Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag stod i trädgården igår och funderade över var jag kunde plantera en Variegata di Bologna. Det resulterade i planer på ett nytt påskprojekt. Jag ska stenlägga en 12 meter lång trappa med upphöjda planteringslådor i en smal sluttning som går utmed radhusets gavel. Det ska bli blandplanteringar med ett par rosor, en pion, havtornet Hikul samt ätbart som örter, sallat, gurka.

Mitt pelarpäron ska nog också få bo där - tror jag. Jag vet inte hur det är med rotsystemet på pelarträd och om det finns en risk att rötterna kan komma att spränga muren.
 
Jag sådde lite ampelgurka (piccolino) för ett par veckor sen och de ser redan ut såhär Visa bifogad fil 46979

Jag försöker generellt hålla mig ifrån F1or men olika miniatyr och ampelvarianter är ett undantag just för att de ofta är så tacksamma att ha inomhus.

Jag blev lite nyfiken på dessa så jag googlade (de går tydligen under druvgurka också) och Impecta hade en variant som heter Gunnar! :laugh:
 
Och vad har ni för häckar? Vad är bra/dåligt med det du har?

Tycker ni man ska ha samma runt hela? Har en framsida som är lite fristående från resten där jag funderar på att ha nåt annat.
 
Och vad har ni för häckar? Vad är bra/dåligt med det du har?

Tycker ni man ska ha samma runt hela? Har en framsida som är lite fristående från resten där jag funderar på att ha nåt annat.

Det beror ju helt på vad du vill ha för höjd/täthet/vintergrön/skötsel. Jag är lat så jag har de med minimal skötsel (bondsyrén). Mot vägen ska jag plantera svartvinbär som kommer att få vara som en häck (vill folk plocka är det helt ok, plantorna kommer att vara gratis eftersom min särbo har en djungel av dem).
 
Det beror ju helt på vad du vill ha för höjd/täthet/vintergrön/skötsel. Jag är lat så jag har de med minimal skötsel (bondsyrén). Mot vägen ska jag plantera svartvinbär som kommer att få vara som en häck (vill folk plocka är det helt ok, plantorna kommer att vara gratis eftersom min särbo har en djungel av dem).

jag har precis börjat fundera :) men hyfsat lättskött och primärt för insynsskydd. Funderar på att ha ett par bärbuskar separat från häcken.
 
jag har precis börjat fundera :) men hyfsat lättskött och primärt för insynsskydd. Funderar på att ha ett par bärbuskar separat från häcken.

Just ja, vilken zon är du i?

Absolut bäst för insynsskydd året runt är ju barrväxter (thuja, idegran osv). Det finns sådana som funkar över större delen av landet.
 
Sötpotatisrapport: Fem sticklingar är nu separerade från moderpotatisen och omplanterade. De ska inte bo i växthuset ännu, det har bara fungerat som allmän så- och omplanteringplats för att kunna slabba ohämmat med jord och krukor och vatten.

IMG_4200.JPG
 
IMG_20200315_135514_541.jpg

Jag var tuff mot paprikaskogen från en köpepaprika. Använder dem lite som test. De som fick större krukor fick dela två och två. De andra fick lämna kollektivet och hamna en och en i pyttekrukor med så mycket ny jord som möjligt. De får bo lite trångt helt enkelt, får näringsvattna dem lite extra kanske.
 
Och vad har ni för häckar? Vad är bra/dåligt med det du har?

Tycker ni man ska ha samma runt hela? Har en framsida som är lite fristående från resten där jag funderar på att ha nåt annat.
80-90% hägg i häcken. Från början, eller i a f på 60-talet bestod häcken av sibirisk ärtbuske. Finns lite kvar idag. I häcken finns också lönn, ask, lind och krusbär.
Tålig, växer under nästan alla förutsättningar och väder, lättskött - så länge man klipper den regelbundet. Jag jobbar aktivt med att minska mängden sibirisk ärtbuske. Häggen och mångfalden bidrar till mångfald bland insekterna. Häggen blommar fint på våren och blommorna kan komma till nytta, exempelvis i brevlådan (skrämmer bort tvestjärtar).
 
Just ja, vilken zon är du i?

Absolut bäst för insynsskydd året runt är ju barrväxter (thuja, idegran osv). Det finns sådana som funkar över större delen av landet.

Zon 4. Har tittat på tuja, tycker den är lite tråkig men det är ju en klassiker och bra pris. Har även tittat på avenbok och liguster, men osäker på hur bra de håller bladen vintertid.
 
80-90% hägg i häcken. Från början, eller i a f på 60-talet bestod häcken av sibirisk ärtbuske. Finns lite kvar idag. I häcken finns också lönn, ask, lind och krusbär.
Tålig, växer under nästan alla förutsättningar och väder, lättskött - så länge man klipper den regelbundet. Jag jobbar aktivt med att minska mängden sibirisk ärtbuske. Häggen och mångfalden bidrar till mångfald bland insekterna. Häggen blommar fint på våren och blommorna kan komma till nytta, exempelvis i brevlådan (skrämmer bort tvestjärtar).

Är det för att du vill ha inhemska arter du vill ha bort ärtbusken?
 
Zon 4. Har tittat på tuja, tycker den är lite tråkig men det är ju en klassiker och bra pris. Har även tittat på avenbok och liguster, men osäker på hur bra de håller bladen vintertid.

Avenbok är ju upp till zon 4 och ligger man på gränsen växer de sämre och blir kanske inte så stora som angivet. Jag bor i zon 4-5 och mina Rose de Rescht är mycket mindre än de @Lillgrådis har eftersom det är zon 1 där. Dvs en avenbokshäck kommer säkert att klara sig men kanske inte bli så hög eller växa snabbt.

Vintergrön liguster är härdig till zon 3, den ej vintergröna till zon 4 så det blir samma sak som med avenboken.
 
Avenbok är ju upp till zon 4 och ligger man på gränsen växer de sämre och blir kanske inte så stora som angivet. Jag bor i zon 4-5 och mina Rose de Rescht är mycket mindre än de @Lillgrådis har eftersom det är zon 1 där. Dvs en avenbokshäck kommer säkert att klara sig men kanske inte bli så hög eller växa snabbt.

Vintergrön liguster är härdig till zon 3, den ej vintergröna till zon 4 så det blir samma sak som med avenboken.
Tack för dina bra svar! Har tittat på blå järnek, men den verkar vara ovanligare och dyrare, och giftig. Tror jag har bestämt mig för rhododendron på framsidan, men runtom blir det nån av de andra.
 
Ja jag funderade lite på det, har dock aldrig ympat något förut. Gårdens andra äppelträd är antingen också gamla - något alldeles ihåligt som kämpar tappert ändå - eller så är de nyplanterade och små. Känns som att det borde vara bäst med ett vuxet men inte jättegammalt värdträd?

Sedan är inte äppelsorten så märkvärdig i sig, det är mest om det skulle vara någon särskilt exotisk sort som man skulle vilja bevara av det skälet. De flesta andra sorterna har jag koll på men just den här "lilla röda" har jag aldrig hört något namn på.
 
Ärligt talat har jag ingen större kunskap mer än att det brukar vara lätt att ympa äppelträd, så det är intressant att läsa vad ni som kan mer om detta skriver :)

Klipp kvistar och lägg i kylen av de träd du vill bevara ex det med röda äpplen. Mins inte nu om kvistarna ska ligga i någon plastpåse eller bara nakna. Det går att googla😉
Boka in dig på en ympkurs eller fråga på plantskolan om de kan hjälpa dig eller vet någon som kan. Man kan ympa och okulera på grundstammar. Men även på befintliga träd. Blir en eller ett par grenar som ett familjeträd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 209
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 282
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 231
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
522
· Visningar
13 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp