Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud.
Om du får in max tre plantor på en kvadratmeter och dessutom behöver gångar mellan - då behöver du en stoooooor tunnel :eek:
Jag väljer att vara optimistisk. :D

Faktum är att flera av sorterna ska vara extremt tåliga sibiriska/ryska sorter. Så de ska nog kunna bo på friland. En av dem ger frukt extremt snabbt, anpassad för kort växtsäsong. Två andra är senare och kan ge frukt fram till frosten. Sen är det blandat stora och mer låga buskiga sorter.

Och har jag för många plantor i slutänden kan jag sälja/ge bort. :) Kommer kanske göra det tidigt för att jag inte har plats inne åt alla.
 
Räknade antalet tomatfrön igår som jag sådde i helgen. Över 100. O_o
De börjar titta upp nu också de små rackarna.

Måste nog beställa en sån där tunnel typ omedelbums!

Vilken dag som helst nu ska jag också kasta ut gräsfröer på trädgårdsleran och hoppas hoppas det vill bli lite mer gräsmatta där i år än det är nu.
Åh jösses!
 
Alla tomater är satta förutom vintertomaterna som jag testar att så i april.
Någon som försått pak choi tidigare? Tror mina har dragit iväg rejält innan jag hann rätta till växtbelysningen. :down:
 
Och nu när alla snackar tomater har jag precis knipsat mina och ska plantera topparna. Jag hoppas att alla överlever och blir buskiga och fina nu! De ska ju vara ampeltomater är det tänkt. :)

Edit: Alla fem. Här tar vi det varligt med tomaterna. Vi har ju sett vad som kan hända! :D
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte såanvisningen till Röd Solhatt. Å ena sidan står det "täck fröerna med ett tunt lager grus eller vermiculit", men å andra sidan så står det 1 cm som sådjup. Jag tycker det är rätt stor skillnad på "tunt lager" och 1 cm. Hur skulle ni göra?
 
Jag fattar inte såanvisningen till Röd Solhatt. Å ena sidan står det "täck fröerna med ett tunt lager grus eller vermiculit", men å andra sidan så står det 1 cm som sådjup. Jag tycker det är rätt stor skillnad på "tunt lager" och 1 cm. Hur skulle ni göra?
Kan man börja med täck tills de grott och sen lägga på mera?
 
Och nu när alla snackar tomater har jag precis knipsat mina och ska plantera topparna. Jag hoppas att alla överlever och blir buskiga och fina nu! De ska ju vara ampeltomater är det tänkt. :)

Edit: Alla fem. Här tar vi det varligt med tomaterna. Vi har ju sett vad som kan hända! :D
Gjorde också det förra året med stor framgång. Har kommit fram till i år att jag nog inte behöver göra det. :D
#återhållsam #självbehärskning
 
Hoppsan. Äppelgurkorna jag sådde häromdagen har grott allihop och rekordsnabbt. Förra årets frön tog väldigt lång tid på sig och bara en bråkdel grodde. Jag sådde om flera gånger.
Nu har jag plantor så det räcker....
Hur ser dina ut? Jag har ju blandat ihop mina krukor och vet inte vilka som är äppelgurkor och vilka som är cucamelons. Är de rätt spindliga eller stabbiga? Fast det kanske är svårt att säga ännu. :D
 
Jag fattar inte såanvisningen till Röd Solhatt. Å ena sidan står det "täck fröerna med ett tunt lager grus eller vermiculit", men å andra sidan så står det 1 cm som sådjup. Jag tycker det är rätt stor skillnad på "tunt lager" och 1 cm. Hur skulle ni göra?

Jag har bara täckt mina med lite vermiculit, har sått både i miniväxthus och utan, båda har grott men de är rätt långsamma
 
Jag fattar inte såanvisningen till Röd Solhatt. Å ena sidan står det "täck fröerna med ett tunt lager grus eller vermiculit", men å andra sidan så står det 1 cm som sådjup. Jag tycker det är rätt stor skillnad på "tunt lager" och 1 cm. Hur skulle ni göra?
Jag har mest låtit mina självså sig ute, men tror inte det är så kinkigt. Jag hade nog gjort grundare hål än en cm, dock. Fröna är ju rätt små... Kom på. Jag har provat en gång (med nån gul variant) att strö ut lite frön i en större kruka med jord och bara ”rufsat om” lite i jorden med handen. Det funkade också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 942
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 912
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 574
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp