Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går ett såhär stort träd som har växt helt snett att räta upp? Det är så jäkla stenigt/bergigt i marken så det är också svårt att få någon stolpe att fästa bredvid. Ni ser att någon tidigare ägare försökt, men den stolpen är ju lika sned nu som trädet...

Visa bifogad fil 90209
Om trädet stått sådär några år tänker jag det är svårt att lyckas räta upp det nu när det rotat sig i det läget. Alla stöttor och spännband blir mer för att hålla uppe det som redan är snett än att räta upp...

Om ni inte är jätterädda om det skulle jag nog testa att flytta det (det är ju ändå inte ett jättestort träd vad det ser ut) och plantera ner det rakt på annan plats. Inte nu utan i höst, eller tom nästa höst. Rotbeskär eventuellt nu, finns att läsa hur man gör om man googlar trädflytt.
I höst, flytta och sätt ner med en rejäl stödpinne och sadelgjord som stabiliserar trädet de första åren. Sätt pinnen så det håller emot vindfånget som blir i den förhärskande vindriktningen, så ni inte får ett snett träd igen. Beskära kronan kan ju också bidra till att reducera vindfånget.
 
Hur ska en sådan här ros (nypon?) beskäras? Den har inga skott fören typ en meter upp.
AD99CE82-CF03-4D33-9734-26FEDB024D85.jpeg
 
Alltså jag skulle kunna tänka mig lite regn sisådär en 30 mm minst det dubbla går bra med
Här är ju snustorrt :crazy: tror det regnat typ 5 mm på hela april :down:
Inte en sommar 2018 igen :arghh::nailbiting::cry:
Alltså, min erfarenhet av att bo där vi bor är att det hör till undantagen om i får mer regn under våren än vi fått i år. Däremot tycker jag att våren generellt är senare i år än den brukar vara.
 
Det funkar jättebra att kratta fram små rutor och så där. Denna procedur kan du upprepa varje år, samt att växterna själva frösår sig. Det viktigaste är att hålla jorden mager/magra ut den genom att slå ängen varje år och ta bort klippet. Det bästa är om det först får torka på plats så att frön hinner falla av. Riktigt bra förutsättningar får man om man också klipper det kort någon gång under hösten, samt krattar kraftigt på våren för att få bort mossa, löv och annat. Man kan så in fröer i de kala fläckar som blir när man krattar men bäst är att fixa lite jordblottor på hösten så att fröna får ligga ute över vintern. Många behöver nämligen stratifieras innan de gror. :) Följa naturens egen cykel, helt enkelt.
Har man bara en liten yta kan man med fördel hålla efter ogräs löpande, t.ex. gräva upp rotogräs eller klippa bort blommorna innan de fröar.
Vill man få in specifika blommor eller få snabbare blomning kan man plantera in pluggplantor. Antingen köpta från t.ex. Pratensis eller dra upp egna från frö och plantera ut. Glöm inte att de behöver vattnas om det inte regnar.

Presenningen låter ju märkligt. Kolla första hur stor yta den ligger på. Kanske har de försökt kväva något ogräs? Eller haft en upplagsplats för t.ex. ved som vuxit över.
Tack!! Jag kan inte riktigt bedöma marken om den är mager eller ej, men jag gör ett försök helt enkelt! Lät ju inte så jäkla svårt, så värt att testa!

Funderar bara på denna pressening. Som nog kanske snarare är en markduk? (Se bild nedan). Vet inte riktigt skillnaden. Behövs ingen ved här så säkert för att stävja ogräs isåfall. Det har vuxit jord, grästuvor och mossa ovanpå den och när man försöker dra i den så vittrar den sönder så lite svårt att bedöma hur långt den sträcker sig. Nog mer lång än bred, ser att den större del markduk sticker fram längre ner där man också haft massa överblivna stora stenar på den. Kanske för att hålla den på plats. Men, frågan är, ska jag försöka få bort den här markduken eller vad det är? Eller anlägga "äng" ovanpå den? Är lite rädd vad jag ev får fram om jag drar bort den 😵‍💫
PXL_20220503_102503768.PORTRAIT.jpg



Min uppfattning är att det för läääänge sen bott någon väldigt trädgårdsintresserad här. Vi hittar gamla fina stenläggningar etc som helt vuxit igen och man ser spår av massa fina planteringar i bergsskrevorna men allt är så förbaskat igenvuxet! Vet knappt hur man ska få ordning på det.
 
Om trädet växer svagt så tycker jag att du helt enkelt ska låta det vara ifr3en d och inte störa det med att försöka ändra hur det växer.

Däremot är det kanske läge att gödsla? Jag har fått lära mig att slå ner spett och göra ca 4 hål en bit från stammen. Ungefär halva vägen ut till kronans ytterkant. Hälla ner gödning i hålen och trampar igen dem.

Men jag måste ändra hur det växer, det är ju helt snett och växer annars in i husfasader 😅
 
Om trädet stått sådär några år tänker jag det är svårt att lyckas räta upp det nu när det rotat sig i det läget. Alla stöttor och spännband blir mer för att hålla uppe det som redan är snett än att räta upp...

Om ni inte är jätterädda om det skulle jag nog testa att flytta det (det är ju ändå inte ett jättestort träd vad det ser ut) och plantera ner det rakt på annan plats. Inte nu utan i höst, eller tom nästa höst. Rotbeskär eventuellt nu, finns att läsa hur man gör om man googlar trädflytt.
I höst, flytta och sätt ner med en rejäl stödpinne och sadelgjord som stabiliserar trädet de första åren. Sätt pinnen så det håller emot vindfånget som blir i den förhärskande vindriktningen, så ni inte får ett snett träd igen. Beskära kronan kan ju också bidra till att reducera vindfånget.

😱 Kändes som ett jätteprojekt för oss nya husägare! Och risk att hela gräsmattan bredvid behöver grävas upp antar jag? Det där skulle vi nog vilja anlita någon för att göra isf 😅 Om vi inte kan räta upp det blir det nog att vi sågar ner det...
 
😱 Kändes som ett jätteprojekt för oss nya husägare! Och risk att hela gräsmattan bredvid behöver grävas upp antar jag? Det där skulle vi nog vilja anlita någon för att göra isf 😅 Om vi inte kan räta upp det blir det nog att vi sågar ner det...
Varför skulle ni behöva gräva upp gräsmattan? :) Om man rotbeskär så får man en hyfsat behändig klump att gräva upp om det är rötter du tänker på.

Ni kan såklart anlita någon för det också men i stort är det inte klurigare än att plantera ett nytt träd. Synd att behöva börja om när ni har ett träd som redan har några år på nacken och säkert skulle gynnas av en bättre växtplats.
 
Tack!! Jag kan inte riktigt bedöma marken om den är mager eller ej, men jag gör ett försök helt enkelt! Lät ju inte så jäkla svårt, så värt att testa!

Funderar bara på denna pressening. Som nog kanske snarare är en markduk? (Se bild nedan). Vet inte riktigt skillnaden. Behövs ingen ved här så säkert för att stävja ogräs isåfall. Det har vuxit jord, grästuvor och mossa ovanpå den och när man försöker dra i den så vittrar den sönder så lite svårt att bedöma hur långt den sträcker sig. Nog mer lång än bred, ser att den större del markduk sticker fram längre ner där man också haft massa överblivna stora stenar på den. Kanske för att hålla den på plats. Men, frågan är, ska jag försöka få bort den här markduken eller vad det är? Eller anlägga "äng" ovanpå den? Är lite rädd vad jag ev får fram om jag drar bort den 😵‍💫
Visa bifogad fil 90234


Min uppfattning är att det för läääänge sen bott någon väldigt trädgårdsintresserad här. Vi hittar gamla fina stenläggningar etc som helt vuxit igen och man ser spår av massa fina planteringar i bergsskrevorna men allt är så förbaskat igenvuxet! Vet knappt hur man ska få ordning på det.
Har man mängder av ogräs - som brännässlor kirskål, parksallat etc - då är enklaste metoden att täcka dem i några år. Kan det vara nåt sånt?
 
Varför skulle ni behöva gräva upp gräsmattan? :) Om man rotbeskär så får man en hyfsat behändig klump att gräva upp om det är rötter du tänker på.

Ni kan såklart anlita någon för det också men i stort är det inte klurigare än att plantera ett nytt träd. Synd att behöva börja om när ni har ett träd som redan har några år på nacken och säkert skulle gynnas av en bättre växtplats.
Okej då, tack för lite pepp och lugnande ord! Det var rötterna jag tänkte på som du sa, gräsmattan nedanför där trädet står är väldigt smal och sen kommer huset. Bifogar en bild hur det ser ut från annat håll. Allt känns så stort när man inte gjort det förut eller har någon kunskap. Kan man vänta något år med att flytta trädet tror du? Eller när på året är det bäst att ge trädet en ny plats? Är så mycket med allt i hela livet just nu, så tiden till detta projekt känns svårt att få till denna vår/sommar/höst iaf... Behöver ju sätta mig in lite i hur det ska göras. Och fundera på ny plats. Vi har mest berg på vår tomt och övrig yta med tex gräsmatta där trädet skulle trivas är väldigt liten, då skulle vi helt ta bort möjligheten till att tex spela litet parti kubb eller dylikt. Får klura hur vi ev skulle kunna behålla trädet!
PXL_20220502_182948300.jpg
 
Jaa... jag var på Blomsterlandet och kunde givetvis inte låta bli att kolla på rosorna (de brukar inte ha något jag är intresserad av).

En dam med dotter stod där och såg lite förvirrad ut... och efter ett tag frågade hon mig om jag visste något om rosor :D Litegrann tyckte jag :angel: och frågade vad hon undrade över. Hon berättade vad hon sökte och jag rekommenderade några ytterligare sorter förutom de hon hade i vagnen vilket gjorde att hennes vagn fördubblades!
:rofl: Hon plockade alltså på sig dem själv för hon tyckte de verkade passa för vad hon tänkt. Jag borde ha fått provision :laugh:

Jag var i andra kassan sedan men hörde hur hon sa till den kassörskan att "en flicka" gett henne bra råd gällande rosorna 😂
Du är bra på att vara rosornas förspråkare :D När du förklarar så konstaterar man bara att det inte låter så avancerat och de är ju så vackra... Sen vill man ha allihopa :angel:
 
Okej då, tack för lite pepp och lugnande ord! Det var rötterna jag tänkte på som du sa, gräsmattan nedanför där trädet står är väldigt smal och sen kommer huset. Bifogar en bild hur det ser ut från annat håll. Allt känns så stort när man inte gjort det förut eller har någon kunskap. Kan man vänta något år med att flytta trädet tror du? Eller när på året är det bäst att ge trädet en ny plats? Är så mycket med allt i hela livet just nu, så tiden till detta projekt känns svårt att få till denna vår/sommar/höst iaf... Behöver ju sätta mig in lite i hur det ska göras. Och fundera på ny plats. Vi har mest berg på vår tomt och övrig yta med tex gräsmatta där trädet skulle trivas är väldigt liten, då skulle vi helt ta bort möjligheten till att tex spela litet parti kubb eller dylikt. Får klura hur vi ev skulle kunna behålla trädet!
Det är kanske tom bättre att vänta till nästa år med att flytta, men jag skulle isåfall nog ändå beskära rötterna lite i år, det är de som gynnas av att få extra tid att utveckla nya, små rötter. Skulle nog även ta lite i kronan i höst.

Personligen gillar jag att flytta på hösten, då är det ofta blötare i marken och man slipper vattna så mycket extra. Vi bor nog i samma trakter och då är ju ofta början av vintern ganska mild så trädet hinner etablera sig lite på sin nya plats innan det blir kallt.

Förstår att det är klurigt! Men klokt att avvakta lite och känna in trädgården innan ni gör stor förändringar. :)
 
Tack!! Jag kan inte riktigt bedöma marken om den är mager eller ej, men jag gör ett försök helt enkelt! Lät ju inte så jäkla svårt, så värt att testa!

Funderar bara på denna pressening. Som nog kanske snarare är en markduk? (Se bild nedan). Vet inte riktigt skillnaden. Behövs ingen ved här så säkert för att stävja ogräs isåfall. Det har vuxit jord, grästuvor och mossa ovanpå den och när man försöker dra i den så vittrar den sönder så lite svårt att bedöma hur långt den sträcker sig. Nog mer lång än bred, ser att den större del markduk sticker fram längre ner där man också haft massa överblivna stora stenar på den. Kanske för att hålla den på plats. Men, frågan är, ska jag försöka få bort den här markduken eller vad det är? Eller anlägga "äng" ovanpå den? Är lite rädd vad jag ev får fram om jag drar bort den 😵‍💫
Visa bifogad fil 90234


Min uppfattning är att det för läääänge sen bott någon väldigt trädgårdsintresserad här. Vi hittar gamla fina stenläggningar etc som helt vuxit igen och man ser spår av massa fina planteringar i bergsskrevorna men allt är så förbaskat igenvuxet! Vet knappt hur man ska få ordning på det.
Funderar på som tanten att de kanske täckte över lite ogräs? Det är en vanlig presenning och som du ser vittrar den tyvärr sönder. Synd när sådant ligger i backen för det blir bara plastförorening av det hela.
Jag hade nog försökt ta bort den och dyker det upp något otrevlig ogräs får man nog göra en bättre täckning än det där ger. Sådan presenning är inte heller ljustät så vill man faktiskt kväva ogräs behöver det vara en ej ljusgenomsläpplig presenning/markduk eller typ kartong. :)

Har ni tur är det någon ovetandes person som täckt över en fin plantering för att den var "ful" eller misstänkt ogräs. :idea: (med tanke på skicket på trädgården och tidigare igenvuxna anläggningar - det är väl knappast en mycket trädgårdsintresserad person som lagt en presenning sådär?)
 
Funderar på som tanten att de kanske täckte över lite ogräs? Det är en vanlig presenning och som du ser vittrar den tyvärr sönder. Synd när sådant ligger i backen för det blir bara plastförorening av det hela.
Jag hade nog försökt ta bort den och dyker det upp något otrevlig ogräs får man nog göra en bättre täckning än det där ger. Sådan presenning är inte heller ljustät så vill man faktiskt kväva ogräs behöver det vara en ej ljusgenomsläpplig presenning/markduk eller typ kartong. :)

Har ni tur är det någon ovetandes person som täckt över en fin plantering för att den var "ful" eller misstänkt ogräs. :idea: (med tanke på skicket på trädgården och tidigare igenvuxna anläggningar - det är väl knappast en mycket trädgårdsintresserad person som lagt en presenning sådär?)

Haha! Nej, det är nog ingen trädgårdsintresserad person som gjort denna lösning. Ser väldigt hafsigt ut däruppe, haha. Nackdelen när ett hus bytt ägare ofta senaste 10-15 åren. Ingen har väl till slut koll på vad som är gjort eller varför, och har olika intresse och tid.

Jag försöker ta bort presenningen och då är det ju helt blottad jord därunder (har tjuvkikat och ser ingen växtlighet där iaf utan allt är ju ovanpå), det kommer bli fult men kanske perfekt att så massa ängblommor på då! Jag ska försöka samla lite frön under sommaren i närområdet men innan dess kan jag väl köpa en blandning fröer med ängblommor, typ? Spännande detta 😊
 
PXL_20220503_102558903.MP.jpg

Är detta också vanlig presenning? Eller någon markduk?

Denna ligger precis bredvid den gröna. Under en syrenbuske och med flera stenar på. Säkert för att försöka kväva något ogräs som ni säger. Kanske kirkskål eller något liknande.
 
Visa bifogad fil 90243
Är detta också vanlig presenning? Eller någon markduk?

Denna ligger precis bredvid den gröna. Under en syrenbuske och med flera stenar på. Säkert för att försöka kväva något ogräs som ni säger. Kanske kirkskål eller något liknande.
Kirskål eller kanske knölklocka eller liknande känns som en typisk växt man vill kväva i ett buskage. ;)
Ser också ut som presenning men grövre, markduk brukar väl inte vara vävd på det viset? Men jag har inte stenkoll. :)

Angående ängsväxter så säljer Pratensis svenska arter från svensk fröodling. Är du osäker svarar de gärna på frågor och det finns jättebra info på deras sida om att anlägga äng! Annars i mindre påsar i affären finns numera en påse "Ängsblommor mix" från Nelson med svenskodlat frö. Den innehåller också bara svenska arter. :) Helt perfekt att så in nu när jorden är bar, hoppas ogräset är kvävt. :) Annars är faktiskt kirskål en mycket uppskattad blomma hos pollinatörer, om man står ut med "ogräset"!
 
Är på väg till Malmö igen efter exkursion på tre kyrkogårdar i Danmark. Är grymt avundsjuk på hur många fler möjligheter de har där tack vare zonen. Sån enorm skillnad.
20220503_142955.jpg

Det här är en av två likadana planteringar med katsura. Fatta vilken underbar doft på sensommar/höst! Jag vill också kunna ha det så! :arghh:
 
Min kompis A vill gärna få ha en odlingslåda på min lott, självklart sa jag och jublade över att hon även erbjöd sig hjälpa till med grävningen av frilandet :D Hon håller alltid det hon säger också, så väldigt uppskattat få lite grävhjälp och trevligt sällskap!

Blir inte så mycket gjort denna vecka, väldigt skiftande väder och jag är bortrest några dagar. Men satsar på att börja gräva nästa helg :up: Börjar med diket, sedan rosorna och grönsakslandet. Jordgubbslandet(låda) är redan redo för jordgubbarna, tänker vänta 2-3 veckor pga vädret.

Har fått ännu högre planer och är nu inne på att fixa en rosbåge vid "ingången" till lotten :love: och rosbuskar på sidorna. Är ca 5 meter brett där så en båge med rosa-aprikos klätterrosor, på sidan om den en vit Louise Bugnet på vardera sida. Sen kommer ett hörn och på långsidorna som börjar blir det Rose de resche. Får se vid planteringen hur avstånden blir och sånt, resche kanske hamnar i hörnet. Kommer bli riktigt snyggt iaf :love: och det var sista gången jag ändrat rosornas planering på skissen, har väl flyttat de 5-6 ggr på skissen redan :o

Klätterrosen funderar jag på Kordes moonlight, även om zonen är lite gränsfall. Men är mkt träd runt området och solen ligger på hela dagarna så kan nog funka. Lite krångligt det här med zoner, enligt zonkarta tillhör jag zon 3 men det är endast den här lilla remsan vid kusten det är, bara någon mil inåt landet är det zon 4.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 496
· Visningar
48 652
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
82 968
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp