Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag har också förstått det nu så jag är försiktigare med dom i år för jag vill verkligen ha melon :D Dom kommer bo i pallkrage med lock och ja fiberduk över sig så hoppas det kommer duga åt dom haha.

Ja absolut, blir ju ett miniväxthus och smidigt med lock :D
Tycker du att lock fungerar bra? Vi har två pallkragar kvar på frilandet att plantera i, men då vi har så mycket fåglar här så måste allt skyddas. Nät till bärbuskar fungerar, men vill helst inte ha hela frilandet fullt av nät då risken är stor att de fastnar. Upplever jag iaf.
 
Vad har du köpt, du kan inte bara skriva en liten del :bump::angel:

Empress Josephine, Yolande d'Aragon, York and Lancaster och Quatre Saisons Blanc Mousseux. Armide var slut tyvärr så det får bli senare :(

De två första ska bli en del av min franska hörna, jag har Chapeau de Napoleon/Cristata där redan och den kommer även att utökas med Souvenir de Malmaison, Josephine de Beauharnais och Duchesse d'Angouleme (uppkallad efter Marie Antoinettes enda överlevande barn). Yolande d'Aragon var inblandad i Hundraårskriget och hjälpte bla till att finansiera Jeanne d'Arcs armé.

De andra två (plus Armide) ska forma inramning för mina odlingslådor som ska stå vid lillstugan. Både Armide och Quatre Saisons Blanc Mousseux är remonterande. York och Lancaster tog jag eftersom jag har velat ha den hur länge som helst :D den får stå där trots att den inte remonterar.

Edit: Jag har Quatre Saisons redan, Blanc Mouseaux är en sport av den och den kan återvända till modersplantan, dvs man får rosa blommor på den också :laugh:

Edit 2: Armide är en remonerande albaros och den enda av alborna som är det. Det anses att den har lite kinaros i antavlan.

Edit 3: Kraven på franska hörnan och övriga är givetvis som vanligt... gamla rosor pre-1867.
 
Ja absolut, blir ju ett miniväxthus och smidigt med lock :D
Tycker du att lock fungerar bra? Vi har två pallkragar kvar på frilandet att plantera i, men då vi har så mycket fåglar här så måste allt skyddas. Nät till bärbuskar fungerar, men vill helst inte ha hela frilandet fullt av nät då risken är stor att de fastnar. Upplever jag iaf.

Blir första gången jag använder lock och det kommer vara hemmagjort så vi får väl se hur det funkar 😅
 
Empress Josephine, Yolande d'Aragon, York and Lancaster och Quatre Saisons Blanc Mousseux. Armide var slut tyvärr så det får bli senare :(

De två första ska bli en del av min franska hörna, jag har Chapeau de Napoleon/Cristata där redan och den kommer även att utökas med Souvenir de Malmaison, Josephine de Beauharnais och Duchesse d'Angouleme (uppkallad efter Marie Antoinettes enda överlevande barn). Yolande d'Aragon var inblandad i Hundraårskriget och hjälpte bla till att finansiera Jeanne d'Arcs armé.

De andra två (plus Armide) ska forma inramning för mina odlingslådor som ska stå vid lillstugan. Både Armide och Quatre Saisons Blanc Mousseux är remonterande. York och Lancaster tog jag eftersom jag har velat ha den hur länge som helst :D den får stå där trots att den inte remonterar.

Edit: Jag har Quatre Saisons redan, Blanc Mouseaux är en sport av den och den kan återvända till modersplantan, dvs man får rosa blommor på den också :laugh:

Edit 2: Armide är en remonerande albaros och den enda av alborna som är det. Det anses att den har lite kinaros i antavlan.

Edit 3: Kraven på franska hörnan och övriga är givetvis som vanligt... gamla rosor pre-1867.

Låter helt fenomenalt, bara namnen är ju ren poesi! (Glöm inte att bildbomba när det börjar blomma.) :love:

Här har rosenåret börjat på riktigt nu! :heart Som vanligt är Louise Bugnet först ut, och som vackrast med en massa knoppar som små knubbiga polkagrisar.

DSC_0029.JPG
 
Ja just det, jag har ett himla stort I-landsproblem. I växthuset finns det 9 tomatplantor, på frilandet sitter det 3 st. Det är antingen tigrella, körsbärstomater eller frilandstomater. Vilka som är vilka vet jag inte då min yngsta son ryckte loss etiketterna efter omplantering. Spelar i grunden ingen roll då de alla tre kan bo på friland. Men iaf det är 12 tomatplantor totalt, och ändå står det kanske 15 kvar inne? Skänka bort alla eller ha 18 plantor själv och skänka resten?

Vi var inne på att plantera ut alla, men inser att vi knappast behöver 27 tomatplantor :rofl::rofl:
😰😰😰🙈
 
Mitt överskott på tomatplantor har ordnat sig på egen hand, eftersom de inte verkar vilja överleva här. Detta är verkligen i minsta laget för att täcka vårt behov
3 Tumbling Tom i varsin ampel
2 "embryon" till White Beefsteak (som är tveksamt om de kommer överleva)
3 Goldene Königin
5 Ildi

Åsså satte jag ut en annons på rabarber, då jag delade några plantor tidigare i våras. Och det var tydligen poppis! På mindre än en timme har jag fått 7 tingade... :D
 
Ja just det, jag har ett himla stort I-landsproblem. I växthuset finns det 9 tomatplantor, på frilandet sitter det 3 st. Det är antingen tigrella, körsbärstomater eller frilandstomater. Vilka som är vilka vet jag inte då min yngsta son ryckte loss etiketterna efter omplantering. Spelar i grunden ingen roll då de alla tre kan bo på friland. Men iaf det är 12 tomatplantor totalt, och ändå står det kanske 15 kvar inne? Skänka bort alla eller ha 18 plantor själv och skänka resten?

Vi var inne på att plantera ut alla, men inser att vi knappast behöver 27 tomatplantor :rofl::rofl:
Behåll alla säger jag
/hon med ca 32 plantor 😁
 
Huset är färdigmålat! 🙏 Nu är det bara för oss att sätta igång med förrådet.

Känns också helt sjukt att alla mina tomat-, gurk- och zucchiniplantor och min basilika är utplanterad. Att slippa leva med de på vårat köksbord är fantastiskt.

Veckan efter midsommar kommer några och ska lägga altan.
 
@Chili jag såg att du hade odlat haverrot förra året, vad tyckte du om resultatet? Om de var äckliga så är det för sent för jag har sått en rad i år. Hoppas ju på att de är goda förstås men utseendemässigt ser de lite skumma ut. Eller om någon annan har testat så berätta helst att de var jättegoda och lättodlade. :)

Men det är något lite extra lockande med att odla sådant som man inte hittar i affärerna, och vad jag vet har jag aldrig smakat sådan heller.
 
Är det försent att få vettig skörd från Gurka om man planterar nu? Satte ut fyra plantor i förrgår och 3 är stendöda. Stjälken har torkat ihop på precis samma sätt som vanligt. I år har jag tom varit extra försiktig och de har stått ute länge i kruka och när jag satte ner dem i jorden så täckte jag med fiberduk för att skärma av en aning av den brännande solen tills de rotat sig ordentligt men icke. VARFÖR :arghh:
 
Mitt odlande går åt helvete. Det enda som gror ute är morötterna. Spenaten syns inte till, Sockerärtorna kommer några enstaka av de låga, de höga lyser med sin frånvaro. Kålrot inte en enda och av störbrytbönorna har hälften dött. Nej det är inte brist på vatten, jag vattnar varje kväll och har kollat så jorden är fuktig på frödjup innan vattning. Får väl så om allting inne och se om det kan gå bättre men jag tvivlar just nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 812
Senast: tuaphua
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
733
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 181
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp