Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt kombinerade vind- och insynsskydd har delvis lagt sig, jag hade den typen av jordankare och de gick av efter några år trots att de är grova, 95 x 95. :( Jag ska slå ner tätare i år och ta hjälp av grannen med traktor att försöka lyfta upp det igen och fästa i de nya stolparna. Annars får jag hyra en grävare och riva bort det som inte fungerat och flytta syrener dit.
Det var ett som var 95*95 som gick av, det var dock en för taknätet i hönsgården och där blev det rejält sneda krafter en vinter pga snön. Får se hur jag gör men en dubbel känns som ett säkrare kort än en enkel iom att krafterna fördelas mer.
 
Nu när man ska hålla sig på hemmaplan så mycket som möjligt, har jag inte så mycket annat för mig än att kolla mina odlingar några gånger om dagen, för att se om det hinner växa något mellan varven... 😂 🤪
20200329_192842.jpg
 
en fundering, hur växer meloner?
De är väl lite släkt med typ pumpor och squashar, eller är jag ute och cyklar då? Jag tänker att pumpor breder ju ut sig över hur stora områden som helst, medan squashar stannar kvar runt sin planta. Hur gör meloner? breder de ut sig? bindas upp? eller hur sköts de?
 
Är det någon som är duktig på rhododendron? Jag är sugen på att köpa två stycken, men blir lite fundersam kring hur de ska trivas.

Planen är att sätta dom på en plats där det är en del sol, men inte hela dagen. Mest på förmiddagen. På eftermiddagen och kvällen är det träd som skuggar. Men på förmiddagen blir det stekande sol. Kan det funka ändå?

Sen var det någon här som tipsade om lejongapranka till min altan. Jag har en planta som växer massor varje dag, men den växer upprätt, jag trodde att den skulle få hängande rankor? Behöver jag oroar mig för att den ska falla ner och knäckas? Eller ska jag stötta den med blompinnar?
 
en fundering, hur växer meloner?
De är väl lite släkt med typ pumpor och squashar, eller är jag ute och cyklar då? Jag tänker att pumpor breder ju ut sig över hur stora områden som helst, medan squashar stannar kvar runt sin planta. Hur gör meloner? breder de ut sig? bindas upp? eller hur sköts de?
Typ som gurka. Klättrar och vill bindas upp.
Är det någon som är duktig på rhododendron? Jag är sugen på att köpa två stycken, men blir lite fundersam kring hur de ska trivas.

Planen är att sätta dom på en plats där det är en del sol, men inte hela dagen. Mest på förmiddagen. På eftermiddagen och kvällen är det träd som skuggar. Men på förmiddagen blir det stekande sol. Kan det funka ändå?

Sen var det någon här som tipsade om lejongapranka till min altan. Jag har en planta som växer massor varje dag, men den växer upprätt, jag trodde att den skulle få hängande rankor? Behöver jag oroar mig för att den ska falla ner och knäckas? Eller ska jag stötta den med blompinnar?
Rhododendron funderar absolut i ett sånt läge. Glöm inte att plantera i rhododendron-jord bara!
 
en fundering, hur växer meloner?
De är väl lite släkt med typ pumpor och squashar, eller är jag ute och cyklar då? Jag tänker att pumpor breder ju ut sig över hur stora områden som helst, medan squashar stannar kvar runt sin planta. Hur gör meloner? breder de ut sig? bindas upp? eller hur sköts de?
Ja de är släkt med pumpa, squash och gurka. Vet att vattenmelon breder ut sig men inte hur övriga sorter gör. Känns dock som om just squash är ett undantag med sitt kompakta växtsätt så skulle räkna med att alla sorter brer ut sig
 
en fundering, hur växer meloner?
De är väl lite släkt med typ pumpor och squashar, eller är jag ute och cyklar då? Jag tänker att pumpor breder ju ut sig över hur stora områden som helst, medan squashar stannar kvar runt sin planta. Hur gör meloner? breder de ut sig? bindas upp? eller hur sköts de?
Det är ju skillnad på om de bildar rankor eller inte. Squash bildar inte mycket till rankor medan gurkor i stort sett är endast rankor. Meloner är tunga så det är lite trixigt att binda upp dem så de inte går av - det är min ringa erfarenhet.

Det brukar stå "ranklängd" på påsarna?
 
Fick äntligen fingrarna ur och sådde gurka och tomat igår! Ska ta melonerna vid tillfälle också :) Maken älskar mig nog extra mycket när jag tar upp typ all plats på långbänken i köket med mina krukor 😅
 
Vilka meloner fungerar på friland i Sverige (gräns mellan zon 3 och 4)? Vattenmelon är kört det vet jag men funkar Honung eller Galia?
 
en fundering, hur växer meloner?
De är väl lite släkt med typ pumpor och squashar, eller är jag ute och cyklar då? Jag tänker att pumpor breder ju ut sig över hur stora områden som helst, medan squashar stannar kvar runt sin planta. Hur gör meloner? breder de ut sig? bindas upp? eller hur sköts de?
Breder ut sig alt klättrar
 
Jag pillar på med kiwifrön som lät lite roliga att odla. Vad gör man inte för att få dagarna att gå? :D
 
Konstaterar att det gror i varmbänken. Eftersom mycket kommer upp lite här och var och ser ut att ha kålaktiga hjärtblad konstaterar jag att rättikan nog har frösått sig så mycket som jag trodde den gjort. :laugh: Nu kom ju jag fram till att jag inte är så förtjust i rättika så det var ju himla bra att jag i ett under av lathet lät den fröa av sig i lådan. ;)

Kommer låta väl utvalda exemplar stå kvar och sälja dem till kollegor eller nåt. De är ju rätt fräsiga med sitt kolsvarta skal och vita innanmäte. Kanske någon här besitter ett sånt där recept som kan få även mig att älska rättika?

Det var runt -8 här i natt så jag tror bänken funkar rätt bra även om andelen plusgrader är ganska låga. :) Tror ni man kan så solros och huvudkål där nu också för uppdrivning? Lägger inte på någon filt nattetid men den tycks inte frysa i jorden i alla fall.
 
Det börjar växa i min rabatt! Jag anlade ju en rätt stor i somras efter att vi byggt altanen och hämtade massa olika blommor hos mamma och pappa. Den såg lite tråkig ut förra året men i år när växterna bor i min rabatt från början så tror jag det kommer bli toppen! Lämnade plats åt pionerna jag tänkt flytta dit men tror jag ska köpa mig några buskrosor av något slag och sätta där istället. Vill så gärna ha rosor nånstans :love:
 
1. Vilket tunnelväxthus/odlingstunnel rekommenderar ni?
2. Bästa argumentet för tunnel respektive växthus?
3. Nån som lyckats odla gurka eller squash i fönstret?
4. Nån här som använt tegelsten som rabattkantsten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 187
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 246
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 135
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp