Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver rabatthjälp!!
Ingen av mina rabatter har blivit så som jag tänkt och nu behöver jag hjälp innan jag slänger ut mer pengar.
Värst är denna (fick inte med hela på bild men sista biten till vänster drygt 1,5m ser lika illa ut)

Jag drömde om en prunkande rabatt i vitt och rosa. Lite mormorsstuk/engelsk.
Till höger har jag pioner och till vänster börjar min roshäck.

Vad jag har är detta 🙄
IMG_20200714_185308.jpg


Alunroterna ska bort för jag gillar dem inte alls. Funkian verkar inte trivas övht 😔
Annars ska här finnas akleja, stor vit blåklocka och ngt till.

Läget är full sol i zon 1.

Vad ska jag ha och hur ska jag placera det??
 
Jag behöver rabatthjälp!!
Ingen av mina rabatter har blivit så som jag tänkt och nu behöver jag hjälp innan jag slänger ut mer pengar.
Värst är denna (fick inte med hela på bild men sista biten till vänster drygt 1,5m ser lika illa ut)

Jag drömde om en prunkande rabatt i vitt och rosa. Lite mormorsstuk/engelsk.
Till höger har jag pioner och till vänster börjar min roshäck.

Vad jag har är detta 🙄
Visa bifogad fil 54167

Alunroterna ska bort för jag gillar dem inte alls. Funkian verkar inte trivas övht 😔
Annars ska här finnas akleja, stor vit blåklocka och ngt till.

Läget är full sol i zon 1.

Vad ska jag ha och hur ska jag placera det??

Kan du tänka dig lila blommor så finns det en hel hög med torktåliga perenner.
Lavendel, Kantnepeta, Isop, Anisisop, Purpurmejram, Bolltistel, Martorn, Perovskia, Jätteverbena (brukar kunna vara perenn i zon 1), Nävan Rozanne mfl.
Nävor finns för all del i flera färger, men just Rozanne blommar oavbrutet hela sommaren, en ny favorit hos mig.

Daggkåpa överlever typ allt och sprider sig gärna, vissa betraktar den som ogräs, men jag har inte så ont av den. Här är snustorr, sandjord visserligen. Så det är lite survival of the fittest.
Generellt så är silverbladiga och/eller ludna blad torktåliga, då de silvriga bladen reflekterar ljuset, medan de skyddas av det ludna.

Rosa rosor och lavendel känns väldigt engelskt tycker jag. Kan inte bli för mycket rosor :love:.
 
Jag behöver rabatthjälp!!
Ingen av mina rabatter har blivit så som jag tänkt och nu behöver jag hjälp innan jag slänger ut mer pengar.
Värst är denna (fick inte med hela på bild men sista biten till vänster drygt 1,5m ser lika illa ut)

Jag drömde om en prunkande rabatt i vitt och rosa. Lite mormorsstuk/engelsk.
Till höger har jag pioner och till vänster börjar min roshäck.

Vad jag har är detta 🙄
Visa bifogad fil 54167

Alunroterna ska bort för jag gillar dem inte alls. Funkian verkar inte trivas övht 😔
Annars ska här finnas akleja, stor vit blåklocka och ngt till.

Läget är full sol i zon 1.

Vad ska jag ha och hur ska jag placera det??
Jag tänker då stora grupper av allt med någon enstaka utropstecken. Plantera tätt och dela sen om de växer på varandra.

Kolla in trädgårdsriddarsporre, solhatt, solbrud, jättedaggkåpa, kanske en paradisbuske? Rosenflockel, ormrot, blodtopp, salvia, timjan...

Jag hade valt något fint ganska smalbladigt och tuvbildande gräs 1-2 plantor mellan de romantiska och söta blommorna. Typ blåtåtel eller liknande. För att bryta mönstret lite. Jag skulle tänka "samma färg olika blommor" eller "olika färg lika blommor". Dvs vit solhatt harmonierar med vit riddarsporre. Vit solhatt harmonierar med rosa solhatt. Det ger ett lugnt intryck och någon enstaka växt i avvikande färg/form för att bryta av.

Hade också sett till att få in gott om organiskt material i bädden men inte övergödsla, mycket som trivs i full sol är inte så näringskrävande.

Tankar från en som kollat för mycket senaste tiden på trädgårds tv...
 
Alunroterna ska bort för jag gillar dem inte alls. Funkian verkar inte trivas övht 😔
Annars ska här finnas akleja, stor vit blåklocka och ngt till.

Läget är full sol i zon 1.

Vad ska jag ha och hur ska jag placera det??
Varken blåkloca eller akleja blir speciellt "frodiga och prunkande". De är solitärer som inte breder ut sig.

Vill du ha volym oc utbredning så finns det annat. Något så enkelt som gul daglilja kan bli fint eftersom den förutom att blomma vackert även är fin när den inte blommar. Och blir stor. Finns massor av annat.

Själv kämpar jag med en hel del perenner som vill breda ut sig alldeles för generöst. Praktbetonika t.ex. :banghead:
 
Jag är lite förundrad över alla dessa varningar för giftighet.

Vitippor ska visst vara giftiga. Liljekonvaljer är det definitivt. Ett antal vilda örter är det likaså. Få barn behöver söka vård för att de plockat liljekonvaljer eller vitsippor. Eller betat gräs och örter.

Är det verkligen så vanligt numera att ban stoppar gräs och blommor i munnen hur som helst? Jag är 60+ och har aldrig hört om någon unge som mått dåligt för att de ätit växter hemma?

Jag tycker det är skillnad på giftig dermalt och giftig oralt. Jag har börjat släppa på mitt "jag ska inte ha ordentligt giftiga växter" eftersom Digitalis är så vackra... :angel: om sedan någon låter sitt barn försöka gå fram som en häst i min trädgård kommer denne och barnet att ångra sig... innan barnet hunnit få i sig något :D
 
Vad tror ni om :
Solhatt funky white
Solhatt little magnus
Ngn vit näva
Näva wargrave pink
Jätteverbena
Vit stjärnflocka
Rosa stjärnflocka
Höstflox vit
Höstflox rosa

Möjligtvis 1-2 rosa rosor typ dainty bess eller puccini?

Blir det för mycket olika? Blir det bra?
Alltså jag lade 3000sek på denna rabatt för 2 år sedan så nu vill jag få till det 🙈
 
Jag tycker det är skillnad på giftig dermalt och giftig oralt. Jag har börjat släppa på mitt "jag ska inte ha ordentligt giftiga växter" eftersom Digitalis är så vackra... :angel: om sedan någon låter sitt barn försöka gå fram som en häst i min trädgård kommer denne och barnet att ångra sig... innan barnet hunnit få i sig något :D
Jag har ju en dotter som stoppar ALLT i munnen så jag är lite försiktig, samtidigt tänker jag att hon växer väl upp hon med?
 
Känns trist att du lagt så mycket pengar och inte fått önskat resultat.

Har du gödslat ordentligt? Hästgödsel t.ex. ger både näring och mull. Hittar du torvblandad gödsel är det perfekt. Det ser ut som jord :D

Få växter tynar om de får näring och vatten.
Har lagt både kogödsel, hästgödsel och barkmull här tillsammans med planteringsjord. Är ju ren sand under 🙄
 
Har lagt både kogödsel, hästgödsel och barkmull här tillsammans med planteringsjord. Är ju ren sand under 🙄
Med sådan bra avrinning under med sanden, kan du ju ha alla typer av torktåliga växter som inte vill stå blött. :) Men viktigt med vattning första året och med sand under är det bara att vattna på, mycket mer än du tror. Det bara rinner undan.

Googla typ brittish perennial borders så får du gott om inspiration! Såg en jättefin bild igår med rosa buskros, lavendel och jättedaggkåpa. I zon 1 kan du ju ha vad du vill. :D
 
Jag tycker det är skillnad på giftig dermalt och giftig oralt. Jag har börjat släppa på mitt "jag ska inte ha ordentligt giftiga växter" eftersom Digitalis är så vackra... :angel: om sedan någon låter sitt barn försöka gå fram som en häst i min trädgård kommer denne och barnet att ångra sig... innan barnet hunnit få i sig något :D
Jag har en gammal bok som heter "Är våra giftiga växter farliga?" eller något ditåt. Väldigt bra, den behandlar graden av giftighet, om de giftiga växterna lockar till att äta eller inte och redovisar även fall inkomna till giftinformationscentralen. En hel del förgiftningsfall gäller vuxna som velat testa någon effekt, eller t ex som med oleander där det förekommer förgiftningsfall t ex kring medelhavet när man använder de raka grenarna som grillpinnar - inte så bra ... Det som är roligt med boken är att den även beskriver växterna och tycker att det är överdrivet att inte odla en del växter bara för att de är giftiga eftersom de inte tycks orsaka förgiftningsfall. Det varnas främst för potentiellt mycket giftiga växter med attraktiva bär.
Det jobbiga med liljekonvaljer är bären. De får massor av rödorange för barn lockande bär. Har själv varit till akuten med ett barn som jag var barnvakt åt som innan jag hann blinka stoppade i sig ett antal. Vill minnas att ett eget barn också fått kräksirap och kol av samma anledning (akuten var överdrift av en vårdcentral som ville stänga för dagen och därför skickade oss dit).
Ett mindre sjukhus längs norrlandskusten fick en kväll för snart 30 år sedan besök av inte mindre än två barn från olika familjer som tuggat på stormhatt, de då enda kända fallen av möjlig förgiftning. Läkarna funderade allvarligt på att bli botaniker istället ... (nej vår familj var inte inblandad den gången).
 
Sockerärtorna blommar så fint :love:
Framför dom är det inte persilja utan persiljerot, ett nytt experiment för i år och det går bra!
Visa bifogad fil 54262
Till vänster så ser man lite av björnbäret som jag satte i år och det finns omogna bär på det :up:
Mina björnbär har precis börjat blomma, men kompisen som bor några km bort har redan kart på sina. Hennes står åas i solen precis hela dan, det gör inte mina.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 137
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
747
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 497
· Visningar
48 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp