Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här hösten har inte varit nådig, alltså... Fullt ös på jobbet med både många, långa och jobbiga förhandlingar och flera egna knepiga mål och ärenden, flera fina kollegor har slutat, vi har flyttat med allt vad det innebär, varsel på mannens jobb (han klarade sig), jag har periodvis mått enormt dåligt (vissa saker kommer man aldrig över) och det hela kröntes att en närstående fick ett cancerbesked förra veckan.

Jag har lyckats hålla i träningen hyggligt, kosten har varit total katastrof och jag ser så mycket fram emot... Ptja, typ varenda dag som kommer, för förhoppningsvis är den bättre än gårdagen. :p

Så... Slut på min glada rapport. :D
Vad tråkigt att höra. Låter riktigt tungt. Jag hoppas ditt nya år går med lite mer medvind.
 
Gym och yoga idag också! Plus skogspromenad och ridning. Har även skottat skitviktigt hästhagen vilket är riktigt tungt när allt är så blött.
men iallafall så har jag nu nått 50 pass innan nyår och det kommer bli några till. Når nog inte 60 som va mitt mål men inte alltför långt ifrån.
 
Hade tänkt springa på bandet innan jobbet idag, men tänkte just om.
Uppenbarligen är det något som inte står rätt till med min kropp just nu... är jättesvullen kring ögonlocken/ögonen och känner mig påsig/svullen kring kinderna (och ja, resten av kroppen också) också plus allmänt ur gängorna.

Så att anstränga kroppen extra känns som att göra den en björntjänst när den har detta att ta hand om :S. Någon som vet vad detta kan bero på?

En tanke jag har är att jag samlat på mig vätska då jag äter mycket salt (får minska på det!)...?
 
Hemma i fjällbyn för jul 🎄❤️ Blev en skidtur upp på fjället, skoterspåret hade inte frusit åt så det var väldigt löst. Blir mer turskidåkning utan spår men bra träning ändå. Det är 2,5 km uppför sedan blir det bara svagt uppför uppe på kalfjället. Åkte 3 km uppför, vände när tidtagaruret stod på 30 minuter, var hemma vid huset 33:58 😂 hade kunnat kapa tiden nedför om jag inte tjuvbromsat 🙈
 
Hade tänkt springa på bandet innan jobbet idag, men tänkte just om.
Uppenbarligen är det något som inte står rätt till med min kropp just nu... är jättesvullen kring ögonlocken/ögonen och känner mig påsig/svullen kring kinderna (och ja, resten av kroppen också) också plus allmänt ur gängorna.

Så att anstränga kroppen extra känns som att göra den en björntjänst när den har detta att ta hand om :S. Någon som vet vad detta kan bero på?

En tanke jag har är att jag samlat på mig vätska då jag äter mycket salt (får minska på det!)...?

Har svårt att tänka mig att du ätit så mycket salt att du blir synbart svullen.

Du har ju berättat om dina ätstörningar, kanske det här vore något att ta upp med din behandlande läkare?
 
God jul 🏃‍♀️

Dagens fjälltur var magisk,
4F3DFBD4-D892-45D1-9DFD-611F6AF50B85.jpeg

Vindstilla och en sol som orkade upp att lysa på några fjälltoppar
 
Tillbaka efter två veckors underbar semester, dock visade vågen 6 kg upp men jag valde att äta vad jag ville under semestern och det syns nu, ändå kan jag inte tycka att jag åt så mycket så det var en chock och jag var mycket igång i havet och simmade och promenerade. Jag kan ha gått upp några kilo fettmassa men en del är troligtvis vätska, eller jag väljer att tänka så och ha tålamod och vänta ut kroppen. Inte ta till drastiska bantningsexperiment utan bara återgå till sunda vanor. Att det är en del vätska märks på att t.ex. skorna har blivit för små, jag är så svullen om fötterna och anklarna att jag knappt kan ta på mig mina skor som annars sitter löst. Känner mig inte alls bekväm i min stora kropp så jag hoppas jag återgår till min normala kropp men i och med att jag har hundarna och går med dom och tränar ca 4 dagar i veckan så borde det gå.

Något jag lärt mig nu är att känna efter mer när jag är mätt och hungrig, ta mer om jag inte känner mig mätt och avsluta måltiden och inte äta upp allt på tallriken om det är så att jag är mätt innan allt är slut. Stanna upp ibland mellan tuggorna och känna efter innan jag väljer om jag ska fortsätta äta eller om jag är klar. Det var länge sen jag visste hur man litar på kroppen efter allt som varit.

Det var en fantastisk semester som fick mig att släppa på mycket av mina förbud kring mat och få en mer avslappnad relation till maten och jag njöt så oerhört mycket av att bada i havet hela dagarna. Men det är skönt att vara hemma, äta vad jag vill, gå tillbaka till träningen, mina promenader med hundarna och mitt eget hem. Lite nervös inför träningen på torsdag då gymmet öppnar i och med att jag är så rädd att helt ha tappat all form av kondition och ork och det känns extra svårt när jag känner mig så stor och klumpig. Är på min högsta vikt i vuxen ålder så det känns inte bekvämt alls så är rädd att inte kunna prestera som jag brukar men får inte ge upp då utan bara sänka kraven och jobba mig uppåt igen.
 
God Jul till er alla!

Jag startade julaftons morgon på bästa sätt igår med att springa en mil. 06.00 startade vi. Hade min pappa med på cykel vilket var väldigt trevligt.

Sista två veckorna på jobbet var så intensiva att träningsmängden blev minimal i jämf mot i vanliga fall. Det resulterade i en fantastisk formtopp! Jag har aldrig någonsin varit i en sådan form som jag är just nu! Är otroligt roligt att få känna på. Tycker ofta att jag tränar mkt utan att få känna så jättestor skillnad. Nu har jag dock varit mkt mer disciplinerad med träningen och haft en plan. Vilket uppenbarligen är vad jag behöver för att komma framåt.

Idag tror jag att det bara blir ridning. Har lite aktiviteter inbokade som gör att det nog blir svårt att hinna med löpningen också. Har jag tur kanske jag kan få till ett kvällspass.
 
Jag vet inte vad min kropp håller på med, men den verkar inte vilja träna i alla fall. Jag körde ju ett enkelt pass i torsdags men blev avskräckt när jag vaknade med ont i halsen igen på lördagen. Sen har jag känt mig helt som vanligt sen i måndags så jag körde ett litet, lätt pass igår eftermiddag. Ooooch idag har jag ont i halsen igen. :banghead:

Mamma tycker att jag ska gå till läkaren eftersom det är samma halsmandel som svullnar upp och gör ont varje gång och eftersom jag varit risig i över en månad nu trots att jag knappt gjort annat än vila, äta och knapra div. mediciner. Det tar dock emot att söka vård när jag ändå kan leva ett hyfsat normalt, om än ganska energilöst och lite hostigt, liv och jag ändå mår nästan som vanligt mellan varven...

Nåja, jag får fundera i ett par dagar till så får vi se hur det går. Är fruktansvärt obekväm med att tvingas avstå från träning såhär länge, det har nog aldrig hänt förut tror jag. :(
 
Då var julen över! Haft några vilodagar och bara promenerat och idag även ridit. Nyss varit i gymmet och kört axlar, bröst och mage :) Kändes bra! Ökar sakta i vikterna i bänkpress, uppe i 42,5 kg nu. Ska testa 45 kg när jag har maken med och passar. Har även ökat på vikterna i flera andra övningar.
 
Hade en väldigt aktiv dag men sen vid fem/sex kände jag mig så trött. Tittade på mobilen och min träningsklocka och förstod varför jag var trött, jag har sprungit och promenerat 16,5 km idag och varit iväg på ärenden så när jag väl satte mig ner slappnade kroppen av. Men får inte somna än, håller på att ställa in dyngsrytmen sen resan, har gått upp runt fyra på morgonen alla dagar och vill sova längre och inte vilja gå och lägga mig vid fem på eftermiddagen.

Jag känner hunger ibland men har svårt med balansen att veta när jag ska äta och hur mycket och så känner jag ingen matlust vilket är ett problem, det enda jag klarar är typ skorpor med keso och om man springer och promenerar 1,65 mil på en dag borde kroppen vilja ha annat, men jag mår illa när jag tänker på mat och jag känner ingen lust att laga mat. Tvingar så klart ner mat men vill äta utan att må illa bara av att tänka på den. Så hoppas matlusten kommer tillbaka.

Sprang bara 40 minuter idag, vill ge kroppen liten mjukstart efter uppehållet men kommer köra styrka fredag och söndag och springa 50-60 minuter på lördag
 
Jag vet inte vad min kropp håller på med, men den verkar inte vilja träna i alla fall. Jag körde ju ett enkelt pass i torsdags men blev avskräckt när jag vaknade med ont i halsen igen på lördagen. Sen har jag känt mig helt som vanligt sen i måndags så jag körde ett litet, lätt pass igår eftermiddag. Ooooch idag har jag ont i halsen igen. :banghead:

Mamma tycker att jag ska gå till läkaren eftersom det är samma halsmandel som svullnar upp och gör ont varje gång och eftersom jag varit risig i över en månad nu trots att jag knappt gjort annat än vila, äta och knapra div. mediciner. Det tar dock emot att söka vård när jag ändå kan leva ett hyfsat normalt, om än ganska energilöst och lite hostigt, liv och jag ändå mår nästan som vanligt mellan varven...

Nåja, jag får fundera i ett par dagar till så får vi se hur det går. Är fruktansvärt obekväm med att tvingas avstå från träning såhär länge, det har nog aldrig hänt förut tror jag. :(
Usch vad jobbigt, men du kan ju alltid ringa vårdcentralen och höra vad dom tycker. Om det behöver kollas upp eller inte
 
På semestern svullnade fötterna upp så att alla skor klämde på lilltårna, och dom fortsatte vara svullna här hemma också. Jag fick därför på varje lilltå en blåsa som täcker hela tån. Hade så förra året och drogs med det där i flera månader och fick gå till en fotexpert på VC som klippte av stora bitar av hud :yuck: Haltade i två månader. Därför fick jag lite panik nu, tänk om det blir lika illa. Har två comped på varje tå som täcker varje mm och runt det har jag tejpat fast bomullsrondeller jag klippt i bra storlek som stötdämpning. Fungerar förvånansvärt bra faktiskt.

Saknade ju träningen så var rädd att behöva avstå men det gick att springa. Idag blir det först 6,5 km promenad i skogen på förmiddagen och sen styrketräning på eftermiddagen.

Hade ju som tanke att gå på Zumba och annat nu på gymmet men blev avskräckt när jag provade i november, jag kände mig som en strandad säl i jämförelse med alla andra. Jag tror jag egentligen är en späckhuggare eller säl för jag simmade runt i havet, sprang på botten och simmade med armarna samtidigt och gjorde fina cirklar och snurrade och sjöng för att jag njöt av havet och gick bara upp för att dricka och äta. Brydde mig inte om att det kanske såg lite märkligt ut.:p

Jag brukade tycka om Zumba men avvaktar lite med det nu, känns som jag måste gilla det nu också eftersom jag sagt att jag saknat det. Så känns som jag gör fel. Men för vems skull gör jag fel egentligen? Man tycker väl olika i olika perioder och så är det inte mer med det egentligen.

Jag föredrar att träna själv så jag kan gå på dagtid när det är mindre folk och utan en specifik tid, är så trött på kvällen dessutom. Har dock anmält mig till ett pass med funktionell träning på måndag kväll. Det gillade jag också förr så ska bli kul att prova.
 
Har varit lite dåligt med träning senaste månaderna eftersom jag åkte på något influensaliknande som tog över en månad innan jag kände mig hyfsat frisk! Efter det tog jag bort en visdomstand och fick låta bli att träna några dagar till. Men just nu är jag tillbaka på banan igen! Har kört några styrketräningspass och nu även några löprundor på mellan 5 och 7 km. Lugnt tempo men det har känts bra med tanke på hur lång tid jag pausat från träning.

Nu är planen att styrketräna och hålla igång löpträningen hyfsat under vintern, varvat med lite promenader. Sedan när våren kommer får jag börja öka på rundorna och köra lite intervaller och backar igen för jag råkade visst anmäla mig till en fjällmara sommaren 2020 också :angel:
 
Två ridpass, ett styrkepass och lite yoga igår :) Idag verkar det bli ett ridpass, en eller två promenad och kanske ett styrkepass. Maken ska måla golvet i rummet man måste gå igenom för att ta sig till gymmet, så det beror på när det går att gå på igen om jag tar mig till gymmet idag :p Kanske kör något pass i vardagsrummet utan vikter.
 
Familjeträning igår :D 8 km jogg med stora barnen på cykel, varav mellanbarnet med ett rep i styret för att få lite draghjälp (asbra träning för mig kände jag:D ) och yngsta i löpvagn som maken sprang med.

idag blev det ca 1 mil löpning i varierande terräng, mest skogsstig. Ganska långsamt tempo båda löpturerna men det passar mig bra just nu.
 
Har ökat tempot på löpbandet och kör intensivare pass, har därför gått ner till 40 minuter dom första gångerna. Det känns bra och jag har ork kvar så nästa gång blir det 50 minuter i högre tempo, kör intervaller med hur snabbt jag springer men grundtempot har jag ökat rejält mot början.

Fick en chock i hur stark jag blivit, jag bröt arm med min extra mormor, extra morfar, min extra syster och hennes 15 årige son. Jag vann lätt över alla dom, jag trodde till och med att dom lät mig vinna med flit. Men det gjorde dom inte, jag har helt enkelt blivit ganska så stark för jag mötte inget motstånd alls och tonåringen tränar ju t.om. judo ett par gånger i veckan och jag är minst av dom alla, men starkast :D
 
Är det bara jag eller blir man varmare av att träna mycket? Jag har gått upp mycket i vikt, lite väl kanske men hoppas få bukt på det i lugn och ro och förstår ju att mycket av värmen beror på det. Det är svårt att veta vad som är fett och muskler och jag vägrar göra en scanning för att ta reda på det för det är inget jag vill fokusera på i min träning men blir man varmare av att få mer muskler när man tränar ganska mycket? Ger muskler värme?

Idag är jag uppe i 3 timmar promenad och 40 minuters löpning och ska ut med vovvarna ca 20 minuter nu och en kortis innan läggdags, kommer alltså blivit 3,5 timmars promenad plus löpning. Bra träningsdag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
64 285
Senast: Flixon
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
64 869
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 515
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
70 996
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp