Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som styrketränar, loggar ni övningar och vikter i nån app eller "för hand"? Tänktet börja med det efter nyår och funderar på om det finns nån bra app eller om jag ska göra det i excel.
Jag brukade använda Google Drive's motsvarighet till Excel. Tyckte det var smidigt att använda även offline och att den synchade med datorn. :)
 
Jag har tagit det lugnt på träningsfronten ett par dagar pga flytt men idag övade jag på fristående handstands med ett ben böjt för att försöka hitta balans utan väggen. Fungerade väldigt bra att tänka på att det böjda benets lår ska trycka in mot kroppen istället för att vara parallelt med golvet. Övade generellt på att släppa min fokus på fotoperfekt form litegrann och försöka känna balansen mer intuitivt istället. Ganska spretigt resultat men fick till riktigt bra känsla vissa gånger så det ska bli kul att jobba vidare på.

Oooch nu är det officiellt - skidsäsongen öppnar här om två dagar mot alla odds! Ska bli så skönt att komma ut lite! Sitter ju mer eller mindre isolerad här i och med lockdown och att min sambo åkt till Sverige över jul.
 
Jag har lyft en hantel för första gången på... Ja, flera veckor i alla fall! Jag har ju satsat helt på yogan de senaste 23 dagarna (känns helt sjukt att jag verkligen hållit i så pass länge!) vilket har känts alldeles lagom, men efter dagens yogapass började det suga lite i styrketräningstarmen och jag gjorde 2x15 hantelpress följt av 7-8-6-5-4-3-2-1 armhävningar (de 4 i mitten på knä, övriga på tå). Helt och hållet inspirerat av en adventskalender jag följer på Instagram, där en PT lägger upp en ny rörelseutmaning varje dag fram till julafton. Hittills har jag inte gjort en enda då det känts övermäktigt av olika skäl, men idag föll andan på som sagt och jag gjorde lucka 15 + 7.

Känner mig riktigt trött i armarna nu då dagens yogapass var ganska överkroppsfokuserat med mycket hög planka, sidoplanka och så. Nu sover jag gott och imorgon är planen en lång lunchpromenad samt dubbla pass yoga! :)
 
Blev ett ryggpass igår. Hade fått hem ny PWO och hade resorb i vattenflaskan. Samma mat som alltid innan men fick väldigt fint tryck och pump.

IMG_20201215_224149_536.jpg


I eftermiddag vankas baksida ben och rumpa. Lite av ett favoritpass så det ser jag fram emot
 
Äntligen efter 2 månader uppehåll pga corona restriktioner för oss över 15år blir det fotbollsträning ikväll! 😁 Blir bara ikväll sen är det juluppehåll.. Men så jävla kul ändå! 😃
Är ju lätt att anpassa övningar så att man inte är i närheten av varandra! 😊

Woop woop!
 
Dagens benpass gick skit :rofl: Omotiverad och seg i kroppen - fram med disciplinen helt enkelt. Jag genomförde det jag skulle men fick sänka vikten i både rumänska och raka mark. Men så är det ibland helt enkelt. Hade tidspress dessutom så fick skala bort nått set här och där.

Men imorgon är en ny dag och på fredag säger planeringen att jag ska köra ben igen :idea: Ny chans då. Imorgon är det dags för formkoll dessutom med mätning, älskar det. Tycker visuellt att det hänt en hel del men får se om det handlar om minskad fettprocent eller ökad muskelmassa. Eller en kombination av båda.
 
Så nöjd, sprang milen idag! 🥳✌🏼 Första gången på evigheter, framför allt var det riktigt länge sen jag sprang så långt utan gångpauser. Hade bestämt mig för att prova milen idag trots dålig känsla, la tempot lågt och gnetade på och det gick! 75 minuter tog det, mitt PB är på 65 minuter men det är 6,5 år gammalt så det är nästan preskriberat :D
 
Så nöjd, sprang milen idag! 🥳✌🏼 Första gången på evigheter, framför allt var det riktigt länge sen jag sprang så långt utan gångpauser. Hade bestämt mig för att prova milen idag trots dålig känsla, la tempot lågt och gnetade på och det gick! 75 minuter tog det, mitt PB är på 65 minuter men det är 6,5 år gammalt så det är nästan preskriberat :D
Grymt! 👏👏
 
Har hållt i och gjort något litet pass varje dag nästan. Idag har jag gjort en liten ”löprunda” med bra känsla, men tänkte göra något mer ikväll sen :)

Behöver nog investera i en träningsmatta dock, halkigt på både golv och mattor här hemma. Någon som har en ni är väldigt nöjda med?
 
Jaha, Göteborgsvarvet 2021 är inte oväntat framflyttat till september - det var väl ställa in eller flytta som gällde bara. Håller jag träningen som nu så hade jag kunnat vara i någorlunda form till i maj, men inte riktigt tillräckligt med långpass för att maxa en halvmara. Men skulle det gå att köra i september så är det ju välkomna extra träningsmånader för lite längre lopp.

Känns ju fortfarande extremt avlägset att tänka sig den mängden löpare samlas, så jag tar nog inte ut att det blir av i september heller förrän när vi är mycket närmare och förutsatt att saker har blivit väldigt mycket bättre. Men vi är några stycken som sagt att vi SKA köra ett eget halvmaraton i maj ändå, om än på hemmaplan och med den fysiska distans som krävs, så det är bara att mala på med löpträningen som planerat!
 
Har hållt i och gjort något litet pass varje dag nästan. Idag har jag gjort en liten ”löprunda” med bra känsla, men tänkte göra något mer ikväll sen :)

Behöver nog investera i en träningsmatta dock, halkigt på både golv och mattor här hemma. Någon som har en ni är väldigt nöjda med?
En yogamatta kanske funkar? :)
 
Premiär i skidbacken idag :love: så jäkla nice! Mina knän blev ganska trötta dock så ska ta det lugnt och sikta på att åka varannan dag. Svårt att hålla sig när vädret är så fint!
IMG_20201218_094041-01.jpeg

Körde även ett ganska långt yogapass idag. Var lite frustrerad först, hade huvudvärk och kände mig stel, men sen när jag övade handstående kändes det bättre. Trots lite ofokus fick jag till mitt längsta handstående hittills utan att nudda väggen. Hela fyra sekunder :p kul att känna att man gör framsteg trots att jag minskat antalet sets jag kör (mina handleder tackar mig!)
 
Premiär i skidbacken idag :love: så jäkla nice! Mina knän blev ganska trötta dock så ska ta det lugnt och sikta på att åka varannan dag. Svårt att hålla sig när vädret är så fint!
Visa bifogad fil 61807
Körde även ett ganska långt yogapass idag. Var lite frustrerad först, hade huvudvärk och kände mig stel, men sen när jag övade handstående kändes det bättre. Trots lite ofokus fick jag till mitt längsta handstående hittills utan att nudda väggen. Hela fyra sekunder :p kul att känna att man gör framsteg trots att jag minskat antalet sets jag kör (mina handleder tackar mig!)
Vilken frestande bild! Synd att jag bor i Skåne:arghh:
 
Har hållt i och gjort något litet pass varje dag nästan. Idag har jag gjort en liten ”löprunda” med bra känsla, men tänkte göra något mer ikväll sen :)

Behöver nog investera i en träningsmatta dock, halkigt på både golv och mattor här hemma. Någon som har en ni är väldigt nöjda med?
Lite beroende på vad du ska göra på den, men jag har haft en yogamatta i kork som jag tyckte var riktigt bra! Nu gjorde jag inte så mycket övningar som passade till den så sålde den vidare. Finns ju även lite större mattor som är mer som stötdämpning/grepp för dans och hopp och sånt.
 
En av de bästa sakerna med Skåne är ju att vi typ inte får nån snö! 😁
Slipper springa med dubb, mjuka fina grusvägar att konditionsträna hästen på, vinterdäck utan dubb osv! 😁😍
Jag har inte bil, springer inte, och rider inte på grusväg! Ge mig snö alla dagar, så kan hästarna dra släden i skogen :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
4 973
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
67 011
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 524
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 902
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp