Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan man så chili utan att ha tillgång t växthus? Det skulle jag vilja prova isåfall. Du verkar ha erfarfenhet, vilken sort är bäst isåfall? :D
Jag har inget växthus utan odlar i fönstret. Sen när värmen kommer igång på allvar så får de stå ute på dagtid tills de är härdade och frostrisken är borta då får de bo ute på heltid.
Men de bör stå hyffsat vindskyddat. Unga plantor är vindkänsliga och de ska ha jämn vattning annas får de löss.
All chili är lättodlad.
 
Har börjat så sommarblommor nu. 10 sorters rosenskära och lite annat är kallsått och står ute i snön nu. Inne står lite eucalyptus och mängder med lejongap och lite paprika och penséer (som naturligtvis borde blivit sått för länge sedan). Och så har jag testat att disktrasegrodda sommarflox. Hoppas verkligen att det funkar!
 
Har börjat så sommarblommor nu. 10 sorters rosenskära och lite annat är kallsått och står ute i snön nu. Inne står lite eucalyptus och mängder med lejongap och lite paprika och penséer (som naturligtvis borde blivit sått för länge sedan). Och så har jag testat att disktrasegrodda sommarflox. Hoppas verkligen att det funkar!
Jag är rädd att mina kallsådder har strukit med. Sådde dem i februari och nu innan snöovädret var det ju riktigt trevligt väder, så då började de kika fram. Sen smällde det till och blev 15 minus. Vet inte om några lager filt direkt gjorde någon skillnad... vi får väl se när de kommer fram ur snön :cautious: Lärdom till nästa år: ingen ide att så för tidigt, för tydligen är inte övergången mellan vinter och vår någon rät linje :confused:;)
 
Har börjat så sommarblommor nu. 10 sorters rosenskära och lite annat är kallsått och står ute i snön nu. Inne står lite eucalyptus och mängder med lejongap och lite paprika och penséer (som naturligtvis borde blivit sått för länge sedan). Och så har jag testat att disktrasegrodda sommarflox. Hoppas verkligen att det funkar!
Oh kul,, vill gärna få en uppdatering på disktrasan ☺️ 🙏verkar så smidigt 👌

---
Ska försöka få ner lite frön i jorden idag. Bla minis sparade opoppade popcorn från i helgen.., som jag lovade vi skall så idag. Tveksam på grobarheten på dom 😅🥰🌱

Också gråter jag en skvätt för mina penseer jag satte vid entreen. Visste jag var tidigt ute men tänkte några minus ska väl gå fint,, men vädret slog till med ny vinter,, -10 typ hela förra veckan med ca 30 cm snö 🤦
 
Jag ser pyttesmå blomknoppar på mina tomater!
20230313_120308.jpg
 
Skolat om paprika. 12 plantor har jag. Hoppas de tar sig och levererar mycket!

Sådde sommarblommor. Det blev kaos och anarki, tappade påsen med rävsvans i pluggboxen :bag: Jaja det blir nog väl ändå.

Nu vill jag ge mig på gurka, squash och melon!
 
Och för att fortsätta på tomatspåret.. jag fick ett gäng frön från Bosnisk Korvtomat av svärmor och hur jag än googlar hittar jag ingen info om den (får inte ut nåt från svärmor heller mer än att det är en Bosnisk Korvtomat, som om det vore det mest självklara i hela världen). Finns det möjligtvis någon här som vet vad det är för något? Hur hög blir den? Hur smakar den? Vill den ha något extra lull lull som andra tomater inte kräver?
 
Och för att fortsätta på tomatspåret.. jag fick ett gäng frön från Bosnisk Korvtomat av svärmor och hur jag än googlar hittar jag ingen info om den (får inte ut nåt från svärmor heller mer än att det är en Bosnisk Korvtomat, som om det vore det mest självklara i hela världen). Finns det möjligtvis någon här som vet vad det är för något? Hur hög blir den? Hur smakar den? Vill den ha något extra lull lull som andra tomater inte kräver?

Jag vet inte vad det är för tomat men jag kan inte tänka mig att den kräver någon särbehandling jämfört med vanliga tomater :D Tomater är ju generellt lättsamma.
 
Därav min fråga om hur hög den blir, med förra sommarens vildvuxna tomatdjungel i färskt minne... :rofl:

En googling gav att i en tomatgrupp på FB hade någon haft den och den såg tydligen ut som en San Marzano och var låg. Kvalitén på den källan ansvarar jag inte för :D

Edit: En annan källa, en säljare på Tradera, uppger att den är högväxande! :rofl:
 
Precis när jag ställt in mig på att det inte något av Citronchilifröna tog sig så tittar 2 av dem upp!😃
Nu kommer det kritiska: Jag reser bort i 9 dagar :nailbiting: Men min vän som ska vara blomvakt är en rutinerad chiliodlare.
Nu har jag 9 olika sorter på G:)
958D1D7D-E163-42FD-8BC1-86695DBE6C7C.jpeg
 
En googling gav att i en tomatgrupp på FB hade någon haft den och den såg tydligen ut som en San Marzano och var låg. Kvalitén på den källan ansvarar jag inte för :D

Edit: En annan källa, en säljare på Tradera, uppger att den är högväxande! :rofl:
Akademikern i mig anar att det börjar se ut som ett semi-vetenskapligt case att sätta tänderna i kommande månader :D Här ska undersökas korvtomatsodling!
 
Efter två dagar på vatten avlopp och kretslopp-konferans är jag sjukt sugen på att gräva ner en sluten tank med bevattningssystem. Sluten tank att samla regnvatten från taket i då, inte toalett.
Jag har bara ett ställe för tunna och en tunna räcker ju inte långt.
 
Efter två dagar på vatten avlopp och kretslopp-konferans är jag sjukt sugen på att gräva ner en sluten tank med bevattningssystem. Sluten tank att samla regnvatten från taket i då, inte toalett.
Jag har bara ett ställe för tunna och en tunna räcker ju inte långt.
Går det verkligen att samla allt regnvatten i en tank under mark? Jag samlar regnvatten från bara en bråkdel av min takyta och det blir lätt MYCKET vatten.
 
Jag hade tänkt sätta mina dahlior här, till höger om tädäcket. Vad tror ni mest på, pallkragar eller friland?

Jag skulle helst också vilja sätta iaf luktärt här också, kanske några zinnior och jätteverbena också.

Men om man ska sätta på friland, hur bör jag förbereda jorden innan? Jag är total rookie och har aldrig grävt upp någon slags rabatt förut...
 

Bifogade filer

  • PXL_20220821_162149027.jpg
    PXL_20220821_162149027.jpg
    657,2 KB · Visningar: 19
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 407
· Visningar
46 512
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 832
Senast: Snurrfian
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 963
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 162
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp