Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mest bara kunna mäta löprundan, plus att kunna köra intervaller och liknande genom appen. Har ingen vettig klocka just nu så behöver en app! Socialt spelar ingen roll, jag har tyvärr inga träningskompisar :p
Haha, du har ju träningskompisar här! Men då förstår jag, har dock ingen koll på vilken app som är bäst för sånt nuförtiden.
 
Åh, vad härligt det låter jag blir så avundsjuk 🤩. Skidor är ju världens bästa träning!

Jag har inte kommit igång ännu, här i stan har vi haft en riktig skithöst, varmt mörkt och regn 😩. Vi har visserligen en konstsnö spår, men jag ids inte ta mig på andra sidan stan för att bli jagad runt en 1,2 km slinga av hundratals rugade elitmotionärer. Men nästa vecka åker vi till fjällen (ensamma i eget hus) då blir det att spänna på sig skidorna och klättra upp på fjället några gånger 😃

nästa år ska vi få ett konstsnöspår på min sida stan:banana::bump:
Vi har också haft en riktig skithöst. I mitten på oktober la de ut en konstsnöslinga och den var väl fin i två veckor och sen regnade den bort. Nu finns natursnö men det är tunt och som sagt, i min by och grannbyn finns inga spår än. Men jag är glad att jag kan åka till Vålådalen och att det efter omständigheterna ändå är fina spår där nu.

Åh, toppturar du? Mitt nästa projekt måste bli turåkning eller topptur.
 
Jag har börjat kunna gå igen efter utomhusträningen i torsdags :up: I fredags kände jag mig sjuk, som om jag hade en inflammation i hela kroppen. Den försvann lika snabbt och gick över i brutal träningsvärk. Jag stapplar fram på träben och sambon får inte ens ta i mig just nu för det känns som att hela kroppen är ett blåmärke.

Nåväl, på´t igen på torsdag 😅
 
Jag har fått negativt provsvar idag, så hoppas kunna trappa upp lite i veckan. Gårdagens lilla yoga-pass som inte kändes jättejobbigt när jag gjorde det igår har gett träningsvärk i filéerna idag så nytta gjorde det iaf 😁 tänkte fortsätta försöka köra nåt sånt enklare yoga-pass varje dag för att få in rutinen. På sommaren orkar jag ju gå upp före jobbet och springa + tvätta håret så då borde jag orka gå upp och göra ett enklare 20-minuterspass i vardagsrummet också.
 
Medan jag ändå känner motivation signade jag upp på en prenumeration med tre träningspass (online) i veckan under de första fyra veckorna av 2021. Längtar efter att komma igång och inte känna mig som en 🦛
 
Min andning blir aldrig normal efter coronan och lunginflammationen jag hade i mars till maj, 97 dagar med feber dessutom . Får kämpa med nästintill varje andetag och klarar inte alls lika mycket som innan. Folk hör ju på mig hur svårt det är fast jag försöker andas på ett särskilt ljudlöst sätt som dock är jätte, jätte svårt men får kommentarer och oroliga ord och blickar. Så otroligt frustrerande att kvävas hemma i sin soffa eller på en promenad för att inte tala om löpning.

Under senaste sjukdomsskovet då jag hade feber i 9 veckor nu fick jag sluta med träningen och tappade allt. När jag sen vill tillbaka får man inte gå till gymmet pga Corona. Jag var pepp på styrkan framförallt eftersom det var nytt och mycket att lära och utvecklas i.

Ökar som sagt på mina promenader, har inte orkat lika mycket när jag var sjuk men börjar få tillbaka orken, målet är att ta tag i det hela och gå minst 1 mil per dag. Kommer dock inte bli arg om kroppen strejkar så jag går mindre, kul med ett mål bara. Kikar på tiden också och vill gå mer är 2-2,5 timmar
 
Idag blev det bara mys och vila med familjen, kroppen behövde rasta lite.
Jobbig mensvärk med ont i ryggen och tung i benen bara av att gå, så löpning kändes inte som nåt som lockade direkt.
(Ösregn och blåsigt så det va ju bra matchning.)
Men imorgon är planen ett pass igen och invigning av min Apple Watch. Kul med nya prylar.
 
Ni som styrketränar, loggar ni övningar och vikter i nån app eller "för hand"? Tänktet börja med det efter nyår och funderar på om det finns nån bra app eller om jag ska göra det i excel.
 
40 pass på gymmet har det blivit sen augusti varav 4 med PT. Känner stora skillnader i alla övningar men framförallt i hur kroppen känns utanför träningen. Nu kan jag sitta och jobba hemma (i ergonomiskt tveksamma positioner) utan att få ont alls och utan träning den här hösten hade jag nog gått under av stress och corona-tristess och ångest.

På torsdag har jag ett inplanerat pass men sen blir det 1-1,5 veckas vila vilket känns väldigt välbehövligt, kroppen är lite trött och sliten.
 
Använde du den för att få inspiration till övningar eller bara för att logga vilka övningar du gör. Jag behöver i första hand en loggbok, pass får jag av min PT.

Mest som träningsdagbok. Hade också PT och fick pass och instruktioner från honom. Har dock minne som en guldfisk så att ha en snabb påminnelse om hur övningarna ska se ut var hjälpsamt. (Sen kan man ju alltid googla allt men jag tyckte det var smidigt att ha allt i en app).

Jag använde papper och penna första halvåret och det finns för- och nackdelar med båda varianter.
 
Hade ben + bröst igår. Ett jäkla dunderpass. Testade att maxa under bänkpressen och 1 RM är numera 70 kg. Tog 2 reps på 65 kg också. I böjen fortsatte jag öka som planerat och tog 5 reps på 78 kg.

Idag vankas rygg :banana:
 
Använde du den för att få inspiration till övningar eller bara för att logga vilka övningar du gör. Jag behöver i första hand en loggbok, pass får jag av min PT.

Jag använder också Styrkelabbet. Dom har färdiga program i appen men jag gör alltid egna. Nu kör jag ju sjukgymnastens program och har lagt in det i appen så det bara är att logga när jag tränar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 098
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 123
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 770
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 402
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp