Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ledig dag idag, och passade på att dra in till stan och köpa julklappar. Skönt att ha det gjort hyfsat tidigt och slippa trängas med tretusen människor i nästa vecka. Nu fattas bara en julklapp som jag skickat efter till min bror, sen är jag klar. Hatade dock mitt beslut när alarmet ringde vid åtta och regnet vräkte ner...

Kan säga att mina armmuskler fick jobba av att släpa på alla kassarna genom hela stan dessutom. :p
 
Hej! Nu har jag läst i denna tråden ett tag och samlat mod för att själv skriva i den för jag tycker ni har sån härlig pepp och motivation gentemot varandra :)

Jag har egentligen aldrig tränat i någon större utsträckning tidigare men hängde ju såklart mycket i stallet med allt vad det innebär som tonåring och har jobbat något år inom lantbruket så fysiskt aktiv har jag ju varit ändå.
Nu jobbar jag som sjuksköterska och har tre barn (1, 3 och 5 år) och under den sista graviditeten kände jag att jag måste börja komma i form. Så efter att i stort sett ha gått i gravidkläder i fem år kunde jag i somras äntligen göra mig av med dem för nu kan jag få på mig vanliga jeans igen :)

Jag går på mammaträningspass som gymmet anordnar, då är vi antingen ute och kör löpintervaller med barnvagn eller inne och tränar core medans barnen leker. Jag försöker också få till något cirkelgympass i veckan och lite hemmaträning med kroppsvikt. Mitt största problem är att få tiden att räcka till känner jag.

Mitt mål är att minska fluffet på magen och framförallt känna att jag är stark och orkar med vardagen. Sedan hade det ju varit trevligt att bli av med typ 10 kg men jag tänker att det kanske kommer på köpet om man fokuserar på att röra på sig och äta någorlunda vettigt.

Välkommen till tråden! :bump:

Det är ju förvisso två veckor lite drygt kvar av året, men i och med ny tråd så. ;) Hur har det gått för er med era målsättningar för året som gått, och har ni börjat finula på några inför 2018?

Jag hade som mål att komma igång med ridningen ordentligt (stod kvar i förra stallet i slutet på förra året och det var k.a.o.s och jag hade en häst som var mer i luften än på marken), komma ut och träna regelbundet för tränare, få bättre procent i dressyren än tidigare år och börja röra på mig själv utanför stallet igen. Minns julafton förra året när jag gråtfärdig sa till pappa när vi släppte in alla hästarna i kollektivstallet (eftersom jag som inte har nått liv absolut skulle ta alla obekväma pass :meh:) att inte ett år till, nästa jul ska vi ha hästen närmare hemma.

På det sättet är mitt liv totalt förändrat i år med nytt (eget!) stall, ny häst och nytt boende :love:. Ridningen har gått himla bra när jag har lyckats hålla i det, men samtidigt har livet gjort att det blivit långa perioder där hon vilat. Träningsbiten sket sig totalt eftersom ekonomin brakade ihop när jobben krånglade, men procenten på tävlingarna HAR blivit bättre. Min egen träning är katastrof.

Så målen för 2018 är faktiskt hyfsat desamma.
- Komma igång ordentligt med ponny och rida minst fem men helst sex pass i veckan.
- Ta ut shettisen tre och helst fyra pass i veckan, men att medryttarna tar de dagar de kan.
- Utnyttja tiden nu när jag kommer bli arbetslös och komma igång med min egen träning utanför stallet.
- När/om min jobbsituation ordnar upp sig, åka ner till tränaren minst en gång i månaden.
- Få stabila procent på dressyrbanan och förhoppningsvis komma iväg på fler tävlingar än i år eftersom mitt jobb med helgjobb har ställt till det ordentligt.

Hm, enda jag kommer ihåg på rak arm som jag hade som mål 2017 var Styrkebyråns lista, den har jag klarat! :up: Sen hade jag nog 5 chins eller nåt sånt som jag ville ha klarat i augusti, det klarade jag någon vecka in i september :)

Målet för 2018 är ju Vätternrundan i slutet på juni! Det räcker nog som mål initialt tror jag.. :p

Kanske att ett mål också är att lyckas hålla igång med crossfiten minst ett par gånger i veckan trots cyklingen. Men det blir väl framför allt en utmaning fram i maj/juni skulle jag tro så får se då helt enkelt!

Ska fundera mer på om jag har några mål för 2018 :up:
 
Jag tycker att du fått med det mesta, rent av lite för mycket. :D Men jag är också en "less is more"-person och vill gärna bli bra på några få övningar. Jag hade fokuserat på de fetmarkerade (möjligen bytt tricepspress mot t.ex. french press eller liknande så man får med även det långa huvudet i triceps) och skippat resten. Just nu kör jag faktiskt bara tre överkroppsövningar (bänkpress, militärpress och skivstångsrodd) och har så gjort en period, men märker att om jag provar t.ex. latsdrag eller french press så blir jag starkare även där även om jag inte gör just de övningarna.

För att motivera lite mer varför jag hade tagit bort vissa övningar: Bicepscurls tycker jag är helt menlösa om man inte är ute efter att verkligen bygga, för du får redan bicepsträning i flera av de andra övningarna. Hantellyft åt sidan är också, i min värld, en byggarövning som mest bara tar tid utan att ge så mycket annat. Crunches är jag inte heller så förtjust i eftersom jag inte vill jobba med att "korta" framsidan av kroppen på det sättet, men kör gärna liggande benlyft eller liknande övningar där magen får jobba genom att benen lyfts.
Jag håller inte med. Om man gör crunches rätt så är det bättre än liggande benlyft som lätt mest blir höftböjare och mer statisk magträning.
 
Har också smygläst länge och hoppar in här eftersom det verkar vara en trevlig tråd:) så kul att läsa om olika saker ni tränar!
Jag har tränat i några år, från början var det mest gruppträningspass och löpning. Nu har jag inte sprungit sen mars utan tränar nästan bara styrketräning eftersom jag tycker att det är roligast.

Mina mål för 2017 var att lära mig att göra chins och att gå minst 10000 steg/dag, vilket jag (hittills...) har lyckats med.
Mina mål för 2018 är att ta 100 kg i knäböj, 70 kg i bänk samt kunna göra 10 chins och 30 dips. Förmodligen ej realistiskt men kan ju alltid drömma:angel:
 
Kul med lite nya trådmedlemmar, välkomna @Dillan och @citronsaft! :)

Det är ju förvisso två veckor lite drygt kvar av året, men i och med ny tråd så. ;) Hur har det gått för er med era målsättningar för året som gått, och har ni börjat finula på några inför 2018?

Jag hade som mål att komma igång med ridningen ordentligt (stod kvar i förra stallet i slutet på förra året och det var k.a.o.s och jag hade en häst som var mer i luften än på marken), komma ut och träna regelbundet för tränare, få bättre procent i dressyren än tidigare år och börja röra på mig själv utanför stallet igen. Minns julafton förra året när jag gråtfärdig sa till pappa när vi släppte in alla hästarna i kollektivstallet (eftersom jag som inte har nått liv absolut skulle ta alla obekväma pass :meh:) att inte ett år till, nästa jul ska vi ha hästen närmare hemma.

På det sättet är mitt liv totalt förändrat i år med nytt (eget!) stall, ny häst och nytt boende :love:. Ridningen har gått himla bra när jag har lyckats hålla i det, men samtidigt har livet gjort att det blivit långa perioder där hon vilat. Träningsbiten sket sig totalt eftersom ekonomin brakade ihop när jobben krånglade, men procenten på tävlingarna HAR blivit bättre. Min egen träning är katastrof.

Så målen för 2018 är faktiskt hyfsat desamma.
- Komma igång ordentligt med ponny och rida minst fem men helst sex pass i veckan.
- Ta ut shettisen tre och helst fyra pass i veckan, men att medryttarna tar de dagar de kan.
- Utnyttja tiden nu när jag kommer bli arbetslös och komma igång med min egen träning utanför stallet.
- När/om min jobbsituation ordnar upp sig, åka ner till tränaren minst en gång i månaden.
- Få stabila procent på dressyrbanan och förhoppningsvis komma iväg på fler tävlingar än i år eftersom mitt jobb med helgjobb har ställt till det ordentligt.
Oj, jag minns inte ens om jag skrev några mål inför det här året, men det gjorde jag nog! Ska gå tillbaka och se över dem samt fundera lite på nya mål inför året som kommer, återkommer vid senare tillfälle! ;)
Imorgon ska jag gymma! För nu har jag fixat gymkort. :D
Heja, heja, heja! Vilket gym blev det? :)

Har också smygläst länge och hoppar in här eftersom det verkar vara en trevlig tråd:) så kul att läsa om olika saker ni tränar!
Jag har tränat i några år, från början var det mest gruppträningspass och löpning. Nu har jag inte sprungit sen mars utan tränar nästan bara styrketräning eftersom jag tycker att det är roligast.

Mina mål för 2017 var att lära mig att göra chins och att gå minst 10000 steg/dag, vilket jag (hittills...) har lyckats med.
Mina mål för 2018 är att ta 100 kg i knäböj, 70 kg i bänk samt kunna göra 10 chins och 30 dips. Förmodligen ej realistiskt men kan ju alltid drömma:angel:
70 i bänk! :nailbiting: En annan vore lycklig för 45 :angel: Vad tar du idag?
 
Prisa gud, jag tror att magsjukan är över! På riktigt, den här gången! Fast det vågar jag knappt säga...

Efter att ha ställt mig på vågen kan jag konstatera att jag gått ner 3,5 kg de senaste fyra dagarna, och att magrutorna kikar fram riktigt fint nu :laugh: Det är dock inte en metod som jag skulle rekommendera, och jag längtar så efter att vilja & våga äta lite riktig mat igen! Aptiten är fortfarande som bortblåst och jag har bara fått i mig två skedar mannagrynsgröt samt tre salta kex än så länge, men de ligger i alla fall bra i magen. Ska göra lite potatismos till middag tänkte jag, och skynda oerhört långsamt med ätandet.

Träning kan jag knappt ens tänka på just nu, men har jag tur hinner jag med ett lätt gympass på söndag morgon innan det bär av till Sverige (= inget gym) i 12 dagar! :love:
 
Elva dagar in i min nystart konstaterar jag att nio av dem varit bra ur kost- och sömnsynpunkt. Två mindre bra, men det är ju lång bättre än elva dåliga iaf :up:

Har beslutat att fokusera på mat och sömn december ut och ta nästa steg mot motion först i januari, men inte landat i vad det kan bli. Funderar just nu mest på simning eller pilates.
 
@Mineur
Åh tack:)
Jag tar 60 idag så 70 kanske snarare är ett livsmål haha. Men 45 är riktigt bra! Jag är nog längre än de flesta (känns det som iallafall) så antar att det gör att jag redan från början kan ta lite mer tänker jag.
Vad skönt om du är frisk, håller tummarna!!
 
@Mineur
Åh tack:)
Jag tar 60 idag så 70 kanske snarare är ett livsmål haha. Men 45 är riktigt bra! Jag är nog längre än de flesta (känns det som iallafall) så antar att det gör att jag redan från början kan ta lite mer tänker jag.
Vad skönt om du är frisk, håller tummarna!!
Jösses, dig skulle inte jag vilja hamna i slagsmål med! Men ja, vi kan väl låtsas som att det beror på längden, säger jag som mäter knappt 160 cm över havet :D

Jag tycker överlag att bänk är rätt läskigt och svårt att träna på själv, så det är nog lite det som stoppar mig där också tror jag. Jag har lite för många mentala spärrar och lite för nära till tankar om diverse katastrofscenarier där jag blir fast under skivstången och dör, typ :nailbiting:
 
Jösses, dig skulle inte jag vilja hamna i slagsmål med! Men ja, vi kan väl låtsas som att det beror på längden, säger jag som mäter knappt 160 cm över havet :D

Jag tycker överlag att bänk är rätt läskigt och svårt att träna på själv, så det är nog lite det som stoppar mig där också tror jag. Jag har lite för många mentala spärrar och lite för nära till tankar om diverse katastrofscenarier där jag blir fast under skivstången och dör, typ :nailbiting:

Haha:D ja men du ser, till stor del gör det nog det, jag är 20 cm längre än du! Och så fokuserar jag rätt mycket på bänk nu vilket ju också spelar in.
Förstår precis hur du menar, jag tänker samma! En gång fick jag verkligen inte upp stången och låg och ålade mig under den tills jag fick ropa på de som var bredvid och de fick hjälpa mig:o efter det har jag slutat köra med lås (eller vad det heter) på stången för då kan man liksom tippa av vikterna åt sidan när man inte orkar, väldigt bra! Men det bästa vore ju att ha någon som kan passa. Du har ingen du kan träna med?:)
 
Jag håller inte med. Om man gör crunches rätt så är det bättre än liggande benlyft som lätt mest blir höftböjare och mer statisk magträning.

Rätt utfört använder man magen och inte höftböjarna vid benlyft. :) Det kan vara lite knepigt att hitta rätt, men när man väl gör det så tröttnar magmusklerna långt före höftböjarna.

Och som jag skrev; jag vill inte jobba med (mag)övningar där man jobbar med att korta musklerna på framsidan på det sätt man gör i crunches. Jag föredrar statisk magträning eftersom sådana övningar tränar magmusklerna på vad de är till för, nämligen att motverka att ryggraden rör sig, vilket är en bra grej för den typen av träning jag håller på med. Men har man andra syften och mål så kan förstås crunches vara en bra övning.
 
Förmodligen ej realistiskt men kan ju alltid drömma:angel:

Helt rätt. :D

Jag drömmer om att nå 300 kg i styrkelyft under 2018. Det skulle innebära att jag behöver ta åtminstone en sisådär 100 kg i knäböj, 65 kg i bänk och 135 kg i marklyft. :angel: Tror det kan bli knepigt eftersom jag börjar jobba i februari efter att ha studerat i dryga fem år, misstänker att det kan bli lite snävare med både tid och ork (åtminstone första månaderna innan man kommit in i det hela). Sen skulle jag ju vilja lära mig olympiska lyft också. :D

(Och jag skulle verkligen vilja lära mig att göra chins, men av någon anledning är chins en sån övning som mina inte helt friska handleder reagerar kraftigt på. :( )
 
Rätt utfört använder man magen och inte höftböjarna vid benlyft. :) Det kan vara lite knepigt att hitta rätt, men när man väl gör det så tröttnar magmusklerna långt före höftböjarna.

Och som jag skrev; jag vill inte jobba med (mag)övningar där man jobbar med att korta musklerna på framsidan på det sätt man gör i crunches. Jag föredrar statisk magträning eftersom sådana övningar tränar magmusklerna på vad de är till för, nämligen att motverka att ryggraden rör sig, vilket är en bra grej för den typen av träning jag håller på med. Men har man andra syften och mål så kan förstås crunches vara en bra övning.
Hur förkortar du musklerna med träning? Problemet är nog snarare om man bara tränar mage så att det blir obalans men det är samma princip som bänkpress kan ge framåtroterande kropp pga obalans. Tränar du både rygg och mage balanserat så ser jag inte hur du skulle få kortare muskler vad det nu är.
 
Hur förkortar du musklerna med träning? Problemet är nog snarare om man bara tränar mage så att det blir obalans men det är samma princip som bänkpress kan ge framåtroterande kropp pga obalans. Tränar du både rygg och mage balanserat så ser jag inte hur du skulle få kortare muskler vad det nu är.

Jag ber om ursäkt, jag har förklarat helt uruselt (jag skyller på att jag samtidigt leker med avkomman. :D )

Det jag menar är att jag inte vill korta framsidan av kroppen är att jag inte vill arbeta med övningar där ryggen böjs fram och man komprimerar "framkanten" på diskarna i ryggen. Detta eftersom jag arbetar mycket med knäböj och marklyft där den typen av kompression inte är önskvärd. Det är inte jordens mest evidensbaserade ståndpunkt, men det finns en del som tyder på att man bör undvika den typen av övningar om man pysslar med tung styrketärning och att statisk magträning är att föredra (pysslar man med något annat kan ju förstås något annat vara att föredra).

Så det har inget med att korta musklerna att göra, jag var alldeles för slarvig i den formuleringen.
 
Wow, imponerande:up: det skulle jag också vilja ha som mål men måste först lära mig att göra marklyft bra, tycker inte alls att jag får till tekniken där så jag tränar sällan det. Knäböj har jag tagit 85 i men tycker att det är ganska tungt.
Tror som du att det kan bli jobbigare att jobba istället för att plugga, samtidigt kanske det går bättre att verkligen fokusera på träningen om du väl hinner och orkar ta dig dit? Jag får lite dåligt samvete när jag är på gymmet och tänker hur många pluggtimmar jag förlorar:p
Hoppas att du når målet, vore kul att veta hur det går!
Tränar du efter nåt speciellt program?
 
Wow, imponerande:up: det skulle jag också vilja ha som mål men måste först lära mig att göra marklyft bra, tycker inte alls att jag får till tekniken där så jag tränar sällan det. Knäböj har jag tagit 85 i men tycker att det är ganska tungt.
Tror som du att det kan bli jobbigare att jobba istället för att plugga, samtidigt kanske det går bättre att verkligen fokusera på träningen om du väl hinner och orkar ta dig dit? Jag får lite dåligt samvete när jag är på gymmet och tänker hur många pluggtimmar jag förlorar:p
Hoppas att du når målet, vore kul att veta hur det går!
Tränar du efter nåt speciellt program?

Svar till @Tassetass skulle det vara, har ej helt lärt mig hur detta funkar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
61 896
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 736
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
90 731
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp