Bukefalos 28 år!

Träna skydd själv?

Sv: Träna skydd själv?

ja där skiljer vi oss uppenbarligen åt. Flera av Sveriges då bästa skyddshundsförare jobbade på detta sätt. Att det sen blir en del allvar när man sätter ihop alla delar är en sak, men vid inlärningen bygger vi på kamplusten i första hand.
 
Sv: Träna skydd själv?

Huruvida man ska låta sin hund hoppa runt och bita i en beror på hur bra styrning man har på hunden. Har man bara halvdan kontroll och hunden är lek- och kampglad kan det gå tokigt. Då kan leken lätt övergå till att ske på hundens villkor och inte på våra. Så ska vi inte ha det.
Det var just det som gjorde att jag reagerade på denna filmen, att om han inte hade/har kontroll på den så kan det utvecklas till något negativt. Men han verkade ha koll, och hunde släppte när han sa till honom så det var ju om då.
 
Sv: Träna skydd själv?

Huruvida man ska låta sin hund hoppa runt och bita i en beror på hur bra styrning man har på hunden. Har man bara halvdan kontroll och hunden är lek- och kampglad kan det gå tokigt. Då kan leken lätt övergå till att ske på hundens villkor och inte på våra. Så ska vi inte ha det

Det var just det som gjorde att jag reagerade på denna filmen, att om han inte hade/har kontroll på den så kan det utvecklas till något negativt. Men han verkade ha koll, och hunde släppte när han sa till honom så det var ju om då.
 
Sv: Träna skydd själv?

Den är ju inte speciellt högt i drift så varför skulle det rinna över o bli galet. Tror ni att en hund som får kampa lite bara total flipprar ur o vill äta upp folk det är ju ingen varulv han kampar med.

JAg kan själv inte mkt om skydd, har bara sett filmer och i böcker om det, det var därför jag starade tråden om denna film för jag visste inte om att man kunde köra skydd utan att nån håller i hunden. På alla filmer jag sett så har det alltid varit något som hållit i hunden i en lina, aldrig lös hund, så därför trodde jag att det var fel att köra hunden utan någon som håller i den.
 
Sv: Träna skydd själv?

Ja, min tränade jag också in loss på kommando genom kamplekar, och det sitter i. När hon hittar kaninkulor, älgbollar eller hästskit brukar jag säga "Loss" och då släpper hon. Så det är ett bra tillfälle att träna in loss-kommandot genom kamplekar som du säger.
 
Sv: Träna skydd själv?

I så fall skulle det väl inte vara nån skillnad mot skyddsträning där föraren håller i kopplet? Förstår inte riktigt varför det skulle vara "farligare" att köra på sig själv?
På min gamla hund tränade jag in alla grunder på mig själv; bita, släppa och bevaka. Inga problem! Inte heller hade han några problem att sortera sina handlingar.

Jag visste som sagt inte om att man kunde köra vissa saker i skydd på sig själv, trodde att man alltid hade någon annan som höll i hunden. Eftersom att jag inte visste om det, så frågade jag här.
 
Sv: Träna skydd själv?

ja där skiljer vi oss uppenbarligen åt. Flera av Sveriges då bästa skyddshundsförare jobbade på detta sätt. Att det sen blir en del allvar när man sätter ihop alla delar är en sak, men vid inlärningen bygger vi på kamplusten i första hand.

Tror det är vanligare på svenskskydds ekpiage att man kör på sig själv vet flera riktigt duktiga som gör som du kör in allt på sig själv. Men jag har blivit lärd att man endast kan köra in bytesgrunderna på sig själv sen när man väl kommer vidare i träning o ska köra bevakning körs det på sin figurant.
 
Sv: Träna skydd själv?

Ja om IPO kan jag inte nåt! sen kanske det beror på vad man har för hund också.
 
Sv: Träna skydd själv?

Kan Kan man väl...:angel:

Och sen fanns ju kameramannen där också:idea: :angel:

hehe näe ärligt talat jag är inte så himla insatt i det dära..vi får väl helt enkelt vänta tills PIRU kommer och ger oss alla ett klart svar:D

Men jag tyckte då Inte att han var varken spc seriös eller kunnig - snarare "ohh kolla vad tuff min hund är höhö":cool:

Piru ja.. *host*
 
Sv: Träna skydd själv?

Nu har jag en gammal riesen på 10 år. Den hund jag tränade lite skydds med var dock en schäfer. Men det börjar bli några år sen...
 
Sv: Träna skydd själv?

En liten fråga bara:
Vad skiljer svenskskydd och ipo åt?
 
Sv: Träna skydd själv?

En liten fråga bara:
Vad skiljer svenskskydd och ipo åt?

Det är lite olika moment bara igentligen men största skillnaden är att man sänder hunden mot en civilmänniska och hunden har munkorg på sig och hunden ska avvärja angrepp i munkorgen.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag har "hört" att även spårdelen bedöms annorlunda, men det kanske bara är ett missförstånd?
 
Sv: Träna skydd själv?

Kan man göra det? Ska man inte ha en som håller i hunden också?

Hittade denna filmen, och jag tycker att det ser okontrollerat ut. Mer som om dom leker, men vad gör han om hunden tappar kontrollen och gör något överhastat? Är det inte bättre att någon håller i den?

Eller man kanske kan göra så? Tycker det ser farligt ut iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=r1HntmEVf_4

Du har fått en del svar i tråden så jag tänkte bara tillägga att jag ofta har bitlekar liknande denna filmen. Min hund älskar det och jag ser det som ett bra sätt att träna andra saker samtidigt.

När vi leker har vi en bitstock, ganska stor.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag har "hört" att även spårdelen bedöms annorlunda, men det kanske bara är ett missförstånd?

Jo men nu tog jag skyddsdelen. Det är ju personsök,uppletande o.s.v. i svenskskyddet också vi har lite olika bedömning hur lydnaden ska vara också,det prioriteras annorlunda i skyddet i IPO är betten extremt viktiga att dom fulla djupa o hårda medans svenskskyddet får hunden sitta fast med en tand om dom vill.

ska jag ta upp allt så blir det så mycket. bara man går in SBK o tittar på bedömning och moment.
 
Sv: Träna skydd själv?

Det där är en diskussion ni får ta via PM eller helst inte alls. Diskutera inte enskilda användares personer i tråden.

Mvh moderator Jadzia
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 343
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: Krumben
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 180
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp