Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
1. Vilket tunnelväxthus/odlingstunnel rekommenderar ni?
2. Bästa argumentet för tunnel respektive växthus?
3. Nån som lyckats odla gurka eller squash i fönstret?
4. Nån här som använt tegelsten som rabattkantsten?

Jag köpte ju växthus för att det helt enkelt var finare. Kanalplast 8mm tjockt för lång säsong och slippa behöva skydda plantorna från solbränna. Lackad stålram i mörkgrönt. Kommer köpa likadant växthus framöver för att kunna utöka hemmaodlandet.

Däremot funderar vi ju också på mer kommersiell odling framöver och kommer då satsa på tunnel eftersom det är mer ekonomiskt försvarbart. Även där kanalplast.

Squashplantor blir ju ordentligt stora och får inte plats i ett vanligt fönster. :) Däremot har vi fått gurka! Bara ett par frukter dock.
 
Jag köpte ju växthus för att det helt enkelt var finare. Kanalplast 8mm tjockt för lång säsong och slippa behöva skydda plantorna från solbränna. Lackad stålram i mörkgrönt. Kommer köpa likadant växthus framöver för att kunna utöka hemmaodlandet.

Däremot funderar vi ju också på mer kommersiell odling framöver och kommer då satsa på tunnel eftersom det är mer ekonomiskt försvarbart. Även där kanalplast.

Squashplantor blir ju ordentligt stora och får inte plats i ett vanligt fönster. :) Däremot har vi fått gurka! Bara ett par frukter dock.
Jag har en tunnel med kanalplast, den är ju en ren odlingstunnel, det är ju inte mysigt att sitta där inne direkt eftersom man inte ser ut. Hur är det med ditt växthus ser man ut genom plasten?
 
Jag har en tunnel med kanalplast, den är ju en ren odlingstunnel, det är ju inte mysigt att sitta där inne direkt eftersom man inte ser ut. Hur är det med ditt växthus ser man ut genom plasten?

Sitta? :D Man ser väl någorlunda men det är ju knappast som glas. Med tanke på glasens nackdelar så gör det mig ingenting att jag inte kan se ut. Jag har inte ens någon sittplats i växthuset, var tusan skulle jag få plats med det? :angel:
 
Jag drömmer om ett växthus i glas med en vedspis i, där ska min aprikos bo med :heart (when I´m 65).

Ah. :D

Jag rekommenderar ju verkligen inte glas, men jag förstår ju samtidigt att man tycker det är fint! Vi ska bygga ett uterum/glasveranda i anslutning till köket istället, så får vi något fint att sitta i också. :)
 
1. Vilket tunnelväxthus/odlingstunnel rekommenderar ni?
2. Bästa argumentet för tunnel respektive växthus?
3. Nån som lyckats odla gurka eller squash i fönstret?
4. Nån här som använt tegelsten som rabattkantsten?
Jag har ett växthus med glas, jag tycker att det är viktigt att det är snyggt också. Jag har spetsgardiner som skyddar mot solen.

Jag har fått gurka i fönstret, dock trivdes dom "sådär" om man jämförde med växthuset.

Tegelsten skulle nog bara frysa sönder i norrland.
 
1. Vilket tunnelväxthus/odlingstunnel rekommenderar ni?
2. Bästa argumentet för tunnel respektive växthus?
3. Nån som lyckats odla gurka eller squash i fönstret?
4. Nån här som använt tegelsten som rabattkantsten?

Jag har också glasväxthus och älskar det, men tunnelvarianterna har jag ingen erfarenhet av så där kan jag inte ge råd. Inte heller har jag odlat gurka i fönstret utan bara i växthuset. Squash skulle jag inte ge mig på att ens försöka i ett normalt fönster, med tanke på växtkraft och storlek.

Men tegelsten som rabattkantsten har jag testat med varierad framgång, med vanliga stenar händer det inte sällan att de spricker och förstörs. Däremot har jag nu ett litet lager av mörk marktegel kvar från läggningen av växthusgolvet, de borde ju vara tåliga och klara sig bättre också som kantsten. Fast just nu ligger de bara till sig och väntar på att placeras ut på ett bra ställe. :)
 
Gräset behöver klippas här hemma, det brukar jag inte behöva göra förrän i slutet av april :eek: Ska flytta lite perenner i helgen också, för nu verkar jorden vara fin.
 
@malumbub Jag hade det i 6 år när jag bodde i Fredsberg,så vitt jag kan se är dom ff kvar 5 år efter flytten.
Så på våra breddgrader verkar det funka, jag har ett gäng här med som jag inte vet åldern på.
 
Växthustips för en "dummie"? Har ett missanpassat i kanalplast här på gården. Följde med i köpet. En gigantisk vinranka som jag nog tyvärr kan ha mördat men vi får se..Det kommer också mynta till förbannelse och överallt..
Vill delvis lägga platytor och ha pallkragar. Drömmer om gurka och tomat och måste väl förså nuuu..
Frön och jord finns hemma. Gurkplantor köper jag nog halvfabrikat..
 
Växthustips för en "dummie"? Har ett missanpassat i kanalplast här på gården. Följde med i köpet. En gigantisk vinranka som jag nog tyvärr kan ha mördat men vi får se..Det kommer också mynta till förbannelse och överallt..
Vill delvis lägga platytor och ha pallkragar. Drömmer om gurka och tomat och måste väl förså nuuu..
Frön och jord finns hemma. Gurkplantor köper jag nog halvfabrikat..
Tomat kan vara i senaste laget?
Det finns ofta tomatplantor till salu hos amatörer - kolla om det finns nån förening eller facebookgrupp med säljare?

Jag skänker till grannar ock vänner när de blir för talrika (vilket de alltid tenderar att bli...) Har fått tomatsorter av vänner om de har över av nån kul sort som jag inte sått.
 
Tomat kan vara i senaste laget?
Det finns ofta tomatplantor till salu hos amatörer - kolla om det finns nån förening eller facebookgrupp med säljare?

Jag skänker till grannar ock vänner när de blir för talrika (vilket de alltid tenderar att bli...) Har fått tomatsorter av vänner om de har över av nån kul sort som jag inte sått.
Aj då..även om jag för sår inomhus..
Får väl köpa uppdrivna plantor.
Hmm..
 
Har sått ringblommor, 90st. Får stå i växthuset ni i början.
20200401_142707.jpg
 
1. Vilket tunnelväxthus/odlingstunnel rekommenderar ni?
2. Bästa argumentet för tunnel respektive växthus?
3. Nån som lyckats odla gurka eller squash i fönstret?
4. Nån här som använt tegelsten som rabattkantsten?
Jag har (av misstag) odlat gurka i köksfönstret. Det gick jättebra :up:
Jag har även provat tegelsten som "klipp-kant" runt växthuset, det går inte alls. Dom har fryst sönder och blivit skärvor och smul :(
Jag bor i Gävleborgs län, vid kusten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 000
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 015
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 771
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
12 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp