Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är du avrådd från det när du ammar? Minns inte att jag blev avrådd från det när jag ammade så blev nyfiken :)
För att relaxin (hormonet som ger foglossning) finns kvar fram till ett par månader efter avslutad amning. Var instruktören på mammaträningen som sa. Risken är väl överrörlighet etc tror jag.
 
Vad innebär det rent praktiskt egentligen? Jag har för mig att jag har hört att det räcker med rätt lite för att det ska synas när man går, för att man ska halta lite liksom. Men så är det kanske inte?
För min del är jag född så. Det syns när jag går och benen är olika musklade. Har inlägg i skorna men borde köpa nya.
Antar att min kropp inte vet ngt annat för jag har aldrig haft smärtor pga oliksidigheten.
 
Vad innebär det rent praktiskt egentligen? Jag har för mig att jag har hört att det räcker med rätt lite för att det ska synas när man går, för att man ska halta lite liksom. Men så är det kanske inte?

Jag fick veta detta för två år sen och är antagligen född med det. Jag har haft problem med fotleder så länge jag minns och det berodde på att jag automatiskt kompenserade de korta benet med att gå mera på utsidan foten. Jag är snedmusklad pga detta och högeraxeln är lägre, höger sätesmuskel förkortad och väldig stel och jag får lätt ont i ryggen. Allt har blivit bättre efter att jag fick reda på detta och började ha kilsulor på drygt 1cm i vänsterskon och började styrketräna och stretcha. Tror inte jag haltat nåt eftersom jag kompenserat självmant med att gå på utsidan foten.
 
Hästarna har vilodag idag så ingen ridning. Funderar på om jag orkar gå ut och gå en sväng trots värmen. Blev sjösvett av att fodra hästar och olja hovar förut :cautious:
 
För min del är jag född så. Det syns när jag går och benen är olika musklade. Har inlägg i skorna men borde köpa nya.
Antar att min kropp inte vet ngt annat för jag har aldrig haft smärtor pga oliksidigheten.
Jag fick veta detta för två år sen och är antagligen född med det. Jag har haft problem med fotleder så länge jag minns och det berodde på att jag automatiskt kompenserade de korta benet med att gå mera på utsidan foten. Jag är snedmusklad pga detta och högeraxeln är lägre, höger sätesmuskel förkortad och väldig stel och jag får lätt ont i ryggen. Allt har blivit bättre efter att jag fick reda på detta och började ha kilsulor på drygt 1cm i vänsterskon och började styrketräna och stretcha. Tror inte jag haltat nåt eftersom jag kompenserat självmant med att gå på utsidan foten.
Intressant! Tack för att ni berättade och vad skönt att ni båda tycks ha hittat lösningar som fungerar! :)
 
Tjoho, 6 timmar till semestern! :banana: Det blir 12 härliga dagar i sommarhuset på stranden, med sambon och hela min svenska familj :love:

Planen träningsmässigt är att träna lite när andan faller på, helt enkelt. Vi har inte mycket planerat förutom en tur på islandshästar, så det kommer att finnas gott om både anledningar och tid att röra lite på sig. Jag tänker dock inte sätta upp något direkt mål, utan vill slappna av helt och göra det som faller mig in bara. Tycker att jag sätter tillräckligt med press på mig själv i vardagslivet för att vilja göra det när jag har semester :p
 
Tjoho, 6 timmar till semestern! :banana: Det blir 12 härliga dagar i sommarhuset på stranden, med sambon och hela min svenska familj :love:

Planen träningsmässigt är att träna lite när andan faller på, helt enkelt. Vi har inte mycket planerat förutom en tur på islandshästar, så det kommer att finnas gott om både anledningar och tid att röra lite på sig. Jag tänker dock inte sätta upp något direkt mål, utan vill slappna av helt och göra det som faller mig in bara. Tycker att jag sätter tillräckligt med press på mig själv i vardagslivet för att vilja göra det när jag har semester :p

Låter som en bra plan! :love:
 
55 min cykel/CT på gymmet. Svettas och eftersvettas något otroligt. Nu blir det stranden resten av dagen.
 
30 grader i kväll på min jogg-dag - och i kväll vill jag vara klar i tid för att kunna ge mig ut och fotografera månförmörkelsen också. Tur att jag joggar delvis utmed stranden, ifall det blir för djävligt.
 
Yep, träningsvärk idag! Inte oväntat...
Några km promenad avklarade också. Sonen har klättrat på äventyrsbana :)

På måndag är det dags att ta tag i kosten (eller sockret iaf)!
 
Varit ute och cyklat totalt en timme idag, hade en del ärenden som jag gjorde på lite olika ställen på vägen så hur många kilometer det blev har jag ingen större koll på idag. Men en timmes aktiv cykling var det och hela turen tog ca 2,5 timme inklusive ärendena. Blir en sväng till med cykeln strax ska bort till affären och handla några saker.
 
Tjoho, 6 timmar till semestern! :banana: Det blir 12 härliga dagar i sommarhuset på stranden, med sambon och hela min svenska familj :love:

Planen träningsmässigt är att träna lite när andan faller på, helt enkelt. Vi har inte mycket planerat förutom en tur på islandshästar, så det kommer att finnas gott om både anledningar och tid att röra lite på sig. Jag tänker dock inte sätta upp något direkt mål, utan vill slappna av helt och göra det som faller mig in bara. Tycker att jag sätter tillräckligt med press på mig själv i vardagslivet för att vilja göra det när jag har semester :p

Härligt, jag har semester nu och efter danskursen förra veckan så har jag en slapp vecka denna veckan och jag gör inget mer än precis det faller som mig in. Jag är också bra på att sätta press på mig själv i vardagen så jag har inte ens någon större tidskoll förutom när jag absolut måste under semestern. Äter när hungern faller på och inte på några bestämda tider och gör det jag själv känner för och inget mer. Sen har det ändå blivit långa cykelturer men det är för att jag älskar att cykla. Njuuut av din semester! :)
 
Idag var det ett pass som hette duga!

Team av 3!
40 cal rodd/60 cal assaultbike
75 powerclean
75 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
60 powerclean
60 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
45 powerclean
45 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
30 powerclean
30 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
15 powerclean
15 thrusters

Sen skulle man avsluta med antingen rodd eller assaultbike men så långt hann vi inte!
Körde varann gång rodd/varann gång cykel mellan repetionerna!
Var fruktansvärt jobbigt för pulsen fick aldrig chans att gå ner ens lite 😅😅
 
30 grader i kväll på min jogg-dag - och i kväll vill jag vara klar i tid för att kunna ge mig ut och fotografera månförmörkelsen också. Tur att jag joggar delvis utmed stranden, ifall det blir för djävligt.

Jag gav faktiskt upp och kröp in på gymet. Lite mildare temperatur i alla fall. Kort sväng på löpbandet och sedan lite improvisation med fria vikter och maskiner. Bara för att ha gjort något, och det var skönt att köra igenom magmusklerna.
 
Jag är och hälsar på släkt. Sprang 7,5 km igår och tänkte därför springa en liten kortare runda idag. Men för första gången någonsin, mitt lokalsinne brukar inte svika mig, så sprang jag vilse! Och telefonjäkeln hängde sig så att gps och kartor inte fungerade. Och efter omstart hade jag plötsligt bara 9 procents batteri kvar. Så bestämde mig för att springa lite på måfå i försök att hitta ngt jag kände igen. Hade dessutom barnet med i sulky som var rejält tungkörd och stötkänslig. Så det var lite jobbigt läge. Som tur var hittade jag rätt tillslut. Blev en 9 km runda. Inte alls vad jag hade tänkt mig.
 
Idag var det ett pass som hette duga!

Team av 3!
40 cal rodd/60 cal assaultbike
75 powerclean
75 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
60 powerclean
60 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
45 powerclean
45 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
30 powerclean
30 thrusters
40 cal rodd/60 cal assaultbike
15 powerclean
15 thrusters

Sen skulle man avsluta med antingen rodd eller assaultbike men så långt hann vi inte!
Körde varann gång rodd/varann gång cykel mellan repetionerna!
Var fruktansvärt jobbigt för pulsen fick aldrig chans att gå ner ens lite 😅😅


Oj det var verkligen intensivt! Men härligt att ta ut allt man har i kroppen under ett intensivt pass! Bra jobbat.
 
Jag är och hälsar på släkt. Sprang 7,5 km igår och tänkte därför springa en liten kortare runda idag. Men för första gången någonsin, mitt lokalsinne brukar inte svika mig, så sprang jag vilse! Och telefonjäkeln hängde sig så att gps och kartor inte fungerade. Och efter omstart hade jag plötsligt bara 9 procents batteri kvar. Så bestämde mig för att springa lite på måfå i försök att hitta ngt jag kände igen. Hade dessutom barnet med i sulky som var rejält tungkörd och stötkänslig. Så det var lite jobbigt läge. Som tur var hittade jag rätt tillslut. Blev en 9 km runda. Inte alls vad jag hade tänkt mig.
Usch ingen rolig känsla att vara vilse, men tur du hittade rätt till slut. Telefonen är inte alltid att lita på jobbigt när det inte funkar när man som bäst behöver den.
 
Jag gav faktiskt upp och kröp in på gymet. Lite mildare temperatur i alla fall.

Jag gav inte upp, men jag tvingades till visst omfall pga vädrets makter. Solkurvor och allmänt haveri i kollektivtrafiken dvs hemkomst i tämligen irriterat skick och två timmars försening inklusive trängsel på buss. Trött och hungrig så åt lite för mycket för nära springdags.

Omfördelade därför till att gå milrundan med början vid kl 21 och kombinerade med månspaning. Det måste vara en tropisk natt för det kändes fortfarande som långt över 20 grader framåt 2230.

Och SÅ mycket folk det var ute också framåt kl 23 - kändes som 200 % av hela befolkningen i områdena där jag passerar! :eek: Alla åldrar från småbarn till åldringar, i trädgårdarna, på altanerna, på stranden, på bryggorna, folk badade lika mycket som om det varit mitt på dagen, några cyklade, några promenerade, några hånglade, några satt på bänkar och tittade på himlen. Men ALLA var ute. Och så månen på det. Stämningsfullt och konstigt på en gång.

Helt overklig runda när man jämför med hur det brukar vara, eller en blåsig fredagkväll i november näst man som mest kan skymta någon gestalt som tittar på Idol och käkar tacos bakom ett fönster.

Satsar på något bättre förutsättningar att springa i morgon (jag springer ju långt från hela milen ännu). I alla fall drygt 19 000 steg både i går och idag och intakt stegmålssvit - nu på 33 dagar - med en milrunda om dagen och minst 15 000 steg.
 
Tog en promenad på 45 min trots värmen igår. Sen blev det inget annat än bad och lire simning i sjön :)

Idag är tanken löpning och ridning av båda hästarna och promenad eller något med shettisen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 906
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp