Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow, imponerande:up: det skulle jag också vilja ha som mål men måste först lära mig att göra marklyft bra, tycker inte alls att jag får till tekniken där så jag tränar sällan det. Knäböj har jag tagit 85 i men tycker att det är ganska tungt.
Tror som du att det kan bli jobbigare att jobba istället för att plugga, samtidigt kanske det går bättre att verkligen fokusera på träningen om du väl hinner och orkar ta dig dit? Jag får lite dåligt samvete när jag är på gymmet och tänker hur många pluggtimmar jag förlorar:p
Hoppas att du når målet, vore kul att veta hur det går!
Tränar du efter nåt speciellt program?

Svar till @Tassetass skulle det vara, har ej helt lärt mig hur detta funkar!
 
Wow, imponerande:up: det skulle jag också vilja ha som mål men måste först lära mig att göra marklyft bra, tycker inte alls att jag får till tekniken där så jag tränar sällan det. Knäböj har jag tagit 85 i men tycker att det är ganska tungt.
Tror som du att det kan bli jobbigare att jobba istället för att plugga, samtidigt kanske det går bättre att verkligen fokusera på träningen om du väl hinner och orkar ta dig dit? Jag får lite dåligt samvete när jag är på gymmet och tänker hur många pluggtimmar jag förlorar:p
Hoppas att du når målet, vore kul att veta hur det går!
Tränar du efter nåt speciellt program?

Och jag som tycker att marklyft är det enklaste lyftet. :D Sen knäböj, där handlar det mest om att våga. Bänkpress tycker jag är överlägset svårast, det är liksom så känsligt (men jäkligt kul när man får bra spänning och bra träff!).

Det jag förlorar mest i och med övergången från studier till jobb är ju flexibiliteten. Karln jobbar skift vilket har sina fördelar (t.ex. få timmar på förskolan för knatten), men det gör att även om han är ledig så kan jag inte alltid sticka iväg tidigt för att träna innan jobbet eftersom han kanske vill sova längre än sex-halv sju när han jobbar kvällsskift (knatten är inte det morgonpiggaste djuret, men man kan inte räkna med att hon sover till åtta). :p Kommer behöva träna efter jobbet vissa veckor (jag gillar inte att träna sent ;) ), träna på lunchen vissa veckor (jobbet ligger tack och lov nära gymmet) och vissa veckor vet jag inte riktigt hur jag ska få ihop det. Men det löser sig!

Dåligt samvete för att jag tränat istället för att plugga har jag aldrig haft. Har överlag sällan haft dåligt samvete för studierna. :D

Just nu kör jag enligt Madcow-programmet och har så gjort senaste sex veckorna (så jag tror jag är halvvägs, har för mig att det är 12 veckor långt). Du då? :)
 
Och jag som tycker att marklyft är det enklaste lyftet. :D Sen knäböj, där handlar det mest om att våga. Bänkpress tycker jag är överlägset svårast, det är liksom så känsligt (men jäkligt kul när man får bra spänning och bra träff!).

Det jag förlorar mest i och med övergången från studier till jobb är ju flexibiliteten. Karln jobbar skift vilket har sina fördelar (t.ex. få timmar på förskolan för knatten), men det gör att även om han är ledig så kan jag inte alltid sticka iväg tidigt för att träna innan jobbet eftersom han kanske vill sova längre än sex-halv sju när han jobbar kvällsskift (knatten är inte det morgonpiggaste djuret, men man kan inte räkna med att hon sover till åtta). :p Kommer behöva träna efter jobbet vissa veckor (jag gillar inte att träna sent ;) ), träna på lunchen vissa veckor (jobbet ligger tack och lov nära gymmet) och vissa veckor vet jag inte riktigt hur jag ska få ihop det. Men det löser sig!

Dåligt samvete för att jag tränat istället för att plugga har jag aldrig haft. Har överlag sällan haft dåligt samvete för studierna. :D

Just nu kör jag enligt Madcow-programmet och har så gjort senaste sex veckorna (så jag tror jag är halvvägs, har för mig att det är 12 veckor långt). Du då? :)

Vad olika det kan vara:D jag har nog lättast för bänk! Knäböj tycker jag är "lätt" (allt är relativt) till 77,5 kg, efter det blir allt tungt och så har det varit länge! Men du har rätt i att det handlar mycket om att våga.
Det kan jag verkligen förstå, flexibiliteten känns som den största fördelen med att plugga. Förstår att du inte gillar att träna sent! Jag kan göra det på sommaren när det är ljust men när det är som nu föredrar jag alla gånger att träna på morgonen eller dagen. Du kanske kan försöka träna mycket de veckor det går och se de andra som återhämtning?:)

Madcow verkar riktigt bra! Jag tränar inte efter något speciellt program utan kör lite det jag känner för men har laddat ner Styrkelabbets bänkpress boogie som jag nog har tänkt testa, har fastnat lite för bänk:)
 
Körde "Basic"-passet kl 17 idag i boxen. I Basic har de aldrig med några tunga övningar med skivstång eller liknande utan det brukar mest vara kroppsvikt eller kettlebells och hantlar o så :) Inte för att det alltid blir så mycket lättare för det ;)
Idag var det upplagt som ett team-pass så man jobbade två och två under passet vilket jag alltid tycker är kul :up: Mycket burpee-boxhopp och wallballs och en serie med 5 marklyft - 5 frontböj - 5 push pressar med antingen hantlar eller kettlebells. På slutet körde vi en styrkedel med 5 set max reps strikta chins.
KUL som alltid :bump:

Tror det blir vila imorgon. Kanske åker in o kör lunchpasset men får se, är ledig och har lite andra grejer planerade och har ju en bit till gymet så beror på om jag är jättesugen eller inte :)
 
Vad olika det kan vara:D jag har nog lättast för bänk! Knäböj tycker jag är "lätt" (allt är relativt) till 77,5 kg, efter det blir allt tungt och så har det varit länge! Men du har rätt i att det handlar mycket om att våga.

Det är träligt när man hamnar på en sån där platå. Jag fastnade på 45 kg i bänk hur länge som helst, tills jag körde Bänkpressboogie och fan inte gjorde annat än att bänka i fem-sex veckor. :D

Det kan jag verkligen förstå, flexibiliteten känns som den största fördelen med att plugga. Förstår att du inte gillar att träna sent! Jag kan göra det på sommaren när det är ljust men när det är som nu föredrar jag alla gånger att träna på morgonen eller dagen. Du kanske kan försöka träna mycket de veckor det går och se de andra som återhämtning?:)

Maken går på en treveckorsrulle där var tredje vecka blir knepigare än de andra två, så det blir lite korta cykler för att köra hårt och sedan har en återhämtningsvecka. Två pass går nog att få till även de "dåliga" veckorna, så det lutar nog mer åt att gristungt då eftersom vilan blir så lång. :D

Pluggar du nu? Vad pluggar du?

Madcow verkar riktigt bra! Jag tränar inte efter något speciellt program utan kör lite det jag känner för men har laddat ner Styrkelabbets bänkpress boogie som jag nog har tänkt testa, har fastnat lite för bänk:)

Madcow är bra, men lurigt. Det börjar så jäkla lugnt att det nästan känns löjligt, men det ökar med femkilossteg i alla övningar så rätt vad det är blir det jävligt tungt i vissa övningar. :D

Bänkpressboogien är skitbra! Jag gjorde varianten med två pass i veckan och skippade en del av "byggarövningarna" som de så plikttroget lagt till :D och det funkade skitbra. Gick från 45 kg till 52,5 kg (och det gjorde jag innan programmet var klart). :up:
 
Hej hej nya tråden och hej alla nya :) Jag tränar fortfarande inte. Det känns lite lättare med stressen och det, har varit på ett till samtal på företagshälsan. Ändå intressant att gräva lite i varför jag är som jag är. Igår pratade vi om att lyssna till sina behov (jämfört med att anpassa sig efter andras behov och strunta i sina egna), om trygghet och gränser (bland annat i min jobbkontext, den enorma otrygghet det blir när det inte finns några gränser för hur man kan bete sig i arbetsgruppen), om när prestationsfasaden skalas bort och det inte finns något skyddande skal för det som i grunden är JAG. Bland annat. Nyttigt. Och nu outar jag det här för er också, men jag tänker att någon annan kanske också har nytta av det.

Sen så har jag dragit på mig något förkylningsvirus eller något, det verkar ha satt sig delvis på stämbanden. Igår kunde jag knappt prata och var rädd att rösten skulle vara helt borta idag (det har hänt förut) men det blev lite bättre istället. Halsen är väldigt irriterad dock och jag hostar en del. Lite täppt också. Nåja.

Det jag allra mest ser fram emot nu är julledigheten - 16 dagar ska jag vara ledig :love::love::love: Tar ut lite semesterdagar och flexar ut en halvdag så blir det ledigt 23 december till 8 januari, så enormt välbehövligt! Hoppas kunna smyga igång träningen lite lätt då för jag mår ju bra av det egentligen :)
 
Det är träligt när man hamnar på en sån där platå. Jag fastnade på 45 kg i bänk hur länge som helst, tills jag körde Bänkpressboogie och fan inte gjorde annat än att bänka i fem-sex veckor. :D

Haha, ja det är nog det jag måste göra!

Maken går på en treveckorsrulle där var tredje vecka blir knepigare än de andra två, så det blir lite korta cykler för att köra hårt och sedan har en återhämtningsvecka. Två pass går nog att få till även de "dåliga" veckorna, så det lutar nog mer åt att gristungt då eftersom vilan blir så lång. :D

Pluggar du nu? Vad pluggar du?

Ah då förstår jag, då låter det bättre som du säger att köra två riktigt tunga pass, även om jag skulle ha lite ångest att veta att jag hade ett sånt pass framför mig:D
Vad ska du jobba med?
Ja precis, jag pluggar till läkare så det är ganska mycket att göra och långa dagar men det sägs ju att det ska vara bra att hinna träna också...

Madcow är bra, men lurigt. Det börjar så jäkla lugnt att det nästan känns löjligt, men det ökar med femkilossteg i alla övningar så rätt vad det är blir det jävligt tungt i vissa övningar. :D

Bänkpressboogien är skitbra! Jag gjorde varianten med två pass i veckan och skippade en del av "byggarövningarna" som de så plikttroget lagt till :D och det funkade skitbra. Gick från 45 kg till 52,5 kg (och det gjorde jag innan programmet var klart). :up:

Oj, det var ingen dålig ökning:up: la du till det utöver det andra du kör eller fick du ta bort nånting för att ha mer fokus på bänk? Är verkligen sugen på att testa det, men sen är jag också lite sugen på ett pass de har där man ska köra knäböj 4 dagar i veckan. Plus mina egna program med chins och dips. Känner att tiden inte riktigt räcker till:p
 
Oj, det var ingen dålig ökning:up: la du till det utöver det andra du kör eller fick du ta bort nånting för att ha mer fokus på bänk? Är verkligen sugen på att testa det, men sen är jag också lite sugen på ett pass de har där man ska köra knäböj 4 dagar i veckan. Plus mina egna program med chins och dips. Känner att tiden inte riktigt räcker till:p

Nu blev mina svar jättekonstiga så en del står i själva citatet. Som sagt, har inte riktigt fattat det här än:p
 
Oj, det var ingen dålig ökning:up: la du till det utöver det andra du kör eller fick du ta bort nånting för att ha mer fokus på bänk? Är verkligen sugen på att testa det, men sen är jag också lite sugen på ett pass de har där man ska köra knäböj 4 dagar i veckan. Plus mina egna program med chins och dips. Känner att tiden inte riktigt räcker till:p

Jag var sur över att ha legat på en platå så jäkla länge så jag la två pass i veckan endast på bänk och så körde jag två pass till där jag klämde in allt annat. :D

Kanske Madcow kan vara ett alternativ? Då böjer du ju tre pass i veckan men får även två pass med bänk som du ju gillar. :)

Ja precis, jag pluggar till läkare så det är ganska mycket att göra och långa dagar men det sägs ju att det ska vara bra att hinna träna också...

När jag pluggade (vilket inte var så många veckor sen :D ) satt jag mycket på läkarstudenternas "egna" campus bredvid universitetssjukhuset här i stan (jag bor rätt nära) och det var rätt uppenbart att läkarstudenter har en del att göra, ja. Jag gick juristprogrammet och hade också häcken full mest hela tiden, men som du säger är träningen desto viktigare då. Man blir dum i huvudet och får ont i kroppen om man bara sitter och läser och skriver men aldrig rör på sig. Jag presterade helt klart bättre på 35 h studier och fem timmar träning per vecka än 40 h studier och ingen träning.
 
Jag var sur över att ha legat på en platå så jäkla länge så jag la två pass i veckan endast på bänk och så körde jag två pass till där jag klämde in allt annat. :D

Kanske Madcow kan vara ett alternativ? Då böjer du ju tre pass i veckan men får även två pass med bänk som du ju gillar. :)



När jag pluggade (vilket inte var så många veckor sen :D ) satt jag mycket på läkarstudenternas "egna" campus bredvid universitetssjukhuset här i stan (jag bor rätt nära) och det var rätt uppenbart att läkarstudenter har en del att göra, ja. Jag gick juristprogrammet och hade också häcken full mest hela tiden, men som du säger är träningen desto viktigare då. Man blir dum i huvudet och får ont i kroppen om man bara sitter och läser och skriver men aldrig rör på sig. Jag presterade helt klart bättre på 35 h studier och fem timmar träning per vecka än 40 h studier och ingen träning.


Ja jag tror att jag ska testa Madcow och kanske modifiera det lite. Tack för tips:)
Oh vad skönt att vara klar med ett så långt program, grattis:) och det är ju så rätt det du skriver, det lönar sig nog i längden att inte släppa träningen även om jag ibland kan känna att jag borde ha prioriteringarna på annat håll.
 
Just det, lite kul grej här på ett hästforum. Träffade en ny tjej i crossfit-boxen på ett av morgonpassen jag var på i veckan. Hon verkade vara ny på crossfit men så riktigt stark ut så när vi snackade lite efteråt frågade jag vad hon tränade annars för någonting och hon ba "nej jag har aldrig tränat, men jag har hästar och gård" :D
 
Luciafirande x 2 igår för ungarna :) Mellan firandena hann vi hem och mata hästar och jag gick en halvtimmes promenad med hunden. När ungarna lagt sig longerade jag båda hästarna så både jag, hunden och hästarna fick motion igår kväll :up:

Idag är jag jäkligt seg. Hade vart gött med ledigt, tur det är fredag :p Vi ska gymma ikväll innan det blir julkalendern och soffan resten av kvällen. Ska rida på lunchen.
 
Haha:D ja men du ser, till stor del gör det nog det, jag är 20 cm längre än du! Och så fokuserar jag rätt mycket på bänk nu vilket ju också spelar in.
Förstår precis hur du menar, jag tänker samma! En gång fick jag verkligen inte upp stången och låg och ålade mig under den tills jag fick ropa på de som var bredvid och de fick hjälpa mig:o efter det har jag slutat köra med lås (eller vad det heter) på stången för då kan man liksom tippa av vikterna åt sidan när man inte orkar, väldigt bra! Men det bästa vore ju att ha någon som kan passa. Du har ingen du kan träna med?:)
Nej, det är ju just det här med bristen på träningskompis som är det främsta problemet. Jag tränar visserligen med PT hyfsat regelbundet, men det är ju inte varje pass som vi fokuserar på just bänkpress... Min sambo går på samma gym men han både jobbar och tränar på andra tider än jag, så det blir inte så ofta som vi gör sällskap. Men det där med att kunna tippa av vikterna har jag aldrig tänkt på, tusen tack för det tipset! (förhoppningsvis kommer jag inte att behöva använda mig av det dock :p)
 
Just det, lite kul grej här på ett hästforum. Träffade en ny tjej i crossfit-boxen på ett av morgonpassen jag var på i veckan. Hon verkade vara ny på crossfit men så riktigt stark ut så när vi snackade lite efteråt frågade jag vad hon tränade annars för någonting och hon ba "nej jag har aldrig tränat, men jag har hästar och gård" :D
Haha, det var som när min PT frågade ifall jag hade tränat mycket cykling, fotboll eller så när jag var yngre för att jag hade en sådan bra grundstyrka i benen. När jag sa ridning förklarade det tydligen allt :D
 
Prisa gud, jag tror att magsjukan är över! På riktigt, den här gången! Fast det vågar jag knappt säga...
Nä, det skulle jag inte ha sagt.

Mina ambitioner har gått från "ok, men jag är nog frisk till på onsdag i alla fall!" till "ok, hoppas att jag åtminstone kan stå på benen tillräckligt för att flyga hem på söndag eftermiddag."

Fy fan vad jag hatar det här. Meeen jag är ändå glad att det inte kom närmare jul, för det hade varit riktigt värdelöst! Får jag tillbaka förmågan att äta framåt den 22 december eller så så är jag ändå rätt nöjd.

(förlåt för gnäll)
 
Nä, det skulle jag inte ha sagt.

Mina ambitioner har gått från "ok, men jag är nog frisk till på onsdag i alla fall!" till "ok, hoppas att jag åtminstone kan stå på benen tillräckligt för att flyga hem på söndag eftermiddag."

Fy fan vad jag hatar det här. Meeen jag är ändå glad att det inte kom närmare jul, för det hade varit riktigt värdelöst! Får jag tillbaka förmågan att äta framåt den 22 december eller så så är jag ändå rätt nöjd.

(förlåt för gnäll)

Håller tummarna för att du repat dig någorlunda tills på söndag. :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
61 886
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
100 729
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
90 709
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp