Bukefalos 28 år!

Träna skydd själv?

CA

Trådstartare
Kan man göra det? Ska man inte ha en som håller i hunden också?

Hittade denna filmen, och jag tycker att det ser okontrollerat ut. Mer som om dom leker, men vad gör han om hunden tappar kontrollen och gör något överhastat? Är det inte bättre att någon håller i den?

Eller man kanske kan göra så? Tycker det ser farligt ut iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=r1HntmEVf_4
 
Sv: Träna skydd själv?

Kan Kan man väl...:angel:

Och sen fanns ju kameramannen där också:idea: :angel:

hehe näe ärligt talat jag är inte så himla insatt i det dära..vi får väl helt enkelt vänta tills PIRU kommer och ger oss alla ett klart svar:D

Men jag tyckte då Inte att han var varken spc seriös eller kunnig - snarare "ohh kolla vad tuff min hund är höhö":cool:
 
Sv: Träna skydd själv?

öhhh leker ni aldrig dragkkamp med era hundar?
Jag gör exakt samma sak med min hund, med trasa. Det är väl inget märkvärdigt?
Och har man nån gång råkat ut för att hunden missat trasan och bitit en i handen(av misstag) så kanske man anänder en ärm, äen om jag tycker det verar synnerligen opraktistk.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag och hunden blev filmade(av mitt ex) när vi leker, I ett av hoppen så missar hunden trasan och biter till hälften i trasan och till hälften i handen jag vrålar så hunden släpper taget när han fortfarande är i luften och trillar som en säck potatis i backen....
Stackaren tappade luften och jag fick ont i näven - men det såg askul ut.
 
Sv: Träna skydd själv?

Hon får dragkamp som belöning när vi tränar ja, men det är med en trasa, och hon går inte på mig, utan trasan.

Jag tyckte bara att filmen såg oseriös ut, och antar att man måste veta vad man gör när man tränar sådant. Men vad vet jag, jag tränar inte skydd. Därför vände jag mig hit, men kanske bäst att vänta tills Piru svarat, för han borde veta eftersom att han håller på med skydd/IPO.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag tränar inte heller skydd, Jag ser ingenstans att hunden går på föraren. Han går på ärmen - som borde kunna jämföras med en trasa.
 
Sv: Träna skydd själv?

jag tycker inte det ser seriöst ut för 5-öre... sånt där kan sluta riktigt illa (hemmatränat "skydd" alltså).. men vem vet, dom kanske är jätteerfarna och kan sina saker
 
Sv: Träna skydd själv?

Tycker det ser halv-ok ut... Varken hund eller figurant ser så erfarna ut. Men det att han figurerar och kör hunden samtidigt finns det många som gör. Får säga att han har bra lydnad på hunden och risken att det ska gå "illa" finns ju alltid när man tränar skydd, i stundens hetta så att säga. Föraren kan ju inte precisera bettet till hundra procent ändå. Min hund biter mitt på ärmen men när han biter i hoppärmen så går han väldigt nära figuranten.
Men jag har inte hållt på med skydd så väldans länge så Piru kanske har andra synpunkter. Sen tränar han väl IPO skydd, jag utbildar min hund till tjänstehund och kan tänka att det skiljer en del. Har noll koll på IPO skyddet.
Väntar på att höra vad Piru säger, sålänge ska jag gå en lång runda i skogen för solen skiner!! Underbart!
 
Sv: Träna skydd själv?

Äh! De tränar inte skydd! De leker ju bara! Han säge rju sitt, stanna och går iväg och gör typ en inkallning. Det är väl inte vära än att använda en slang? Hade han kampat med något annat än en ärm så tror jag inte att någon hade reagerat ens.

Men jag skulle aldrig dra så hårt i min hund att den spann runt. Jag har nämligen en fobi om att tänderna ska lossna på dem :angel:
 
Sv: Träna skydd själv?

Vi gick på promenad ungefär samtidigt, solen lyste här med så både jag och hunden ville ut :D

Jag vet ju inte riktigt hur skydds fungerar riktigt, det var därför jag startade denna tråden, för att jag undrade. Men alla här verkar visst vänta på Piru's svar. Inklusive jag ;) Så nu får han allt skynda sig att svara, vi är många här som undrar :)
 
Sv: Träna skydd själv?

Vadå "alla väntar på pirus svar"? Inte jag iallfall.(Inget ont om Piru, men jag vet vad jag tycker utan att nån behöver tala om det för mig)
Jag har redan skrivit mitt svar.
Att jag ser det som dragkampslek, och att jag inte tycker det är nåt märkvärdigt med det.
Jag leker likdant med min, fast med trasa istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna skydd själv?

*Rättar mig*

Oki, vi är några stycken då som väntar på hans svar.
Jag ser det inte riktigt som dragkampslek eftersom att hunden sitter i hans arm, hade han haft en trasa eller liknande hade JAG tyckt att det var dragkamp, men nu tycker inte jag att det var det.
 
Sv: Träna skydd själv?

Hunden sitter inte i föraren arm. HUnden sitter i skyddsärmen.
Det skulel lika gärna kunna vara en trasa, bitstock eller pinne. Det är uppenbarligen armen den vill åt, inte föraren.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jovisst, men en trasa/bitstock/pinne eller boll sitter inte virad runt armen på en när man har dragkamp. Det gör ju skyddsärmen.

Klart att den inte vill åt sin förare, utan skyddsärmen,. Men jag tycker ändå att det inte riktigt är på lek det han höll på med.
 
Sv: Träna skydd själv?

Nu har jag noll erfarenhet av skydds, men de leker ju :D ;) Jag håller med Escodobe, jag gör ingen skillnad på detta och annan kamplek.
 
Sv: Träna skydd själv?

Jag tycker inte att det riktigt är lek, men sen är jag inte insatt i skydd heller så jag vet inte om det är åt det hållet heller. Därför denna tråden kom till :)
 
Sv: Träna skydd själv?

Du hänger upp dig lite för mycket på att det är just en ärm hunden biter i. Min hund får ibland gå på och bita i mina armar (utan skydd alls) och det är bara lek. Det saknas helt allvar i henne.

Det blir inte skydd bara för att man tar på en ärm utan det kan lika gärna vara bara lajande och lek. Det är hur det görs och vad för egenskap hunden använder sig av som räknas. Många skyddshundar går aldrig in i försvar utan använder kamplust hela tiden. Om min skulle bita i en ärm så skulle hon göra det av ren leklust.

En ärm är inte annorlunda än en trasa. Det beror helt på hur man använder den. Trasa är ju något man kör med som i början då hunden hetsas också, så det kan lika gärna vara ett skyddsredskap som ärmen.
 
Sv: Träna skydd själv?

Lugn nu för gudsskull jag är ingen Expert på skydd på nåt vis.
Det är inte skydd dom håller på med utan lite kamplek inget märkvärdigt igentligen.
Skydd är när man kör med alla spektrum som innefattar skydd alltså allvar och lydnad då börjar det kallas skydd allt annat innan dess är ju kamplekar.

Jag kör bägge mina på mig själv.
Rottisen ibland för han han gillar o kampa om ärmen och så är det roligt,

Schäfern har jag lagt alla grunder helt o hållet på mig själv.

Vad skiljer väktarskydd och IPO eller Svenskskydd jo inte ett förbannat skit hunden ska utföra samma delar bara det ser lite olika ut.

IMG_7076.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
499
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 481
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
905
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp