Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade hoppats på långsam långrunda idag men vaknade till storm. Väntade ett par timmar men blev inte mkt bättre. Sprang 5,1 km med barnvagnen. Tungt och ganska tråkigt. Dock skönt efteråt.

Jag måste förbättra min kost. Äter nog för lite alt för lite kolhydrater i förhållande till motion. För jag blir ofta vrålhungrig mot slutet av passet och blir sedan extremt låg/trött efteråt. Kan vara mellan en timme till ett par. Händer inte alltid vilket jag sätter i samband med vad jag ätit innan.
 
Jag hade tänkt få till i alla fall ett pass till den här veckan men så blir det inte. Har haft lite småkänningar i halsen i flera dagar den här veckan så jag beslutade att därför avboka träningen, vilket jag tror var smart för förkylningen verkar inte ha blivit värre! Vanligtvis brukar jag hålla igång tills jag blir så pass sjuk att jag verkligen inte kan träna, och blir då borta från träningen jättelänge eftersom jag måste återhämta mig :grin:Kanske att det jag gjort nu är en bättre taktik!
 
Har haft en veckas uppehåll från träning pga barndop och sedan tragedi inom närmsta släkten plus förkylning, så har varken psykiskt eller fysiskt haft ork att träna. Men idag körde jag ett hemmaträningspass! Fick upp pulsen ordentligt på slutet då jag körde kettlebellssving och sälen :up: gick även en liten pulka/barnvagnspromenad med kidsen. En unge på 9 kg i barnvagn och en lite större på 18 kg i pulka gav lite puls i uppförsbacken :up:
 
Har haft en veckas uppehåll från träning pga barndop och sedan tragedi inom närmsta släkten plus förkylning, så har varken psykiskt eller fysiskt haft ork att träna. Men idag körde jag ett hemmaträningspass! Fick upp pulsen ordentligt på slutet då jag körde kettlebellssving och sälen :up: gick även en liten pulka/barnvagnspromenad med kidsen. En unge på 9 kg i barnvagn och en lite större på 18 kg i pulka gav lite puls i uppförsbacken :up:
Jag beklagar det inträffade.

Härligt med både pass och pulkapromenad! Jag blir avundsjuk på snön!
 
Två ordentliga ridpass, 5 km löpning på bandet och vardagsmotion i form av köra in ved, hjälpa dottern som fick prova tömkörning för första gången och annat pyssel inne och ute har det blivit idag :) Snart lägga barnen nu så ska jag gå ut och natta hästar sen, packa hö och bära vatten. Sen vill jag ha en öl :p
 
Första milpromenaden på mer än en månad! Testade att jogga typ tre steg men det känns inte ok med foten för det ännu. Gör det inte mer ont så ska jag sträva efter att åtminstone återuppta milpromenaderna nu under julledigheten, så själva motionerandet i alla fall kommer igång igen. Och så kanske det går att lägga in några ynka meter joggande om ett par veckor. (hoppas!)

Även om haltandet inte är nämnvärt så märks det att stegen är kortare och tempot långsammare än normalt, det tog nu ganska precis två timmar att knega runt samma runda som vanligtvis går att klara på 90 minuter med lite raska steg men utan att springa.

Å andra sidan drog jag ihop 20 000 steg på en i övrigt ganska normal dag så säkert 13-14 000 av dem kom på milen vilket också är mer än vanligt.

Och för tre veckor sedan mätte jag min kilometertid till nästan 22 minuter - med en alltför nyskadad fot - så procentuellt är det ju en fantastisk förbättring att vara nere på 12. :)
 
Jag beklagar det inträffade.

Härligt med både pass och pulkapromenad! Jag blir avundsjuk på snön!

Tack :heart
Ja det var riktigt mysigt! Vi har några centimeter, så det går preciiis att gå med pulka :) gick massor med pulkapromenader i skogen förra vintern, grym träning och kidsen älskar det så verkligen win-win :up:
 
Köpt gymkort. 500 kr för ett år :up:
Var där idag, dödens tråkigt! Kanske blir det bättre om jag bokar en gratis halvtimme med PT.
Sprang 1 km på löpband, nu har jag så ont i höften att jag inte vet vad jag ska göra. Ska gå hem dessutom :arghh:

Tips på hur jag kan göra träningen rolig?
Jag har träningsintresserat sällskap men det hjälper inte..
Gruppträning? PT? Massa musik? Ljudbok?

Jag tycker inte heller att själva träningen i sig är skoj, men jag lyssnar på musik och väljer låtar som jag blir glad av och vips har jag roligt.
 
Sprang en runda idag. Har ätit jättedåligt hela veckan och det märktes på orken. Trötta ben. Men efter ett tag lossnade det lite. Och bäst av allt; efteråt hade jag äntligen normal aptit igen!
 

Bifogade filer

  • DA89AC87-3700-4C10-A4C6-C71F552EB965.png
    DA89AC87-3700-4C10-A4C6-C71F552EB965.png
    55,1 KB · Visningar: 16
Gruppträning? PT? Massa musik? Ljudbok?

Jag tycker inte heller att själva träningen i sig är skoj, men jag lyssnar på musik och väljer låtar som jag blir glad av och vips har jag roligt.

Jag har inga lurar (har beställt), så egen musik går bort. Tror inte det gör träningen roligare heller.. Gruppträning finns inte, det är bara ett gym. PT ska jag testa efter jul, får en halvtimme gratis när man köper årskort.
 
Fick sånt sug efter att träna idag trots att jag egentligen inte tänkt göra det! Men ska rida en långtur ihop med dottern iallafall så får vi se senare om suget är kvar :p Promenad med hunden ska jag göra också för hon kan inte följa med när vi rider idag.
 
Har ni någon gång upptäckt att ni bara gjort halva träningsprogrammet när ni väl stretchat och avslutat? :cautious:

Tränade hemma igår med bland annat hoppreps-intervaller, knäböj med 17 skivstång/armhävningar 10 x3, utfall i 5 olika positioner /enarmsrodd med 7 kg hantel 10 x3 samt avslut med marklyft 17 kg 5 x5. Jag filmar alla mina träningar, så när jag satte mig i soffan och var nöjd över att jag gått igenom hela programmet. Insåg på filmerna att mitt TRX-band som satt över dörren inte hade använts, dvs mina flyes rodd med egen kroppsvikt samt magövningar saknades. Inte hundra på att jag var nöjd att det bara tog 30 min att träna :rofl:
 
Jag har inga lurar (har beställt), så egen musik går bort. Tror inte det gör träningen roligare heller.. Gruppträning finns inte, det är bara ett gym. PT ska jag testa efter jul, får en halvtimme gratis när man köper årskort.
Det är ju högst individuellt vad som funkar men hög musik är en vanlig grej att använda sig av.

Har du någon målbild, något att sträva efter? När man varit igång ett tag så kan man också bli rätt peppad på endorfinerna. Jag vet inte hur det är för andra, men jag tycker att det är ganska oskönt att hålla på med träning som ger mycket mjölksyra. En kort stund ja, men sen måste det lätta, och DÅ kommer den sköna känslan. Därför är löpning idealt för mig. Lite backar ger precis lagom mycket mjölksyra 😊.
 
Det är ju högst individuellt vad som funkar men hög musik är en vanlig grej att använda sig av.

Har du någon målbild, något att sträva efter? När man varit igång ett tag så kan man också bli rätt peppad på endorfinerna. Jag vet inte hur det är för andra, men jag tycker att det är ganska oskönt att hålla på med träning som ger mycket mjölksyra. En kort stund ja, men sen måste det lätta, och DÅ kommer den sköna känslan. Därför är löpning idealt för mig. Lite backar ger precis lagom mycket mjölksyra 😊.

Målet är bara att gå ner i vikt, få bättre kondis och bli starkare. Får jag tillbaka min tvättbräda är jag glad.

Löpning är som sagt uteslutet i fortsättningen, får alldeles för ont. Har fortfarande ont efter den där kilometern på löpbandet..
 
Det blev ett pass i gymmet också :banana: Såååå gött att ha eget gym i källaren :love:

Körde basövningarna och max i marklyft blev 90kgx3, max i knäböj 65kgx3x2 och max i bänkpress 42,5x1 :up: Avslutade med russian twist och höftlyft med band över knäna. Riktigt gött pass!

Red en timme med dottern i fm också som sagt och nu har jag och hon varit ute och gått med shettisen och hunden, packat hö, burit vatten och flyttat in kaninen till en box i stallet.

Nu ska jag göra det sista julgodiset som är det godaste och som jag antagligen kommer äta ihjäl mig på i morgon :angel:
 
Det blev ett pass i gymmet också :banana: Såååå gött att ha eget gym i källaren :love:

Körde basövningarna och max i marklyft blev 90kgx3, max i knäböj 65kgx3x2 och max i bänkpress 42,5x1 :up: Avslutade med russian twist och höftlyft med band över knäna. Riktigt gött pass!

Red en timme med dottern i fm också som sagt och nu har jag och hon varit ute och gått med shettisen och hunden, packat hö, burit vatten och flyttat in kaninen till en box i stallet.

Nu ska jag göra det sista julgodiset som är det godaste och som jag antagligen kommer äta ihjäl mig på i morgon :angel:

Vilket julgodis är det om jag får fråga? :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
2 366
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 853
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 799
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 273
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp