Bukefalos 28 år!

Träning & hälsa del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Onsdag och ingen träning sedan i söndags. Har jobbat mkt from måndag morgon och sovit minimalt, med avbrott för nattliga utryckningar till jobbet. Så ja... det går bra att skapa sig rutiner :cautious:
 
Laddar inför Gbg varvet för fullt, har tyvärr inte kört så många långpass som jag tänkt men tänker att det nog går bra ändå. Imorgon blir i alla fall ett sista längre (ca 16k), styrka på söndag och sen bara ett par lugna joggpass tisdag och torsdag för att hålla igång benen.
Tänker att man kommer långt på tjockt pannben😬
 
Veckans fjärde omgång crossfit idag!

Provade att göra pull up med band idag, det var skitläskigt så det blev bara en 🙈

Har också fortsatt haft stora problem med axeln så att göra snatch idag kunde jag fetglömma. Har skickat egenremiss till ny sjukgymnast jag fått rekommenderad av en vän som haft problem med axeln. Hoppas det inte är alltför lång evighet tills jag kan få en tid där.

Passet avslutades med en EMOM på 3 min, fyra omgångar med 1 minut vila mellan.
7 unbroken hang snatch 22,5kg (jag bytte mot cleans 30 kg)
5 burpees over bar (mtp skadade foten så skippade jag over bar-delen)
3 ring rows

Kändes som jag skulle spy efteråt :laugh: imorgon blir det vila från gymmet, men ska iaf rida lite.
 
Ont i armbågarna igen, så less. Jag är iallafall såpass stark nu att jag kan gå ner från planka till golvet utan att tappa kroppen! Insåg också att jag är svagare än jag tror så måste få till det på något vis över hela kroppen… Känner mig lite lätt överväldigad just nu men ska fokusera på att köra vidare med yoga/pilates och se vad jag kan hitta på…
 
Laddar inför Gbg varvet för fullt, har tyvärr inte kört så många långpass som jag tänkt men tänker att det nog går bra ändå. Imorgon blir i alla fall ett sista längre (ca 16k), styrka på söndag och sen bara ett par lugna joggpass tisdag och torsdag för att hålla igång benen.
Tänker att man kommer långt på tjockt pannben😬
Uppdatera sen med hur det gick! :)
 
Sista långpasset kört tror jag, blev dock inte så långt pga träningspartnerns ”tryckande behov” så vi fick vika av tidigare så det blev 13,5km på vackra kinnekulle. I stort sett endast uppåt.. Fy fasen.. Mina lår:arghh: Hade varit bra med ett pass som i alla fall ligger hyfsat nära 21km? Funderar på om jag gör bort mig om jag kör ett långpass på måndag? Blir det för tätt inpå tro?
 
Tog en joggingrunda idag. Kände mig ganska pigg och tyckte tempot var bra. Brukar inte kolla tiderna men jag var tvungen eftersom jag var så nöjd... jaha, 6 minuterstempo. WTF!!?? Iofs gick jag ut lugnt och ökade efterhand men ändå... ska verkligen inte kolla tiderna om syftet är att ha kvar träningsglädjen. Var nöjd ända tills jag såg tiden :meh:
 
Tänkte igenom min utveckling sen januari i träningen och blev riktigt stolt och glad. Förra året kunde jag i princip inte träna på grund av covid och skadat knä. Blev totalt två månader totalt förra året och jag det var inte sammanhängande tid. Så började i princip på noll i januari. Har gått från 2,5 kilo till 17,5 kilo på skivstången på de de övningar jag har tyngst stång. Har också en utmaningsvikt där det får bli så många repetitioner jag orkar och den är på 22,5 kilo just nu. Brukar försöka ligga på 5 kilo över den vikten jag har.

Har ökat mina pass till oftast mellan 55-90 minuter från att kanske har tränat 30-40 minuter i början. Har kunnat lägga till fler kondionsövningar och lite tuffare övningar. På medicinbollen har jag gått från 3 kilo i början till 6 kilo nu. De övningar som jag gör med lös viktplatta har jag gått från 1,25 kilo till 5 kilo.

Är grymt glad och stolt över mig själv,. Jag tränar alltid själv och går inte på organiserade pass så jag känner verkligen att jag fixat detta på egen hand. Har tidigare tränat mycket innan covid och också tränat med PT tidigare så jag har koll på hur övningar ska utföras. Jag kan nog aldrig få tillbaka det jag hade innan covid träningsmässigt men jag ska ta mig så långt jag kan! :):bump::banana:
 
Gårdagens crossfit var rena döden för mina redan trötta ben.

Uppvärmning med bland annat hopprep och olika teknikövningar, jag tror att jag misslyckades med ungefär varenda en 😅

21 min AMRAP:
32 single unders
16 db power cleans
8 body builders

Målet var 10 rundor, men pga trötta ben, krånglade knä och en allmän känsla av att vara slut så kom jag nog inte mer än 6 varv.
 
Sprungit näst sista passet inför varvet, 8km i något snabbare än tänkt tävlingsfart. (Har tänkt springa i 5.40 men sprang i 5.35 idag) testsprungit i kläderna/skorna så jag inte har kläder som ”vandrar” på kroppen för det är så sjukt störigt.
Nu ska jag bara fixa till spellistan och ta ett lättare joggpass på onsdag sen är morsan redo för sitt livs första halvmara💪🏼
 
Sista långpasset kört tror jag, blev dock inte så långt pga träningspartnerns ”tryckande behov” så vi fick vika av tidigare så det blev 13,5km på vackra kinnekulle. I stort sett endast uppåt.. Fy fasen.. Mina lår:arghh: Hade varit bra med ett pass som i alla fall ligger hyfsat nära 21km? Funderar på om jag gör bort mig om jag kör ett långpass på måndag? Blir det för tätt inpå tro?
Du har ingen nytta alls av ett långpass på måndag. Så det hade jag skippat. Du har så bra träningsbakgrund (även om du tycker att du inte kört så många långpass) att det kommer gå alldeles utmärkt att springa distansen och i det tempo du tänkt.:banana: Se bara till att ladda med extra mkt kolhydrater de sista dagarna så att du har ordentligt med bränsle att springa på.:)
 
Tog en joggingrunda idag. Kände mig ganska pigg och tyckte tempot var bra. Brukar inte kolla tiderna men jag var tvungen eftersom jag var så nöjd... jaha, 6 minuterstempo. WTF!!?? Iofs gick jag ut lugnt och ökade efterhand men ändå... ska verkligen inte kolla tiderna om syftet är att ha kvar träningsglädjen. Var nöjd ända tills jag såg tiden :meh:
Varför känner du så? Du får inte större träningseffekt av att du springer i högre tempo. En bra känsla är det bästa oavsett tempo! Själv har jag kört ett terrängpass idag med ett snitt på 7:06-tempo. Det skulle inte gå snabbare än så. Passet hade inte syftet att vara snabbt. Kanske kan du lättare bortse från tidspressen om du i förväg bestämmer dig för vilken typ av pass du ska köra?
 
Du har ingen nytta alls av ett långpass på måndag. Så det hade jag skippat. Du har så bra träningsbakgrund (även om du tycker att du inte kört så många långpass) att det kommer gå alldeles utmärkt att springa distansen och i det tempo du tänkt.:banana: Se bara till att ladda med extra mkt kolhydrater de sista dagarna så att du har ordentligt med bränsle att springa på.:)
Tack för pepp😍!!
Jag tog beslutet att skippa långpass imorgon och körde 8k ikväll istället, vågar inte riskera att nåt pajar eller att benen ska bli för trötta. Jag har börjat lägga till lite kolhydrater redan nu eftersom jag äter lågkolhydratkost i vanliga fall så inte magen ballar ur, magras blir ingen glad av😅
Nu ska jag bara hålla mig ifrån diverse dagisbaciller😁
 
Tack för pepp😍!!
Jag tog beslutet att skippa långpass imorgon och körde 8k ikväll istället, vågar inte riskera att nåt pajar eller att benen ska bli för trötta. Jag har börjat lägga till lite kolhydrater redan nu eftersom jag äter lågkolhydratkost i vanliga fall så inte magen ballar ur, magras blir ingen glad av😅
Nu ska jag bara hålla mig ifrån diverse dagisbaciller😁
Klokt! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
2 3
Svar
44
· Visningar
770
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 004
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 079
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 197
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp