Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 47593
Skulle bara testa om jag kunde ta tillvara några frön från förra årets vinbärstomater. Tänkte så i god tid för att ta tid att så en andra och tredje omgång om de grodde dåligt. Slängde i några frön i en mjölkkartong och de måste ha grott nästan allihop. Efter omplantering (där jag faktiskt sorterade bort några små :nailbiting:) har jag nu 33 tomatplantor :o (+3 precis satta gurkfrön, försökte begränsa mig lite där!)

Jaha, vad gör jag nu? :confused:
Ser fram emot att äta goda tomater ;)
 
Min potatis
Några av bladen är lite ledsna och gula i kanterna :confused:
0510357B-441C-4B28-82BA-6C1C9F04F1D1.jpeg
 
Visa bifogad fil 47593
Skulle bara testa om jag kunde ta tillvara några frön från förra årets vinbärstomater. Tänkte så i god tid för att ta tid att så en andra och tredje omgång om de grodde dåligt. Slängde i några frön i en mjölkkartong och de måste ha grott nästan allihop. Efter omplantering (där jag faktiskt sorterade bort några små :nailbiting:) har jag nu 33 tomatplantor :o (+3 precis satta gurkfrön, försökte begränsa mig lite där!)

Jaha, vad gör jag nu? :confused:

Drunknar i tomater :D
 
Jag sådde ett mangofrö för ett par veckor sen, typ. Det växer redan något i den krukan!!! Dottern ser fram emot ett 30m högt mangoträd... 😂 (med glimten i ögat...)
Men ärligt talat, går det ens att.få mangoträd att överleva utomhus på våra breddgrader?
 
Mina andra gurkor är väldigt finlemmade och tunna, kan man nypa av gurkor som man gör med tomat och chili eller dör de då?
 
Jag har björnbär hemma. Gott ogräs alltså ;) satte för nåt år sedan en spaljé de petas in i när de växer vilket ju är väldigt fiffigt. Nu funderar jag på, de har vuxit massor under senhösten-vintern-vårkanten. flera meter alltså. Vinner man nåt på att glesa ur dem lite? Är inte superpepp på att peta in de där taggiga grejerna i spaljén just nu faktiskt 🙈 det gör så ont. Samtidigt är ju bären fantastiskt goda.

Tänkte ev bege mig iväg och se om jag kan hitta nåt trevligt att sätta som kan växa mot andra sidan av altanen med. Inte säker på vad dock. Nåt åt det exotiska hållet tror jag men mer träd-aktigt. Älskar att jag täckt halva altanen med spaljé-växter så man kan ha ett skyddat rum men vill ändå ha någonting litet på andra sidan med pga bor rätt tätt mot grannar. Några spännande tips?
 
Är det normalt att mindre kvistar åker igenom en kompostkvarn nästan orörda? En del kvistar har märken efter valsen men är inte brutna i småbitar.
IMG_20200326_153226_432.jpg
 
Idag skiner solen och utetemperaturen stiger. Insåg att det började bli hög tid att så lite mer. Jag sår lite efterhand, så det blir lite lagom mycket åt gången. Idag har jag petat ner gurkfrön och petat ner nya frön i de paprikakrukor där det inte grott, dvs i nästan alla... (jag läste nånstans att man ska vänta ut paprikorna, att man inte brukar behöva så om dem, men det är nog nästan 2 månader sen jag sådde dem så nu kändes det som hög tid att göra det ändå)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har björnbär hemma. Gott ogräs alltså ;) satte för nåt år sedan en spaljé de petas in i när de växer vilket ju är väldigt fiffigt. Nu funderar jag på, de har vuxit massor under senhösten-vintern-vårkanten. flera meter alltså. Vinner man nåt på att glesa ur dem lite? Är inte superpepp på att peta in de där taggiga grejerna i spaljén just nu faktiskt 🙈 det gör så ont. Samtidigt är ju bären fantastiskt goda.

Tänkte ev bege mig iväg och se om jag kan hitta nåt trevligt att sätta som kan växa mot andra sidan av altanen med. Inte säker på vad dock. Nåt åt det exotiska hållet tror jag men mer träd-aktigt. Älskar att jag täckt halva altanen med spaljé-växter så man kan ha ett skyddat rum men vill ändå ha någonting litet på andra sidan med pga bor rätt tätt mot grannar. Några spännande tips?
Jag glesar ur, tar bort sånt som dött eller växer åt fel håll, tar ner längden på en del. För två år sen tog jag ner allt. Massor med bär förra året, alltså massor! Hinkvis! Hann inte plocka allt innan frosten tog det omogna. Så i år har jag städat lite. Det finns en chans att få bär i år, men jag blir inte ledsen om mängden är något mindre än förra året.
 
Jag glesar ur, tar bort sånt som dött eller växer åt fel håll, tar ner längden på en del. För två år sen tog jag ner allt. Massor med bär förra året, alltså massor! Hinkvis! Hann inte plocka allt innan frosten tog det omogna. Så i år har jag städat lite. Det finns en chans att få bär i år, men jag blir inte ledsen om mängden är något mindre än förra året.
Jag skulle älska att ha björnbär. Har bara inte kommit på ett ställe där de inte kan göra skada.....
 
Jag glesar ur, tar bort sånt som dött eller växer åt fel håll, tar ner längden på en del. För två år sen tog jag ner allt. Massor med bär förra året, alltså massor! Hinkvis! Hann inte plocka allt innan frosten tog det omogna. Så i år har jag städat lite. Det finns en chans att få bär i år, men jag blir inte ledsen om mängden är något mindre än förra året.
Det låter positivt. Då kapar jag en del. Möjligt att det ligger nåt dött i spaljén med. Har inte riktigt orkat bry mig om det där än :o
 
Jag har björnbär hemma. Gott ogräs alltså ;) satte för nåt år sedan en spaljé de petas in i när de växer vilket ju är väldigt fiffigt. Nu funderar jag på, de har vuxit massor under senhösten-vintern-vårkanten. flera meter alltså. Vinner man nåt på att glesa ur dem lite? Är inte superpepp på att peta in de där taggiga grejerna i spaljén just nu faktiskt 🙈 det gör så ont. Samtidigt är ju bären fantastiskt goda.

Tänkte ev bege mig iväg och se om jag kan hitta nåt trevligt att sätta som kan växa mot andra sidan av altanen med. Inte säker på vad dock. Nåt åt det exotiska hållet tror jag men mer träd-aktigt. Älskar att jag täckt halva altanen med spaljé-växter så man kan ha ett skyddat rum men vill ändå ha någonting litet på andra sidan med pga bor rätt tätt mot grannar. Några spännande tips?
Jag slaktar den mha sekatören, klipper in allt eftersom och så mycket som möjligt. Jag har tyvärr blandat taggig med tagglös och försöker ta död på den taggiga utan att lyckas, jag kan bara hålla efter den även om jag kapar den jäms med fotknölarna. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 993
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 009
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 747
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp