Träning för ryttaren!

Sv: Träning för ryttaren!

All fysisk träning kommer att förbättra din ridning. Om du orkar mer så rider du bättre helt enkelt.
Kombinera kondition och styrka. Som konditionsträning tar du det som verkar roligast; löpning, spinning, Friskis...

Det bästa du kan göra för att träna styrka är att gå till ditt lokala gym och be om hjälp med ett träningsschema. De kan hjälpa dig med bra övningar som stärker de muskler du behöver i ridningen. Det vill säga i stort sett alla...

Det här är överlag något som vi ryttare slarvar med. De flesta andra idrotter är bättre än oss på fysisk träning.
 
Sv: Träning för ryttaren!

Märker själv hur min sits/hållning förbättras de perioder jag tränar mer.

Nu kör jag mest löpning ute och styrketräning på gym. Kanonskönt:)
 
Sv: Träning för ryttaren!

Yoga och pilates är bra för bättre ridning. Förbättrar din styrka,hållning och smidighet och ger en bättre sits. Pilates stärker främst mage och nederdelen av ryggen, perfekt för ryttare! :)
 
Träna upp musklerna

Tipsa om en massa bra sätt att träna upp musklerna med och utan häst ! :D

Själv behöver man träna upp ... benmusklerna, armusklern, ryggmusklerna å magmusklerna .. dom flesta alltså ;)

Fram med alla braiga tips nu ;D

// Rigolette - Framtida montéryttare *Host* ;)
 
Sv: Träna upp musklerna

Ashtanga Yoga, Yin Yoga eller andra liknande övningar
-för att du då tränar andning, smidighet, koordination och styra på samma gång. Alla dessa element behövs för att skapa harmoni och detta vill man givetvis ha när man rider. :smirk: :bow:

Gå en kurs, köp en matta, träna hemma så ofta du vill och kan! ;)

Har du inte sett lapparna om kursen???????
 
Sv: Träna upp musklerna

Oj :O Knepiga ord det där ;P kan du förklara lite mer vad det är ? :P

Näe jag har inte sett nåra lappar ja .. :D :smirk:
 
Sv: Träna upp musklerna

Mä, va synd. :D

Jag skickar dig ett PM.
 
Hur tränar man utan häst?

Jag får ont i ryggen när jag har ridit, och ibland även i nacken. Är också svag i benen känns det som. Jag antar att jag tittar ner för mycket och skumpar när jag försöker lära mig nedsittning i trav. Hur kan man träna sig på bra sätt utan häst? Är ingen gymperson direkt....Brukar strecha lite lätt efter lektionen. Det är allt.

Har hört talas om pilates.. Finns det några särskilda pilatesövningar som är bra just för att träna upp sin kropp för ridningen? Tänker främst på rygg och ben dårå....

Blabla..detta kanske bara drabbar oss stela vuxna som börjar rida! Eller är det såhär för alla ryttare?
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Nejdåå :) du är inte ensam, jag är ung och har problem med rygg och nacke sen lång tid tillbaka. :crazy:
Det som är väldigt specifikt gällande oss ryttare, som kännetecknar "ryttarproblem" är höfter och bäcken. Det är bäcken och höfter som tar mycket tyngd. Det som händer med höfterna är att de blir väldigt korta och stela, av att man sitter med lite svank i ryggen då och så reser man sig upp i stigbyglarna , har lite särade ben, och kramar med benen (det krävs koordination)
Det är inte så konstigt att man blir stel, och om man är mindre stark i en sida så blir det ju inte bättre, man snedbelastar. Det är slitigt.
Jg har tagit en paus från ridningen men känner av de här problemen fortfarande.
Så jag kan tro att det är onda höfter som strålar upp i ryggen och nacken som är dina problem.

Så mitt tips som jag har til dej är: stretcha varje dag, varva mellan att träna pilates och yoga var tredje d.&rör på dig. var allsidig och utför inte samma ensidiga rörelser hela tiden.

Gå in på www.tv4.se och klicka vidare på "Efter tio" och där kan du klicka på yoga övningar där visar de övningar och hur man ska göra de. Yoga riktar mycket fokus på att stretcha höfterna.


www.iform.se där hittar du pilatesövningar på video. Var noga med att lära dig tekniken, det är viktigt med kvalitet när man tränar.

Även om du tränar pilates som ökar smidigheten och mjukar upp så stretcha efteråt!
http://www.ryggochmuskelakuten.se/training.asp
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Mycket möjligt at du svankar för mkt också. Jag har gjort det länge, dels för att jag har naturlig svank och dels för ja... Det har blivit så. Sen jag fick några utskällningar om min sits har jag rätat mycket mer på mig, svankat mycket mindre, och ryggvärken har försvunnit helt!
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Låna hem Sally Swifts böcker från bibblan, där finns det övningar som ger dig bättre centrerad sits, i balans. Mycket övningar utan häst, men gärna en medhjälpare..
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

tack tack....det var skönt att höra att jag inte är ensam....
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Du är inte ensam.... Har själv problem med rygg nacke och axlar... av fler orsaker än ridning men men...
Träna Yoga och gärna powerYoga.... eller liknande.... spinning är bra för benstyrka och flås.... (det behövs ju flås:crazy: ) värm upp före ridning... ett Jogging varv runt ridhuset med lite arm "sväng" :banana: ....
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Svankar man drar man ihop höftböjaren, det är ofta den som spökar för ryttare och deras ryggont. Så den är viktig att stretcha! Min osteopat brukar fnysa åt ryttare och deras ryggar, och anser att man måste vara mycket noggrannare med stretching än vad de flesta är. Hur mångar går från gymmet utan att stretcha?

I Pilates jobbar man ju med bålstabilitet, och alla små muskler inne i kroppen som man inte alltid tänker på. Man sträcker ut alla muskler, och jobbar mycket med balans och koordination. Tycker det passar bra för oss ryttare! Yoga har jag inte testat så det ska jag inte uttala mig om, men jag vet att pilates använder sig av en del yogaställningar.
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Köp böckerna "Centrerad ridning" och "Ett med hästen" av Sally Swift. Här finns massor med markövningar utan häst. Samt massor med bra råd och tips vad gäller hela begreppet ridning. Dessa är guld värda!:rofl: :rofl: :rofl: Sally är min gud :bow: Hennes böcker min bibel;)
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Jag tränar pilates 7 dagar i veckan och har aldrig mått bättre. Finns att köpa som dvd eller vhs lite varstans
 
Sv: Hur tränar man utan häst?

Att sticka ut och springa en runda några dar i veckan kan vara ett bra komplement, både för kondis och styrka i benen, dessutom mår man bra av det!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 922
Senast: shia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 429
Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 698
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp