Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja herregud ja... Jag klarar max 15 minuter, har pinat mig igenom ett pass på 20 minuter en gång och gör aldrig om det! Men så ogillar jag också all sorts träning som innebär att man gör samma sak i mer än typ fem minuter åt gången :angel:


Bra jobbat! Modigt att lägga på mer vikt, det känns alltid lite läskigt tycker jag!


Bra idé att klottra ner lite mål, jag är så himla dålig på det annars! Tycker dina låter både roliga och rimliga!

Mina mål är som följer:

- 3x3 strikta pull ups
- Fortsätta med crossfit minst två gånger i veckan och fortsätta att utmana mig själv, både fysiskt och mentalt, varje pass.
- Fortsätta utvecklas mentalt och våga lita mer på min kropp både när det kommer till styrkeövningar och gymnastikövningar. Inte fega ur och välja det lättaste alternativet "för att vara på den säkra sidan"
- Relaterat till ovan: Våga stå på händer utan vägg (men med någon som fångar benen i luften)


Jag sätter alltid mål både med mig själv och hästarna, allt blir så mycket lättare då tycker jag :D Den tränare jag rider för gällande uppbyggande träning har präntat in en bild i huvudet på oss där vi skriver ner våra mål och hur vi ska ta oss dit. Detta använde jag mig av med min egen träning också nu.

Tycker du har bra mål! Roligt att du fastnat så för crossfit. Jag tycker fortfarande det känns skrämmande :p
 
Ridning igår medan maken och barnen körde shettisen :)

Halvtimmes promenad idag på morgonen med hunden och efter jobbet idag tänkte jag rida unghästen.
 
Första dagen på gymmet igår efter nästan en månads uppehåll. Det kändes väldigt väldigt skönt att vara tillbaka, och skönt att komma igång igen. Jag har träningsvärk idag, vilket också känns bra :)

Jag har satt upp som mål att jag vill börja konditionsträna mer, och ett delmål i det är att jag vill börja springa 5 km tre gånger i veckan. Min plan är att börja med att springa 1 km, och när det känns bra öka till 2 osv. Jag skulle säkert kunna springa dem där fem direkt, men nu vill jag göra rätt och ta det i kroppens takt :)
 
@FengurLaugar

Mitt övergripande mål är att hålla igång träningen framöver. Jag har aldrig tidigare tränat regelbundet utöver ridningen.

Sen har jag som mål att springa några lopp också. Def ett i maj (som jag sprungit förut) och möjligen ett under tidig vår. Båda är på kortare distanser. Ska försöka få till ngt millopp också.

Det långsiktiga målet är att springa milen på runt 40 min. Om det är möjligt och hur lång tid det tar att nå dit har jag inte en aning om. Men det är ett mål som ger mig motivation och som jag känner en förhoppning om att klara.

Jag har, i vart fall inte än så länge, något sug efter att springa hel/halvmaror.
 
@FengurLaugar

Mitt övergripande mål är att hålla igång träningen framöver. Jag har aldrig tidigare tränat regelbundet utöver ridningen.

Sen har jag som mål att springa några lopp också. Def ett i maj (som jag sprungit förut) och möjligen ett under tidig vår. Båda är på kortare distanser. Ska försöka få till ngt millopp också.

Det långsiktiga målet är att springa milen på runt 40 min. Om det är möjligt och hur lång tid det tar att nå dit har jag inte en aning om. Men det är ett mål som ger mig motivation och som jag känner en förhoppning om att klara.

Jag har, i vart fall inte än så länge, något sug efter att springa hel/halvmaror.

Spännande!

Milen under 40 min är inget dåligt mål! Nästa vår och sommar tänkte jag försöka träna mig till att klara milen stadigt under timmen :p Jag springer ändå en hel del, särskilt nu när jag ska försöka genomföra en halvmara, men jag är ingen snabblöpare, kommer antagligen aldrig bli heller.
 
Eftersom jag inte vet när bebisen tänker komma ut och hur kroppen kommer att må efteråt har jag inte satt upp några specifika mål för hösten, men så fort som det är det är rimligt - utan att stressa kroppen - vill jag komma tillbaka i OK löparform. För mig innebär det att utan megaansträngning kunna springa milen under 50 min, halvmilen under 23 min och halvmaran under 1.55. Därefter får jag känna efter om jag tycker det känns värt ansträningen som krävs för att pressa ner tiderna ytterligare. För mig är det ungefär däromkring gränsen går för när det börjar krävas intervall- och backträning för att bli snabbare.

Sen vill jag gärna bli starkare under nästa år, men jag har inte kommit så långt att jag formulerat konkreta mål ännu. Jag har för lite vana av styrketräning för att veta som som krävs för vilka resultat och vad det är värt. Får läsa på! Just nu är liksom mål nummer ett att få ut det här barnet, bli av med jättemagen och överleva första tiden som tvåbarnsmamma :angel:!
 
Eftersom jag inte vet när bebisen tänker komma ut och hur kroppen kommer att må efteråt har jag inte satt upp några specifika mål för hösten, men så fort som det är det är rimligt - utan att stressa kroppen - vill jag komma tillbaka i OK löparform. För mig innebär det att utan megaansträngning kunna springa milen under 50 min, halvmilen under 23 min och halvmaran under 1.55. Därefter får jag känna efter om jag tycker det känns värt ansträningen som krävs för att pressa ner tiderna ytterligare. För mig är det ungefär däromkring gränsen går för när det börjar krävas intervall- och backträning för att bli snabbare.

Sen vill jag gärna bli starkare under nästa år, men jag har inte kommit så långt att jag formulerat konkreta mål ännu. Jag har för lite vana av styrketräning för att veta som som krävs för vilka resultat och vad det är värt. Får läsa på! Just nu är liksom mål nummer ett att få ut det här barnet, bli av med jättemagen och överleva första tiden som tvåbarnsmamma :angel:!

Vet vad du menar :D Är ju tvåbarnsmamma själv, yngsta är 3,5 år och äldsta 6,5 år.

Jag sprang och red bara innan jag fick order från kiropraktor för 2 år sen att jag måste börja styrketräna. Jag kunde inget alls om det så jag har provat mig fram, läst på och efter hand hittat vad jag gillar och med det kommer målen :) Är glad att vi har möjligheten att ha ett litet gym hemma med ett gäng hantlar, skivstång, bänk, rack och löpband. Jag håller igång två ridhästar 5 pass/var varje vecka så ska jag träna själv funkar det inte att behöva åka iväg till ett gym flera dagar i veckan.
 
Spännande!

Milen under 40 min är inget dåligt mål! Nästa vår och sommar tänkte jag försöka träna mig till att klara milen stadigt under timmen :p Jag springer ändå en hel del, särskilt nu när jag ska försöka genomföra en halvmara, men jag är ingen snabblöpare, kommer antagligen aldrig bli heller.
Jag vet som sagt inte om det ens är realistiskt. Av vad jag läst mig till så lär det ta 3-5 års träning i så fall. Det går tydligen att kapa rätt mkt tid som ny löpare men därefter är det trögt att få ner tiden. Jag har sprungit så få pass ännu men har legat på 57 min när det varit svåra förhållanden och 52 vid gynsamma. Så egentligen är nog 45 min ett bättre och mer realistiskt mål efter långsiktig träning. Men som sagt, min bristande erfarenhet gör att jag nog är skitkass på att bedöma realistiska mål just nu. Men jag måste ha ett drömmål. Annars kommer jag aldrig hålla fast vid löpningen.
 
Jag vet som sagt inte om det ens är realistiskt. Av vad jag läst mig till så lär det ta 3-5 års träning i så fall. Det går tydligen att kapa rätt mkt tid som ny löpare men därefter är det trögt att få ner tiden. Jag har sprungit så få pass ännu men har legat på 57 min när det varit svåra förhållanden och 52 vid gynsamma. Så egentligen är nog 45 min ett bättre och mer realistiskt mål efter långsiktig träning. Men som sagt, min bristande erfarenhet gör att jag nog är skitkass på att bedöma realistiska mål just nu. Men jag måste ha ett drömmål. Annars kommer jag aldrig hålla fast vid löpningen.

Låter som du har förutsättningar till att klara det! Känner mig slö när jag kollar mina tider :rofl:
Ja mål behöver man ha! Mycket lättare att hålla fast vid saker då.
 
Bland alla roliga funktioner med Garminklockan så ingår ju också "förutsäg tävlingstider". Nu när jag mödosamt tar mig fram emot att ens springa 5 km sammanhängande i 6 minuterstempo, så kommer den med glada tillrop om att aktuella förutsägelser är milen på 57.47, halvmara 2.08 - och marathon på 4.24.

Joråsåatte. Den har höga tankar om mig och min förmåga att maxa när det gäller, det är ju fint och snällt åtminstone! :laugh:
 
Jag har inga direkta träningsmål för hösten, det enda är att hålla igång så mycket jag orkar/känner för nu sista trimestern :)

Idag var jag på gymet för första gången på länge! Motivationen för att åka till gymet när det varit jättefint väder och jag kan träna i skuggan på altanen med mina kettlebells o gummiband o vikter istället har varit låg :angel: Men nu börjar det kännas lite höstigare och jag har en ledig dag utan planer så då kom jag iväg!
Kändes faktiskt jättebra, läste lite i "Stora träningsboken för gravida" medan jag åt frukost och fick inspiration, så det blev 1 timmes helkroppspass med blandat övningar för bål/"kontroll", rörlisghetsövningar, styrkeövningar och lite pulshöjare som avslutning. Gjorde burpees för första gången på länge, kändes skitskumt att magen tog emot först istället för bröstet så struntade i armhävningsdelen utan bara hoppade bak till planka - hopp fram till händerna och sen klapp ovanför huvudet utan hopp. Räckte för lite puls nuförtiden tydligen :D

Men kändes överlag toppen som sagt :love:

Igår gjorde jag ingenting efter lång jobbhelg men i söndags körde jag 40 min styrka hemma (träningsvärk insida/baksida lår efter sumomark med kettlebell) och i lördags en halvtimmes yogapass :)
Tänkte gått en promenad igår men sov 40 min efter jobbet sitället... :p
 
Bland alla roliga funktioner med Garminklockan så ingår ju också "förutsäg tävlingstider". Nu när jag mödosamt tar mig fram emot att ens springa 5 km sammanhängande i 6 minuterstempo, så kommer den med glada tillrop om att aktuella förutsägelser är milen på 57.47, halvmara 2.08 - och marathon på 4.24.

Joråsåatte. Den har höga tankar om mig och min förmåga att maxa när det gäller, det är ju fint och snällt åtminstone! :laugh:

Sugen jag blir på ny sån klocka! Kanske kan vara nånting till när det är dags att komma igång ordentligt med träningen igen... :angel: Exakt vilken sort/märke har du?
Har haft en Garmin-klocka förr men den är nog typ 7-8 år gammal och utsliten och borttappad just nu dessutom tror jag :p Jag tyckte det gjorde jättestor skillnad för framför allt konditionsträningen att ha en bra puls-/gps-klocka :)
 
Sugen jag blir på ny sån klocka! Kanske kan vara nånting till när det är dags att komma igång ordentligt med träningen igen... :angel: Exakt vilken sort/märke har du?
Har haft en Garmin-klocka förr men den är nog typ 7-8 år gammal och utsliten och borttappad just nu dessutom tror jag :p Jag tyckte det gjorde jättestor skillnad för framför allt konditionsträningen att ha en bra puls-/gps-klocka :)
Jag har en Garmin 235. Den har de funktioner som @Lillgrådis beskrivit. Har ingen erfarenhet av andra modeller men älskar denna!
 
Haha, jag ska snart begära provision från Garmin...! Men den så jäkla rolig om man gillar nörderiet, jag brukar längta redan sista kilometern på väg hem efter att få komma in så jag får grotta ner mig i allt den upplyser mig om. Kastar mig ofta ner i soffan direkt för att få analysera tid i olika zoner och mellantider och puls och stegfrekvens och träningseffekt.

Min förra hette 405, den hade separat pulsband runt bröstet vilket var lite meckigt. Och så var det joxigt med den där touchringen som gick helt bananas så fort man var ute i regn. Och till sist bara dog den av ålderdom.

Den nya är en 235, lättare att manövrera och begripa sig på och dessutom tydligare tycker jag. Och mäter pulsen direkt vid handleden.
 
Jag sätter alltid mål både med mig själv och hästarna, allt blir så mycket lättare då tycker jag :D Den tränare jag rider för gällande uppbyggande träning har präntat in en bild i huvudet på oss där vi skriver ner våra mål och hur vi ska ta oss dit. Detta använde jag mig av med min egen träning också nu.

Tycker du har bra mål! Roligt att du fastnat så för crossfit. Jag tycker fortfarande det känns skrämmande :p
Äsch, det är bara skrämmande ibland! Och då tar man det lättare alternativet, tills man känner sig mogen för mer avancerade påhitt :D Det har faktiskt inte alls varit så mentalt jobbigt som jag befarade, åtminstone inte sett till att känna sig pressad eller "jagad" att göra saker som känns läskiga :)
Bland alla roliga funktioner med Garminklockan så ingår ju också "förutsäg tävlingstider". Nu när jag mödosamt tar mig fram emot att ens springa 5 km sammanhängande i 6 minuterstempo, så kommer den med glada tillrop om att aktuella förutsägelser är milen på 57.47, halvmara 2.08 - och marathon på 4.24.

Joråsåatte. Den har höga tankar om mig och min förmåga att maxa när det gäller, det är ju fint och snällt åtminstone! :laugh:
Alltså det är så roligt att läsa dina/era pulsklocke-historier och obeservationer :laugh:
 
Bland alla roliga funktioner med Garminklockan så ingår ju också "förutsäg tävlingstider". Nu när jag mödosamt tar mig fram emot att ens springa 5 km sammanhängande i 6 minuterstempo, så kommer den med glada tillrop om att aktuella förutsägelser är milen på 57.47, halvmara 2.08 - och marathon på 4.24.

Joråsåatte. Den har höga tankar om mig och min förmåga att maxa när det gäller, det är ju fint och snällt åtminstone! :laugh:

Vad är det för modell på klockan? :)

Edit: Såg svaret till någon annan :angel:
 
Vet vad du menar :D Är ju tvåbarnsmamma själv, yngsta är 3,5 år och äldsta 6,5 år.

Jag sprang och red bara innan jag fick order från kiropraktor för 2 år sen att jag måste börja styrketräna. Jag kunde inget alls om det så jag har provat mig fram, läst på och efter hand hittat vad jag gillar och med det kommer målen :) Är glad att vi har möjligheten att ha ett litet gym hemma med ett gäng hantlar, skivstång, bänk, rack och löpband. Jag håller igång två ridhästar 5 pass/var varje vecka så ska jag träna själv funkar det inte att behöva åka iväg till ett gym flera dagar i veckan.

Inspirerande att du lyckades komma igång med styrkan! Det är så väldigt lätt hänt att bara fortsätta med det man redan är bra på. Samtidigt ser jag verkligen fram emot en nystart, efter att ha sprungit mycket under flera års tid nu. Det svåraste blir förmodligen att komma igång, våga prova nytt och inse att det är helt okej att vara apdålig i början.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 356
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp