Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har det tittat upp ett gäng små ”chilibarn”😃
Men Citronchilin lyser ännu med sin frånvaro. Den var lite senare förra året också men inte såhär sen. Jag tror inte att den kommer upp i år.
D4D14491-A282-41E4-BC33-7ED8E1E72338.jpeg
 
Är det någon som kan se vad detta är? Jag tog det av förra årets blommor… eftersom jag lever i villfarelsen att jag fortfarande kommer ihåg UTAN ATT SKRIVA på påsen så…

Ni har att välja på blomstertobak och lejongap… Tror jag…Om jag minns rätt…

3E347194-15E2-4E8F-BC4E-7D76528AD8F6.jpeg
 
Och fråga, fröerna på tobaksplanta och lejongap tex är ju väldigt små. Jag funderar att strö de i såjord i en balkonglåda. Är det dåligt? Ska jag försöka fördela de i mindre krukor?
O ja, kag förodlar typ allt för inget växer annars i min trädgård.
 
Nu ska jag kallså jätteverbena, rosenskära och luktärt i plastback!

Men.... Jag har aldrig sått frön förut 😅 Hur många plantor får man liksom ut från en fröpåse? Räknar man med att nästa alla frön gror, så man planterar totalt så många frön som man vill ha plantor ungefär?
🤭
 
Nu ska jag kallså jätteverbena, rosenskära och luktärt i plastback!

Men.... Jag har aldrig sått frön förut 😅 Hur många plantor får man liksom ut från en fröpåse? Räknar man med att nästa alla frön gror, så man planterar totalt så många frön som man vill ha plantor ungefär?
🤭
Det brukar stå grobarhet på påsen
Tex 70% alltså brukar 7 av 10 frön gro ungefär
Man planterar alltid lite mer än vad man vill ha så man inte får för lite plantor ;)
 
Nu ska jag kallså jätteverbena, rosenskära och luktärt i plastback!

Men.... Jag har aldrig sått frön förut 😅 Hur många plantor får man liksom ut från en fröpåse? Räknar man med att nästa alla frön gror, så man planterar totalt så många frön som man vill ha plantor ungefär?
🤭
Jätteverbena tycker jag att gror väldigt ojämt, hittils har jag en plantan som grott från en hel påse. Men jag sår inte riktigt enligt instruktionerna på påsen, så jag för skylla mig själv. Rosenskära gror enkelt! Ska du redan så luktärt? Jag tror du ska vänta någon vecka till, den växer fort! (Beror på var du bor, jag väntar ett tag till) Så enligt Cecilia Wingårdhs instruktioner, då gror det jättefint!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 225
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 284
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 272
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 425
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp