Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fundering.. jag har en kompost hemma. Eventuellt en varmkompost? Den är dock full med "skräp", typ torra löv och gamla kvistar, sen gamla ägaren. Vad ska man göra åt den? Tömma och börja om? Eller går det att försöka trycka ihop och fylla på? Med vad?

Förhoppningen är att kunna ha trädgårdsskräp, inte matavfall :)
 
Var det där "någon annan stans" är, vet jag inte.

Jag har porös, torr, näringsfattig sandjord. Jag skulle gärna vilja göra egen planteringsjord av lövkompost, men saknar kompost för endast löv. Behöver fixa det. Jag håller med om att det vore bra att skippa den torvbaserade köpejorden.
I skogen, fylla ett hål i gräsmattan, utfyllnad i en pallkrage. Precis var som helst där det inte är ivägen.
 
Jag skulle spreja infarten med ättika men fick konstatera att min tryckspruta inte vill fungera. Vet inte vad som är fel, men det kommer inget när jag trycker på sprejknappen.

Annars en rätt produktiv dag. Har planterat en persika, planterat i växthuset och fått bort en massa ris från gräsmattan. Imorgon ska jag ta tag i tallgrenarna som knäcktes i sista snöfallet och sen kan jag se fram emot att kunna klippa gräsmattan för första gången i år.
 
Jag skulle spreja infarten med ättika men fick konstatera att min tryckspruta inte vill fungera. Vet inte vad som är fel, men det kommer inget när jag trycker på sprejknappen.

Annars en rätt produktiv dag. Har planterat en persika, planterat i växthuset och fått bort en massa ris från gräsmattan.
Är munstycket tätt? Tog hand om många sprutor med ättika i när jag jobbade med att rensa miljöstationer och konstaterade att munstyckena ofta var rätt rejält ärgade
 
Hur hopplöst är det att bli av med "Smällbärs buske" vet inte vad de heter egentligen. De där buskarna som skickar typ en miljard rotskott och får vita bär på hösten som man kan smälla.
Ska försöka bli av med en för jag vill hellre ha mina blåbärsbuskar där men undrar om jag är överoptimistisk
 
Ja då är det inte det felet :) Ingen aning om vad som kan vara fel då men plocka isär sprutan och kolla så att det inte är tätt i slangen. Jag antar att du kollat så du får tryck i den?
Det känns som om jag får tryck när jag pumpar den, men inte riktigt på samma effektiva sätt som på jobbets tryckspruta. Får pilla med det där vid nåt tillfälle. Eller bara köpa en ny tryckspruta....
 
Hur hopplöst är det att bli av med "Smällbärs buske" vet inte vad de heter egentligen. De där buskarna som skickar typ en miljard rotskott och får vita bär på hösten som man kan smälla.
Ska försöka bli av med en för jag vill hellre ha mina blåbärsbuskar där men undrar om jag är överoptimistisk
Menar du snöbär? :)
Jag har grävt upp sådana, de växte precis intill en byggnad.

Rätt jobbigt men vi fick bort det mesta, grävde merparten för hand. Håller efter små rotskott bara.
 
Menar du snöbär? :)
Jag har grävt upp sådana, de växte precis intill en byggnad.

Rätt jobbigt men vi fick bort det mesta, grävde merparten för hand. Håller efter små rotskott bara.
Japp så heter de.
Okej det låter ju görbart om än som förväntat jobbigt. Borde gå att klippa bort eventuella rotskott ur blåbärsbuskarna
 
Japp så heter de.
Okej det låter ju görbart om än som förväntat jobbigt. Borde gå att klippa bort eventuella rotskott ur blåbärsbuskarna
Ja, allt beror ju på mängd såklart, hos oss var det nog 5-6 m med buskar, så tog lite i taget. Klippte och grävde, rötterna var inte jättedjupa om jag minns rätt :)
 
Ja, allt beror ju på mängd såklart, hos oss var det nog 5-6 m med buskar, så tog lite i taget. Klippte och grävde, rötterna var inte jättedjupa om jag minns rätt :)
Jag har 2 "solitära" buskar. Båda ska så småningom bort men jag börjar med en. Tyvärr skickar den rotskott många meter från sig men det mesta är gräsmatta så borde gå att döda med gräsklipparen
 
Det känns som om jag får tryck när jag pumpar den, men inte riktigt på samma effektiva sätt som på jobbets tryckspruta. Får pilla med det där vid nåt tillfälle. Eller bara köpa en ny tryckspruta....
Är det en sån rätt billig tryckspruta? Jag köpte en förra året och den fungerade kanske en gång. Mannen kikade på den nu och plockade isär helt, hittade lite läckage men vi kunde inte täta dem. Läste recensioner på liknande och det fanns inte en enda positiva recension. De håller max några gånger. Så trist.
 
Hittade en fantastiskt fin tulpan hos mamma och pappa. Idag regntung och dramatisk. Annars apropå dramatisk så är min nya kärlek just nu skäggiris, måste ha!
IMG_20220521_182625376.jpg
 
Är det en sån rätt billig tryckspruta? Jag köpte en förra året och den fungerade kanske en gång. Mannen kikade på den nu och plockade isär helt, hittade lite läckage men vi kunde inte täta dem. Läste recensioner på liknande och det fanns inte en enda positiva recension. De håller max några gånger. Så trist.
Jag minns inte vad den kostade då det är ett antal år sedan den inköptes. Men det är en Gardena.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 027
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 905
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp