Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som kan se vad detta är? Jag tog det av förra årets blommor… eftersom jag lever i villfarelsen att jag fortfarande kommer ihåg UTAN ATT SKRIVA på påsen så…

Ni har att välja på blomstertobak och lejongap… Tror jag…Om jag minns rätt…

Visa bifogad fil 114216
Det är lite svårt att se på bilden, men lejongap (de sorter jag haft ialla fall) har jättegulliga frökapslar som ser ut som små alien-döskallar. Och dina ser mer räfflade ut än vad jag minns. Så jag röstar på att det är blomstertobak.
 
Jag har en stor låda på 1 x 3 meter. I den tänkte jag direktså ettåriga blommor, men vet inte riktigt vad jag vill ha där. Ett alternativ är att kallså blommorna och sen plantera ut dem i lådan. Vill hur som helst slippa mecket med att skola om. Helst bör blommorna vara bivänliga. Men jag vet inte så här på rak arm vad jag vill ha i lådan. Blåklint och rosenskära kanske. Fler förslag?
 
Jag har en stor låda på 1 x 3 meter. I den tänkte jag direktså ettåriga blommor, men vet inte riktigt vad jag vill ha där. Ett alternativ är att kallså blommorna och sen plantera ut dem i lådan. Vill hur som helst slippa mecket med att skola om. Helst bör blommorna vara bivänliga. Men jag vet inte så här på rak arm vad jag vill ha i lådan. Blåklint och rosenskära kanske. Fler förslag?
Ringblommor, krasse (jag gillar buskkrasse som är lite mer lätthanterlig), honungsfacelia, malva... någon solros i mitten (finns ju lite lägre)?
 
IMG_20230311_164859_136.jpg


Denna knäppa paprikaplanta. Tror ni det blir några frukter på den? 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har köpt soilblockers!

Petade ner lövkoja och solboll förra helgen och solbollen hade väldigt mycket bättre grobarhet i jordkuberna än i kruka, så det var lite roligt. 19 av 20 lövkojefrön har också grott. Idag stämplade jag upp nya tråg och sådde risp, mer lövkoja och praktvädd. Ska bli kul att följa utvecklingen :D
 
Gurkan är också två månader tidigt 🤪

Både gurka och squash så här års, bara att beklaga. :laugh: Du lär ju drunkna i växterna innan det är dags för utplantering!
Nänä! Jag har satt mina gurkor sedan 2-3 veckor, men de ska å andra sidan ut i orangeriet där det redan är varmt dagtid. Räknar med utplantering dit ganska snart!
 
Jätteverbena tycker jag att gror väldigt ojämt, hittils har jag en plantan som grott från en hel påse. Men jag sår inte riktigt enligt instruktionerna på påsen, så jag för skylla mig själv. Rosenskära gror enkelt! Ska du redan så luktärt? Jag tror du ska vänta någon vecka till, den växer fort! (Beror på var du bor, jag väntar ett tag till) Så enligt Cecilia Wingårdhs instruktioner, då gror det jättefint!

Oj! Tur att jag strösslade ner lite extra frön just från jätteverbenan. Fröna är tagna från en växt i somras så jag hoppas jag förvarat dem okej så de kan gro.

Jag trodde det gick bra att kallså luktärt nu, att den börjar gro när temperaturen "tillåter". Men jag är newbie så det kanske blev för tidigt nu 😬 Jaja, vi märker, jag har fler frön kvar! Jag följde inte Cecilia wingårdhs instruktioner nu men vet att flera tipsat om dem.
 
Hittade nu flera Dahlia-knölar i avlidna svärmors källare också, så det blir att ta hand om dem också när det är dags... Jag tog upp en pelargon från vintervilan nu, hoppas det inte var för tidigt?
 
Jag fyndade en magnolia på Eko idag. Har aldrig vågat köpa en då jag vet att de är känsliga, men den var så billig att jag ger det ett försök.

Och snön mot husets södersida har smält bort och avslöjat små scillaknoppar. Det blir vår i år med 😍.
 
Jag fyndade en magnolia på Eko idag. Har aldrig vågat köpa en då jag vet att de är känsliga, men den var så billig att jag ger det ett försök.

Och snön mot husets södersida har smält bort och avslöjat små scillaknoppar. Det blir vår i år med 😍.
Det känns himla bra att läsa alla era rapporter från våren, då vet jag att den kommer även hit upp i år. Nån gång...
 
DSC_2917.JPG

Om jag ångrar att jag inte gjorde något åt den jävla klumpen till dahlia knöl vars vikt räknas i kilo redan i höstas? Ja, jo, kanske 🤷🏼‍♀️ Det är dock den enda som visar tydliga tecken på liv direkt ur förvaringen, så helt dumt var det kanske inte att vara lat i september ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 416
· Visningar
46 719
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 840
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 163
Senast: Fruentimber
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp