Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in i tråden. Vi planerar att bygga två odlingslådor till.
I den som redan finns sitter det gräslök, amerikanska blåbär och smultron.
Tanken är att plantera om rabarber och hallon i den ena lådan och i den andra lite annat smått å gott. Tänker något i stil med lök och kryddor, men inte helt bestämt än på vad som är planerat.

Så får vi se va som händer.
Vi har en hel del som ska fixas i trädgården, bland annat ska vi hämta jord och börja jämna till gräsmattan för framtida robotgräsklippare.
Beroende på hur stor låda ni ska göra kommer rabarber vilja ha en egen! Dom blir enorma.
 
Tycker väldigt om perioden nu, med planer och att gå och längta till varmare väder och längre dagar 🤗 som vanligt så har jag en lång lista och vi kommer säkert inte hinna med ens 1/3, men vad gör det, vi har ju roligt på vägen 😎

Just nu håller jag på och planlägger rabatter, vi har allt för mkt gräsmatta runt sommarstugan 😁 funderar på en dahlia & sommarblomst rabatt, en med bara sommarblommor, en med ätbara blommor och en med eterneller och prydnads gräs. Planen är att direktså det mesta.

Sen på listan har vi;
- Pergola, med vindruvor längs ena långsidan
- Ta bort en del av ett stort trädäck, stenlägga den nya biten uteplats och försöka mura upp en grill lr eldstad
- bygga ett litet växthus av gamla fönster
- få på plats 1-2 nya pallkragar med smultron och jordgubbar iaf och kanske sallat, tänkte våra små kunde ha varsin kanske.
- en rabatt med blåbärsbuskar
- göra färdigt vår ställning till hängmattan

Har någon bra tips på hur en bygger ett litet växthus? Jag ser för mig en murad grund, stomme av trä (vad det nu kallas) också fäster man fönster i stommen. Är lite orolig för säkerheten med, kombo barn och gamla fönster, kan man förbättra säkerheten på fönsterna på något sätt? Det kommer stå nära en husvägg, egentligen precis intill, är det dumt?
 
Jag gillar spaghettichili, den är kul att odla för att den ser så knäpp ut och den är enkel att handskas med. Lätt att torka, lätt att frysa, lätt att laga mat med eftersom man enkelt klipper den i lagom bitar. Inte så stark men med god chilismak.
Har du tips på var jag kan hitta den? Jag försökte söka på nätet, men hittade bara två ställen där det stod "slut i lager". Attans.
 
Beroende på hur stor låda ni ska göra kommer rabarber vilja ha en egen! Dom blir enorma.
Lådorna är rätt stora (hemmasnicke). Rabarbern verkar inte trivas där den är nu å är jätte tanig.
Då lådorna är stora så va tanken halva hallon och halva rabarber, får först se om rabarbern överlever flytten. :/

Kommer ändå inte ske förrän våren är kommen å nya lådan byggd. 🙈😅
 
Alltså jag är sjukt
Har du tips på var jag kan hitta den? Jag försökte söka på nätet, men hittade bara två ställen där det stod "slut i lager". Attans.
Aj då. Jag har förökat upp från en planta som jag fick för ett par år sen. Kan möjligen dela med mig, men vill se att de jag satt gror först!
 
Lådorna är rätt stora (hemmasnicke). Rabarbern verkar inte trivas där den är nu å är jätte tanig.
Då lådorna är stora så va tanken halva hallon och halva rabarber, får först se om rabarbern överlever flytten. :/

Kommer ändå inte ske förrän våren är kommen å nya lådan byggd. 🙈😅
Den här hade jag planterat tillfälligt och flyttat. Måste ha missat en rotbit. :laugh: såhär växte den på en säsong från ingenting. Jag skulle inte plantera något inom en meter från en rabarber.
Screenshot_20211227-195915~2.jpg
 
Alltså jag är sjukt

Aj då. Jag har förökat upp från en planta som jag fick för ett par år sen. Kan möjligen dela med mig, men vill se att de jag satt gror först!
Jag får hålla utkik, helt enkelt. Hittar jag så hittar jag. 😊

Om någon vill byta frön så har jag tagit egna från de sorter jag hade i år. Hot Lemon, Chiluacle Negro, Gusto Purple och Hungarian Hot Wax.
Hot Lemon var helt galen! Den ville erövra världen och var på god väg att ta över växthuset. Men den är riktigt god och har tydlig citrusdoft/smak och gav maaaassor av frukt!
 
Här har vi precis börjat odlingsåret 2022 (om man räknar bort novembertomaterna :angel:) med en beställning av fröer till chili och kronärtskocka. Planerar vad som ska vara i vilken odlingslåda och håller tummarna för att rådjuren inte lyckades med sin rabarbermassaker i höstas när de fullkomligen slaktade får lilla klena planta
 
Den här hade jag planterat tillfälligt och flyttat. Måste ha missat en rotbit. :laugh: såhär växte den på en säsong från ingenting. Jag skulle inte plantera något inom en meter från en rabarber.
Visa bifogad fil 82780
Jag vet å har sett hur stora de kan bli, som sagt lådorna är stora. Får plats både hallon å rabarber i en, sen e den full.
Hade varit najs om den ville ta sig. Riktigt ynklig nu. Knappt man kan kalla den rabarber, stjälkarna va pinnsmala å få.
 
Hoppar in här :) Glad nybörjare som odlat tomater i två år och 2021 utökade med chili. Hade tidigare inte möjlighet till mer odling men har nu flyttat och hoppas på att kunna utöka (men vill ta det långsamt och se vad jag orkar med).

Nu har jag blivit med fint växthus och undrar hur jag bäst ska nyttja det. Kommer tomaterna trivas bättre där än ute (i stora krukor)? Vad har man annars växthus till? Tar gärna emot tips!
 
Hoppar in här :) Glad nybörjare som odlat tomater i två år och 2021 utökade med chili. Hade tidigare inte möjlighet till mer odling men har nu flyttat och hoppas på att kunna utöka (men vill ta det långsamt och se vad jag orkar med).

Nu har jag blivit med fint växthus och undrar hur jag bäst ska nyttja det. Kommer tomaterna trivas bättre där än ute (i stora krukor)? Vad har man annars växthus till? Tar gärna emot tips!

Vilka tomater som passar var är ganska sortberoende (även om tomat ofta är tacksamt att odla, det blir ju liksom alltid frukt ändå). Vad odlar du för tomater?

I mina växthus har jag haft tomater, chili, paprika, tomatillo, gurka, meloner, vindruvor, aubergine.
 
Jag får hålla utkik, helt enkelt. Hittar jag så hittar jag. 😊

Om någon vill byta frön så har jag tagit egna från de sorter jag hade i år. Hot Lemon, Chiluacle Negro, Gusto Purple och Hungarian Hot Wax.
Hot Lemon var helt galen! Den ville erövra världen och var på god väg att ta över växthuset. Men den är riktigt god och har tydlig citrusdoft/smak och gav maaaassor av frukt!

En varning bara, Gusto Purple är en F1-hybrid så en vet inte säkert vad som kommer upp från fröna :D
 
Jag vet å har sett hur stora de kan bli, som sagt lådorna är stora. Får plats både hallon å rabarber i en, sen e den full.
Hade varit najs om den ville ta sig. Riktigt ynklig nu. Knappt man kan kalla den rabarber, stjälkarna va pinnsmala å få.

Jag flyttade upp våra lite i våras (de satt direkt i marken) och satte en kant runt, fyllde på med massor av hästgödsel och lite ny jord och de växte sig nog tre gånger så stor i somras som de någonsin varit innan. :nailbiting::up: Trodde nog det skulle t någon säsong att hämta sig efter flytten, men icke!
 
Jag flyttade upp våra lite i våras (de satt direkt i marken) och satte en kant runt, fyllde på med massor av hästgödsel och lite ny jord och de växte sig nog tre gånger så stor i somras som de någonsin varit innan. :nailbiting::up: Trodde nog det skulle t någon säsong att hämta sig efter flytten, men icke!
Jag hoppas jag kan hitta den å få me den. Tror inte den trivs där den är nu. Är massa andra buskar (ej ätbara för människor) i närheten. Därav min tanke att försöka samla allt i ett land, eller tja flera men nära varandra. 😅
 
Vad har man annars växthus till? Tar gärna emot tips!

Man sitter och njuter med en kopp kaffe och en semla när solen står på tidigt i februari.
Man skaffar ett eller flera citrusträd i kruka för att inhalera doften när de blommar.
Man sätter sig där med en kopp te eller lite glögg en stjärnklar vinterkväll och tittar på himlen.
Man förodlar grönsaker och blommor.
Man drar upp lite extra tidig sallat som sås på vintern.
Man skördar slanggurkor och auberginer, paprika och chili och fler sorters tomater än som funkar ute.
Och ibland så bara tittar man på sitt växthus, och är lycklig.

0EDE9530-F136-4E03-B2EE-D002B434B3F0.jpeg
 
Man sitter och njuter med en kopp kaffe och en semla när solen står på tidigt i februari.
Man skaffar ett eller flera citrusträd i kruka för att inhalera doften när de blommar.
Man sätter sig där med en kopp te eller lite glögg en stjärnklar vinterkväll och tittar på himlen.
Man förodlar grönsaker och blommor.
Man drar upp lite extra tidig sallat som sås på vintern.
Man skördar slanggurkor och auberginer, paprika och chili och fler sorters tomater än som funkar ute.
Och ibland så bara tittar man på sitt växthus, och är lycklig.

Visa bifogad fil 82795
Och luktar på blommorna i sann Ferdinand anda :)
Undrar om jag inte måste ha ett citronträd i mitt nya växthus
 
Försöker inventera frön på distans. Har sparat mina frö beställningar och går igenom nu. Har en del kul tomater som jag ska pröva mig på, ni som odlar sådana, drar ni upp plantor inomhus? När börjar ni inför vår/sommar? Kan man dra upp i växthus runt april eller är det för sent/kallt? (Zon 1)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 930
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 441
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
87 88 89
Svar
1 771
· Visningar
57 562
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp