Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni andra några mål gällande träning och hälsa för 2020? :)

Mina är:
  • Styrketräna minst 2 dagar/vecka
  • Yoga minst 2 dagar/vecka
  • 45 kg i bänkpress
  • 70 kg i knäböj
  • Hålla igång alla tre hästar regelbundet som jag gjort
  • Milen under timmen
  • Kämpa på med att få ordning på min snedhet med kiropraktorbesök, massage och träning
 
Okej... åh, ja det lät jobbigt! :p
Tränar du nåt annat också? Har glömt om du skrivit det...
Mitt första löplopp blir troligtvis Varvetmilen i Jönköping 13/4, men innan dess blir det skidor, kanske redan 18/1, men det är ytterst tveksamt. Men förhoppningsvis 8/2 iaf :).



Åh, halvmara på 1.50 vore ju helgrymt! Vart är "här i stan"? :)


Och GOTT NYTT ÅR alla!
Bor i Luleå :)
 
Har ni andra några mål gällande träning och hälsa för 2020? :)

Mina är:
  • Styrketräna minst 2 dagar/vecka
  • Yoga minst 2 dagar/vecka
  • 45 kg i bänkpress
  • 70 kg i knäböj
  • Hålla igång alla tre hästar regelbundet som jag gjort
  • Milen under timmen
  • Kämpa på med att få ordning på min snedhet med kiropraktorbesök, massage och träning

Åh vad roligt med mål!

Jag har några stycken, som främst ska utveckla mig inom OCR (Obstacle Racing Course)
*Blir uthållig i musklerna och greppstyrka, ska gå mer regelbundet hos en PT
*Bli bättre på löpning, så jag ska gå löparkurs under våren
*Mer löpning med hundarna samt mer klättring i omgivningen tex i träd, barnens lekställning
 
Okej... åh, ja det lät jobbigt! :p
Tränar du nåt annat också? Har glömt om du skrivit det...
Mitt första löplopp blir troligtvis Varvetmilen i Jönköping 13/4, men innan dess blir det skidor, kanske redan 18/1, men det är ytterst tveksamt. Men förhoppningsvis 8/2 iaf :).



Åh, halvmara på 1.50 vore ju helgrymt! Vart är "här i stan"? :)


Och GOTT NYTT ÅR alla!
Nej, jag gör tyvärr inte det. Bara ridning och löpning. Men gör lite hemmagympa då och då. Hade gärna varit mer allround.

Skidlopp låter ju grymt kul!! Det önskar jag att jag hade kunnat utöva! Men bor i Skåne så det blir bara rullskidor isf. Men det verkar inte så kul.
 
Nu är årets första pass gjort, vaknade pigg som en mört vid 6 imorse så vid tiotiden tog jag med mig ena vovven och sprang. Både en succé och samtidigt pinsamt hur dålig kondition jag visst har. Så mycket jobbigare att springa ute än inne.

På löpbandet springer jag 40-60 minuter, nu sprang jag ungefär 15 minuter och det var till och med lite kämpigt det också, mest för att min astma krånglar till det och jag får svårt att andas. Tog astmamedicinen jag alltid behöver när jag tränar (eller vid behov i andra fall) alldeles för sent dvs precis när jag stack iväg så den hann inte få full funktion. Nästa gång får jag vara lite mer förberedd. Skorna var så slitna att dom knappt håller ihop, ena tån sticker i princip ut :o Så imorgon blir det att gå till Stadium och köpa nya.

Succén var hundens prestation, hann var jätte duktig och drog inte alls utan höll sig precis bakom mig större delen av tiden.

Jag kan promenera 2 timmar utan att bli trött, springa en timme på gymmet utan att bli trött men springa 15 minuter i parken var definitivt inte som förr då jag sprang en timme ute varje dag. Men nåja, då har jag något jag kan se resultatet av. Börja lugnt med en viss runda till den känns ok och sen öka på så det går framåt men utan stress.
 
Har ni andra några mål gällande träning och hälsa för 2020?

Jag har en hel del mål/drömmar i år, men vill inte att det ska kännas kravfyllt alls, så väljer att bara skriva ut en sak som vore grymt kul:

- Milen under 50 min! 💪


Okej!

Nej, jag gör tyvärr inte det. Bara ridning och löpning. Men gör lite hemmagympa då och då. Hade gärna varit mer allround.

Skidlopp låter ju grymt kul!! Det önskar jag att jag hade kunnat utöva! Men bor i Skåne så det blir bara rullskidor isf. Men det verkar inte så kul.

Okej :). Ja, skidor är kul. Jag ska försöka få in lite styrketräning också bara, tror det hade gjort det ännu roligare, att orka ta ut rörelserna ordentligt. 👍
 
Senast ändrad:
Familjeträning igår i form av en löprunda på ca 8 km med stora barnen på cykel och minstingen i löpvagn! Det fick avsluta träningsåret 2019!

Är väldigt nöjd med 2019 träningsmässigt. Har sprungit fem lopp, varav en fjällmara och fyra millopp och gjort personbästa på alla milloppen! Och jag klarade milen på under 50 minuter vilket varit ett långsiktigt mål för mig! :) Är supernöjd med tanke på att jag födde mitt tredje barn sommaren 2018 och ändå hr passerat den aktningsvärda åldern 35;) men framför allt har det varit så himla kul! Jag älskar att springa ute i skogen och längs vägarna med musik i öronen och bli riktigt svettig! Och styrketräna med kollegorna på jobbet.

2020 har jag anmält mig till tjejmilen och en fjällmara på 3,5 mil och 1100 höjdmeter! Vi får se om det blir några fler lopp också. Jag ser i alla fall fram emot att hålla igång hyfsat under januari-februari för att sedan öka på träningen med lite intervaller och backar och se hur snabb jag blir då!
 
Insett att det nog inte är konditionen det är fel på utan just astman. Jag har aldrig kunnat springa ute på vintertid men hoppades det skulle gå nu. Kommer nog mest springa på gymmet men kanske någon tur ute också och i vår flyttar jag ut löpningen.
 
Försöker hålla igång träningen men motivationen inte så superhög just nu, kollar jag tillbaka så har jag ändå kört två pass i veckan senaste månaden men det känns som om jag tränar jätte-lite!
Har börjat logga mina pass på styrkelabbets app, har kört manuellt förut men det rätt trevligt att få statistik på sina pass.
Har köpt online-PT för mitt friskvårdsbidrag nu såhär i sista minuten mest för att pengarna inte skulle brinna inne, få se om det nåt värt att ha..

Fick svar snabbt från en ivrig online - PT som ville sälja på mig ett rabatterat kosttillskott-paket för knappa tusenlappen. Avböjde då jag redan hade allt hemma och hörde sen inte av denne på nån vecka. Nu fick jag iallafall ett tränings schema som inte alls kändes anpassat för mig då flera övningar var med som jag påpekat inte funkar för mig. Hur jag loggar maten har jag inte heller fattat så nu kör jag en app för maten och ändrar om i träningspassen så de passar mig. Ingen respons på att jag skrivit att det inte funkar än så länge.
Jaja, man får vad man betalar för och det var ju mest en grej för att friskvårdsbidraget 2019 inte skulle brinna inne.

Jag hade en träningspaus i nästan två veckor kring jul då jag kände mig halvförkyld, det blev aldrig nåt och nu har jag hunnit träna två pass denna vecka 😋.
 
I år har jag sprungit varje dag 👍🤣😉.

Planen är en tur imorrn med och sen boxvila lör-sön! Tänker nog inte gå utanför dörren då!
 

Bifogade filer

  • 20200102_132002.jpg
    20200102_132002.jpg
    174,2 KB · Visningar: 16
Jag ska som sagt ha träningsvila en vecka och vila ryggen. Men det blir ju arbete med hästarna som vanligt och en del är ju rätt tungt 😅 Idag blir det promenad och yoga tänkte jag. Och stalljobb då. Ska skotta rent från skit på den grusade delen i hagen och det är tungt.
 
Har ni andra några mål gällande träning och hälsa för 2020? :)

Mina mål för 2019 sprack så jag tänker gnugga vidare mot 60 kg i bänk, 110 kg i böj och 130 kg i mark. Det sista tror jag i och för sig att jag har (har gjort det en gång tidigare för nästan 1,5 år sedan men det var under speciella omständigheter :p ), men har inte testat att maxa på länge. Jag kör just nu ett ganska köttigt program (tresplit) som jag tänkte rulla på till nån gång i mars, typ, sedan får jag se hur jag går vidare.

Därutöver tänkte jag komma igång med löpningen och yogan igen, men där är målet just att göra det, har inga direkt kvantitativa mål där.
 
Senast ändrad:
Styrkepass idag och det gick bra, ökade på några vikter och la till två moment, chrunches och rygglyft på pilatesboll som jag annars tränar hemma men det är skönt att göra allt på en gång.

Köpte lite nya träningskläder och nya joggingskor. Blev dyrt det där men kommer behövas, det är något plagg jag är osäker på men annars bara behövliga saker. Blev ett par joggingskor med goretex och andningsfunktion så jag kan springa även i regnet, 2 tunna jackor att ha som yttersta lagret när jag springer, 2 funktions-t-shirts och en funktionsjacka.

Kommer springa på gymmet 2ggr/vecka som tidigare och 2 styrkepass och ev byta ut någon löpning inne till ett utepass eller lägga till en extra gång ute utöver eftersom jag springer så kort när jag är ute och astman krånglar. Men jag tycker om att vara ute och unghunden tycker om att springa så jag tänker mig ett utepass i veckan. Så 4-5 ggr/vecka med träning.
 
Såg att Adriene precis har startat en ny 30-dagars på youtube, så jag tänkte hoppa på den :) hann bara till dag 4 på True innan förkylningen slog till, så kan lika gärna hänga med från början på det här i stället tänker jag.
 
Det är knappt att jag vågar säga det, men det verkar som att jag har lyckats skrämma bort evighetsförkylningen på riktigt den här gången! :bump: Har inte haft ont i halsen eller någonting på flera dagar och vågade mig till och med på en längre vandringstur i tisdags utan problem. Blev dock påmind om hur dålig form jag är i för tillfället, framförallt vad gäller konditionen... :o

Jag ser försiktigt fram emot årets första träningspass imorgon, det blir ett lätt helkroppspass på sambons gym där jag bara ska fokusera på att känna på kroppen och väcka den lite ur sin dvala. Herrrregud vad skönt det ska bli att komma igång lite igen! Håll tummarna för att det går vägen och att jag slipper vara sjuk mer :)
 
Styrketräna imorse efter jobbet, tredje passet denna vecka. Kom hem, mata hundar och promerat hundar, frukostish och så dusch och nu har jag landat i sängen. Känns knappt lönt att lägga sig, ska upp om typ två timmar och åka o träna agility med hundarna 🙄.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 150
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 286
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 147
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 504
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp