Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag och svägerskan på väg till hotellet efter avslutad lyftardag. Jisses vad vi lyft! Tekniktips, övningar och personbästa har smattrat i sådant tempo att man knappt hunnit höra och förstå hälften.

För er som gillar siffror kan jag berätta att jag drog PB i mark med en tvåa på 110 och en etta på 130 kg (det senare finns till allmän beskådan på Styrkebyråns insta). Jag tangerade mitt åtta månader gamla PB i bänk, 55 kg, och slog nytt PB i böj med 92,5 kg. :bump:

För er som vill veta något om själva innehållet; ni får ge er till tåls till imorgon då jag kan smält det hela lite (och då jag sitter vid en dator). :p
Ja herrejäklar vad stark du är! Så himla himla imponerande verkligen! :bow: Såg ut att ha varit en riktig pandag på alla sätt och vis :)
 
Jag avslutar träningsveckan med en riktig latmask-dag. Går fortfarande runt i pyjamas och har inte så mycket som stuckit näsan utanför dörren idag, helt enligt plan! Både hjärnan, själen och kroppen behövde en sådan här dag tror jag visst.

Veckan som gick slutade med fyra träningspass - 3 x crossfit och 1 x ridning. Red större delen av dressyrpasset igår utan stigbyglar, då mitt mål för hösten är att bli tillräckligt stark för att kunna sitta ner i traven på min medryttarhäst (som alltså har ett jäkla steg, på gott och ont), och det känns i både mage, rygg och ljumskar idag vill jag lova!

Veckan som kommer blir (i vanlig ordning i mitt liv :angel:) lite kortare än vanligt p.g.a resa, men jag tänker mig att jag kör crossfit måndag + torsdag i alla fall. Sedan åker vi på minisemester fredag-tisdag, och så tar jag nya tag med träningen när vi kommer hem därifrån. Mina crossfitskor kom förresten igår, och det ska bli jätteskoj att träna med riktiga lyftarskor för första gången i mitt liv! :bump:
 
Idag startade jag upp en ny 30-dagars utmaning med appen 7 minuter. Första dagen var ju enkel men jag vet sen förra hösten att det kommer att bli tungt ju längre jag kommer. Målet är att köra denna och sen köra lite mindre tungt några veckor med helkroppsprogrammen i appen. Sen köra en 30-dagarsutmaning till. Får se hur det fungerar. I övrigt så cyklar jag då länge vädret tillåter i höst.
 
Jag avslutar träningsveckan med en riktig latmask-dag. Går fortfarande runt i pyjamas och har inte så mycket som stuckit näsan utanför dörren idag, helt enligt plan! Både hjärnan, själen och kroppen behövde en sådan här dag tror jag visst.

Veckan som gick slutade med fyra träningspass - 3 x crossfit och 1 x ridning. Red större delen av dressyrpasset igår utan stigbyglar, då mitt mål för hösten är att bli tillräckligt stark för att kunna sitta ner i traven på min medryttarhäst (som alltså har ett jäkla steg, på gott och ont), och det känns i både mage, rygg och ljumskar idag vill jag lova!

Veckan som kommer blir (i vanlig ordning i mitt liv :angel:) lite kortare än vanligt p.g.a resa, men jag tänker mig att jag kör crossfit måndag + torsdag i alla fall. Sedan åker vi på minisemester fredag-tisdag, och så tar jag nya tag med träningen när vi kommer hem därifrån. Mina crossfitskor kom förresten igår, och det ska bli jätteskoj att träna med riktiga lyftarskor för första gången i mitt liv! :bump:
Härlig träningsvecka! Och roligt med utmaningen med medryttarhästen!

Jag har haft en precis likadan slappardag. Jag har knappt tagit några steg alls. Men kände också att det var välbehövligt.

Antalet pass blir lite missvisande då jag delat upp passen vissa dagar. Men jag har sprungit 4 d och 2,95 mil. Sen ett par skrittrundor för hand med hästen och en uppsutten skrittrunda.

Sen ska sägas att det var först nu när jag kollade på veckosammanställningen som det gick upp för mig att jag inte tränade i tors. Det hade jag helt förträngt. Hade jag kommit ihåg det hade jag masat mig ut på en runda idag. Men det var bra att jag inte gjorde det för kroppen är verkligen i behov av lite återhämtning.
 
Igår var jag på bröllop, det var trevligt men jag blir otroligt trött av såna tillställningar. Idag trött i fotlederna, inte van att gå i klackar. Ruskigt trött också, kom inte i säng förrän 04:00.

Hade tänkt springa men det blir inte bra med trötta fotleder så det fick bli ett tredje styrketräningspass. Mycket effektivt i 30 minuter, ställde timer så att setvilan inte blev för lång. Överkroppsträning blev det. Lite uppvärmning och sedan två superset: chins med fötterna i marken + rodd, armhävningar + liggande tricepspress.
 
Igår var jag på bröllop, det var trevligt men jag blir otroligt trött av såna tillställningar. Idag trött i fotlederna, inte van att gå i klackar. Ruskigt trött också, kom inte i säng förrän 04:00.

Hade tänkt springa men det blir inte bra med trötta fotleder så det fick bli ett tredje styrketräningspass. Mycket effektivt i 30 minuter, ställde timer så att setvilan inte blev för lång. Överkroppsträning blev det. Lite uppvärmning och sedan två superset: chins med fötterna i marken + rodd, armhävningar + liggande tricepspress.

Bra jobbat att överhuvudtaget orka träna efter en sån sen kväll (morgon) ! Du var ju riktig effektiv under de 30 minuterna och hann med jättemycket.
 
Nu är jag och svägerskan på väg till hotellet efter avslutad lyftardag. Jisses vad vi lyft! Tekniktips, övningar och personbästa har smattrat i sådant tempo att man knappt hunnit höra och förstå hälften.

För er som gillar siffror kan jag berätta att jag drog PB i mark med en tvåa på 110 och en etta på 130 kg (det senare finns till allmän beskådan på Styrkebyråns insta). Jag tangerade mitt åtta månader gamla PB i bänk, 55 kg, och slog nytt PB i böj med 92,5 kg. :bump:

För er som vill veta något om själva innehållet; ni får ge er till tåls till imorgon då jag kan smält det hela lite (och då jag sitter vid en dator). :p

Låter som att du är riktig stark, själv jag är inte alls insatt i det du gör men det låter väldigt tungt. Härligt att åka tillbaka ett hotell och slappa sen, det är man verkligen värd då.
 
Summering av träningsveckan = sådär. Det blev bara tre löprundor pga Malmöfestival ett par kvällar. Och de kom lite för nära inpå varandra (onsdag - fredag - söndag). Så, jag maxade eller tog i alla fall i ordentligt i onsdags och i kväll med hyggliga resultat, båda gott och väl under 70 minuter milen varav ca 6 km löpning och resten gång.

Men min kära - men lite förnumstiga - pulsklocka klassade båda dessa pass som träningseffekt 5.0 eller "överdriven träning" "Den här aktiviteten var mycket krävande. Den kan visserligen förbättra din kardiorespiratoriska förmåga avsevärt, men den kan också bli skadlig om du inte vilar tillräckligt eller om du utför den för ofta." :cool: Den tycker förmanande att jag bör återhämta mig i 72 timmar efter ett sådant pass.

Nu tänkte jag helt rebelliskt strunta i det och köra på någorlunda i fredags också, men det visade sig att min kropp hade enats med klockan så då fick det bli väldigt lugnt och bara en tio minuters sammanhängande långsam joggsekvens.

Hoppas på lite jämnare fördelning av passen kommande vecka, och att kroppen skärper till sig och svarar upp så att träningseffekten kanske inte behöver ligga kvar på överdriven. Utan att den vänjer sig vid att nu är det fasen detta som gäller. Och så att jag får in ett par pass på gymmet också.
 
Tränade i morse. Hann bara ett snabbt pass pga att jag var tvungen att tvätta öga på ovillig shettis först :p Men körde några set tunga marklyft och några set med skivstångsrodd. Ska ta en halvtimmes promenad på lunchen.
 
Kan sammanfatta förra veckan med två löppass (9 km + 10 km), två gympass, sju ridpass och promenad varje dag utom igår. Bra vecka :)

På lördag har jag och maken tänkt springa sista långpasset inför halvmaran, satsar på 18-20 km. Lämnar ungarna hos mina föräldrar och springer en tur hos dom. Så planen annars är två gympass och löppass utöver det långpasset. Unghästen har vila mån-fre så jag ska bara rida den äldsta och shettisen får vi se hur det blir med motion för med tanke på hennes irriterade öga.
 
Nä, nu är det dags att komma igång ordentligt här, både med träning och kost. Började morgonen med en promenad i regnet och åt sedan mannagrynsgröt, den enda gröt jag får i mig. Om några timmar blir det gymmet för att springa lite + träna ben, och ikväll tänkte jag försöka gå en promenad till.

Jag tycker att det här med kost är jättesvårt. Under en lång period åt jag enbart middag (och ibland ett litet mellanmål efter) pga att jag inte hade någon aptit under dagtid. Nu känner jag att det är dags att äta tre mål under dagen, men tycker att det är svårt att veta hur mycket jag borde äta. Eftersom jag förut höll vikten stabilt på att bara äta en gång om dagen känns det som att jag kommer börja gå upp i vikt av att lägga till två mål till, vilket jag också har gjort, men samtidigt antar jag att det inte alls är logiskt att jag skulle gå upp i vikt på säg 1400 kcal om dagen om jag promenerar och gymmar varje dag? Jag vill bara att min kropp och jag ska må bra, men det verkar svårt :p
 
Förutom en timmes löptur, målning och trädgårdsarbete blev det 10 km löpning nu ikväll. Sprang på 1 h och 5 min vilket är riktigt bra på milen för min del! All jäkla löpning i år börjar märkas både gällande snabbare tider och mera ork :)

En timmes RIDTUR, inte löptur…. Man ska inte skriva så sent på kvällen :p
 
Bra början förra veckan men sen blev det ingen träning efter måndagen :( legat med magsmärtor hemma hela veckan till o från. Verkar vara magsår.

De bubblar, krampar och svider nu med men jag ska gå och köra lite lugnt på crosstrainern ändå. Se hur det känns :)
 
Härlig träningsvecka! Och roligt med utmaningen med medryttarhästen!

Jag har haft en precis likadan slappardag. Jag har knappt tagit några steg alls. Men kände också att det var välbehövligt.

Antalet pass blir lite missvisande då jag delat upp passen vissa dagar. Men jag har sprungit 4 d och 2,95 mil. Sen ett par skrittrundor för hand med hästen och en uppsutten skrittrunda.

Sen ska sägas att det var först nu när jag kollade på veckosammanställningen som det gick upp för mig att jag inte tränade i tors. Det hade jag helt förträngt. Hade jag kommit ihåg det hade jag masat mig ut på en runda idag. Men det var bra att jag inte gjorde det för kroppen är verkligen i behov av lite återhämtning.
Ja, det känns skoj att ha något att jobba med! Inte för att jag har någon anledning egentligen, jag har inga tävlingsambitioner eller så, men det känns ändå som en sådan sak man "ska" kunna och som jag p.g.a lathet aldrig jobbar med sedan jag slutade rida för instruktör för en herrans massa år sedan.

Skönt att du också unnade dig en slappardag, det behövde vi nog båda två tror jag! :)
Igår var jag på bröllop, det var trevligt men jag blir otroligt trött av såna tillställningar. Idag trött i fotlederna, inte van att gå i klackar. Ruskigt trött också, kom inte i säng förrän 04:00.

Hade tänkt springa men det blir inte bra med trötta fotleder så det fick bli ett tredje styrketräningspass. Mycket effektivt i 30 minuter, ställde timer så att setvilan inte blev för lång. Överkroppsträning blev det. Lite uppvärmning och sedan två superset: chins med fötterna i marken + rodd, armhävningar + liggande tricepspress.
Grymt jobbat! Jag är precis som @nickan1 imponerad över att du förmådde dig att träna överhuvudtaget efter en sådan kväll!
Summering av träningsveckan = sådär. Det blev bara tre löprundor pga Malmöfestival ett par kvällar. Och de kom lite för nära inpå varandra (onsdag - fredag - söndag). Så, jag maxade eller tog i alla fall i ordentligt i onsdags och i kväll med hyggliga resultat, båda gott och väl under 70 minuter milen varav ca 6 km löpning och resten gång.

Men min kära - men lite förnumstiga - pulsklocka klassade båda dessa pass som träningseffekt 5.0 eller "överdriven träning" "Den här aktiviteten var mycket krävande. Den kan visserligen förbättra din kardiorespiratoriska förmåga avsevärt, men den kan också bli skadlig om du inte vilar tillräckligt eller om du utför den för ofta." :cool: Den tycker förmanande att jag bör återhämta mig i 72 timmar efter ett sådant pass.

Nu tänkte jag helt rebelliskt strunta i det och köra på någorlunda i fredags också, men det visade sig att min kropp hade enats med klockan så då fick det bli väldigt lugnt och bara en tio minuters sammanhängande långsam joggsekvens.

Hoppas på lite jämnare fördelning av passen kommande vecka, och att kroppen skärper till sig och svarar upp så att träningseffekten kanske inte behöver ligga kvar på överdriven. Utan att den vänjer sig vid att nu är det fasen detta som gäller. Och så att jag får in ett par pass på gymmet också.
Oj! Vad baserar den sådana utlåtande på, är det pulsen eller något annat?

Härligt med Malmöfestival förresten, jag är lite deppig över att jag missar den med en vecka i år!

Nä, nu är det dags att komma igång ordentligt här, både med träning och kost. Började morgonen med en promenad i regnet och åt sedan mannagrynsgröt, den enda gröt jag får i mig. Om några timmar blir det gymmet för att springa lite + träna ben, och ikväll tänkte jag försöka gå en promenad till.

Jag tycker att det här med kost är jättesvårt. Under en lång period åt jag enbart middag (och ibland ett litet mellanmål efter) pga att jag inte hade någon aptit under dagtid. Nu känner jag att det är dags att äta tre mål under dagen, men tycker att det är svårt att veta hur mycket jag borde äta. Eftersom jag förut höll vikten stabilt på att bara äta en gång om dagen känns det som att jag kommer börja gå upp i vikt av att lägga till två mål till, vilket jag också har gjort, men samtidigt antar jag att det inte alls är logiskt att jag skulle gå upp i vikt på säg 1400 kcal om dagen om jag promenerar och gymmar varje dag? Jag vill bara att min kropp och jag ska må bra, men det verkar svårt :p
Jag tror att du kommer att må väldigt mycket bättre på flera sätt av att äta oftare och mer regelbundet. Och nej, på så lite kalorier borde du definitivt inte gå upp i vikt, även om du så "bara" gymmade 2 dagar i veckan. Men det är ju en ganska stor omställning för kroppen, så jag skulle ge det några veckor så att den får vänja sig vid de nya vanorna och sedan gå vidare därifrån.
Bra början förra veckan men sen blev det ingen träning efter måndagen :( legat med magsmärtor hemma hela veckan till o från. Verkar vara magsår.

De bubblar, krampar och svider nu med men jag ska gå och köra lite lugnt på crosstrainern ändå. Se hur det känns :)
Fy tusan, magsår låter inte roligt alls! Ta hand om dig!
 
Tjoho, det står frontböj på schemat ikväll och det känns som ett ypperligt tillfälle att inviga mina nya skor! Det är dessutom en sådan övning som jag i princip aldrig fått någon coachning på, så det ska bli spännande. Hoppas bara att friktionssåret från förra veckan, som fortfarande svider som attan, inte ställer till det för mycket för mig... Får plåstra in tummen väldigt väl innan jag går dit!
 
Tjoho, det står frontböj på schemat ikväll och det känns som ett ypperligt tillfälle att inviga mina nya skor! Det är dessutom en sådan övning som jag i princip aldrig fått någon coachning på, så det ska bli spännande. Hoppas bara att friktionssåret från förra veckan, som fortfarande svider som attan, inte ställer till det för mycket för mig... Får plåstra in tummen väldigt väl innan jag går dit!

Kul med nya grejer :) Jag har beställt tajts och sport-bh från stronger jag ser framemot att få snart
 
Oj! Vad baserar den sådana utlåtande på, är det pulsen eller något annat?

Härligt med Malmöfestival förresten, jag är lite deppig över att jag missar den med en vecka i år!

Festivalen var riktigt bra! Hade jag inte haft en massa annat att pyssla med så hade jag kunnat åka dit varje kväll både för galet god mat och artisterna :) Men är (förstås) ofantligt nöjd att ha fått njuta av Thåström med band i riktig toppform i måndags, och Melissa Horn i torsdags var också mycket bra. Mycket igenkänning i fina texter.

Det här med träningseffekten och klockan lär baseras på pulsnivån och hur mycket av träningen som varit inom fem olika pulszoner, igår låg hela 64 % av träningspasset inom den högsta zonen vilket ju är ganska mycket. Men samtidigt har mina automatiskt inlagda värden för pulszonerna förändrats rejält på två år, vet inte om det är någon inställning för att jag tappat kondition som räknas om med ett försämrat VO2max.

Eller om den bara anser att nu har du plötsligt blivit SÅ himla gammal, så nu är det faktiskt jättejobbigt för dig med en snittpuls på över 155? :crazy:

Jag jämförde med en runda från 2016 på 7 km med liknande snittpuls, då snittade jag på 152 vilket gav en mer normal träningseffekt på 3.6. Men då började den högsta pulszonen på 180 - vilket jag ju knappast håller någon längre sträcka så då hade jag i princip ingen tid alls i den zonen - och nu börjar den högsta zonen på 155 som var mitt genomsnitt igår.
 
@nickan1 @Mineur Jag tror det hjälper mycket att jag inte dricker alkohol :D Och jag var inte uppe och dansade hela natten utan vi hade 1,5 timme hem plus att vi stannade och köpte med oss nattmat som vi käkade hemma vid köksbordet vid 03... :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 394
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 836
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp