Bukefalos 28 år!

Träna skydd själv?

Sv: Träna skydd själv?

Men piru, du menar väl ändå inte att du SLÅR hunden med "batongen"
Stackars,stackars lilla hund... Djurplågare!!
*s*:rofl:
 
Sv: Träna skydd själv?

Men piru, du menar väl ändå inte att du SLÅR hunden med "batongen"
Stackars,stackars lilla hund... Djurplågare!!
*s*:rofl:

hahahahah det ska fan kosta o vara tillsammans med Husse!
Snarare synd om mig för han taggar upp o vill kampa mer dessto mer man belstar han.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag undrade mera över om det verkligen avr skydd han pysslade med, eller om det var något annat. Har kollat på filmen ett par ggr, och kan nog hålla med om att det är på lek, men jag vet inte om jag hade velat leka med min hund på det sättet. Men om så är fallet, är det alltså ingen fara at leka med hunden så? Den kan inte få för sig att börja hoppa på vad folk som helst?

*Frågan även riktad till Jadzia*
 
Sv: Träna skydd själv?

Hundarna är ju inte dumma i huvudet bara för de är tränade i skydd.

Kamplekar väcker inget ont i en hund igentligen. Vart i ett samhälle skulle hunden få för sig att hoppa på folk. Kanske folk som spelar fotboll men det har med jaktlusten o göra ingen annat.
 
Sv: Träna skydd själv?

Nej det förstår jag också, jag menar bara på det att om man tränar att den får göra som han på filmen, att det inte går över styr? Fast hunden kanske tycker att det är kul iofs.
Min skulle tycka det vet jag.
 
Sv: Träna skydd själv?

Kamplekar väcker inget ont i en hund igentligen. Vart i ett samhälle skulle hunden få för sig att hoppa på folk. Kanske folk som spelar fotboll men det har med jaktlusten o göra ingen annat.

Ja iofs, den ser ju inte föraren som en kampleksak, utan själva grejen han hade på sig. Det är ju inget alla går runt med precis. Så det borde vara harmlöst att leka med hunden så då?
 
Sv: Träna skydd själv?

Har man redan problem tex med att hunden tex hoppar upp och drar i armar,kläder och sådant så bör man nog låta bli. Sen så finns det en del hundar som jag inte skulle ge mig på och leka hur vilt som helst med.

Jag brukar se leken som ett bra tillfälle att träna loss med min hund. Han får dra hur mycket han vill å busa - men på loss så ska han ögonblickligen spotta ut vad det nu är och sätta sig, sen får han int e börja igen innna jag säger varsegod.

Det är alltid bra att kunna, häromdan fick han tag på en KORV nån slängt i skogen, och han spottade snällt ut den på kommando

Likaså en av de extremt få gånger jag sett min hund förbannad, en igelkott hade gått in i hans rastgård(på vår tomt) och han hade nog stått och blivit rejält nyfiken på den där bollen som gick omkring, så när dörren öppnades och han kom ut så sprang han fram och bet i den.
Det gjorde ont och han blev flyförbaskad och stod och skakade den när jag rusade ut kastade mig över hunden så spottade han faktiskt ut den på kommando
Trots att han var mer förbannad än jag någonsin sett honom - vare sig förr eller senare så lydde han.
Igelkotten klarade sig förvånanvärt väl och inte lärde den sig av sitt misstag
Redan kvällen efter hade den kravlat sig in i rastården igen.
(djävla envisa självmordsbenägna igelkottar, höll på att bli tokig på dom. Vad fan skulle de helt plötsligt in dit å göra, rastgården hade ju "bara" funnits där 2år..-när de hade resten av tomten+ miltals av skog)
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag undrade mera över om det verkligen avr skydd han pysslade med, eller om det var något annat. Har kollat på filmen ett par ggr, och kan nog hålla med om att det är på lek, men jag vet inte om jag hade velat leka med min hund på det sättet. Men om så är fallet, är det alltså ingen fara at leka med hunden så? Den kan inte få för sig att börja hoppa på vad folk som helst?

I så fall skulle det väl inte vara nån skillnad mot skyddsträning där föraren håller i kopplet? Förstår inte riktigt varför det skulle vara "farligare" att köra på sig själv?
På min gamla hund tränade jag in alla grunder på mig själv; bita, släppa och bevaka. Inga problem! Inte heller hade han några problem att sortera sina handlingar.
 
Sv: Träna skydd själv?

Det där är jag nyfiken på. Min hund blir så arg så det bara sprutar kring henne och hon blir helt okontrollerbar om hon ser en igelkott. Jag har lekt med tanken på att släppa henne och se vad hon gör. Men... Njä det skulle jag aldrig göra med flit faktiskt... Men det är ju intressant att veta vad som händer när nu andra hundar gör det av mistag. Gör de sig illa när de biter en igelkott?
 
Sv: Träna skydd själv?

Ja, taggarna kan göra fula sår i munnen. Och igelkotten kan stryka med, det är inte helt ovanligt att hundar biter ihjäl igelkottar.Absolut inget att rekomendera ut djurskydds synpukt(igelkotten) dessutom är de fridlysta.
Vi hade varit i bastun, så troligvis har han stått en bra stund och hetsat upp sig vid åsynen av en "självgående" boll i rasthagen. För han stod och puttad nosen mot glasruten när vi kom in. Jag trodde han var nödig och öppnad dörren och började gå därirån när jag hörde hur han vrålade. Han trodde nog det var en boll, och blev förbannad när den "bet tillbaka".
För marsvinen som gått i burar ute hela sommaren hade han knappt ägnat en blick åt efter en snabb övernosning.
Efter det så blev han förbannad på igelkottar.
Vilket visade sig vara ett djäkla svårlöst problem då vi hade flera på tomten, och att de ständigt envisades med att gå in i rastgården - som ändå funnits där i flera år. De kan dessutom komma in i väldigt små hål - trots sin storlek.
Tror de lockades dit av kattmaten inomhus(haft kottar som gått hela vägen in i köket tidigare) och att hunden grävde hål i jorden som gjorde det lätt att hitta daggmask.
Numera så kan han passera dem i kort koppel utan morra på dem, men jag tror nog han helst hade velat döda dem om han bara hade fått.
Träningsobjekt hade vi som sagt gott om, riskmomentet var att förska hindra dem från att komma in i rastgården när vi inte var hemma/ i närheten
 
Senast ändrad:
Sv: Träna skydd själv?

Huruvida man ska låta sin hund hoppa runt och bita i en beror på hur bra styrning man har på hunden. Har man bara halvdan kontroll och hunden är lek- och kampglad kan det gå tokigt. Då kan leken lätt övergå till att ske på hundens villkor och inte på våra. Så ska vi inte ha det.

Om man däremot har bra pli på hunden är det ingen fara. Den kommer inte att studsa runt och fara ut mot folk. Med min fjant är det så att hon inte ens skulle våga leka med någon annan på det sätt vi leker. Det krävs dessutom en aktiv inbjudan från mig för att hon ska börja bita i mig och fortsätter jag inte hela tiden att bjuda upp så lägger hon av. Det räcker med att jag blir lite passiv och stel så tolkar hon det som att leken är slut. Däremot skulle jag inte leka på det här viset med husses hund.
 
Sv: Träna skydd själv?

Tror att min hund fick en smärre chock. Det är inte varje dag matte (naken) kastar sig över ryggen på honom, sliter tag i hans kinder och vrålar LOSS...
(jag tycker mycket om igelkottar, och hade dessutom aldrig sett hunden riktigt arg innan -så jag tog visst i lite i överkant)

Efter det så får jag tagga honom lite extra när jag ska leka kamplekar, annars kan han tycka "att vill hon så gärna ha leksaken så kan hon få den.."
 
Senast ändrad:
Sv: Träna skydd själv?

Vi har bara mött dem på kvällspromenad i ett visst område och där har jag alltid haft henne kopplad. Numer går vi aldrig där, så eg. är det ett mindre problem ;) Men jag har ofta tänk och undrat vad som händer... Men de kan alltså vara så korkade att de biter så att de får sår. Ja där ser man... Puttar på glaset? :D Den här token skulle nog gå igenom en ruta om hon såg en igekott utanför! Sådant raseriutbrott får hon.
 
Sv: Träna skydd själv?

I så fall skulle det väl inte vara nån skillnad mot skyddsträning där föraren håller i kopplet? Förstår inte riktigt varför det skulle vara "farligare" att köra på sig själv?
På min gamla hund tränade jag in alla grunder på mig själv; bita, släppa och bevaka. Inga problem! Inte heller hade han några problem att sortera sina handlingar.

Men det tycker jag är galet, för när man kommer till bevakningar när hunden är runt 18-19månader gammal när den kan arbeta i sitt försvar.Då lägger man in bevakning och dom ska vara med allvar och man kör INGA allvars bitar på sig själv.

själv lärde jag in bita inhopp och aktivitet på mig själv men allt det görs med kamplust vilket är en stor skillnad.
 
Sv: Träna skydd själv?

Vi har bara mött dem på kvällspromenad i ett visst område och där har jag alltid haft henne kopplad. Numer går vi aldrig där, så eg. är det ett mindre problem ;) Men jag har ofta tänk och undrat vad som händer... Men de kan alltså vara så korkade att de biter så att de får sår. Ja där ser man... Puttar på glaset? :D Den här token skulle nog gå igenom en ruta om hon såg en igekott utanför! Sådant raseriutbrott får hon.

Ja, jag vet en hund (inte min) som var extremt rabiat på igelkottar. Hon hade visst fått tag på en och gjort slarvsylta av den. Ägaren fick inte hunden att släppa taget förrens han ställde sig på igelkottsresterna och drog hunden uppåt tills den tappade andan....
Hunden hade visst varit helt sönderstucken.
Sen kan man ju kolla den här länkarna... visserligen piggsvin men ändå
http://www.compfused.com/directlink/854/
http://www.griffonpoint.com/porcupine.htm
 
Sv: Träna skydd själv?

Vadå "alla väntar på pirus svar"? Inte jag iallfall.(Inget ont om Piru, men jag vet vad jag tycker utan att nån behöver tala om det för mig)
Jag har redan skrivit mitt svar.
Att jag ser det som dragkampslek, och att jag inte tycker det är nåt märkvärdigt med det.
Jag leker likdant med min, fast med trasa istället.

men TS hade ju även andra frågor såsom "vad gör han om hunden tappar kontrollen och gör något överhastat? Är det inte bättre att någon håller i den?"

Det var ju inte ENBART filmen tråden handlade om;)
 
Sv: Träna skydd själv?

Den är ju inte speciellt högt i drift så varför skulle det rinna över o bli galet. Tror ni att en hund som får kampa lite bara total flipprar ur o vill äta upp folk det är ju ingen varulv han kampar med.
 
Sv: Träna skydd själv?

Det beror väl på hur väl man känner hunden? killen verkade dessutom ha bra lydnad
Jag har haft min hund i 6år, och vet hur han fungerar. Jag drar mig inte det minsta för att leka så med hunden även när jag är ensam. Det värsta som kan hända är att han missar och biter mig av misstag - men det kan vara skälet till att man använder bitärm eller en bitstock än en liten trasa.
 
Sv: Träna skydd själv?

Den är ju inte speciellt högt i drift så varför skulle det rinna över o bli galet.
Det har jag aldrig påstått,jag skrev ju bara att TS hade även andra små frågor kring denna film,om VAD som skulle kunna hända,och om man verkligen skulle köra "skydd" på sig själv,TS är ju inte alls spc insatt i ämnet vad jag förstått så det är väl klart att hon undrar...

det är ju ingen varulv han kampar med.
JOHO jag såg minsann hans blodtörstiga käftar:eek: ;)

/Näe jag är visst lite trött jag...
 
Sv: Träna skydd själv?

Det beror väl på hur väl man känner hunden? killen verkade dessutom ha bra lydnad
Jag har haft min hund i 6år, och vet hur han fungerar. Jag drar mig inte det minsta för att leka så med hunden även när jag är ensam. Det värsta som kan hända är att han missar och biter mig av misstag - men det kan vara skälet till att man använder bitärm eller en bitstock än en liten trasa.

Jag har inte ifrågesatt denna lirare och vad han gör etc,utan jag var lite mer som "back up" för TS ,då TS Undrade lite mer kring hela ämnet;)

Jag själv brukar leka med min gamla gubbe på det viset också.Och då tar vi vad som finns närmast till hands som vi kan ta och kampa lite med:D
Och även jag känner min hund (som jag haft i bara 3 år och han är nu 8 år) väl och litar och kan läsa av han,och även "lydnaden" sitter där den ska...
Inte för att det har ngt med Tråden att göra,men eftersom alla andra så fint berättade om sig själva och deras hundar/träning så kunde lika väl jag Också göra det:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
494
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 479
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
904
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp