Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får väl också börja planera lite för 2022.. orken förra året var nästan obefintlig pga graviditet, och hösten har också gått lite ifrån mig, har tex inte lyckats sätta vitlök i höst :eek:

Har misslyckats med majs två år i rad (dvs år ett blev skörden obefintlig och i år tog fåglarna varenda majskorn innan vi hann skörda) så velar mellan "tredje gången gillt" och "aldrig mer". I övrigt blir nog devisen "inte så mycket" för jag är trött på att vara stressad över allt som ska tas omhand... Lite tomater, gul lök, 2-3 gurkor får det väl bli. Och zucchini, och lite sallat. Får se om jag testar något nytt.

Inser att jag låter lite odlingsskeptisk :D men det kanske ändrar sig när våren närmar sig
 
Grohus hade rea :up:
Hade du ett från Grohus?
Visst var det ganska lätt att montera :confused: :angel:
Så nu har jag beställt :banana:
Detta fick det bli 20 kvm
http://grohus.se/produkt/vaxthus/stormsakra-stalvaxthus/jubileumspaket-variant-249-mur-20cm/
Kan det bli vår nu :p

Ja, Grohus. :) Bra växthus, usel kundservice. Vi slog upp vårt på en helg, om man räknar bort markförberedelserna.

Nu har du ju redan beställt men jag hade skippat pulverlackat, om du valt det. Samt sett till att alla skruvar, muttrar etc är rostfria (när vi beställde vårt var det ett tillval som vi missade). Rekommenderar starkt automatisk fönsteröppnare och en extra dörr. Behöver du komplettera din beställning, se till att maila så att du har allt skriftligt. Ring inte.
 
Vilken är eran favoritchili? Tomater och paprikor har jag hunnit skaffa favoriter av, men chili har jag bara odlat i två år och hittills provat lite olika. Jag vill inte ha någon jättestark sort, utan någon mildare variant.
 
Ja, Grohus. :) Bra växthus, usel kundservice. Vi slog upp vårt på en helg, om man räknar bort markförberedelserna.

Nu har du ju redan beställt men jag hade skippat pulverlackat, om du valt det. Samt sett till att alla skruvar, muttrar etc är rostfria (när vi beställde vårt var det ett tillval som vi missade). Rekommenderar starkt automatisk fönsteröppnare och en extra dörr. Behöver du komplettera din beställning, se till att maila så att du har allt skriftligt. Ring inte.
Inte pulverlackat check
Automatiska fönsteröppnare check
Eftersom det var paketpris rea ingen extra dörr men hur svårt kan det va :p
Det stod inget om rostfria skruvar eller hängrännor för den delen men det löser sig
Nu har jag velat hit och dit om växthusköp i snart ett år så nu slog jag till :)

Det står så här på deras sida :angel: så det får de väl leva upp till då :D
Vi säljer tusentals växthus varje år och strävar efter att ha en så bra kundservice och så många nöjda kunder som vi bara kan. Vilket har återspeglat sig på våra undersökningar där vi får högst betyg av alla växthusleverantörer i hela Sverige.
 
Inte pulverlackat check
Automatiska fönsteröppnare check
Eftersom det var paketpris rea ingen extra dörr men hur svårt kan det va :p
Det stod inget om rostfria skruvar eller hängrännor för den delen men det löser sig
Nu har jag velat hit och dit om växthusköp i snart ett år så nu slog jag till :)

Det står så här på deras sida :angel: så det får de väl leva upp till då :D
Vi säljer tusentals växthus varje år och strävar efter att ha en så bra kundservice och så många nöjda kunder som vi bara kan. Vilket har återspeglat sig på våra undersökningar där vi får högst betyg av alla växthusleverantörer i hela Sverige.

Det blir säkert toppen! Växthusen är stadiga och rejäla som sjutton.
 
Vilken är eran favoritchili? Tomater och paprikor har jag hunnit skaffa favoriter av, men chili har jag bara odlat i två år och hittills provat lite olika. Jag vill inte ha någon jättestark sort, utan någon mildare variant.

Den jag oftast använder i maten är min s k ”Ica-chili”, alltså som jag tog fröer från ett köpt exemplar för några år sedan. Sedan har jag fortsatt att ta fröer från dem som jag själv dragit upp, levererar både tidigt och rikligt varje år. Det är nog motsvarande Long slim cayenne, ser ut som den i alla fall.

Min snyggaste som jag också tycker är bra och inte alltför stark är Jamaican Bell, ser ut som fullt med röda julklockor när de mognar.
 
Det blir säkert toppen! Växthusen är stadiga och rejäla som sjutton.
Stadigt låter bra :up:
Nu ringde de från Grohus och bad så hemskt mycket om ursäkt men det saknades visst en del och kunde jag tänka mig leverans i mars?
Jag hade väl inte direkt tänkt att montera det förrän tidigast mars ändå måste först helst hitta någon som kan gräva och sen göra en grund lägga marksten och dra ut el
 
Stadigt låter bra :up:
Nu ringde de från Grohus och bad så hemskt mycket om ursäkt men det saknades visst en del och kunde jag tänka mig leverans i mars?
Jag hade väl inte direkt tänkt att montera det förrän tidigast mars ändå måste först helst hitta någon som kan gräva och sen göra en grund lägga marksten och dra ut el

...och mura, antar jag? Det tar ju sin tid, så det kanske inte är någon brådska med växthuset just nu.
 
Det beror möjligen på vilka parametrar som ingår i smidigare, men generellt: nej. Ju större växthus, desto bättre luftväxling, desto bättre möjligheter att reglera temperatur. Två mindre gör att du har två ställen att vattna och att du dessutom lär behöva vattna och skugga ännu mer totalt sett pga värmen. Dvs i mitt tycke är större alltid = bättre när det kommer till växthus.

Edit: men två mindre (eller ett litet) växthus är ändå väldigt mycket bättre än inget alls! Också i mitt tycke. Jag har bara haft mitt i tre år, och nu hade jag lagt mig i fosterställning och gråtit och slagit med händerna i marken om jag skulle tvingas gå tillbaka till tiden utan växthus. :)
I det läget är jag :cry: Min tunnel DOG och jag har inga möjligheter att skaffa en ny i år.
Jobbet kommer istället att bli att montera isär det krokiga och sönderbrutna skelett jag har i trädgården. Har insett att jag måste såga itu det med handkraft. Det lär ta ett tag.

Har sålt min bensindrivna jordfräs eftersom jag inte orkade dra igång den längre. Siktar på en en elektrisk. Utan fräs blir det ingen odling - att handgräva landet är inte görligt.

Bläddrar bland fröpåsarna och ser att jag har det mesta av det jag kommer att odla. :)
 
Jag har ett större projekt i vår och det är att anlägga en helt ny köksträdgård. I min gamla köksträdgård råkade jag plantera ett svagväxande körsbärsträd (trodde jag..) och det växte blixtsnabbt upp till ett stort fylligt träd som inte alls var svagväxande utan som nu skuggar hela köksträdgården + lite till 🤨 Så nu måste jag hitta en ny plats och i somras blev jag tvungen att med grävmaskinhjälp gräva bort ett större buskage av syren som hade drabbats av honungsskivling 😢 Då man inte bör plantera vedartade växter på den platsen igen, trots att jag var noga med att ta bort allt mycel, så tyckte jag att det vore en bra plats för köksträdgård! Jag tänker mig en större variant av medeltida klosterträdgård som utgångsläge. Efter mkt beräkningar och velande så blir det nog cortenplåt i odlingsbäddarna, har samma i alla rabatter. Inte gratis men blir nog snyggast och mest hållbart!
 
Vilken är eran favoritchili? Tomater och paprikor har jag hunnit skaffa favoriter av, men chili har jag bara odlat i två år och hittills provat lite olika. Jag vill inte ha någon jättestark sort, utan någon mildare variant.
Jag gillar spaghettichili, den är kul att odla för att den ser så knäpp ut och den är enkel att handskas med. Lätt att torka, lätt att frysa, lätt att laga mat med eftersom man enkelt klipper den i lagom bitar. Inte så stark men med god chilismak.
 
Hoppar in i tråden. Vi planerar att bygga två odlingslådor till.
I den som redan finns sitter det gräslök, amerikanska blåbär och smultron.
Tanken är att plantera om rabarber och hallon i den ena lådan och i den andra lite annat smått å gott. Tänker något i stil med lök och kryddor, men inte helt bestämt än på vad som är planerat.

Så får vi se va som händer.
Vi har en hel del som ska fixas i trädgården, bland annat ska vi hämta jord och börja jämna till gräsmattan för framtida robotgräsklippare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 552
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
45 944
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Dejtingtråden del 37
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp