Träning för ryttaren!

Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Hej! Jag har skickat PM till dig!
//China
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

lingonben skrev:
Jag är väldigt nyfiken på den CD:n, mest för att jag ridit för Meg och tycker hon har väldigt sund inställning till ridning. Och mental träning kan jag behöva, jag är jätteduktig på att låsa mig på hästryggen.

Jo, jag känner igen det där med att låsa sig på hästryggen.. Min förhoppning med mental träning är bla att jag skall få en mer positiv syn på min ridning.
//China
 
Sv: Effektivare motion

Degree skrev:
Vill du bränna fett är faktiskt en rask promenad bättre än att springa. Vid en lägre puls bränner du fett, vid en högre puls börjar kroppen bränna kolhydrater.
Oj, är det så? Vad skoj att höra det. :)
Så att promenera är alltså bättre än att jogga/löpa när det gäller att bränna fett? Det visste jag inte!

Kul med alla svar! :bow:

/Marie
 
Sv: Effektivare motion

simma är en bra träningsform men samtidigt avslappnande tycker jag!! :idea:
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Så att någon i ett tidigare inlägg rekommenderade "Bäst till häst" (tror jag den heter). Håller med om att det är en riktigt bra bok i ämnet mental träning av Susanne Egemar.
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

En bra bok om mental träning är Willi Railos "Bäst när det gäller", den riktar sig inte specifikt till ryttare men har fokus på idrott/idrottare så den är helt klart applicerbar. Jag har fått ut jätte mycket av den iallafall!
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Gottgott, Nimbus
Tack för dessa boktips!
//China
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Nu har jag beställt, återkommer om två månader så får ni veta om det funkar på mig :p
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Djurjouren skrev:
Jag har prövat Horse in mind och jag tycker att de är rent ut sagt skitdåliga för det ändamålet som de är tänkta att vara men absolut SUPERBRA om man har sömnproblem.
Jag och alla jag känner som testat somnar garanterat efter max 2 kapitel.

Nästan alla somnar första gångerna de provar mental träning. Som allt annat kräver det övning. Man ska lära kroppen slappna av medan hjärnan fortsätter arbeta, och det är inte alltid så lätt. Prova minst fem-sex gånger innan du ger upp.
 
träning?

Vad tränar man inte när man rider? Kondition har jag fått för mig.. men vet inte riktigt..!Vad är den bästa träningsformensom "kompenserar" det man inte tränar när man rider?

Lite snurrit men hoppas att ni fattar ändå :D
 
Sv: träning?

Det bästa är ju att träna upp både konditionen och styrkan.
Jag tränar badminton..
Helt underbart, fotboll är också bra.
 
Sv: träning?

Okej, badminton är ju kul! tror på att sträka upp magen o ryggen också, så att man blir "stadig" när man rider.
 
Sv: träning?

Jag blir i alla fall väldigt andfådd när jag rider, så jag tror att det är bra konditionsträning:o . Men det som kan vara bra att träna vid sidan av för att ha nytta av när man rider är väl just kondition,mage, rygg och insida lår. Något som jag inte tror att ridningen tränar särskilt mycket och som kanske är bra att träna vid sidan av om man vill ha allsidig träning, är övre delen av ryggen, skuldror, axlar och armar.
 
Sv: träning?

Jag kan rekommendera bla yoga, pilates och balansboll dels för att det är jättebra träning för en själv och sen gör dom alla tre så att man blir smidigare och får mkt bättre kroppskontroll vilket jag nog kan lova att dom vars rygg vi sitter på uppskattar blir som två flugor i en smäll:D

ps yoga (för mej iallafall och min träningskompis) har gett mkt förbättrad kondition!! låter konstigt men det enda jag kan komma på att det beror på det är att yogan ökar/förbättrar bla blodgenomströmmningen
 
Sv: träning?

Balansboll är bra för bålstabiliteten, något som är jätteviktigt för oss ryttare om vi vill hålla oss friska i ryggen. www.balansboll.nu
Dessutom, om man sätter sig på en balansboll blir det rätt uppenbart om man sitter olika tungt på sittbenen märkte jag.:o
Sånt är bra att vara medveten om...

Sen har jag hört att cykling är bra, dels för konditionen, men det ska visst oxå träna lite andra benmuskler än vad ridningen gör, och det är ju alltid bra att vara allsidigt tränad.
 
Sv: träning?

Simning har jag förresten hört är nyttigt för ryttare. (Jag vet att elitlaget i min gamla klubb tränade simning i hop under en period). Simning är förstås nyttigt för alla, det är en väldigt bra motionsform som inte sliter på lederna och som tränar styrkan i hela kroppen och konditionen samtidigt. Fast det kräver ju lite självdisciplin - det är oerhört lätt att bara ligga och slösimma och då får man ju inte mycket träning.
 
Sv: träning?

Jag tränar "box "på gym. Blir betydligt mycket starkare i hela kroppen och kondisen ökar avsevärt. Ryggen tar en hel del stry i stallet eftersom det är en hel del tunga saker som ska bäras runt, tex spån, vatten och vid mockning. Box är superbra träning för just ryggen! Testa! Jätteskoj!
 
Sv: träning?

Jag har fått lära mig att simning och ridning är de två sporter som fungerar bäst ihop av alla sporter faktiskt! :banana: Simträning stabiliserar och stärker bålen (rygg o mage) vilket man har stor nytta av på hästryggen!
 
Sv: träning?

Jaha! Jag tycker jättemkt om att simma så det passar ju bra! :)

Tack för alla bra svar!:bow:
 
( Jag vet inte om det kanske redan finns en sådan här tråd, i så fall får väl någon vara gullig och tala om det för mig...:D )

Jag red LB:1 idag på en jätteduktig häst med mycket större kapacitet än mig, så det gick ju... sådär. Känner att jag blir rätt utpumpad efter ett tag och kommer på mig själv med att bara sitta och "åka med" då och då, ofta i galoppen. Visserligen är jag väldigt förkyld för tillfället, så detta har ju en del med saken att göra, men det beror också på att jag är rätt otränad. Ofta saktar hästen av så fort den håller på att komma till arbete, bara för att jag inte orkar driva tillrädkligt mycket och det känns så onödigt, särskild på en så fin häst.
Jag rider rätt sällan, oftast mellan en och tre gånger i veckan och då främst på helgerna, så jag har inte så jättestora möjligheter att förbättra min ridning genom att just...rida. Så att säga. (:
Men kanske det går att förbereda sig lite extra från marken..?
Någon som har något bra träningstips på lager? Jag är då mest ute efter att träna de muskler som inverkar på sitsen, som mage och lår etc.
Allt är välkommet :D

(jag i träningstagen->:banana: :bump: )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 922
Senast: shia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 429
Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 698
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp