jag hann verkligen inte ta hand om allt som planerat pga nytt jobb, så nästa år blir det omprioritering så att jag kan njuta mer ordentligt istället.

Dessutom investerade vi ju i bevattningssystem, vilket också är en ordentlig lättnad för arbetsbördan!
Jag tänkte något liknande! Gick från att plugga till att jobba heltid och det var en enorm skillnad på vad jag hann med. För att inte tala om att ta reda på skörden! Jag ska försöka få ner lite mer röd lök, så sallad i omgångar och resten blir bonus. Jag har nog purjolök så jag klarar ett år till.. :angel: vitlöken är satt, kan dock ha så jag klarar mig flera år egentligen :laugh: och min dahliarabatt ska jag lägga en del tid på, men i övrigt funderar jag på att bara direktså sommarblommor i år!
 
Är det någon som råkar veta hur köldtåliga fikonträd i krukor är? Jag köpte ett fikonträd säsongen 2021, ställde in det på vår inglasade terrass i höstas. Hade tänkt vira in det i fiberduk inför vintern, MEN kung Bore hann först och - 10 kom före jag var beredd.

Har nu virat in mitt lilla träd så gott det går.
Men vad tror experterna? Finns det någon chans att det kryar på sig i vår, eller är hoppet ute?
Jag är ingen fikonexpert, men har förstått det som att det beror lite på vilken zon du bor i, om det är en planta av köldtålig sort och hur gammal samt robust den är. Det finns fikon som klarar att övervintra ute, även i kruka. Själv mördade jag ett fikon förra vintern då jag inte kom ihåg att täcka det innan kylan kom. Det finns en kul fb-grupp som heter fikonodling i Sverige. De vet allt!
 
Jag är ingen fikonexpert, men har förstått det som att det beror lite på vilken zon du bor i, om det är en planta av köldtålig sort och hur gammal samt robust den är. Det finns fikon som klarar att övervintra ute, även i kruka. Själv mördade jag ett fikon förra vintern då jag inte kom ihåg att täcka det innan kylan kom. Det finns en kul fb-grupp som heter fikonodling i Sverige. De vet allt!
Plantan är ett reafynd från Bauhaus. Väääldigt lite information om sort.
Plantan är ett par år.

Ska kolla in FB-gruppen, tack så mycket för tipset!
 
Idag när vi kom hem efter tre dagars bortavaro möttes vi av ett vidöppet odlingsrum :arghh: Tror dörren måste varit slarvigt stängd/bara tillskjuten och så har vinden fått upp den. Och det har varit ner till -15 de här dagarna. Utöver det onödiga i att frostvakten måste gått för hårdtryck (hej elräkning :crazy:) undrar jag lite över hur det gått för det som står på övervintring därinne. Fikonträd, mårbackor och jätteverbena bland annat...
IMG_20211226_151358.jpg
 
Idag när vi kom hem efter tre dagars bortavaro möttes vi av ett vidöppet odlingsrum :arghh: Tror dörren måste varit slarvigt stängd/bara tillskjuten och så har vinden fått upp den. Och det har varit ner till -15 de här dagarna. Utöver det onödiga i att frostvakten måste gått för hårdtryck (hej elräkning :crazy:) undrar jag lite över hur det gått för det som står på övervintring därinne. Fikonträd, mårbackor och jätteverbena bland annat...
Visa bifogad fil 82707
Det är nog kört för allt. :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 552
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
45 944
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp