Träning för ryttaren!

Sv: Effektivare motion

Kan även vara så att du spänner dig när du joggar så att du andas fel, försök koncentrera dig på hur du andas när du springer för det kan göra jätte skillnad på hur länge du orkar.

Vet själv hur lätt det är att man börjar spänna sig "för jag springer ju" och det är jobbigt, man andas liksom inte med hela lungorna utan andas med kort snabba andetag, när man man borde slappna av och andas med långa lugna andetag.

Joggingen ska ju inte bara vara jobbig utan när du har tränat klart ska kroppen vara avslappnad och trött inte bara trött för då blir det inte kul att träna i längden.

Mvh
Camilla
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Djurjouren skrev:
Jag har prövat Horse in mind och jag tycker att de är rent ut sagt skitdåliga för det ändamålet som de är tänkta att vara men absolut SUPERBRA om man har sömnproblem.
Jag och alla jag känner som testat somnar garanterat efter max 2 kapitel.

Attans; jag har två problem här i livet. Det ena är ridningen och det andra är sömnen. Om jag köper Horse in mind för sömnen vad ska jag då köpa för ridningen?

Funderade på att Horse in mind men , men ...fast:idea: kan den vara bra för oss som inte är så duktiga? DU kanske tyckte den var tråkig för att du "har hört allt förut"?
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Näää, jag har låtit en massa människor lyssna på dem, både hästintresserade på olika nivåer och helt hästointresserade och alla är ense, världens bästa sömnpiller!!!!!!
Jag använder skivan flera gånger i veckan som avslappning, så bortkastade pengar var det absolut inte.
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Djurjouren skrev:
Näää, jag har låtit en massa människor lyssna på dem, både hästintresserade på olika nivåer och helt hästointresserade och alla är ense, världens bästa sömnpiller!!!!!!
Jag använder skivan flera gånger i veckan som avslappning, så bortkastade pengar var det absolut inte.

Ok, vad synd då, det hade ju varit kul om det fungerat för ridningen. Skulle behöva ridavslappning direkt i öronen när jag rider. En sån där liten MP3 spelare o så avslappnande på...fast helst inte så man somnar förstås.....
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Hej! Jag gjorde mitt projektarbete i trean (Hippologigymnasiet, Flyinge) om Ridning och Mental träning. En del av arbetet var att testa programmen från HorseInMind. Är det någon som är riktigt intresserad så skulle jag nog kunna skicka en kopia på arbetet. Det är dels fakta om MT och ridning samt då utvärdering o analys av testet osv. Ganska mkt text (15 sidor?) men ganska intressant tycker jag iallafall!
Mvh Caisa
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jga kommer ev. köpa den och prova men jag vet inte om det hjälper så mycket eller så...
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag har lånat mitt ex. just för att jag inte visste så mycket om det innan. Titta på ditt bibliotek om de har skivorna, vet att de finns på bibliotek här iaf (göteborg).

Jag tycker förövrigt som många andra, att skivan fungerar mkt bra som avslappning. Hur och om det sedan kan kopplas till ridningen återstår att se.

//China
 
Sv: Effektivare motion

RASKA promenader gärna i kuperad terräng (ett tips är att gå där du klättrar med hästen eller i en pulkabacke), simma, stavgång och cykla tkr jag är bra och enkla motionssätt.
Även ngn form av gruppträning på typ friskis&svettis, de har jättemånga olika klasser.
köp en pilatesboll (kostar ca 300 tror jag) och gör lite styrkeövningar för bålen, mage o rygg som är superbra för oss ryttare och stallarbetare! kan med fördel göras framför tv:n.

Det många gör fel är att de går ut alldeles för intensivt i början, då tröttnar de efter typ 2 veckor. Börja lugnt istället och öka efter hand. Börja med ett par raska promenader i veckan. Öka på med lite mer träning, typ enkla styrkeövningar hemma eller simning ex. Till slut kanske du gör ngt varje dag.
 
Sv: Effektivare motion

När du börjar springa, lägg in det i dina promenader och spring från början bara några minuter.
Gå i rask takt tills du blir pigg och spring några minuter, gå, spring, gå osv.
Tänk på att inte jogga för fort, det är bättre att jogga på lite långsammare och orka springa mer, först när du orkar jogga hela slingan så kan du börja springa fortare. Om du nu inte tränar intervall ;)

Sping max 2ggr/vecka i början och fortsätt att enbart promenera de andra dagarna du är ute.

Lycka till
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

asiaC skrev:
Hej! Jag gjorde mitt projektarbete i trean (Hippologigymnasiet, Flyinge) om Ridning och Mental träning. En del av arbetet var att testa programmen från HorseInMind. Är det någon som är riktigt intresserad så skulle jag nog kunna skicka en kopia på arbetet. Det är dels fakta om MT och ridning samt då utvärdering o analys av testet osv. Ganska mkt text (15 sidor?) men ganska intressant tycker jag iallafall!
Mvh Caisa

Har du inget sammandrag i huvudet? Var resultatet på det stora hela positivt eller negativt? Är trots allt lite sugen på att köpa HorseInMind steg ett och prova men det kostar ju lite mycket för att användas som sömnpiller....
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Åh, finns det mental träning för ryttare? DET måste jag prova :bump: Vart kan man hitta Horseinmind?
 
Sv: Effektivare motion

Astriden skrev:
Hej!

Jag har börjat fundera på det här med motion och kondition. Jag har en häst som jag motionerar (rider/kör) varje dag. Dessutom tillkommer ju all skötsel till hästen (mockning, bära vatten, kort sagt - den dagliga skötseln av och till hästen varje dag). Nu harj ag börjat fundera på det här med kaloriförbränning då man arbetar hos hästen, samt rider. Hur många kalorier förbrukar man egentligen, på ett ungefär? Jag har inte funnit några värden av det på internet, trots en hel del sök. Det vore intressant att veta... :)

Jag brukar ta en promenad varje dag, men nu har jag funderat på att motionera mer - men vilken typ av motion är effektiv för att förbränna fett (mest låren och magen, samt överarmarna?) Jag vet inte om jag kan kalla mig "tjock", jag väger 68 kg och är 1,72 cm lång, men jag har en del extra kilon som jag skulle vilja bli av med (speciellt såhär innan jul :crazy: :smirk: ).

Har ni några tips på motion som "ger något?
Någon som vet hur pass mycket mer effektiv stavgång är jämfört med vanlig promenad?

Vore kul med svar!

Mvh Marie

Vill du bränna fett är faktiskt en rask promenad bättre än att springa. Vid en lägre puls bränner du fett, vid en högre puls börjar kroppen bränna kolhydrater. Givetvis bränner du fler kalorier genom att löpträna men att gå tar direkt på fettreserverna. Ta i när du promenerar, men inte mer än att du skulle kunna föra ett samtal med en eventuell "medpromenerare", om än ett något ansträngt samtal.

Lycka till :bump:
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Ja, jag äger skivan och har tagit mig igenom hela kuren...
Jag kan inte se att det har hjälpt mig över huvud taget men det kan ju bero på att jag redan är en ganska tillbakalutad person :smirk: . Jag kan inte till fullo koppla av när jag hör uppläsarens röst som försöker låta lagom förförisk. Att han dessutom läser fel/stakar sig på några ställen stör mig otroligt, jag ligger och väntar på ögonblicket och kan inte koppla bort det. Med dagens teknik och de pengar företaget begär borde man kunna få en prickfri inläsning.
Min mycket personliga åsikt :o
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag håller med dig om att berättarrösten kunde varit mycket bättre. Reagerade på det första gången jag lyssnade, men jag har vant mig lite efter att ha lyssnat några gånger på skivan.
//China
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Hejsan! Kan maila om du vill läsa hela alltet. men ja det var iaf positivt slutresultat. Jag blev ju inte direkt OSryttare på en gång men visa små förändringar kunde ändå skönjas=)
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jaaatack, har du hela arbetet lättillgängligt vore det kul att se det!
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

skriv din mailadress så kan jag maila det. har det på diskett....///Caisa
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

asiaC skrev:
skriv din mailadress så kan jag maila det. har det på diskett....///Caisa

Ok, PM:ar genast o tack på förhand!
 
Sv: Mental träning anpassad för ryttare

Jag är väldigt nyfiken på den CD:n, mest för att jag ridit för Meg och tycker hon har väldigt sund inställning till ridning. Och mental träning kan jag behöva, jag är jätteduktig på att låsa mig på hästryggen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 921
Senast: shia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 428
Skola & Jobb Jag jobbar på ett företag som har totalt 7 anställda, men bara 5 av oss sitter på samma kontor. Av de här 5 är 3 chefer, och jag samt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 697
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp