Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten morgonpromenad med hunden förut och på lunchen ska jag eventuellt med kollegan till hennes gym och lunchträna. Hon är instruktör där och skulle ge mig ett gästpass isåfall :) Annars blir det nog inge mer idag. Ska måla så vi blir klara med det snart.
 
Blev ett intensivt benpass på lunchen ihop med kollegan. Kommer kännas i morgon :p

Efter jobbet ska jag rida. Maken och ungarna skulle köra shettisen samtidigt så det blir perfekt :)
 
Förra veckan tränade jag varje dag :bump:

Är lite otålig o vill se resultat men försöker lugna mig själv. Jag har höjt motstånd och tid på crossfiten från 15-20 min motstånd 3 till 6
Men skrotlyftet ligger jag på samma vikter... allt kör jag 3x10 på och vill inte göra färre

axlar, traps(?) mage, knäböj och rygg
 
Sammanfattar förra veckan med två rena löppass, ett rent styrkepass, ett styrkepass där jag avslutade med löpintervaller, fem ridpass och sju promenader.

Målet denna veckan är att motionera islandshästarna fem pass var och shettisen fyra pass. Själv ska jag gymma två ggr och springa tre ggr.
 
Förra veckan tränade jag varje dag :bump:

Är lite otålig o vill se resultat men försöker lugna mig själv. Jag har höjt motstånd och tid på crossfiten från 15-20 min motstånd 3 till 6
Men skrotlyftet ligger jag på samma vikter... allt kör jag 3x10 på och vill inte göra färre

axlar, traps(?) mage, knäböj och rygg

Bra jobbat! Crosstrainern tycker jag är lättare att köra i lite olika intervaller, i alla fall om man ska hålla på länge och som mer än uppvärmning, för annars blir jag så uttråkad så jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag brukar göra fem minuter snabbare tempo på 12 i motstånd, en - en och en halv minut på kanske 5 för att låta pulsen gå ner och två minuter på tyngre men lite långsammare, nu har jag legat på 18 där. Och sedan vila igen på lågt motstånd i 60-90 sekunder.

Sedan kör jag igenom den omgången fyra repetitioner så det blir ungefär 40 minuter totalt + nedvarvning fem minuter. (fast så orkar jag inte köra varje dag förstås!)

Den här veckan satsar jag på att försöka få in ett par sådana pass kombinerat med lite styrka + tre rundor löpning (och lite blandade nöjen). Helst också en längre cykelrunda men det får vänta till helgen.
 
Sammanfattar min träningsvecka också för att komma igång med skrivandet :D! Förra veckan blev det fyra pass på crosstrainern, tre på 60 minuter och ett pass på 75 min. Samtliga pass med 12 i motstånd och i gravidanpassad hastighet (jag kör aldrig på puls utan ser till att jag aldrig behöver börja andas med öppen mun under passet). Kör för övrigt samma taktik i löparspåret även som icke-gravid - måste jag andas genom munnen under ett långpass (med undantag för längre/brantare uppförsbackar) så saktar jag ner farten.

Crosstrainer är fasiken världens bästa pannbensträning... så ofantligt tråkigt att man vill gå av hela tiden, men väldigt tillfredsställande att klara av. Fram till för ett par veckor sedan körde jag pass på 90 minuter och det borde banne mig generera i någon form av pris för mental uthållighet!
 
Bra jobbat! Crosstrainern tycker jag är lättare att köra i lite olika intervaller, i alla fall om man ska hålla på länge och som mer än uppvärmning, för annars blir jag så uttråkad så jag vet inte var jag ska ta vägen. Jag brukar göra fem minuter snabbare tempo på 12 i motstånd, en - en och en halv minut på kanske 5 för att låta pulsen gå ner och två minuter på tyngre men lite långsammare, nu har jag legat på 18 där. Och sedan vila igen på lågt motstånd i 60-90 sekunder.

Sedan kör jag igenom den omgången fyra repetitioner så det blir ungefär 40 minuter totalt + nedvarvning fem minuter. (fast så orkar jag inte köra varje dag förstås!)

Den här veckan satsar jag på att försöka få in ett par sådana pass kombinerat med lite styrka + tre rundor löpning (och lite blandade nöjen). Helst också en längre cykelrunda men det får vänta till helgen.

Åh herregud! Bra gjort av dig :) starkt

Nått sånt borde jag med göra, nu maler jag på samma motstånd i 15min...
 
Har kört första veckans pass nu och jag gick från mina 3x10 och la på vikt när jag körde knäböj istället. Så det blev 1x10 och 2x5 med först 3kg extra på stången (den väger 15) och sen 5kg extra

Blev tyngre på mage och traps med men lika många rep
 
Sammanfattar min träningsvecka också för att komma igång med skrivandet :D! Förra veckan blev det fyra pass på crosstrainern, tre på 60 minuter och ett pass på 75 min. Samtliga pass med 12 i motstånd och i gravidanpassad hastighet (jag kör aldrig på puls utan ser till att jag aldrig behöver börja andas med öppen mun under passet). Kör för övrigt samma taktik i löparspåret även som icke-gravid - måste jag andas genom munnen under ett långpass (med undantag för längre/brantare uppförsbackar) så saktar jag ner farten.

Crosstrainer är fasiken världens bästa pannbensträning... så ofantligt tråkigt att man vill gå av hela tiden, men väldigt tillfredsställande att klara av. Fram till för ett par veckor sedan körde jag pass på 90 minuter och det borde banne mig generera i någon form av pris för mental uthållighet!

SHIT! 60min på crosstrainern, starkt!

Fan jag är ju sämst :D

Jag brukar ta på tvn här o titta samtidigt. Sjukt långtråkigt
 
Har ni några mål nu inför hösten och vintern? :)

Börjat knåpa på mina nu när det närmar sig att jag kan lägga mer tid på styrketräning istället för mestadels löpning.

* Marklyft - 100 kg x 3 reps
*Bänkpress - 45 kg x 1 reps
*Knäböj - 70 kg x 3 reps
*Styrketräna 4 dagar i veckan (två rena styrkepass, 1 rent löppass och ett kombinerat styrke + löpning)
 
Fram till för ett par veckor sedan körde jag pass på 90 minuter och det borde banne mig generera i någon form av pris för mental uthållighet!

Verkligen! :eek: Du borde få alla mina Garminpokaler och några till i tapperhetspris, 45 minuter är nog min absoluta smärtgräns och det går bara genom att dela upp passen i fyra tiominuters sjok. Jag är noga med att hitta någon peppande musik också för att överleva.

Men för att jag inte ska glo på klockan hela tiden och få en psykos över hur lång tid det är kvar, så brukar jag avleda uppmärksamheten med att räkna bilar som passerar på gatan utanför. Alternativt textremsor på Hem till gården eller vad det är som utspelar sig på tvskärmen. Och så får jag inte titta på klockan igen förrän det har passerat 20 bilar eller tre röda bilar eller rullat förbi tjugo textremsor.

Det är ju det att den ger rätt bra träningseffekt med liten risk för överbelastning, annars hade jag aldrig i livet ägnat tid åt något så trist som crosstrainern. Det ska finnas någon slags "random hill-program" men det har jag inte vågat testa. Kanske skulle det öka spänningen från noll komma noll till noll komma nollnollnollnollett?
 
Mina mål är mest löpningsrelaterade, springa milen stadigt under timmen är målsättningen under hösten och som en hygglig grund inför ev halvmarasatsning eller mer till nästa år.

Förutom Midnattsloppet så är jag också väldigt sugen på att testa ett riktigt zombielopp, det gick ett på 5 km på High Chaparral förra hösten som jag länge sneglade på men tyckte jag var i för dålig form för. Men det ser ju galet kul (och läskigt) ut!

Men sedan vill jag också hålla igång ridningen så gott det går, kan jag hålla 3-4 ridpass för båda hästarna per vecka så är det ok. OCH - helst - peta in styrketräning kanske ett par pass i veckan, mer är inte realistiskt att hoppas på. Ibland då i kombination med den vidriga crosstrainern. Jag borde bli bättre på att köra styrketräning hemma men det är supersvårt att hålla kontinuiteten i det. Det funkar så mycket bättre med ett riktigt pass på gymmet trots att det finns gott om övningar som funkar i vardagsrummet.
 
Nämen usch, stackare! Jag kunde verkligen känna frustrationen när jag läste inlägget, men det var rätt underhållande läsning ändå :p Sjukt imponerad av att du inte bara la dig i en hög och gav upp, bra jobbat! Och hoppas att både kroppen och knoppen känns bättre snart förresten :heart

Jag har ändå lite envishet i mig :D

Tack :heart
 
Har ni några mål nu inför hösten och vintern? :)

Börjat knåpa på mina nu när det närmar sig att jag kan lägga mer tid på styrketräning istället för mestadels löpning.

* Marklyft - 100 kg x 3 reps
*Bänkpress - 45 kg x 1 reps
*Knäböj - 70 kg x 3 reps
*Styrketräna 4 dagar i veckan (två rena styrkepass, 1 rent löppass och ett kombinerat styrke + löpning)

Jag vet verkligen inte alls vad jag ska göra vad gäller träningen, plus att jag verkligen måste ta ett krafttag vad gäller maten (läs; börja laga mer mat och äta mycket, mycket, mycket mindre godis och andra godsaker), så jag ska testa onlinecoachning i några månader. Det börjar på måndag och jag vet inte mycket om det alls egentligen, var ett ganska spontant infall. :p Det ska i alla fall vara med en dedikerad tränare/coach, man ska få träningsupplägg och hjälp med kosten och möjlighet till snabb feedback (inom ett dygn) och en massa mer. Det blir säkert bra bara att ha någon utomstående som jag måste stå till svars inför. Funkade ju finfint när jag började träna och använde mig av vanlig PT, så jag tänkte att det kunde vara värt ett försök. :)
 
Jag vet verkligen inte alls vad jag ska göra vad gäller träningen, plus att jag verkligen måste ta ett krafttag vad gäller maten (läs; börja laga mer mat och äta mycket, mycket, mycket mindre godis och andra godsaker), så jag ska testa onlinecoachning i några månader. Det börjar på måndag och jag vet inte mycket om det alls egentligen, var ett ganska spontant infall. :p Det ska i alla fall vara med en dedikerad tränare/coach, man ska få träningsupplägg och hjälp med kosten och möjlighet till snabb feedback (inom ett dygn) och en massa mer. Det blir säkert bra bara att ha någon utomstående som jag måste stå till svars inför. Funkade ju finfint när jag började träna och använde mig av vanlig PT, så jag tänkte att det kunde vara värt ett försök. :)

Spännande! Jag har tänkt prova detsamma flera ggr men aldrig tagit tag i det. Du får uppdatera om hur det går och vad du tycker :)
 
Crosstrainer är fasiken världens bästa pannbensträning... så ofantligt tråkigt att man vill gå av hela tiden, men väldigt tillfredsställande att klara av. Fram till för ett par veckor sedan körde jag pass på 90 minuter och det borde banne mig generera i någon form av pris för mental uthållighet!
Ja herregud ja... Jag klarar max 15 minuter, har pinat mig igenom ett pass på 20 minuter en gång och gör aldrig om det! Men så ogillar jag också all sorts träning som innebär att man gör samma sak i mer än typ fem minuter åt gången :angel:

Har kört första veckans pass nu och jag gick från mina 3x10 och la på vikt när jag körde knäböj istället. Så det blev 1x10 och 2x5 med först 3kg extra på stången (den väger 15) och sen 5kg extra

Blev tyngre på mage och traps med men lika många rep
Bra jobbat! Modigt att lägga på mer vikt, det känns alltid lite läskigt tycker jag!

Har ni några mål nu inför hösten och vintern? :)

Börjat knåpa på mina nu när det närmar sig att jag kan lägga mer tid på styrketräning istället för mestadels löpning.

* Marklyft - 100 kg x 3 reps
*Bänkpress - 45 kg x 1 reps
*Knäböj - 70 kg x 3 reps
*Styrketräna 4 dagar i veckan (två rena styrkepass, 1 rent löppass och ett kombinerat styrke + löpning)
Bra idé att klottra ner lite mål, jag är så himla dålig på det annars! Tycker dina låter både roliga och rimliga!

Mina mål är som följer:

- 3x3 strikta pull ups
- Fortsätta med crossfit minst två gånger i veckan och fortsätta att utmana mig själv, både fysiskt och mentalt, varje pass.
- Fortsätta utvecklas mentalt och våga lita mer på min kropp både när det kommer till styrkeövningar och gymnastikövningar. Inte fega ur och välja det lättaste alternativet "för att vara på den säkra sidan"
- Relaterat till ovan: Våga stå på händer utan vägg (men med någon som fångar benen i luften)
 
Inte varit på topp de senaste dagarna så träningen har uteblivit, men gick en långpromenad idag som lite kompensation.

Mål då.. om jag får till rörligheten så är SM 2019 (pole dance) inte en omöjlighet, men 2020 är väl mer rimligt. Så det krävs både massa styrka och rörlighet tills dess, men det är verkligen mitt stora mål.
 
Var ute på en längre promenad med kompis och hund idag. Imorn blir det gymmet. Har dessutom lyckats hålla lite ordning på maten och är lite pepp på att fortsätta. :)

Edit: Just det- yoga igår också!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 902
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp