Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens glädjerapport från träningen är ett fantastiskt lätt och bra rullskidspass, första 6 km på nästa Ica-klassiker. Även om jag gnetade ihop nio mil på rullskidorna i början på 2019 för Ica-klassikern så var det ett visst motstånd att komma igång igen, för att jag minns mest hur jäkla vingligt och obehagligt det kändes i början och att jag måste ut på en del trafikerade vägar.

Och det tog en jäkla tid med många kortare pass att få ihop de där 90 kilometrarna minns jag. Så det bidrog till en inte så positiv känsla att tänka på hur lång tid det kommer att ta om jag ska få ihop nio mil igen nu.

Nu åkte jag nog ingenting förra vintern så senaste passet lär ha varit i mars 2019 - men ändå kändes det nu så lätt, som att det var förra veckan! Kunde gjort några km till utan problem. Ok att rullskidor blir aldrig längdskidor och jag vågar inte helt stå på och njuta när det sluttar nedför. Men nu är det ändå oerhört mycket mer likt åkningen i diagonalandet och stakningen än vad jag förväntade och då också så mycket roligare och lättare.
 
Efter gårdagens löpning har jag träningsvärk runt höftböjarna, annars känns det fint!

Idag styrketräning, vecka 3 pass 1 på bänkpress boogie. 10 arbetsset treor, snark 😅 Men det är ändå kul att nöta på. Assisterande övningar: hantelpress, french press, hantelrodd.

Sen gjorde jag 200 armhävningar :D Utspritt på ett par timmar visserligen hehe, men det lär kännas imorgon! Dagens lucka i Styrkelabbets julkalender är att användarna tillsammans ska försöka nå 100 000 armhävningar under dagen så jag tänkte bidra lite. I skrivande stund är vi uppe i drygt 76 000 så vi får se hur det går! Jag varierade i alla fall mellan olika armhävningar, kan ju inte göra så många på tå. Det blev totalt 8 st vanliga på tå, 41 st ner på tå upp på knä, 37 st på djupa på handtag på knä, 54 st på knä och 60 st mot vägg.
 
Dagens glädjerapport från träningen är ett fantastiskt lätt och bra rullskidspass, första 6 km på nästa Ica-klassiker. Även om jag gnetade ihop nio mil på rullskidorna i början på 2019 för Ica-klassikern så var det ett visst motstånd att komma igång igen, för att jag minns mest hur jäkla vingligt och obehagligt det kändes i början och att jag måste ut på en del trafikerade vägar.

Och det tog en jäkla tid med många kortare pass att få ihop de där 90 kilometrarna minns jag. Så det bidrog till en inte så positiv känsla att tänka på hur lång tid det kommer att ta om jag ska få ihop nio mil igen nu.

Nu åkte jag nog ingenting förra vintern så senaste passet lär ha varit i mars 2019 - men ändå kändes det nu så lätt, som att det var förra veckan! Kunde gjort några km till utan problem. Ok att rullskidor blir aldrig längdskidor och jag vågar inte helt stå på och njuta när det sluttar nedför. Men nu är det ändå oerhört mycket mer likt åkningen i diagonalandet och stakningen än vad jag förväntade och då också så mycket roligare och lättare.
Wow! Jag funderade på rullskidor i somras men trots att tanken i så fall var att åka på en rullskidbana dvs inga bilar, så tänker jag bara hur jävligt det är att ramla på asfalt... Har aldrig stått på ett par rullskidor men det verkar läskigt :o.
 
Kunde göra lite tåhävningar idag och en promenad till brevlådan utan problem. Läkaren säger åt mig att ta det väldigt försiktigt dock så det blir nog på den här nivån fram till Januari. Åtminstone kan jag hålla igång musklerna så pass att jag inte får så hög skaderisk när jag sätter igång igen, hoppas jag.

Men jag håller på att bli en redig fetknopp! Jättesvårt att gå från sådär 3500 kcal om dagen och sen hålla sig på 2000 helt plötsligt, särskilt i December när allt jag vill är att dricka varm choklad. Vågar inte ställa mig på vågen ens😅
 
Blev ett löppass ikväll, va ju tvungen att inviga min applewatch :rofl:
Blev dock inte som jag tänkt mej. Sonen la beslag på min telefon och Spotify (har bara 1konto pga ren och skär snikenhet) så musik fick jag va utan och jag fick inte Runkeeper att synka karta och kunde inte gå in på detaljer splits i appen på telefon. Den mätte sträckan som den skulle men karta kom inte med. Konstigt?
Blir en runda imorgon också, måste ta det i lugn och ro och jag inte står och huttrar i mörkret med kass pannlampa.
Löpningen gick fint i övrigt, kändes lätt och med pigga ben som alltid när det är lite svalare ute.
 
Jag nådde 300 dagar av meditation och yoga idag! Det firades med en vilodag :p bara lite lätt yoga och skidåkning på förmiddagen. Känns ganska overkligt att ha kommit upp i den siffran och det är kul att titta tillbaka och se vad jag har lärt mig sen februari. Så många positioner som jag aldrig trodde jag skulle kunna lära mig! Från att knappt kunna göra en sekund crow till att göra alla möjliga olika varianter. Men kanske framförallt känner jag en ny trygghet och tro på mig själv. Det har varit otroligt skönt att ha yogan att fokusera på i år också när så mycket annat har varit osäkert.

Bara 65 dagar kvar till ett år nu då! :D

IMG_20201015_155204-01.jpg
 
Jag nådde 300 dagar av meditation och yoga idag! Det firades med en vilodag :p bara lite lätt yoga och skidåkning på förmiddagen. Känns ganska overkligt att ha kommit upp i den siffran och det är kul att titta tillbaka och se vad jag har lärt mig sen februari. Så många positioner som jag aldrig trodde jag skulle kunna lära mig! Från att knappt kunna göra en sekund crow till att göra alla möjliga olika varianter. Men kanske framförallt känner jag en ny trygghet och tro på mig själv. Det har varit otroligt skönt att ha yogan att fokusera på i år också när så mycket annat har varit osäkert.

Bara 65 dagar kvar till ett år nu då! :D


Du är galet inspirerande! :bow:
 
Jag nådde 300 dagar av meditation och yoga idag! Det firades med en vilodag :p bara lite lätt yoga och skidåkning på förmiddagen. Känns ganska overkligt att ha kommit upp i den siffran och det är kul att titta tillbaka och se vad jag har lärt mig sen februari. Så många positioner som jag aldrig trodde jag skulle kunna lära mig! Från att knappt kunna göra en sekund crow till att göra alla möjliga olika varianter. Men kanske framförallt känner jag en ny trygghet och tro på mig själv. Det har varit otroligt skönt att ha yogan att fokusera på i år också när så mycket annat har varit osäkert.

Bara 65 dagar kvar till ett år nu då! :D


Fränt! Kunde du någon yoga alls innan? :)
 
Blev ett 8km löppass i beckmörkret, juligt som skam...
Va lite tung i benen första 2-3km men sen släppte det och rullade på i lagom takt.
Ikväll fick jag klockan att synka både kartor och Spotify men det tog sin tid, fick logga ut och logga in igen för att få spotify att hitta klockan men sen fungerade det utan problem. Teknikens under.
 
Jag har införskaffat träningsmatta och minibands, körde första provpasset imorse och det var inte så tokigt. Varierande svårighetsgrad på övningarna i videon jag följde, en del var jag helt okej på medan andra var jag sämre än ”om du vill göra det lite lättare” men jag har iaf rört på fläsket. Känns som det kanske blir lite träningsvärk imorgon.
 
Check på träning :) Bänken gick bra, ganska roligt pass med en pyramid upp till 90 % av 1RM och sen ner igen, avslut med maxreps på ca 73 %. Jag har matat in ett 1RM som är ganska godtyckligt, mitt PB på 50 kg är två år gammalt och jag har inte bänkat så mycket sen dess. Idag gjorde jag ettor på 35 kg som inte var så fasligt tunga. Hoppas maxa på kanske 40-42,5 när perioden är slut.
 
Jag har äntligen blivit frisk från förkylningen och kört 2 pass denna vecka med frivändningar, ryck, rodd och cykel. Jag planerar även att köra ett pass imorgon. 😊
 
Fick revansch på måndagens benpass idag. Körde ett väldigt avskalat pass (jag gillar att hålla mig till ~4 övningar ungefär) med höftlyft, marklyft och benpress. Skulle egentligen kört goodmornings också men plockade bort dom, kände mig nöjd i benen och har dessutom förhoppningen om att kunna köra ett benpass på fredag eller lördag också.

Kört pausmark ett par veckor och det har givit resultat. Innan körde jag 5or med bälte på 60 kg och idag körde jag 3or på 73 kg. Kändes som att det fanns mer och hämta men var femte setet utöver uppvärmning så började ta slut helt enkelt. Körde 8 reps i höftböjen på 100 kg och 8or på 150 kg i benpressen. Supernöjd över att kroppen kändes så fräsch och stark :love: Imorgon vankas bröst och axlar.
 
Igår körde jag bänk igen. Lite mycket med två bänkpass på tre dagar, vänster axel kändes lite gnisslig, men jag fick passa på. Nu får axeln vila fram till nästa vecka så det är nog lugnt. Passet gick i alla fall bra, kändes inte så tungt. Lite assisterande pressar och rodd också som vanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 843
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 125
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 043
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 412
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp