Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mannen har byggt en pallkrage idag där jag ska ha sparris och Lundasparris öppnar försäljningen nästa vecka whoop whoop
Fick tips om att Nordgen har fröer till en sparrissort som kommer från vår by så beställde en påse sådana också.

Nu ska här räknas ut hur många plantor jag behöver köpa på Lundasparris 🤩
Kan man beställa från Lundasparris eller man måste köra ner där?
Har också börjat fundera på om jag inte borde få plats med 1 eller 6 plantor sparris :D :D
 
Jag behöver rosor! Austinrosor och honungsrosor mer bestämt. Klättrande och gärna barrotade :D
Var beställer jag det bäst? Är år och dag sedan jag köpte rosor sist... :o
 
Blev från ingenstans superpepp på att inreda/organisera ett innerhörn av husets baksida. Vi har grusat utmed ena väggen (nybygget). Tänker mig några krukor med skuggtåliga funkior och gärna något uppstammat miniträd eller buske som kan stå ute i kruka året om. Tips? :) Det är morgonsol och sedan totalskugga. Lä och troligtvis nästan noll blåst eller regn.
Jag tänker mig mysigt ombonat med några krukor, några enkla (gärna rostiga) stolar och ett litet bord. Kanske någon klätterväxt också i kruka med eget stöd.
Fråga 2: Kan ett olivträd trivas där sommartid eller måste de ha mycket mera sol? Den skulle kunna stå längst ut utmed väggen och därmed få sol till cirka lunchtid.

Har också placerat ut tre pallkragar på en solig plats i lä med sämsta jorden och berg direkt under markytan på flera ställen. Där växer bara ljung nästan och det växer låååångsamt. Behöver knappt klippa med gräsklipparen. Jämfört med kökslandet borde det vara tämligen liten ogräsinvandring i lådorna. :up: Ska flytta jordgubbarna dit och ha lite plockvänligt för barnet. Är sugen på att bredså persilja i en hel, ihop med några enstaka blommor. :d
 
Fråga 2: Kan ett olivträd trivas där sommartid eller måste de ha mycket mera sol? Den skulle kunna stå längst ut utmed väggen och därmed få sol till cirka lunchtid.
Oliver trivs i sol så jag skulle gissa på att svenska sommar med den lilla sol den innehåller och den betydligt svagare intensiteten på den sol som är gör att full sol är lämpligt för oliv. Den klarar sig troligen men den mår nog bättre på annat håll
 
Behöver lite råd. Jag tycker inte om mina grannar och drar mig verkligen för att jobba i trädgården, på nivån att delar av min gräsmatta inte blivit klippt på 2 år. De har en vana i att så fort jag går ut i trädgården stå och glo på mig på sin altan gärna kombinerat med syrliga kommentarer. Förra året bestämde jag mig för att återerövra min trädgård med hjälp av en rejäl spalje och klängrosor (honungsrosor växer ju fort :devil: :love:). Planerna blev aldrig satta i verket eftersom det jag ritat krävde minst tre gjutna plintar. Nu har jag funderat om och skulle vilja ha tankar om ifall ni tror att det kommer hålla.
Min första tanke var en ca 10 m lång spalje med 3 plintar och däremellan några stöd av den här typen av jordankare
0_238245_13.jpg

Nu funderar jag på en annan design
 
enligt följande
spalje.jpg

Nedre bilden är en rudimentär bild av min första tanke

Tror ni att det kan hålla bara med den typ av jordankare jag la in i förra inlägget? Det blir ju stabilare med en dubbel än en enkel spalje. Hur nära bör man ha mellan pelarna, funderar på ca 2-2,5m? Tanken är då att ha den ca 50 cm på djupet
 
enligt följande
Visa bifogad fil 47808
Nedre bilden är en rudimentär bild av min första tanke

Tror ni att det kan hålla bara med den typ av jordankare jag la in i förra inlägget? Det blir ju stabilare med en dubbel än en enkel spalje. Hur nära bör man ha mellan pelarna, funderar på ca 2-2,5m? Tanken är då att ha den ca 50 cm på djupet

Spontant hade jag kört på att gjuta kring jordankarna, de lossnar gärna lite vid tjällossningen. Vi gjorde så på min, det blir så enormt mycket mer stabilt. Min spaljé är 4,5m och vi använde fyra plintar. För 10m hade jag använt minst fem jordankare. Det är vansinnigt med sten här så vi var tvungna att kapa några av dem men betongen gör att de ändå är stabila.

Så här såg min ut när den precis var färdig:

14063667_289931964716556_797103783_n.jpg


Det är grannens tomt i bakgrunden, vi gjorde spaljén för att jag är heller inte överförtjust i mina grannar... :angel: Rosen är mycket högre nu och det är flera rosor där. Rutnätet är från Rusta: https://www.rusta.com/se/spalje-vikbar-p62251125.aspx
 
Spontant hade jag kört på att gjuta kring jordankarna, de lossnar gärna lite vid tjällossningen. Vi gjorde så på min, det blir så enormt mycket mer stabilt. Min spaljé är 4,5m och vi använde fyra plintar. För 10m hade jag använt minst fem jordankare. Det är vansinnigt med sten här så vi var tvungna att kapa några av dem men betongen gör att de ändå är stabila.

Så här såg min ut när den precis var färdig:

14063667_289931964716556_797103783_n.jpg


Det är grannens tomt i bakgrunden, vi gjorde spaljén för att jag är heller inte överförtjust i mina grannar... :angel: Rosen är mycket högre nu och det är flera rosor där. Rutnätet är från Rusta: https://www.rusta.com/se/spalje-vikbar-p62251125.aspx
Funderat på den typen av rutnät
Problemet här är att det är stenhård rödlera så ska ja gjuta något alls så är det ner till minst 1,5 m för att det inte ska skjuta upp direkt (alltså grävmaskin). Jordankare har hållit sig på plats på andra platser. Min rädsla är mest att de ska gå av (har hänt mig en gång för en solitär stolpe) pga för stor påfrestning då vinden hugger i.
 
Funderat på den typen av rutnät
Problemet här är att det är stenhård rödlera så ska ja gjuta något alls så är det ner till minst 1,5 m för att det inte ska skjuta upp direkt. Jordnakare har hållit sig på plats på andra platser. Min rädsla är mest att de ska gå av (har hänt mig en gång för en solitär stolpe) pga för stor påfrestning då vinden hugger i.

Om du tar 70x70 stolp borde det ju räcka. Du kan ju iofs ha 90x90 i vardera änden så det blir mer stabilt, största påfrestningarna är ju där.

Personligen tycker jag det blev trevligt med pilnätet. Det är ju tillräckligt luftigt för att man inte ska behöva byggnadstillstånd men ger ändå en bra avskärmning.
 
Om du tar 70x70 stolp borde det ju räcka. Du kan ju iofs ha 90x90 i vardera änden så det blir mer stabilt, största påfrestningarna är ju där.

Personligen tycker jag det blev trevligt med pilnätet. Det är ju tillräckligt luftigt för att man inte ska behöva byggnadstillstånd men ger ändå en bra avskärmning.
Bra idé med lite kraftigare stolpar i kanten. Ska nog fundera på det
 
Bra idé med lite kraftigare stolpar i kanten. Ska nog fundera på det

Jag tror det var 70x70 vi använde, plus en impregnerad riktigt tjock stolpe jag hade kvar sedan hästtiden (vi använde de tjocka som hörnstolpar). Nu står iofs min i lä av en lada och vinden blåser sällan mot den, den blåser parallellt med den. Särbon ville dock att den skulle vara rejäl, han anser att bygger han något ska det hålla sig uppe länge :D
 
Jag tror det var 70x70 vi använde, plus en impregnerad riktigt tjock stolpe jag hade kvar sedan hästtiden (vi använde de tjocka som hörnstolpar). Nu står iofs min i lä av en lada och vinden blåser sällan mot den, den blåser parallellt med den. Särbon ville dock att den skulle vara rejäl, han anser att bygger han något ska det hålla sig uppe länge :D
Det är ungefär så jag resonerar framförallt med något som det ska klänga växter i. Blir ju svårt att byta ut konstruktionen om några år när rosorna är flera meter höga och insnärjda.
 
Funderat på den typen av rutnät
Problemet här är att det är stenhård rödlera så ska ja gjuta något alls så är det ner till minst 1,5 m för att det inte ska skjuta upp direkt (alltså grävmaskin). Jordankare har hållit sig på plats på andra platser. Min rädsla är mest att de ska gå av (har hänt mig en gång för en solitär stolpe) pga för stor påfrestning då vinden hugger i.
Mitt kombinerade vind- och insynsskydd har delvis lagt sig, jag hade den typen av jordankare och de gick av efter några år trots att de är grova, 95 x 95. :( Jag ska slå ner tätare i år och ta hjälp av grannen med traktor att försöka lyfta upp det igen och fästa i de nya stolparna. Annars får jag hyra en grävare och riva bort det som inte fungerat och flytta syrener dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 948
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 635
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
485
· Visningar
12 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp