Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver flytta en ros. Ska jag göra det nu innan jag beskär den, i samband med att jag beskär den eller efter jag beskurit den?

Ping @athena_arabians 🌹

Jag skulle beskära och flytta den i stort sett direkt efter det. Rosor ska helst vara ostörda en tid efter plantering för att rota sig i lugn och ro, så ska man göra något fix är det bättre att ta så mycket som möjligt i samma veva. Jag utgår iofs från mina egna rosor som alla är tåliga sorter, så det är inte säkert att det är universalt applicerbart.
 
Jag skulle beskära och flytta den i stort sett direkt efter det. Rosor ska helst vara ostörda en tid efter plantering för att rota sig i lugn och ro, så ska man göra något fix är det bättre att ta så mycket som möjligt i samma veva. Jag utgår iofs från mina egna rosor som alla är tåliga sorter, så det är inte säkert att det är universalt applicerbart.

Det är en Leonardo DaVinci som jag planterade för två år sedan, så den är fortfarande ganska liten.

8872AE3C-8E34-424C-A8D2-24E1DEEA4134.jpeg
 
Det är en Leonardo DaVinci som jag planterade för två år sedan, så den är fortfarande ganska liten.

Ingen jag var bekant med sen innan, fin! Det verkar inte som att de blir så stora, någon meter som mest vad jag kan läsa mig till, men min erfarenhet är att det kan variera enormt beroende på läget. Blir det t ex skuggigt under stora delar av dygnet så kan även vanligtvis höga och frodiga sorter bli långsamväxande.

Du kan absolut ge den en extra kick i samband med flytt genom att gödsla i nya hålet och vattna rejält både när den grävts ner och en tid efteråt. För snabbare tillväxt kan man tillföra mer näring ett par gånger under säsongen. Det finns speciella blandningar framtagna för just rosor, men jag använder benmjöl till det mesta i buskväg och det funkar kanon.
 
Jag behöver flytta en ros. Ska jag göra det nu innan jag beskär den, i samband med att jag beskär den eller efter jag beskurit den?

Ping @athena_arabians 🌹

Alltid beskära innan :up: Det är ok att göra det direkt innan flytten.

Behandla den som en nyköpt ros, dvs gräv ordentligt där den ska bo och blanda upp befintlig jord med ordentligt med rosjord. Har det stått en ros där innan så ska all jord direkt kring rosen ersättas med rosjord (detta pga jordtrötthet orsakat av bla rotnematoder). Det gäller alla växter i rossläktet som tex äpplen också.
 
Det är en Leonardo DaVinci som jag planterade för två år sedan, så den är fortfarande ganska liten.

Visa bifogad fil 89929

Förvänta dig bara inte att den blir någon jätte även om du flyttar den. Den klarar upp till zon 3 och de får inte full storlek om de inte är i de lägre zonerna (jag kommer inte ihåg vad du har?).

Det gäller mer eller mindre alla rosor, ska de få sin maximala höjd ska de ha högre zon och bo i en zon väl under sin maxzon. Mina Rose de Rescht är ju inte ens i närheten av storleken de får hos tex @Lillgrådis.

Generellt blir också engångsblommande rosor större även i högre zoner och de som remonterar lite mindre (enligt mina egna erfarenheter även om det finns undantag, Rugosa och en del kanadarosor är ju lite av ogräs).
 
Hjälp! Mina zinnior har börjat få knoppar 😱🙈. Är säkert en månad kvar till de går att plantera ut. Någon som vet hur känsliga de är, dör de direkt av frost som dahlior? (Bor zon 1-2.)
 
Har planterat om sqasch och gurkplant, samt konstaterat att brytbönorns gror och växer som ogräs :cautious:

Sjukt dålig grobarhet på gurkorna dock, av en sort har noll grott och av den andra har bara en tredjedel grott :down: så imorgon ska jag shoppa fler gurkfrön!
 
Imorgon är det dags för shopping till odlingslotten :banana: listan är färdig, blev tvungen plocka bort en hel del innan det passade budgeten 😅 men "roligare" saker får köpas senare, nu är det bara alla förberedelsegrejer med presenning, odlingslåda, markväv, spade, grep m.m. Sen misstänker jag det lär "råka" följa med en blomma eller 2 :angel:
 
I slutet av maj är det marknad i Örebro och Åfallet skogsträdgård kommer dit och säljer växter. Så jag sitter och studerar deras sortimentlista och försöker bestämma mig för vad jag ska ha. Jag skulle vilja ha några minikiwi också, förutom diverse nötter, men har ingen aning om var jag skulle sätta dem. Marknaden är lite före löning. Bah, får låna pengar av mig själv.
 
Jag har ett land fullt med ogräs, där jag tänkt odla eterneller i år. Tänkte att jag skulle grävt och rensat landet innan plantering, men det känns övermäktigt. Kanske kan det räcka att bara ta bort ogräset där plantorna ska vara och sen täcka med tidningar och annat mellan plantorna. Vet dock inte riktigt vart jag ska få tag i täckmaterial.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 928
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 068
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 548
· Visningar
50 841
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp