Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har bra koll på grotid för purjolök och persilja? Fröna var rätt gamla så jag funderar på att köpa nytt men vore ju korkat att stå med ny påse om de jag redan sått gror dagen efter
De första purjolök jag sådde var gamla frön och de ville inte alls
Köpte nya frön och det kom upp på en vecka om jag minns rätt
 
Jag är supersen med all sådd i år (brukar vanligtvis stå och stampa i december...) men jisses vad jag blev besviken när jag öppnade upp fröpåsarna från nelson garden innehållandes lite olika sorters paprika, tomat och chili (jag vet, ni behöver inte ens nämna det, jag är jättesen :p). Det var ju knappt några fröer i alls? 2-3 stycken för vissa chilisorter, 5 för tomaterna... jag är så van vid välfyllda påsar från runåbergs fröer och dylikt. Har någon annan upplevt samma sak i år? Upplevde inte alls påsarna som särskilt billiga och det var samma sorter som jag sått tidigare år.
 
Är det någon som har bra koll på grotid för purjolök och persilja? Fröna var rätt gamla så jag funderar på att köpa nytt men vore ju korkat att stå med ny påse om de jag redan sått gror dagen efter
Persilja är sega. De tar rejält med tid på sig. Masn får vänta länge på att få persilja.

Bra att du påminner, jag brukar alltid förodla lite i krukor för att plantera ut raden så jag har persilja tidigt. Det sådda kommer ikapp så småningom.

Purjo kommer troget och ganska snabbt. Fröna brukar överleva bra också. Jag har gjort misstaget att så generöst för att det var gamla frön. Fick purjolök i mängder för rubbet grodde. Använde en del som gräslök bara för att slippa slänga....
 
Möjlighet att ta ympris?

Ja jag funderade lite på det, har dock aldrig ympat något förut. Gårdens andra äppelträd är antingen också gamla - något alldeles ihåligt som kämpar tappert ändå - eller så är de nyplanterade och små. Känns som att det borde vara bäst med ett vuxet men inte jättegammalt värdträd?

Sedan är inte äppelsorten så märkvärdig i sig, det är mest om det skulle vara någon särskilt exotisk sort som man skulle vilja bevara av det skälet. De flesta andra sorterna har jag koll på men just den här "lilla röda" har jag aldrig hört något namn på.
 
Ja jag funderade lite på det, har dock aldrig ympat något förut. Gårdens andra äppelträd är antingen också gamla - något alldeles ihåligt som kämpar tappert ändå - eller så är de nyplanterade och små. Känns som att det borde vara bäst med ett vuxet men inte jättegammalt värdträd?

Sedan är inte äppelsorten så märkvärdig i sig, det är mest om det skulle vara någon särskilt exotisk sort som man skulle vilja bevara av det skälet. De flesta andra sorterna har jag koll på men just den här "lilla röda" har jag aldrig hört något namn på.
Kanske finns någon ympkurs i närheten?
Jag ska gå en i början på april (Värmland). I min kurs ingår en grundstam samt ympris eller så kan man ta med eget ris. Går att köpa till fler grundstammar för en liten summa.
Ska du ta ris så är det bråttom så det inte kommer igång. Det man ympar på ska vara lite före i utvecklingen för att det hela ska fungera.
 
Ja jag funderade lite på det, har dock aldrig ympat något förut. Gårdens andra äppelträd är antingen också gamla - något alldeles ihåligt som kämpar tappert ändå - eller så är de nyplanterade och små. Känns som att det borde vara bäst med ett vuxet men inte jättegammalt värdträd?

Sedan är inte äppelsorten så märkvärdig i sig, det är mest om det skulle vara någon särskilt exotisk sort som man skulle vilja bevara av det skälet. De flesta andra sorterna har jag koll på men just den här "lilla röda" har jag aldrig hört något namn på.
Jag är ingen expert på ympning men jag tror det är lättare att lägga en ymp på ett ungt träd, alla äppleträd man köper är ju gjorda så.
 
Jag är ingen expert på ympning men jag tror det är lättare att lägga en ymp på ett ungt träd, alla äppleträd man köper är ju gjorda så.
Njae? Att unga träd är ympade är ju självklart eftersom det behövs en grundstam att sätta sorten på.

De ympar som tagit bäst hos mig är på äldre träd. Enda kravet är väl att det ska vara en frisk och bra gren att sätta på.
 
Njae? Att unga träd är ympade är ju självklart eftersom det behövs en grundstam att sätta sorten på.

De ympar som tagit bäst hos mig är på äldre träd. Enda kravet är väl att det ska vara en frisk och bra gren att sätta på.
Det viktiga är tror jag att det är bra växtkraft i trädet man ympar på?
 
Det viktiga är tror jag att det är bra växtkraft i trädet man ympar på?
Det funkar toppen att ympa på svagväxande träd. Riktigt gamla äppelträd är ofta stora, för att de är omodifierade. I modern tid har vi selekterat fram särskilda svagväxande grundstammar, så att träden blir lägre och frukten i bättre plockhöjd. Det går inte sämre att ympa på dem, men det är bra att matcha växtkraften på trädet och ympriset.

Men du kanske tänker mer på att det behöver vara ett friskt exemplar?
 
Det funkar toppen att ympa på svagväxande träd. Riktigt gamla äppelträd är ofta stora, för att de är omodifierade. I modern tid har vi selekterat fram särskilda svagväxande grundstammar, så att träden blir lägre och frukten i bättre plockhöjd. Det går inte sämre att ympa på dem, men det är bra att matcha växtkraften på trädet och ympriset.

Men du kanske tänker mer på att det behöver vara ett friskt exemplar?
Ärligt talat har jag ingen större kunskap mer än att det brukar vara lätt att ympa äppelträd, så det är intressant att läsa vad ni som kan mer om detta skriver :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 000
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 015
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 771
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
12 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp