Trädgårdstråd 2020, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sådde ju urgamla paprikafrön på ren chansning. Inget grodde, så jag petade ner äppelgurka i tråget. De grodde strålande bra. 100%.
Idag ser jag att det sticker upp en pytteliten paprika i en av krukorna. :) En enda av sisådär 10 frön. Men med tanke på att de säkert var fem år gamla så är det väl bra ändå.
 
Vi ska plantera små chiliplantor till lite större kruka idag. Behöver man stötta upp chilis eller kan de stå utan stöd? De ser väldigt tunna ut 🤔
IMG_20200314_102350.jpg
 
Läser att rabarber ska gödslas när de börjar sticka upp. Googlar på ekologiskt trädgårdsgödsel.

Ärtorna börjar blomma här såg jag idag. Var ju lite tidigt ute men men :)

Plockade in lite blommor igår. Älskar det här med trädgård!
 

Bifogade filer

  • IMG_20200313_161628_458.jpg
    IMG_20200313_161628_458.jpg
    240,5 KB · Visningar: 3
Jag har varit knasig och sått spenat ute och tänker prova med rädisor också sedan. Har misslyckats så kapitalt med dem innan och de har bara gått i blom hela tiden, vilket sägs bero på för långa dagar. Nu får de i alla fall inte för långa dagar :cautious:. Sådde morötter och PakChoi med, det var någon blogg som hävdade att vissa frön kunde man så lite närsom och hoppas på att de fattade själva när det var dags att gro.

Så får se om jag provar med Maché också. (brukar ändå misslyckas så mycket med mina fröprojekt. Nu senast när jag äntligen fått upp grönkålen fin, till jul, åt rådjuren upp den i början av december, helt plötsligt :arghh: de puttade till och med bort en skottkärra + kompostgaller för att komma åt. Det är som om det är meningen att jag bara får hålla på med kruktomater, squash och perenner.)
Var bor du? Kanske skulle testa att slänga ut lite spenat. Fast var minus inatt iof.
 
Tack för svar!!! Nu har sambon varit och pillat innan jag hann kolla svaren och det blev inte så bra, typiskt! Han har inte planerat ner dem något alls, och var sur för att de var så skrangliga. ☹

Plantera ner dem nästa gång och ta inte i för mycket med krukstorleken. Chili mår bara bra av att bo lite trångt ett tag innan omplantering.

Iofs, har du många plantor hade jag chansat och planterat om några nu direkt djupare.
 
Testade att plantera kikärtor idag, både inne och i växthuset. Vet att jag har odlat det "förr i tiden" men minns inte om jag verkligen planterade vanliga torkade kikärtor och fick dem att gro. Men eftersom jag inte hittar några kikärter i fröpåse så chansar jag. Nu fick de ligga i blöt 8 tim innan jag planterade dem. Någon annan som testat?

När jag odlade kikärtor förra gången blev det riktigt bra skörd från jättesöta plantor som nästan såg ut som små jakarandaträd i miniatyr. Gröna kikärtor, jättegoda. :)
 
Testade att plantera kikärtor idag, både inne och i växthuset. Vet att jag har odlat det "förr i tiden" men minns inte om jag verkligen planterade vanliga torkade kikärtor och fick dem att gro. Men eftersom jag inte hittar några kikärter i fröpåse så chansar jag. Nu fick de ligga i blöt 8 tim innan jag planterade dem. Någon annan som testat?

När jag odlade kikärtor förra gången blev det riktigt bra skörd från jättesöta plantor som nästan såg ut som små jakarandaträd i miniatyr. Gröna kikärtor, jättegoda. :)
Impecta har utsäde till kikärter. Tror det har två sorter om jag inte minns fel.
 
Jag sådde lite ampelgurka (piccolino) för ett par veckor sen och de ser redan ut såhär
5D1502B2-8D27-45D1-A5E4-276703623A56.jpeg


Jag försöker generellt hålla mig ifrån F1or men olika miniatyr och ampelvarianter är ett undantag just för att de ofta är så tacksamma att ha inomhus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 000
Senast: zassoo
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 015
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 771
Senast: Lobelia
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
12 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp