Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såndär hittade jag vid min altan. Nergrävd å dök upp.när jag drog upp mossa å gräs. Vill oxå veta vad det är.

Google vill ha det till ”puppa av större bandfly”

Ordförande i odlingsföreningen tror att det är broddfly, och vill helst att jag gräver bort dem.

En fjärilsintresserad vän hävdar att det är väldigt svårt att artbestämma puppor, och att det finns en uppsjö av tänkbara nattflyn. Han föreslår att jag ska kläcka dem i burk och se vad som kommer ut. :idea: (biologer... :rofl:)

Jag gör nog en kompromiss och förflyttar dem till en jordhög långt ifrån grönsakerna...
 
Senast ändrad:
Okej inte odlade eller i trädgården utan vilda i diket men ändå😍
20230601_100430.jpg
 
+4C och snöblandat regn. Jag är inte klar med nya tomatbädden än, men ska det fortsätta såhär så får dom tilltänkta frilandstomaterna få en tredje omplantering till kruka och bo inne i inglasade altanen.

Men de 4 tomaterna och 2 gurkorna som kom ut i krukor mot södervägg för två veckor sen och bor bakom fiberduksskydd verkar växa trots kall-anomalin. Speciellt gurkorna är jag förvånad över.
 
Snöade hos mor och far också. Stackars mamma som var och tokhandlade växter i förrgår, nu står de och myser i duschen i gäststugan.

Mina står ute på inglasade balkongen så dom slipper iaf nederbörden men det är ju så himla kallt också. Jag har dörren in i lägenheten öppen för att få ut lite värme men då går jag omkring och fryser innomhus istället 😁
 
Trist!

De nya är Rancho, Strawberry Cream, Lipoma, Eternal Snow, Petras Wedding, Lindas baby och Break Out 😁👌

Lipoma har jag också! Det följde med några lösa tuber så tror att jag har 3 eller fyra stycken på tillväxt. Jag har sett att en del ställen rear ut knölar men jag är osäker på om det går att plantera knölarna direkt i rabatten hos oss eller om det blir för kort tid.
 
Lipoma har jag också! Det följde med några lösa tuber så tror att jag har 3 eller fyra stycken på tillväxt. Jag har sett att en del ställen rear ut knölar men jag är osäker på om det går att plantera knölarna direkt i rabatten hos oss eller om det blir för kort tid.
Den hittade jag på Magnolias rea (eller ja alla de jag inte fått än är därifrån) och ser väldigt mycket fram emot den! Glad åt att ha några pluttiga och kul med en åt det lila hållet 😁

Jag bor ju utanför Göteborg så jag tror jag skickar i de andra direkt i jord ute. Vi har haft varmt ett tag 🌞
 
Håller på och rensar det som ska bli en snittblomsrabatt. Nästan alla dahlior som ska stå där har fått komma ut. Hoppas orka rensa så pass mycket idag att utfyllnadsväxterna kan sättas ut. Det tar dock en halv evighet att rensa 🥵
 
Maken fyller år om några dagar och hans arbetsplats gav han en 60-70 cm hög klematis Taiga, med 5 stammar och tillhörande spalje, som just nu belamrar köksbänken :heart
Den blommar och blommorna är helt fantastiskt fina :love:

Problemet är att vi vill ha den i stugan, zon 4, och den är härdig i zon 1-3 :nailbiting:
Men det är en skyddad plats den ska få och sen håller vi tummarna ;)

Kolla blommorna (bild från nätet).
1685728089658.png
 
Maken fyller år om några dagar och hans arbetsplats gav han en 60-70 cm hög klematis Taiga, med 5 stammar och tillhörande spalje, som just nu belamrar köksbänken :heart
Den blommar och blommorna är helt fantastiskt fina :love:

Problemet är att vi vill ha den i stugan, zon 4, och den är härdig i zon 1-3 :nailbiting:
Men det är en skyddad plats den ska få och sen håller vi tummarna ;)

Kolla blommorna (bild från nätet).
Visa bifogad fil 120338

Jag bor i zon 6 och har en liknande klematis :). Den är lite klen, men lever och blommar varje år. Snart kommer årets blommor trots de här två långt-kallare-än-normalt-veckorna vi haft. Och den har inte skyddat läge.

Så nog borde ni kunna klara en i zon 4 :). Supervacker sort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 490
· Visningar
48 459
Senast: VLMF
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 857
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Tjuvstartar nästa års odlingstråd redan nu. Hoppas ingen misstycker. Idag sådde jag körsbärstomaten 'Vilma'. Det är galet tidigt, jag...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
73 706
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 923
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp