Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fått ut rysk martorn och blå bolltistel. Långt ifrån klar med utfyllnadsväxterna mao 🙈🤣
Bara att ta nya tag i morgon.

Fick satt ut mina ärtor i en låda också åtminstone. Man får vara nöjd med det lilla.

I morgon är planen att sätta ut kålen samt min slingerkrasse. Och att fortsätta rensa så mycket jag bara orkar.
 
Någon som testat att driva upp backtimjan? Jag håller ju på och ska plantera en ny rabatt men inser att om jag inte gör något drastiskt så kommer jag få rensa ihjäl mig. Min tanke just nu är att dra upp stora mängder med backtimjan att använda som marktäckare. Det känns som om den är så "klen" så att den inte bör kväva perennerna som ska bre ut sig.
Jag hittade frön på impecta men på den påsen står det att den behöver vintertäckas. Mitt minne är att det funkar utan vintertäckning kommer jag ihåg fel (zon 3-4). Jag vet att den inte stoppar gräs men tanken är att förhindra fröogräs från att gro.
Vad tror ni funkar det eller ska jag fundera på någon annan idé?
 
Någon som testat att driva upp backtimjan? Jag håller ju på och ska plantera en ny rabatt men inser att om jag inte gör något drastiskt så kommer jag få rensa ihjäl mig. Min tanke just nu är att dra upp stora mängder med backtimjan att använda som marktäckare. Det känns som om den är så "klen" så att den inte bör kväva perennerna som ska bre ut sig.
Jag hittade frön på impecta men på den påsen står det att den behöver vintertäckas. Mitt minne är att det funkar utan vintertäckning kommer jag ihåg fel (zon 3-4). Jag vet att den inte stoppar gräs men tanken är att förhindra fröogräs från att gro.
Vad tror ni funkar det eller ska jag fundera på någon annan idé?

Jag har förvisso köpt min backtimjan färdig, men har aldrig hört något annat än att den är väldigt härdig. Tycker det är en väldigt trevlig liten marktäckare, inte tuffast i tillväxt men tål väldigt mycket annat elände.
 
Jag har förvisso köpt min backtimjan färdig, men har aldrig hört något annat än att den är väldigt härdig. Tycker det är en väldigt trevlig liten marktäckare, inte tuffast i tillväxt men tål väldigt mycket annat elände.
Tack då verkar det som om mitt minne är korrekt. Att jag vill så den handlar helt enkelt om att jag lär bli ruinerad om jag ska köpa tillräckligt många plantor för att skapa en täckande matta innan fröogräsen tar över.
 
Någon som testat att driva upp backtimjan? Jag håller ju på och ska plantera en ny rabatt men inser att om jag inte gör något drastiskt så kommer jag få rensa ihjäl mig. Min tanke just nu är att dra upp stora mängder med backtimjan att använda som marktäckare. Det känns som om den är så "klen" så att den inte bör kväva perennerna som ska bre ut sig.
Jag hittade frön på impecta men på den påsen står det att den behöver vintertäckas. Mitt minne är att det funkar utan vintertäckning kommer jag ihåg fel (zon 3-4). Jag vet att den inte stoppar gräs men tanken är att förhindra fröogräs från att gro.
Vad tror ni funkar det eller ska jag fundera på någon annan idé?
Jag vet minst två gravar med backtimjan där vi ideligen får klippa och hålla tillbaka den för att den inte ska ta över hela graven och inte bara rabatten.
 
Jag vet minst två gravar med backtimjan där vi ideligen får klippa och hålla tillbaka den för att den inte ska ta över hela graven och inte bara rabatten.
I just det området får den gärna sprida sig ohejdat bara den inte ger sig på pionen och lite andra perenner och sånt beteende har jag inte sett. Gräsmattan söderut existerar inte eftersom det alltid blir för torrt där så en matta av backtimjan däråt vore perfekt för idag växer det bara skräp på den ytan eller ingenting.
 
Någon som testat att driva upp backtimjan? Jag håller ju på och ska plantera en ny rabatt men inser att om jag inte gör något drastiskt så kommer jag få rensa ihjäl mig. Min tanke just nu är att dra upp stora mängder med backtimjan att använda som marktäckare. Det känns som om den är så "klen" så att den inte bör kväva perennerna som ska bre ut sig.
Jag hittade frön på impecta men på den påsen står det att den behöver vintertäckas. Mitt minne är att det funkar utan vintertäckning kommer jag ihåg fel (zon 3-4). Jag vet att den inte stoppar gräs men tanken är att förhindra fröogräs från att gro.
Vad tror ni funkar det eller ska jag fundera på någon annan idé?
Jag håller på med precis samma i en slänt. Har satt en del färdiga plantor men försöker fröså också. Har inte gått så lång tid än så vet inte hur det går men hoppas att de ska komma upp så småningom.
 
Vaknade vid 4 i morse och då visade termometern -1 😱
Tomater och paprika var täckta med fiberduk men jag rusade ut med en varm filt och lade över hela pallkragen.
Plockade bort det i morse och alla grönsaker ser glada ut :).
 
DSC_0294.JPG
Fick rensa lite "ogräs"...
 
Vaknade vid 4 i morse och då visade termometern -1 😱
Tomater och paprika var täckta med fiberduk men jag rusade ut med en varm filt och lade över hela pallkragen.
Plockade bort det i morse och alla grönsaker ser glada ut :).

+1 som kallast här... så det kan nog ha varit kring nollan och strax under på en del ställen. Tack och lov har jag inget som är känsligt ute-ute, tomater etc är ute i växthuset.
 
Ni som odlar i pallkrage, hur mycket av jorden byter ni ut och hur ofta?

Jag byter knappt ut något alls, jag tar bort litegrann överst pga vindburna ogräs och sedan fyller jag på med gödsel och myllar ner den och toppar upp med lite mer jord om det behövs. Bottnen i mina pallkragar är flis från min trädgård (det är alltid sly som ska bort). Dels håller det fukt bra och dels går det mindre jord första gången en fyller upp pallkragen. I växthuset odlar jag i stora plasttråg och gör likadant där, det funkar perfekt med tomaterna.
 
Jag byter knappt ut något alls, jag tar bort litegrann överst pga vindburna ogräs och sedan fyller jag på med gödsel och myllar ner den och toppar upp med lite mer jord om det behövs. Bottnen i mina pallkragar är flis från min trädgård (det är alltid sly som ska bort). Dels håller det fukt bra och dels går det mindre jord första gången en fyller upp pallkragen. I växthuset odlar jag i stora plasttråg och gör likadant där, det funkar perfekt med tomaterna.

Men om du fyller på med gödsel och mer jord, svämmar det inte över till slut? Eller har jag kanske på för mycket ny jord och gödsel, att det är därför jag måste ta bort gammal jord...
 
Jag byter knappt ut något alls, jag tar bort litegrann överst pga vindburna ogräs och sedan fyller jag på med gödsel och myllar ner den och toppar upp med lite mer jord om det behövs. Bottnen i mina pallkragar är flis från min trädgård (det är alltid sly som ska bort). Dels håller det fukt bra och dels går det mindre jord första gången en fyller upp pallkragen. I växthuset odlar jag i stora plasttråg och gör likadant där, det funkar perfekt med tomaterna.
Är det några särskilda plasttråg du använder?
 
Men om du fyller på med gödsel och mer jord, svämmar det inte över till slut? Eller har jag kanske på för mycket ny jord och gödsel, att det är därför jag måste ta bort gammal jord...

Jag fyller bara på litegrann på toppen. En del försvinner ju när jag gör det ordentliga ogräsrensningen, men å andra sidan myllar jag hellre ner täckmaterial och rester av förra årets grödor än köper jord. En påse jord räcker till 4-5 pallkragar.

Det blåser mycket här också, så under barmarkssäsong försvinner en del jord den vägen. Jag hade egentligen hellre låtit allt stå kvar över vintern för att undvika det, men reglerna i vår förening säger att det ska rensas. Något år kanske jag kommer ha att lägga granris över istället...
 
Är det några särskilda plasttråg du använder?

Japp, jag vågar inte odla ätbart i icke-livsmedelsgodkänd plast. Mina är två av Elhos största samt en näst störst (XXL 100cm resp 80cm) och billigaste stället jag hittat de största är på Hornbach. Den på 80cm finns också på bla Bauhaus. Jag har odlat i dem i tre år nu och det syns inte att de är använda.

Jag dividerade med en kvinna på Granngården angående deras vattenbaljor och de är inte livsmedelsgodkända O_o så jag skippade dem.
 
Ni som odlar i pallkrage, hur mycket av jorden byter ni ut och hur ofta?
Byter aldrig, utan gör som @athena_arabians - fyller bara på med kompost/gödsel/bokashi/jord. I några av pallkragarna täcker jag med löv på hösten och vänder sedan ner det på våren. Däremot kör jag med växelbruk på sånt som inte är perenner, dvs aldrig odla samma växter mer än vart tredje/fjärde år i samma pallkrage
 
Men om du fyller på med gödsel och mer jord, svämmar det inte över till slut? Eller har jag kanske på för mycket ny jord och gödsel, att det är därför jag måste ta bort gammal jord...

Absolut inte, jag fyller ju bara upp så det blir lagom mycket varje år. Den befintliga jorden bryts ju ner och det gör ju även mitt flis i bottnen så allt sjunker ju ihop lite för varje år. Att ha flis i botten är min variant på en liten hügelbädd, jag älskar det konceptet: https://www.land.se/tradgard/bygg-och-odla-i-en-hugelbadd/

Någon gång när jag orkar ska jag göra det i stor skala.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 500
· Visningar
48 926
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 860
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 720
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 926
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp