Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Marklyft idag och alltså, det är verkligen mitt starkaste moment! Nytt PB på 92,5 kg. Den där hundringen känns inte alltför avlägsen nu 😁

Men jävlar vad trötta ben jag har, för marklyft var såklart inte dagens enda grej.

Block 2:
1500 meter rodd/90 cal airbike/1200 meter löpning (jag valde rodd pga hade dött annars)
4 varv av:
12 med ball situps
50 single unders
Time cap <15 min, jag var klar på 15:22 men hade inte riktigt koll på klockan så hade kanske kunnat ligga på lite bättre och klarat tiden.
 
Marklyft idag och alltså, det är verkligen mitt starkaste moment! Nytt PB på 92,5 kg. Den där hundringen känns inte alltför avlägsen nu 😁

Men jävlar vad trötta ben jag har, för marklyft var såklart inte dagens enda grej.

Block 2:
1500 meter rodd/90 cal airbike/1200 meter löpning (jag valde rodd pga hade dött annars)
4 varv av:
12 med ball situps
50 single unders
Time cap <15 min, jag var klar på 15:22 men hade inte riktigt koll på klockan så hade kanske kunnat ligga på lite bättre och klarat tiden.
Kul med nytt PB, heja!! :banana:
 
Träningsvärk i magen!! Ett pass på strax under halvtimmen igår med bara mage, puuuh… mina stackars magmuskler tyckte det var jobbigt redan under aktiveringsövningarna :D Tog en promenad på 5 km också.

Idag blev det ett litet minipass ”express glutes”, tre varv av fyra rumpövningar. Inte så värst jobbigt men lite väckande av muskler i alla fall 🤷🏼‍♀️
 
Jag har lite oflyt just nu så det har inte blivit någon träning sedan i lördags. Kroppen skriker efter ett riktigt hetsigt, svettigt, flåsigt crossfit-pass men det får vänta. Fick dock feeling under dagens lunchpromenad och sprang upp och ner för en trappa som ligger här i krokarna och är både lång (63 steg) och brant. En av de många fördelarna med att jobba hemifrån och därmed gå klädd för träning i princip jämt - man kan spontanträna :D

1651696018557.png


Jag sprang fem rundor upp och ner utan vila emellan, vilket gav 630 steg totalt och 36 intensiva minuter på klockan. Det säger en del om min trapp-kondition :o En del av de intensiva minuterna kom dock även av den raska promenaden, jag ville komma upp i puls så jag pinnade på ganska rejält!

Imorgon är det PT-pass som gäller och sedan får vi se hur det blir resten av veckan, förhoppningsvis kan jag klämma in något pass till. Funderar på crossfit på fredag morgon, för sedan ska vi iväg på en liten minisemester för att fira sambons födelsedag och då vore det skönt att ha träningen gjord :)
 
Jag körde ett nytt pass igår, musklerna krampade när jag gjorde vissa övningar och var tvungen att stretcha under passet för att få bort det. Tror jag ska köra detta minst två gånger per vecka nu ett tag och variera med ”gamla vanliga” för att se hur lång tid det tar att slippa kramperna iallafall :angel:
 
Jag har sprungit! Första gången på ett år och första gången sen jag var gravid! 🙌🏼

Var tvungen att ha med mig bebis i barnvagn men det gick bra ändå, lite tungt men jag sprang bara där det var platt eller nedför :D

5 min gång, 10 min joggintervaller, 10 min gång, 10 min joggintervaller, 5 min gång. Så totalt 40 minuter varav hälften med joggintervaller. Det kändes rätt bra faktiskt och lite endorfiner fick jag minsann, härligt att vara igång igen! :)
 
Jag har sprungit! Första gången på ett år och första gången sen jag var gravid! 🙌🏼

Var tvungen att ha med mig bebis i barnvagn men det gick bra ändå, lite tungt men jag sprang bara där det var platt eller nedför :D

5 min gång, 10 min joggintervaller, 10 min gång, 10 min joggintervaller, 5 min gång. Så totalt 40 minuter varav hälften med joggintervaller. Det kändes rätt bra faktiskt och lite endorfiner fick jag minsann, härligt att vara igång igen! :)
Woop woop! 🙌
 
Jag har sprungit! Första gången på ett år och första gången sen jag var gravid! 🙌🏼

Var tvungen att ha med mig bebis i barnvagn men det gick bra ändå, lite tungt men jag sprang bara där det var platt eller nedför :D

5 min gång, 10 min joggintervaller, 10 min gång, 10 min joggintervaller, 5 min gång. Så totalt 40 minuter varav hälften med joggintervaller. Det kändes rätt bra faktiskt och lite endorfiner fick jag minsann, härligt att vara igång igen! :)
Tjoho! :banana:
 
Jag tog mig ut på en joggingrunda, kändes bra men jag tog en kortare tur än jag hade lust med eftersom hunden sackade och jag blev nojig över att det var 17 grader. Normalt sett är det ju inget problem men i början av säsongen kanske hon behöver vänja sig..? Vidare började jag fundera på det här med att träna med hund. När är det ens praktiskt? Den säsongen man själv vill vara ute och jogga så är det för varmt. När tränar folk sina hundar i konditionsgrenar? Lite OT men ändå en tanke...

När jag kom hem gjorde jag två korta pass med Sandra Friberg. Ett core och ett minibands. Har jag tur kanske jag vågar vis mig ute i sommar, eller nästa...
 
Inte helt oväntat börjar jag bli rätt trött och sliten med allt som är, så idag höll jag på att klappa ihop mentalt när det blev riktigt jobbigt i sista blocket.

3 varv av:
30 cal airbike (varv 2 20 cal, varv 3 10 cal)
10 jumping pull ups
20 Wall balls

Jag började skala ner redan första varvet; cykeln till 20 cal, gick ner på 15 Wall balls och räknade även reps som egentligen inte var godkända. Andra varvet var så jävla motigt. Oftast tycker jag att det är bra att träna sig mentalt i att inte ge upp, gå på pannbenet. Men jag kände bara att JAG ORKAR INTE, är mentalt helt slut idag. Så jag la av helt enkelt.

Dressyrträning sen nu ikväll, var inte på topp där heller såklart men rida är ju ändå som balsam för själen.
 
Veckans träning då (kommer in lite bli ngt mer denna veckan).
Måndag: Vårruset! Sprang enligt programmet först dvs 3min pw, 4min jogg, 2min pw, 4min jogg, 1min pw, 4min jogg. Därefter blev det 3min pw, 4min jogg och sedan lite blandat efter hur det kändes. Tog mig runt på 42,57 vilket jag tycker är bra med tanke på att mer än halva tiden var pw. Fick världens håll mellan nacke och axel sista 500m och kunde knappt röra armarna när jag sprang. Måste sett sjukt roligt ut. 🤣

Onsdag: 3min pw, 5mim jogg, 3min pw, 5min jogg. Var riktigt sliten i benen sedan måndags ffa kring knä och benhinnor. Var bara tungt att ta sig fram.

Fredag: 2min pw, 11(!)min jogg, 5min pw. Inte ont i benen idag men de var fortfarande tunga.

Kommer ni ihåg tidigare i våras då jag hade panik för att springa 2 min i sträck?? Jag menar 👆👆. Det går kanske inte så fort fram och jag är långt ifrån där jag en gång var men.. FY FASEN VAD JAG ÄR GRYM 💪🥳
 
Körde ju ett fjärde crossfit-pass för den här veckan igår, kände mig lite mosig innan men det var såå skönt att köra när jag var igång.

Block 1: strikta pressar, 4-6 set med 5 reps
Det är verkligen på listan över sånt jag vill bli starkare i. 20 kg går bra, la på till 25 eftersom jag blivit ganska mycket starkare men fixade inte mina fem reps då 🙈 fick plocka av lite igen, byggde långsammare upp till 23,5.

Block 2: start var 3:e minut, 6 varv av:
20 Dumbbell snatch
10 box jump overs
Jag vågar verkligen inte hoppa upp eller över låda än så jag körde box step up och det sög fasen bra i benen ändå. Jobbigt som tusan, men coach tyckte ändå att det såg för lätt ut när vi körde 😂

Tyvärr lite känningar i benhinnorna idag. Vilodag planerat men jag kommer passera gymmet idag av andra anledningar så tänkte packa väskan ifall andan faller på senare.
 
Hej, jag gör ett sällsynt inlägg numera då jag sällan hinner logga in pga för lite timmar på dygnet.

Styrketränar 2 dagar i veckan just nu efter ett program på styrkelabbets app. Det är vad jag hinner med just nu med 4 barn, 82% jobb från denna vecka (var heltid sen februari) samt 50% studier (var 150% sen augusti). Nu däremot när allt lugnat ner sig så hoppas jag kunna öka denna träning till 3-4 dagar. Får ju friskvård från kl 14 en dag i veckan så då kan jag springa efter jobbet. Eller ja, iaf intervaller för konditionen är inte så bra, så jag värmer upp alla träningspass med hopprep.

Lilltjejen är 7 månader och jag ser mina magmuskler sakta komma tillbaka :up:. Det trodde jag aldrig som gravid då jag svullnade fort och vägde runt 100 kg när hon föddes.
 
Veckans träning då (kommer in lite bli ngt mer denna veckan).
Måndag: Vårruset! Sprang enligt programmet först dvs 3min pw, 4min jogg, 2min pw, 4min jogg, 1min pw, 4min jogg. Därefter blev det 3min pw, 4min jogg och sedan lite blandat efter hur det kändes. Tog mig runt på 42,57 vilket jag tycker är bra med tanke på att mer än halva tiden var pw. Fick världens håll mellan nacke och axel sista 500m och kunde knappt röra armarna när jag sprang. Måste sett sjukt roligt ut. 🤣

Onsdag: 3min pw, 5mim jogg, 3min pw, 5min jogg. Var riktigt sliten i benen sedan måndags ffa kring knä och benhinnor. Var bara tungt att ta sig fram.

Fredag: 2min pw, 11(!)min jogg, 5min pw. Inte ont i benen idag men de var fortfarande tunga.

Kommer ni ihåg tidigare i våras då jag hade panik för att springa 2 min i sträck?? Jag menar 👆👆. Det går kanske inte så fort fram och jag är långt ifrån där jag en gång var men.. FY FASEN VAD JAG ÄR GRYM 💪🥳
Superbra!! :banana: Kul med vårruset! 💪🏼🏃🏼‍♀️
 
YES! Hann med flera pass i veckan som jag inte trodde jag skulle hunnit med, och faktiskt hunnit med lite ur det nya passet också. Ska köra hela imorgon igen är planen. Men att faktiskt hinna med trots galet på jobbet, det är sådan grym känsla! Jag har dessutom kommit ihåg att äta lite protein efter träningen, vilket är enormt vad gäller mig. Kunnat lägga lunchen direkt efter :up:
 
Tränade mitt första pass på två veckor, har varit sjuk. Känns precis som post-covid igen, tror lungorna tog lite stryk i vintras när jag hade covid ändå..
Jag var enormt svag och ökade bara tre varv. Marklyft 45 kg x 8. Kändes tungt, jag brukar värma upp på det.. För två veckor sen drog jag till med pb på 80 kg, det kändes som ett skämt idag :laugh:
 
Tog ett 15-minuters minibandspass för hela kroppen efter morgonrundan med hunden. Hade tänkt jogga men kände mig inte alls i form. Var på en AW med grillning i fredags och antingen har jag fått i mig nåt jag inte tål eller så har jag haft extremt otur med formen för jag har känt mig bakfull sedan dess. Låter helt galet för en så speciellt hård fest var det inte, men jag tror att det kan vara en kombo med att jag inte hann äta lunch eftersom vi skulle grilla tidigt på em och jag var tvungen duscha efter stallet. Och sedan blev grillningen sen och inte förrän på kvällen... så ja, vin på tom mage och kanske fått i mig nåt matmässigt som jag inte tål i kombo var nog inte så bra :angel:
Var sängliggandes och toalettbesökande hela dagen igår. Skakig i kroppen och yr men var "frisk" på kvällen. Kände mig lite illamående imorse igen men avfärdade det med trötthet så jag tog min hundpromenad och gjorde sedan mitt träningspass, och nu känner jag hur yrseln och muskelsvagheten börja komma tillbaka igen. Så jävla less. Det känns definitivt inte som en bakfylla så här långt efteråt...

Jobbar nu jour hela nästa vecka och har ingen aning om jag får jobba dygnet runt eller har lediga kvällar. Jag hoppas jag får in mina träningspass, jag har iaf inte möjlighet att åka till stallet pga inställelsetiden på jobbet så förutsatt att jag inte måste vara på jobbet så kommer jag iaf att ha tid...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 833
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 111
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 035
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 143
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp