Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp.
IMG_20200328_070200_215.jpg
 
Jag råkade köpa två krukor kungsliljor igår. Och en lavendel. Kan man plantera dem ute nu? Vi har minusgrader på nätterna.
 
Penséer är lätt rymningsbenägna Satte penséer i krukor vid trappan nästa år var hela grusgången full med penséer ;)
Åh, man kanske kan sätta penseer där man tänkt ha en liten blomsteräng?

Och på tal om blomsteräng, så funderar jag på om det kan räcka att sprida ut blomfröna på marken, under fjolårsgräset och kanske räfsa lite på ytan, eller om man verkligen måste trycka ner dem i jorden? Kanske sprida lite maskbearbetad hästgödselmylla över? Eller ska man dra upp dem i ett pluggbrätte först och plantera senare? Jag har skaffat lite av varje nu, som jag tänkte använda till mitt blomsterängsprojekt... (pioner, aklejor, nejlikor, blåklint, vallmo och lite solrosor) Måste bara släpa ut slåtterbalken först och slå ner fjolårsgräset och lite begynnande sly, så jag åtminstone kommer åt att räfsa lite på ytan.
 
Åh, man kanske kan sätta penseer där man tänkt ha en liten blomsteräng?

Och på tal om blomsteräng, så funderar jag på om det kan räcka att sprida ut blomfröna på marken, under fjolårsgräset och kanske räfsa lite på ytan, eller om man verkligen måste trycka ner dem i jorden? Kanske sprida lite maskbearbetad hästgödselmylla över? Eller ska man dra upp dem i ett pluggbrätte först och plantera senare? Jag har skaffat lite av varje nu, som jag tänkte använda till mitt blomsterängsprojekt... (pioner, aklejor, nejlikor, blåklint, vallmo och lite solrosor) Måste bara släpa ut slåtterbalken först och slå ner fjolårsgräset och lite begynnande sly, så jag åtminstone kommer åt att räfsa lite på ytan.
Blomsterängar vill väl ha mager jord så hästgödsel ska man nog vara försiktig med
Jag har en bit där det har legat en pressening hela vintern för att kväva ogräs och gräs där ska jag sen strö ut ängsblomster
Jag hade en mängd penséer i en rabatt i fjol ska bli spännande att se hur många det blir i år :)
 
För att bearbeta min sorg och inre smärta över vårens uteblivna trädgårdsmässor :cry: - och en uppenbar risk för en utebliven trädgårdsresa till England :cry: - så har jag tröstköpt tre Café au lait-dahlior och ett par Babylon Bronze i en lokal trädgårdsbutik.

Jag känner att det var en liten men ändå någon tröst att handla dahlior, så nu spanade jag på nätet för att möjligen försöka lindra mitt lidande lite till. Men fasen vad det är slutsålt på nästan alla sorter! Så förfärligt sen tycker jag inte att jag är? Eller är det något nationellt sätt att söka tröst och glädje, att shoppa dahlior? :confused: Tur att det ännu finns en chans att köpa rosor, det skulle också kunna lindra tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 941
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 904
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 568
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp