Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom på nu när jag är lite skadad att vi har en utmärkt backe för intervaller inte långt härifrån där jag bor. Det får bli min konditionsträning tills jag kan cykla igen. Har varit där nu och kört sex gånger uppför och herrejösses vad jobbigt det var, det var länge sen jag var uppe på riktig maxpuls känner jag. Är halvt död i kroppen så det blir nog nyttigt. Är ingen jättelång backe men ganska brant så det passar ju bra. Är iallafall glad att jag har hittat nåt sätt att konditionsträna nu under rehabtiden! Två friska ben har jag ju. :)
 
Tog rundan på 5,3 km i morse. Gick första km och joggade sen. Målet är att inte skippa motionspass pga lathet under semestern.
I morgon blir det dock inget men då ska jag åka bort så det är giltig anledning.
 
Jag och barnen promenerade ned shettisen idag medan maken red äldsta hästen, så ingen ridning för mig idag. Men det blev gymmet iallafall. Bänkpressade, axelpressade och sprang 5 km på bandet.
 
Första semesterdagen idag och jag och ungarna ska på trollvandring ihop med ett gäng andra :D

Skulle vilja springa också. Hoppas få till det ikväll.
 
Tänkte att jag hoppar in här. Jag är strax över 30, pluggar under terminerna (sista året nu!) och sitter på kontor under loven med ena jobbet. Blir med andra ord ganska mycket stillasittande och jag är periodare vad gäller träning. Just nu försöker jag hålla igång med styrketräning, jogging och promenader. Jag funderade lite löst på att försöka springa 15km varianten av Lidingöloppet men jag kom av mig i träningen så jag får se hur det blir med det, blir det inte i år så blir det kanske 30km varianten nästa år.

I dag gjorde jag ett helkroppspass på gymmet på morgonen och det gör verkligen massor för humöret. Så nu slits jag mellan att ta i tu med surdegar här hemma eller att åka och jobba en extra dag (jag planerar min arbetstid helt själv).
 
Körde första crossfitpasset idag efter semesterresan, det var riktigt tungt trots att jag tränat under resan! Men skönt att vara tillbaka och köra på som vanligt! 😄
Kul med mer crossfit i tråden (tycker jag)! Hur länge har du tränat?
Tänkte att jag hoppar in här. Jag är strax över 30, pluggar under terminerna (sista året nu!) och sitter på kontor under loven med ena jobbet. Blir med andra ord ganska mycket stillasittande och jag är periodare vad gäller träning. Just nu försöker jag hålla igång med styrketräning, jogging och promenader. Jag funderade lite löst på att försöka springa 15km varianten av Lidingöloppet men jag kom av mig i träningen så jag får se hur det blir med det, blir det inte i år så blir det kanske 30km varianten nästa år.

I dag gjorde jag ett helkroppspass på gymmet på morgonen och det gör verkligen massor för humöret. Så nu slits jag mellan att ta i tu med surdegar här hemma eller att åka och jobba en extra dag (jag planerar min arbetstid helt själv).
Välkommen, ska bli roligt att följa dig! :) Vad pluggar du?
 
Jag lyckades ju för ett tag sen bänka 40kg men sen tappade jag bänkandet lite och har inte riktigt kommit tillbaka till den vikten utan hållit mig på 35kg. Men igår (trots att jag var själv i gymmet) la jag på 37,5kg och det gick bra! Nu är jag sugen på att dra på lite igen och ta mig upp till 40kg och sen orka fler reps där.
Samma i marklyft, nu har jag tagit 100kg en gång så nu är det till att bli stark på 90-100kg så jag orkar fler reps.
Löpningen får dock ta mer tid nu pga halvmaran men i höst så ska jag satsa mer på styrketräningen igen och bara underhålls löpa och för att jag gillar att springa.
 
Jag lyckades ju för ett tag sen bänka 40kg men sen tappade jag bänkandet lite och har inte riktigt kommit tillbaka till den vikten utan hållit mig på 35kg. Men igår (trots att jag var själv i gymmet) la jag på 37,5kg och det gick bra! Nu är jag sugen på att dra på lite igen och ta mig upp till 40kg och sen orka fler reps där.
Samma i marklyft, nu har jag tagit 100kg en gång så nu är det till att bli stark på 90-100kg så jag orkar fler reps.
Löpningen får dock ta mer tid nu pga halvmaran men i höst så ska jag satsa mer på styrketräningen igen och bara underhålls löpa och för att jag gillar att springa.

Tycker det låter som en bra plan. :)

Just bänk tycker jag är svårt att göra då och då, för det är så tekniskt. Mark kan man slå PB i efter att inte ha markat på en månad, men det funkar fan inte i bänk. :D
 
Välkommen, ska bli roligt att följa dig! :) Vad pluggar du?
Tack :) Jag pluggar till psykolog. Utbildningen har ingen egentlig inriktning (vissa kurser varierar mellan olika lärosäten, och på mitt så har vi ganska mycket biologi) men mitt fokus är neuropsykologi och åldrande. Jag har aldrig riktigt gillat tanken på att jobba inom psykiatrin och är inte riktigt välborstad nog för att hänga inom den privata sektorn.

Jag lyckades ju för ett tag sen bänka 40kg men sen tappade jag bänkandet lite och har inte riktigt kommit tillbaka till den vikten utan hållit mig på 35kg. Men igår (trots att jag var själv i gymmet) la jag på 37,5kg och det gick bra! Nu är jag sugen på att dra på lite igen och ta mig upp till 40kg och sen orka fler reps där.
Tycker det låter som en bra plan. :)

Just bänk tycker jag är svårt att göra då och då, för det är så tekniskt. Mark kan man slå PB i efter att inte ha markat på en månad, men det funkar fan inte i bänk. :D

Jag tycker också att det är lite knepigt tekniskt att bänka, jag är dessutom oftast (helt) själv i gymmet och är ganska klantig så jag bänkar i Smithen just nu men funderar på att gå över till att använda hantlar istället.
 
Kul med mer crossfit i tråden (tycker jag)! Hur länge har du tränat?

Jättekul är det! 😄

Jag har tränat crossfit i ca 1,5 år nu! Hamnade där av en slump då en av instruktörerna på mitt gym startade eget och jag gillade hennes sätt så hängde på och var sen fast!
Så jag tränar där så mycket jag bara kan men i perioder så blir det även en del träning på vanligt gym!

Hon som driver boxen har den utöver sitt vanliga jobb så öppettiderna/passen är ju anpassade efter det men nu börjar fler och fler hitta dit och då utökar hon allteftersom 😄👍🏻
 
Jättekul är det! 😄

Jag har tränat crossfit i ca 1,5 år nu! Hamnade där av en slump då en av instruktörerna på mitt gym startade eget och jag gillade hennes sätt så hängde på och var sen fast!
Så jag tränar där så mycket jag bara kan men i perioder så blir det även en del träning på vanligt gym!

Hon som driver boxen har den utöver sitt vanliga jobb så öppettiderna/passen är ju anpassade efter det men nu börjar fler och fler hitta dit och då utökar hon allteftersom 😄👍🏻
Kul! Och spännande att ha varit med "från början" liksom :)
 
Nästa vecka är ett fullgott alternativ, MEN... Det går också att testa något (en promenad, ett yogapass på Youtube, en kort, framgooglad cirkelträning eller ett pass ihopsnickrad av någon här i tråden) för att se vad som händer. Jag vet att det kan kännas som att kroppen går sönder vid blotta tanken på träning, eller att ångest och stress gör att man bara blir paralyserad, men oftast (oftast, inte alltid) fixar kroppen det även om huvudet verkligen, verkligen inte vill. Det kan vara värt att prova, för om det funkar så är det en himla boost att veta att kroppen kan röra på sig även om hjärnan och känslolivet är mos.

KRAM!
Usch, det där låter verkligen inget kul hörru! Jag håller med tassen: det låter som att en promenad med något bra i lurarna skulle kunna vara vad du behöver just nu. Låta hjärnan slappna av lite och få ut lite endorfiner i kroppen. Men du känner ju dig själv bäst, såklart. Hoppas att det känns lite lättare snart! :heart
Jag gick en sväng ner på stan och planterade om lite växter, missade tyvärr möhippan pga årets värsta migrän men det var kanske lika bra det, egentligen. Igår körde jag lite yoga här hemma och det mesta känns lite mer okej nu. Tack för att ni alltid stöttar även om min närvaro i tråden är lite växlande. :heart
 
Tycker det låter som en bra plan. :)

Just bänk tycker jag är svårt att göra då och då, för det är så tekniskt. Mark kan man slå PB i efter att inte ha markat på en månad, men det funkar fan inte i bänk. :D

Ja det är ju så och det väl antagligen därför jag inte orkade bygga upp mig för att orka ligga kvar på 40 kg :D Har kört en del lättare set för att öva teknik de ggr jag bänkat istället för att fokusera på att maxa så kanske är det bättre teknik som hjälper mig också nu.
 
Tränade på egen hand imorses!
Körde en variant av bear complex
-5 deadlift
-5 clean
-5 frontsquat
-3 pushpress
-5 backsquat
Körde 1 varv på 30 kg och 3 varv på 35 kg, pressarna var riktigt tunga så därför gjorde jag bara 3 där 😅

Efter det lite bålstyrka då det är en av mina svaga punkter 😄 opererade bort blindtarmen för 2 månader sen så efter det var det verkligen ett bra tillfälle att ta tag i det ordentligt!
 
Promenad med två hästar, hunden och familjen igår. Sen en halvtimmes ridtur på unghästen :)

Ikväll ska jag och maken springa långpass tillsammans.
 
I går fick jag för mig att jogga rundan på 7,3 km. Bortsett från en backe på slutet som var rejäl tung hade jag en helt ok känsla. Att jogga har blivit en mentalt tung grej för mig så jag blir löjligt nöjd när jag fixar det.

Idag cyklade jag en timme med varierat motstånd i ett bastuvarmt gym.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp