Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mördarsniglarna som jag var så nöjd över var få tidigare i år har kommit i full styrka nu. :nailbiting: Vi har haft över tjugo grader och regnskurar några dagar nu, så igår hittade jag t o m en på hallmattan. Inkräktaren hade liftat under hålfoten på mina skor jag jag gick kvällsrundan i trädgården...
 
Börjar samla frön...
 

Bifogade filer

  • 20200716_215817.jpg
    20200716_215817.jpg
    165,4 KB · Visningar: 45
Mitt trädgårdsarbetande består just nu av några timmars röjsågande varje dag. Om jag inte hade sparat gräset i så många år på vissa ställen hade jag säkert kunnat ta det med trimmer, men nu växer det olika typer av små träd och annan envis växtlighet, så jag har lånat grannens röjsåg istället. Oerhört roligt att röjsåga. Oerhört tråkigt att städa efter sig...
 
Äntligen framme i stugan, river bort ogräs å kramar alla fina blommor, buskar å träd, har saknat allt ^^. Sitter nu i skuggan å njuter :love: plocka tom till mig en rabattbukett efter rensningen idag:)
 

Bifogade filer

  • 20200717_122109.jpg
    20200717_122109.jpg
    474,8 KB · Visningar: 32
Hur gör ni med era jordgubbar efter skörd?

Alla mina jordgubbar är nu plockade. Jag tror inte att det blir fler i år. Jag har läst att man ska gödsla efter skörd och innan höst. Jag köpte dem som färdiga plantor nu i sommar och satte dem i ny jord köpt på plantskola. Vad ska jag gödsla dem med? Hur? Jag har täckt jorden med halm så att röra ner nån fast gödning känns svårt. Hur gör man det? Eller är det en flytande gödning som jag kan ha i vattnet? Eller behöver jag inte tänka på gödning nu det första året eftersom de satts nyligen i nyköpt jord som jag antar är full av näring?
 
Hur gör ni med era jordgubbar efter skörd?

Alla mina jordgubbar är nu plockade. Jag tror inte att det blir fler i år. Jag har läst att man ska gödsla efter skörd och innan höst. Jag köpte dem som färdiga plantor nu i sommar och satte dem i ny jord köpt på plantskola. Vad ska jag gödsla dem med? Hur? Jag har täckt jorden med halm så att röra ner nån fast gödning känns svårt. Hur gör man det? Eller är det en flytande gödning som jag kan ha i vattnet? Eller behöver jag inte tänka på gödning nu det första året eftersom de satts nyligen i nyköpt jord som jag antar är full av näring?

Ta bort halmen och mylla ner skit? Vanlig köpejord från ICA etc innehåller sällan några större mängder näring, det mesta brukar vara förbrukat sas första säsongen (om man inte köpt svindyr yrkesodlarjord då men även den tappar ju näring).
 
Ta bort halmen och mylla ner skit? Vanlig köpejord från ICA etc innehåller sällan några större mängder näring, det mesta brukar vara förbrukat sas första säsongen (om man inte köpt svindyr yrkesodlarjord då men även den tappar ju näring).

Jag köpte den inte på ICA. Jag köpte den på samma plantskola där jag köpte jordgubbsplantorna. Den jord de rekommenderade. Jordgubbarna är i pallkragar.
 
Jag kan ju få tag på hästskit men måste det inte ligga ett tag (bränna) innan man använder det? Sen vet jag inte riktigt om jag vill ha in hästskit i bilen utan att det är noggrann förpackat i en säck så det inte luktar.

Vill man inte hantera färsk dynga så går det ju att köpa gödselpellets (tror det finns höns och ko). Jag har aldrig använt färsk skit, den har alltid varit mer eller mindre brunnen.
 
Idag har jag rensat ogräs, trimmat kanter och klippt gräs.
I morgon kommer en vän och hjälper oss i trädgården som tack för hjälpen. Tänkte sätta honom på att rensa ogräs 🤣🤣
Mannen är klar med rabattkanterna i Medelhavsdelen så nu ska bara fikonträdet flyttas sedan är allt utom marken klart där 👍
 
Verkar inte bli mer än totalt fyra morötter här i år :(.
Undrar om jorden var för gödslad? Men det är i två olika jordar och med två olika fröer på bägge ställen. Jättekonstigt. Och trist.

Smultgubbar, jordgubbar och hallon har dock börjat mogna :d.
Och snart får vi färskpotatis (var sen med att få ner allt i jorden i år).
Majsen i växttunneln växer fint också. Och gurkorna blommar och tomaterna ska bara mogna. Så det blir ju lite ändå. Men morötterna skaver. Eller bristen på dom då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 127
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
745
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 485
· Visningar
48 424
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp