Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Soffhänger men är snart på väg till gymmet. Blir ett ganska kort pass idag för min vän kommer och levererar sin bebis typ halv elva så då ska han och jag ta en promenad medan min kompis är och får massage. Blir bra det!
 
Vad härligt att du är igång igen! :) Kan tänka mig att det var skönt att märka att du fortfarande är i fin form! :love:

Ja, det var så skönt att bara kunna springa på och dessutom inte bli trött utan ha massor av kraft när jag avslutade :)
Hade kunnat springa milen lätt!
Känns skönt med att kondisen inte försämrat sig något speciellt heller. Ingen träningsvärk alls idag så mina promenader har hållit igång kroppen. De gör mer än man tror :up:
 
Idag hade jag inte riktigt tid med ett crossfitpass så jag körde ett snabbpass på gymmet istället. Värmde upp med lite stretch för höftböjarna och låren och sen lite rörlighet för axlarna. Efter det gjorde jag två uppvärmningsset knäböj och sen fem set med lite mer vikt. Tog ungefär 30 min totalt. Fortfarande flugvikter dock jämfört med innan mitt långa uppehåll...

Men det känns inte som att ett sådant här pass egentligen räknas som träning. Jag är säkert skadad av crossfiten där varje pass slutar med att jag är helt slut och benen i princip darrar. Förnuftet i mig säger att alla pass inte alls behöver vara snorjobbiga och särskilt inte när jag varit inaktiv såhär länge - dessutom vet jag att jag behöver bygga upp styrkan i rumpa och lår för att undvika att få ont i knäna. Men jag blev ju liksom knappt svettig. Hur tänker ni i tråden om detta?
Jag är (tyvärr) likadan som dig, och fick framförallt när jag styrketränade på egen hand verkligen jobba med mig själv för att vara nöjd även med de mindre intensiva passen. Sedan jag började med crossfit har jag inte riktigt haft det problemet (:D) men det är verkligen viktigt att försöka hitta fram till den där nöjda känslan oavsett om det var tio armhävningar eller två timmars löpning man hade tid med just idag.

För mig brukar det hjälpa att tänka att varenda rörelse jag gör i alla fall är bra mycket bättre än om jag hade stannat i sängen/soffan/på kontoret. Att verkligen rabbla "den bästa träningen är den som blir av"-mantrat i huvudet, liksom. Jag brukar även avsluta mina pass, oavsett hur korta de är, med en kort pulshöjande serie av något slag - oftast innehållande burpees + någon styrkeövning. Om jag så bara lägger tre minuter på det på slutet av varje pass går jag ut med en helt annan känsla än annars.

Jag tror dock att det är nyttigt att försöka lära sig att vara nöjd även med de lågintensiva passen, som sagt, och att inte alltid jaga den där "herregud nu dör jag"-känslan. Jag brukade till exempel, på tiden då jag styrketränade själv, väldigt sällan bli svettig eller slut i hela kroppen av ett överkroppspass på gymmet men låg oftast ändå inne med en sjuhelsikes träningsvärk dagen därpå.
Idag har jag haft en såååå underbar löprunda :love:
Tänkte tagit en kort runda men körde på i lugnt tempo och det kändes superbra! Så sprang på och väl hemma visar det sig att jag sprungit 7 km på 51 minuter. Försökte verkligen ta det lugnt men ser att jag hade kunnat ta ner tempot lite till. Det kändes riktigt skönt att få komma ut igen :love:
Tjoho! Heja dig! :banana:
Idag försov jag mig för första gången. Så det fanns inte alls tid för att springa. Blev en härlig långfrukost istället!
Älskar långfrukost! :love:
Tack!

Jisses THrusters låter inte som ngt för mig, då går jag nog sönder :D
Jag är en sådan där som gillar riktigt hård träning, men thrusters tar knäcken även på mig! Hatar, hatar, hatar! Men så länge du inte börjar med crossfit lär du inte stöta på dem, det kan ju alltid vara en tröst! :D
 
Ja, det var så skönt att bara kunna springa på och dessutom inte bli trött utan ha massor av kraft när jag avslutade :)
Hade kunnat springa milen lätt!
Känns skönt med att kondisen inte försämrat sig något speciellt heller. Ingen träningsvärk alls idag så mina promenader har hållit igång kroppen. De gör mer än man tror :up:

Jag brukar lyssna på Träningspodden med Lovisa Sandström (duktig pt) och hon brukar understryka just promenader som bas innan man börjar med/i kombination med löpträning (för amatörer). Det gör mycket mer än man kan tro, både för uthållighet och hållbarhet!
Angående att börja springa efter graviditet anser hon ex att man ska orka gå en timme om dagen med barnvagn i 7 dagar i sträck utan smärta någonstans innan man börjar springa. Detta för att ha byggt upp hållfasthet och grund innan :)

Så bra jobbat! :up:
 
Jag brukar lyssna på Träningspodden med Lovisa Sandström (duktig pt) och hon brukar understryka just promenader som bas innan man börjar med/i kombination med löpträning (för amatörer). Det gör mycket mer än man kan tro, både för uthållighet och hållbarhet!
Angående att börja springa efter graviditet anser hon ex att man ska orka gå en timme om dagen med barnvagn i 7 dagar i sträck utan smärta någonstans innan man börjar springa. Detta för att ha byggt upp hållfasthet och grund innan :)

Så bra jobbat! :up:
På tal om träningspodden tror jag det var Jessica som hade som sin grej att hon skulle gå x antal mil innan hon fick börja springa. Det var rätt många mil vad jag minns, så det tog ett tag.
 
Tack till er som svarade på mitt inlägg om huruvida mitt pass räknades som träning eller inte :bow: jag trodde att jag skulle ha träningsvärk i benen idag men det har jag inte. Är lite trött i ländryggen dock så den styrkan behöver också byggas upp igen om jag ska kunne lyfta tungt igen i framtiden.

Jag har haft lite förkylningskänning på morgnar och kvällar de senaste två dagarna. Jag hoppas verkligen att det håller sig där och inte blir värre :(
 
Morgonrunda i kraftig blåst. Så det gick inte bara att rulla på utan jag var tvungen att ta i lite. Annars hade jag stått still. Det är lite komiskt dock när man krigar som bara den och ändå så kommer man knappt framåt. Men, men, det är motion det också.
 
Idag har jag rätt mycket träningsvärk i lår och rumpa efter i måndags :p Ridning idag på lunchen och gym ikväll. Får se om jag känner mest för marklyft eller bänkpress när det väl blir kväll :)
 
Det blir nog inte att jag loggar allt men igår värmde jag med 30 min rask promenad på bandet och sen lättare styrketräning.. Ska försöka att inte gå ut för hårt vilket jag gör varje gång och sen ledsnar efter två tre veckor.. Bör tilläggas att jag har sex hästar på stall så får lite vardagsmotion där iaf då alla får vatten i hink mm..
 
Jag har inte styrketränar så mycket än denna veckan. Bara en halvtimme igår. Dock kommit ut och gått mån-ons, vilket känns gött.
Jag fastar ju lite då och då (5:2, isch men det ska vi inte prata om här) vilket gör att jag inte vill träna de dagarna helst. Men promenad är skönt då! :)

Imorn blir det innebandy, men får nog slänga in gym också så att det blir tre gympass denna veckan :)
 
Crossfit idag igen! Jag klistrar in passet rakt av:

5 Sets of the Complex:
Tempo Front Squat (5s down, 2 sec in bottom)
2 High Hang Pausing Squat Cleans

Clean 1RM test 15 min

Front Squats 1RM test 10 min
Continue to build from your clean weight

Det blev såklart inga tunga vikter för mig men jag tycker att frivändningar är kul! Det var länge sen jag gjorde såna så jag hoppas på rejält med träningsvärk.

Pulsmässigt var det inte ett jobbigt pass men som sagt, musklerna (och höftböjarna känner jag :nailbiting:) har fått sig en rejäl genomkörare så det känns bra!
 
Körde ett bra cykelpass i tisdags.
I går var det julbord med jobbet och kan man vara matbakis så är jag det. Ujuj.
Gör ett cykelpass nu som känns ännu lite bättre än det i tisdags. Egentligen är det spinning i kväll en pga byte av instruktör avbokade jag.
 
Crossfit idag igen! Jag klistrar in passet rakt av:

5 Sets of the Complex:
Tempo Front Squat (5s down, 2 sec in bottom)
2 High Hang Pausing Squat Cleans

Clean 1RM test 15 min

Front Squats 1RM test 10 min
Continue to build from your clean weight

Det blev såklart inga tunga vikter för mig men jag tycker att frivändningar är kul! Det var länge sen jag gjorde såna så jag hoppas på rejält med träningsvärk.

Pulsmässigt var det inte ett jobbigt pass men som sagt, musklerna (och höftböjarna känner jag :nailbiting:) har fått sig en rejäl genomkörare så det känns bra!

Ser ut som ett kul pass! Frivändningar är en stor favorit här :love:
 
Fick feeling och körde mitt första lite hårdare styrketräningspass på flera månader igår kväll :bump: Hade bara en halvtimme men det behövdes inte mer hehe :angel: Med "hårdare" menar jag att jag liksom körde på lite mer och faktiskt tog i och fick puls. Under större delen av graviditeten och nu efter har jag ju snarare bara tagit det väldigt lugnt med övningarna, känt efter kontakten ordentligt men hållt lågt tempo och puls då det känts mycket bättre.
Men nu alltså, jäklar vad gött det var igår :love:

Körde ett gäng olika övningar i superset:

Knäböj med gummiband runt knäna x 12
Sidosteg med gummiband runt knäna x 12
x 4

Kettlebellsvingar 10 kg kb x 20
Isärdrag med gummiband x 10
x 5

Marklyft med kettlebell 16 kg x 10
Enarms hantelrodd 6 kg x 10
x 3

Stående hantelpress med 2,5 kgs hantlar
Burpees
Kommer du ihåg vad det heter @Mineur när man kör alternerande övningar och räknar nedåt från 10-9-8-7 etc på den ena och tvärtom på den andra 1-2-3-4 osv? :D Det var det jag gjorde med dessa övningarna iaf! Fast orkade inte riktigt hela vägen utan stannade vi 8 burpees :o

Har inte gjort burpees på evigheter, tyckte det var obehagligt när gravidmagen tog i före brösten så då slutade jag göra dem, alltså gud vad jobbiga de är! Tyckte typ två stycken var lika jobbigt som jag tyckte 20 var innan.. 36 stycken totalt blev det iaf så inte helt fy skam tycker jag. Växlat med totalt 52 axelpressar :up:

KUL! :bump:
 
Marklyft idag och pb! :banana: 105 kg! Drog 80x5 och sen 90x3 (några set på lägre vikter före också) så jag testade 105 mest på skoj för att maken skulle köra tyngre :D
Wow! Heja dig! Du får göra en årssammanfattning sen tycker jag, så vi får se alla dina PBs och ökningar! (ingen press :D)
Crossfit idag igen! Jag klistrar in passet rakt av:

5 Sets of the Complex:
Tempo Front Squat (5s down, 2 sec in bottom)
2 High Hang Pausing Squat Cleans

Clean 1RM test 15 min

Front Squats 1RM test 10 min
Continue to build from your clean weight

Det blev såklart inga tunga vikter för mig men jag tycker att frivändningar är kul! Det var länge sen jag gjorde såna så jag hoppas på rejält med träningsvärk.

Pulsmässigt var det inte ett jobbigt pass men som sagt, musklerna (och höftböjarna känner jag :nailbiting:) har fått sig en rejäl genomkörare så det känns bra!
Kul! Jag känner också av mina höftböjare rätt ofta, trots mycket stretching av dem både före och efter. Där får man för att man sitter still större delen av dagarna... :meh:

Nyfiken fråga: Får ni veta era pass i förväg? Alltså vet du innan du går dit vad ni ska göra den dagen, eller "avslöjas" det när man redan är där liksom?
Fick feeling och körde mitt första lite hårdare styrketräningspass på flera månader igår kväll :bump: Hade bara en halvtimme men det behövdes inte mer hehe :angel: Med "hårdare" menar jag att jag liksom körde på lite mer och faktiskt tog i och fick puls. Under större delen av graviditeten och nu efter har jag ju snarare bara tagit det väldigt lugnt med övningarna, känt efter kontakten ordentligt men hållt lågt tempo och puls då det känts mycket bättre.
Men nu alltså, jäklar vad gött det var igår :love:

Körde ett gäng olika övningar i superset:

Knäböj med gummiband runt knäna x 12
Sidosteg med gummiband runt knäna x 12
x 4

Kettlebellsvingar 10 kg kb x 20
Isärdrag med gummiband x 10
x 5

Marklyft med kettlebell 16 kg x 10
Enarms hantelrodd 6 kg x 10
x 3

Stående hantelpress med 2,5 kgs hantlar
Burpees
Kommer du ihåg vad det heter @Mineur när man kör alternerande övningar och räknar nedåt från 10-9-8-7 etc på den ena och tvärtom på den andra 1-2-3-4 osv? :D Det var det jag gjorde med dessa övningarna iaf! Fast orkade inte riktigt hela vägen utan stannade vi 8 burpees :o

Har inte gjort burpees på evigheter, tyckte det var obehagligt när gravidmagen tog i före brösten så då slutade jag göra dem, alltså gud vad jobbiga de är! Tyckte typ två stycken var lika jobbigt som jag tyckte 20 var innan.. 36 stycken totalt blev det iaf så inte helt fy skam tycker jag. Växlat med totalt 52 axelpressar :up:

KUL! :bump:
Åh så härligt med träningspepp! Kan verkligen tänka mig hur bra det kändes att kunna köra på lite ordentligt igen!

Jag vet inte om jag någonsin vetat namnet på det där faktiskt, jag brukar kalla det för Pyramiden rätt och slätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 775
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 953
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 594
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 077
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp