Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
I slutet av maj är det marknad i Örebro och Åfallet skogsträdgård kommer dit och säljer växter. Så jag sitter och studerar deras sortimentlista och försöker bestämma mig för vad jag ska ha. Jag skulle vilja ha några minikiwi också, förutom diverse nötter, men har ingen aning om var jag skulle sätta dem. Marknaden är lite före löning. Bah, får låna pengar av mig själv.


Äsch, citatet strular…

Jag har ett land fullt med ogräs, där jag tänkt odla eterneller i år. Tänkte att jag skulle grävt och rensat landet innan plantering, men det känns övermäktigt. Kanske kan det räcka att bara ta bort ogräset där plantorna ska vara och sen täcka med tidningar och annat mellan plantorna. Vet dock inte riktigt vart jag ska få tag i täckmaterial.
Låter som en plan tycker jag! lokala mataffären kan ha mycket ofärgad kartongen att täcka med, även överblivna reklamblad i bunt beroende på hur styvt du behöver. Granngården har mycket stooora och ofärgade kartongsjok som de ger bort, om du har någon sådan nära.

Kul med åfallet!!! Jag köpte minikiwi i fjol som en vän nu adopterat (så jag kan ta sticklingar när jag blir med tomt igen). En vitakola och en adam. Berätta gärna om du slår till och vad det blir för namnsort. Min vän tänkte sätta ner dem utanför växthuset (för vatten), men leda in den att växa inne för fruktsättning. Smart tyckte jag!
 
I slutet av maj är det marknad i Örebro och Åfallet skogsträdgård kommer dit och säljer växter. Så jag sitter och studerar deras sortimentlista och försöker bestämma mig för vad jag ska ha. Jag skulle vilja ha några minikiwi också, förutom diverse nötter, men har ingen aning om var jag skulle sätta dem. Marknaden är lite före löning. Bah, får låna pengar av mig själv.


Äsch, citatet strular…


Låter som en plan tycker jag! lokala mataffären kan ha mycket ofärgad kartongen att täcka med, även överblivna reklamblad i bunt beroende på hur styvt du behöver. Granngården har mycket stooora och ofärgade kartongsjok som de ger bort, om du har någon sådan nära.

Kul med åfallet!!! Jag köpte minikiwi i fjol som en vän nu adopterat (så jag kan ta sticklingar när jag blir med tomt igen). En vitakola och en adam. Berätta gärna om du slår till och vad det blir för namnsort. Min vän tänkte sätta ner dem utanför växthuset (för vatten), men leda in den att växa inne för fruktsättning. Smart tyckte jag!
Bra tips om Granngården. Jag har en nära så jag får göra ett besök där.
 
Planterat om spetspaprikorna och tomatpaprikorna, samt sått ytterligare 36 brytbönor.
På blomsterfronten har jag först planterat inköpta solhattarna och aklejorna. Sedan sådde jag gråmalva, gul stockros och en hoper pastellaklejor som alla står ute i skuggiga lägen.
Noterar också att omgång 2 av tomatplantorna har börjat kika fram. Förhoppningsvis går det bättre med dem än med första omgången!
 
Försöker komma till skott och har en dum fråga 😅 ska ha pallkragar i en del av trädgården där det finns kirskål, så planen är markduk under och täckbark runt. Måste)borde man gräva bort gräset först?
 
Försöker komma till skott och har en dum fråga 😅 ska ha pallkragar i en del av trädgården där det finns kirskål, så planen är markduk under och täckbark runt. Måste)borde man gräva bort gräset först?

Nej, det måste man inte. Men om du har markduk under kragarna kan ju inte maskar och dylikt hjälpa dig med jorden.
 
Nej, det måste man inte. Men om du har markduk under kragarna kan ju inte maskar och dylikt hjälpa dig med jorden.
Fast maskar och andra keratur och organismer hittar in ändå, det kanske bara tar lite längre tid. Jag hade gott om daggmask i min gamla bortglömda komposthink med lock, och har massvis med tusenfotingar, mask och liknande i mina planteringslådor på ben också. :)
 
Istället för att bränna upp kvistar på Valborg, så har jag nu varit ute och tuggat dom till flis i min nya leksak :p
Sedan har jag bottnat ett nytt land med klippet. Dit ska bl.a jordärtskockorna få flytta och min rosenkvitten som inte trivs tillsammans med de andra rosorna.
 
Fast maskar och andra keratur och organismer hittar in ändå, det kanske bara tar lite längre tid. Jag hade gott om daggmask i min gamla bortglömda komposthink med lock, och har massvis med tusenfotingar, mask och liknande i mina planteringslådor på ben också. :)
Det var lite det jag hoppades på. Ska lägga lite "skräp" från trädgården i botten av kragen. Tänker där säkert kommer med en del små godgörare i det ^^ 🤞
 
Istället för att bränna upp kvistar på Valborg, så har jag nu varit ute och tuggat dom till flis i min nya leksak :p
Sedan har jag bottnat ett nytt land med klippet. Dit ska bl.a jordärtskockorna få flytta och min rosenkvitten som inte trivs tillsammans med de andra rosorna.
Jag tänkte liknande tankar när jag klippte ner grenarna och bottnade nya komposten :D

Att det sen ska ta nästan fem år innan landskapsarkitekten och landskapsingenjören ordnar till komposten istället för att slänga saker på hög (jaja, det bryts ju också ner så småningom men snyggt är det inte...) behöver vi ju inte tala högt om... :angel:
 
Fast maskar och andra keratur och organismer hittar in ändå, det kanske bara tar lite längre tid. Jag hade gott om daggmask i min gamla bortglömda komposthink med lock, och har massvis med tusenfotingar, mask och liknande i mina planteringslådor på ben också. :)

Trots markduk, alltså? Den tar ju otrolig tid på sig att brytas ner, jag har den enbart i gångarna av den anledningen.
 
Vågar man plantera ut jordgubbsplantorna i veckan? Smhi spår plusgrader framöver.
Eller är det bättre att avvakta någon vecka till? Kan va så att ja e liiiite otålig. :angel:
 
Trots markduk, alltså? Den tar ju otrolig tid på sig att brytas ner, jag har den enbart i gångarna av den anledningen.
Mina planterinslådor står liksom på ben OCH har markduk på insidan - där bor mask och tusenfotingar ändå. :D Sedan kanske de följt med jord och andra plantor, det kan jag inte avgöra. :)
 
Vågar man plantera ut jordgubbsplantorna i veckan? Smhi spår plusgrader framöver.
Eller är det bättre att avvakta någon vecka till? Kan va så att ja e liiiite otålig. :angel:
Jag fick jordgubbsplantor för någon vecka sedan som jag ställde utomhus i sin krukor direkt i väntan på plantering. I fjol planterade jag ut i landet för ett par veckor sedan.

Tillägg: runt zon 4 här!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 928
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
74 087
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 555
· Visningar
51 049
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp