Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Långpromenad med ungarna och hunden i skogen idag och sen en raskare promenad när jag tömkörde shettisen förut. Hade tänkt träna idag man vaknade med överjävlig rygg så fick inse att det va en dum idé och körde bara yoga idag. Hoppas på snäll rygg i morgon så jag kan avsluta året med träning iallafall :)
 
Har ni tränat klart för i år eller kör ni hårt in i det sista imorgon? 🤘
För min del blir det eventuellt skidor imorgon, men blir det inte skidor är jag färdigtränad för i år. Ska bli kul att sammanfatta året imorgon :).
 
Har ni tränat klart för i år eller kör ni hårt in i det sista imorgon? 🤘
För min del blir det eventuellt skidor imorgon, men blir det inte skidor är jag färdigtränad för i år. Ska bli kul att sammanfatta året imorgon :).
Jag kör ett nyårslopp idag! Resten av familjen ska dock också starta så jag antar att jag kommer sällskapsspringa inledningsvis. Andra halvan ska jag försöka springa på lite. Ska bli så kul!!

@Lillefrun För mig är det tvärtom. Jag fryser nästan konstant trots intensiv träning.
 
@Saigon Jag har blivit som en vandrande bastu, jag har ingen långärmad tröja under jackan, jag har inte ens använt dom varma jackorna än och jag får ha fönstret öppet stundvis när jag är inne för att jag är så varm. Är så ovan vid det då jag alltid har varit frusen av mig.
 
Har ni tränat klart för i år eller kör ni hårt in i det sista imorgon? 🤘
För min del blir det eventuellt skidor imorgon, men blir det inte skidor är jag färdigtränad för i år. Ska bli kul att sammanfatta året imorgon :).
Här blev det spinning efter frukost! Men nu är det färdigtränat för 10-talet 😁 eller kanske blir lite skridskor med ungarna sedan...

jag är så sjukt nöjd över min höst. Klev in i september i min sämsta form på 20 år. Jag hade hamnat i det läget när kroppen inte längre var med, att ta några springsteg kändes som ett maraton. Jag hade flera stresskilon och min första promenad som bara var hälften av min korta slinga från förr kändes som en pilgrimsvandring. Jag var med andra ord ganska nedgången. Det hade varit så lätt att fastna där, inte orkat sig igenom dörrhålet utan bara fortsatt. Men jag tog tag i mig!
De där kilona som etsat sig fast de försvann utan någon koständring utan det var hela situationen när jag slutade mitt förra jobb och började träna som gjorde susen. Så skönt att vara på min trivselvikt igen 🙏 Så underbart att känna konditionen och muskler komma tillbaka, så skönt att känna att kroppen är med mig igen, känna mig smidig🙏
Gott nytt träningsår alla 🥳🏃‍♀️🥂
 

Bifogade filer

  • 45583C39-E00D-4B92-8DB0-EE5995F4C7A1.jpeg
    45583C39-E00D-4B92-8DB0-EE5995F4C7A1.jpeg
    29,5 KB · Visningar: 32
Nu är jag färdigsprungen för i år. Trots den mest sjukdomsdrabbade perioden av mitt liv, vilket resulterade i att jag i princip inte sprungit ngt alls i febr till halva maj, har det ändå blivit 72,25 mil tot under andra halvan av året. Det är jag enormt nöjd med! Ser fram emot ett nytt härligt träningsår!

Gott Nytt År!
 
Här blev det spinning efter frukost! Men nu är det färdigtränat för 10-talet 😁 eller kanske blir lite skridskor med ungarna sedan...

jag är så sjukt nöjd över min höst. Klev in i september i min sämsta form på 20 år. Jag hade hamnat i det läget när kroppen inte längre var med, att ta några springsteg kändes som ett maraton. Jag hade flera stresskilon och min första promenad som bara var hälften av min korta slinga från förr kändes som en pilgrimsvandring. Jag var med andra ord ganska nedgången. Det hade varit så lätt att fastna där, inte orkat sig igenom dörrhålet utan bara fortsatt. Men jag tog tag i mig!
De där kilona som etsat sig fast de försvann utan någon koständring utan det var hela situationen när jag slutade mitt förra jobb och började träna som gjorde susen. Så skönt att vara på min trivselvikt igen 🙏 Så underbart att känna konditionen och muskler komma tillbaka, så skönt att känna att kroppen är med mig igen, känna mig smidig🙏
Gott nytt träningsår alla 🥳🏃‍♀️🥂
Härlig läsning och bra jobbat :banana:
 
Ingen träning hinns med idag men väl en timmes rask promenad på förmiddagen plus ett par till promenader under dagen blir det.

Valpen har gått till unghund helt plötsligt, han blir 10 månader om en vecka och har så sjukt mycket energi att han knappt kan gå vanligt utan vill bara springa och hoppa runt, man kan gå en och en halv timme då han springer lös och busar runt men han är lika pigg ändå.

Så det blir lite mer promenadtid framöver plus att jag kommer fortsätta träna 3-4 ggr/vecka varav 2 styrka i gymmet och två löpning. Lite styrkeövningar jag fått från sjukgymnasten som jag ska göra hemma ska jag också ta tag i.

Ska köpa ett par nya löparskor och funktionskläder så jag kan börja springa ute med hunden när det inte är snöigt eller för kallt. Min astma klarar inte att springa i riktig kyla nämligen. Kommer nog bli lite sprutt på hunden när vi springer och jag kan gissa att det kanske tar ett par gånger innan han fattar att han ska springa lugnt när han bara vill springa snabbt och hitta på bus och köra små extra rundor i skogen.

2020 ska jag hitta min balans och få en kropp som är nöjd och glad och stark och frisk och jag ska lära mig lita på dess signaler och acceptera hur den ser ut. Jag ska träna för att det är roligt och stärka kroppen och därmed få mindre smärta som jag lidit av men jag vill också se framsteg och utveckling. Jag ska träna med unghunden och kanske till hösten tävla lite med honom om han hunnit sansa sig lite, han är så oerhört energisk och ivrig just nu, jätte roligt och härligt att han vill jobba och en stor fördel men det gör också att jag får jobba med att få ner honom lite i varv. För att klara av träning och tävling med honom behöver jag vara i ok form jag också.

Så jag ser fram emot ett sunt och positivt år, med en glad och accepterad kropp.
 
P.S. Letade runt i förråden lite snabbt och kan checka av funktionskläder, jag hade visst kläder jag kan ha. Skorna får duga ett tag till jag kan fixa ett par nya vilket blir snart. Så imorgon blir det springpremiär ute för säsongen och hel premiär för unghunden. Gammelhunden har aldrig tyckt att det varit så roligt så han får sina vanliga promenader och är nog nöjd med att vara hemma bara. Räknar med att det kommer kännas lite jobbigare att springa ute, jag tycker löpband är mycket lättare så jag tänker mig en runda runt parken här, kanske en ca 25-30 minuter eller så.
 
Avslutar året med 334 pass totalt trots att inte allt är loggat, men det är allt ifrån styrketräning, promenader,löpning, lekland etc.

Ska förbättra mig till att logga allt då vi bokat en hund som kommer i februari samt att jag bokat 3 spännande lopp nästa år. Vårruset, blodomloppet och action rum. Så spännande på flera sätt detta kommande år.
 
Jag kör ett nyårslopp idag! Resten av familjen ska dock också starta så jag antar att jag kommer sällskapsspringa inledningsvis. Andra halvan ska jag försöka springa på lite. Ska bli så kul!!

Nu är jag färdigsprungen för i år. Trots den mest sjukdomsdrabbade perioden av mitt liv, vilket resulterade i att jag i princip inte sprungit ngt alls i febr till halva maj, har det ändå blivit 72,25 mil tot under andra halvan av året. Det är jag enormt nöjd med! Ser fram emot ett nytt härligt träningsår!

Gott Nytt År!

Vad kul! Hur gick loppet?

Och wow, 72,25 mil är ju helt grymt, bra gjort!

Jag har sprungit 36,4 mil i år och är jättenöjd. Hade inget mål, så blev en kul överraskning att det blev 36,8 km längre i år än förra året. Och det trots att jag hade en paus på över 2,5 månader efter Gbg-varvet och att jag sprang 15 pass mindre än i fjol.

😃🤘💪

Ska räkna ihop de andra träningsformerna också sen :).
 
Hade tänkt träna idag men får inse att det är bättre att vila ryggen. Har ridit och grejat ute iallafall och ska nu ta en sista promenad med hunden innan vi ska laga nyårsmiddagen :) Landade alltså på 57 pass från september (tränade knapp i september då jag hade problem med ryggen och sen återhämtade mig efter halvmaran) Mitt mål var 60 med tanken att få in mera yoga/rörlighet och det har jag verkligen lyckats med! Är väldigt nöjd! Men nu ska jag faktiskt vila från träning en vecka, bara rida och promenera. Och hoppas ryggen är snällare mot mig. Ska boka kiropraktorbesök och sen massage.

Gott nytt år allihop!
 
Det gick hyfsat bra! Har insett att traillopp verkligen inte är min grej, om man ska gå på hastighet. Men det är som vanligt grymt kul att springa tillsammans med en massa andra likasinnade! På detta loppet har de ingen officiell tidtagning så jag vet inte på vilken plats jag kom. Men jag lyckades iaf hålla mig till förstaklungan. Men låg bland de sista i den. Sen var det ett ganska stort mellanrum till nästa klunga. Gissar på att det var runt 600 deltagare (förra året var det 650).
 
Det gick hyfsat bra! Har insett att traillopp verkligen inte är min grej, om man ska gå på hastighet. Men det är som vanligt grymt kul att springa tillsammans med en massa andra likasinnade! På detta loppet har de ingen officiell tidtagning så jag vet inte på vilken plats jag kom. Men jag lyckades iaf hålla mig till förstaklungan. Men låg bland de sista i den. Sen var det ett ganska stort mellanrum till nästa klunga. Gissar på att det var runt 600 deltagare (förra året var det 650).

Okej! Åh ja, det är roligt att springa lopp!
När blir ditt nästa? :)
 
Har varit förkyld i två veckor och dessutom gått upp en del i vikt dom senaste månaderna,
Det känns väldigt långt bort att komma in i goda vanor igen men nu måste jag dra i handbromsen.
Träningen lär dock dröja som det känns.
 
Okej! Åh ja, det är roligt att springa lopp!
När blir ditt nästa? :)
I februari. OM jag orkar träna för ett backlopp. Gjorde all träning förra året men blev sjuk och kunde inte starta. Och nu drar jag mig lite för att jag vet hur jobbig den träningen var. Men det finns inget annat lopp i febr så det är det eller inget. Ska bestämma mig inom det närmaste hur jag ska göra. Kan tyvärr inte tänka mig att starta om jag inte har tränat specifikt inför uppgiften. Annars hade det ju bara varit att anmäla.

När ska du springa lopp nästa gång?
 
Efter en höst där jag känt mig småförkyld mest hela tiden vilket gjort att jag kunnat träna enstaka pass sporadiskt åkte jag igår skidor och idag sprang jag och mår bra så jag hoppas detta håller i sig :D
Målet för nästa år är en halvmara här i stan där jag siktar på att komma under 1.50 så nu ska jag lägga upp en ordentlig plan för detta :banana:
 
I februari. OM jag orkar träna för ett backlopp. Gjorde all träning förra året men blev sjuk och kunde inte starta. Och nu drar jag mig lite för att jag vet hur jobbig den träningen var. Men det finns inget annat lopp i febr så det är det eller inget. Ska bestämma mig inom det närmaste hur jag ska göra. Kan tyvärr inte tänka mig att starta om jag inte har tränat specifikt inför uppgiften. Annars hade det ju bara varit att anmäla.

När ska du springa lopp nästa gång?

Okej... åh, ja det lät jobbigt! :p
Tränar du nåt annat också? Har glömt om du skrivit det...
Mitt första löplopp blir troligtvis Varvetmilen i Jönköping 13/4, men innan dess blir det skidor, kanske redan 18/1, men det är ytterst tveksamt. Men förhoppningsvis 8/2 iaf :).

Efter en höst där jag känt mig småförkyld mest hela tiden vilket gjort att jag kunnat träna enstaka pass sporadiskt åkte jag igår skidor och idag sprang jag och mår bra så jag hoppas detta håller i sig :D
Målet för nästa år är en halvmara här i stan där jag siktar på att komma under 1.50 så nu ska jag lägga upp en ordentlig plan för detta :banana:

Åh, halvmara på 1.50 vore ju helgrymt! Vart är "här i stan"? :)


Och GOTT NYTT ÅR alla!
 
Peppar för årets första pass, ska strax iväg på spinning 🤸‍♀️ Målet för året är som tidigare, att hitta tillbaka till träningen för att komma tillbaka till framför allt mitt mentala välmående. Att träna regelbundet och tillräckligt ofta gör stor skillnad! Utmaningen ligger i att inte köra för hårt eller för ofta, då slår min utmattning tillbaka med en käftsmäll 🥴 Jag tänker att ett pass i veckan är en lagom nivå så det är det mätbara målet för året 👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 597
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 903
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 549
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 031
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp