Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du provat att springa med någon slags app? Jag tänker typ C25K, Nike+Run Club eller liknande. Där kan man ju dels få färdiga program att följa, och dels fixa så att den kommer med lite glada tillrop under passets gång. Jag motiverades av att vilja ha en grön bock bredvid varje planerat pass vid veckans slut, och tyckte dessutom att det var lättare att ta mig ut när jag redan hade en väldigt klar idé om vad jag behövde göra.

Jag sprang med Endomondo förut, men nu har jag liksom lagt mig av med alla såna där grejer. Det är en bra idé att testa igen!
 
Förresten låg jag inatt och bestämde mig för att jag skulle få in ett löp-pass nu på morgonen, men logistiken övermannade mig tyvärr, och istället dricker jag kaffe och försöker komma igång med jobb. Suck. Nåja, tanken om löpning på morgonen innan jobbet är åtminstone väckt. Nu blir det inga fler chanser förrän i helgen för vi är bortresta. Möjligen om jag tar med löpgrejer till Stockholm, då kan det bli en kort tur på fredag. Hm....... Det ska jag försöka få till.
 
@Mineur Nej, vad tråkigt med ryggen! :( :down: Hoppas verkligen att det går över snabbt igen. Är övningarna du gör tänkta att stärka ryggen eller gör du andra övningar för det?

Tack för rådet kring maten! Just nu kan jag inte lyssna till hungersignalerna för jag har konstant hungerskänsla sedan jag började träna. Vilket jag aldrig annars har problem med. Men jag tror att jag kan få rätsida bara genom att öka antalet kcal på varje mål. Jag har redan vanan att äta ofta och mkt protein. Men tror att jag ska tänka lite mer på kolhydraterna också. Tänker att jag får prova mig fram lite och se vad som fungerar.
 
Ikväll är det första kurstillfället på pole dancen :nailbiting:
Tjoho vad spännande! Alla jag vet som har provat på det har blivit jätteförtjusta, hoppas det gäller för dig med! :bump:
@Mineur Nej, vad tråkigt med ryggen! :(:down: Hoppas verkligen att det går över snabbt igen. Är övningarna du gör tänkta att stärka ryggen eller gör du andra övningar för det?

Tack för rådet kring maten! Just nu kan jag inte lyssna till hungersignalerna för jag har konstant hungerskänsla sedan jag började träna. Vilket jag aldrig annars har problem med. Men jag tror att jag kan få rätsida bara genom att öka antalet kcal på varje mål. Jag har redan vanan att äta ofta och mkt protein. Men tror att jag ska tänka lite mer på kolhydraterna också. Tänker att jag får prova mig fram lite och se vad som fungerar.
Ja, jag börjar verkligen bli redigt trött på den nu... Det gör lika ont idag tyvärr, men jag ska få träffa min fysioterapeut imorgon bitti och hoppas få ordentlig bukt med problemet då.

Övningarna jag fått fungerar främst för att mjuka upp och aktivera musklerna runt facettlederna i ländryggen, men nu ska jag be om övningar för att faktiskt stärka området också. Det känns som att jag behöver mer proaktiva lösningar; de jag fått hittills har mest handlat om vad jag kan göra för att bli av med värken när den väl kommer.
 
Tjoho vad spännande! Alla jag vet som har provat på det har blivit jätteförtjusta, hoppas det gäller för dig med! :bump:

Ja, jag börjar verkligen bli redigt trött på den nu... Det gör lika ont idag tyvärr, men jag ska få träffa min fysioterapeut imorgon bitti och hoppas få ordentlig bukt med problemet då.

Övningarna jag fått fungerar främst för att mjuka upp och aktivera musklerna runt facettlederna i ländryggen, men nu ska jag be om övningar för att faktiskt stärka området också. Det känns som att jag behöver mer proaktiva lösningar; de jag fått hittills har mest handlat om vad jag kan göra för att bli av med värken när den väl kommer.
Vad skönt att få tid så snabbt! Hoppas hen har några bra övningar som hjälper.
 
Usch vad tråkigt med ryggen @Mineur! Så jäkla :down: med grejer som återkommer fast man tycker man gör allt för att undvika det. Hoppas det går över snabbt och att din fysio kan ha lite tips till dig!

Jag kände mig helt oinspirerad till egen träning idag så drog igång en halvtimmes Youtube-video med en resistance band-workout. Ganska bra ändå!

Gillar verkligen mini-banden :up: Så smidiga att ha hemma och massor man kan göra med dem!
 
@Mineur jobbigt med ryggen. Jag lyckas med ojämna mellanrum få ont i ländryggen pga min höft. Det är verkligen ingen höjdare

I övrigt så fick jag lite feeling idag och sprang backintervaller i förmiddags och tog en 60 minuters promenad på lunchen. Tyvärr så har mina ben totalt lämnat in nu och det känns som en väldig uppförsbacke att gå till toaletten...
 
Övningarna jag fått fungerar främst för att mjuka upp och aktivera musklerna runt facettlederna i ländryggen, men nu ska jag be om övningar för att faktiskt stärka området också. Det känns som att jag behöver mer proaktiva lösningar; de jag fått hittills har mest handlat om vad jag kan göra för att bli av med värken när den väl kommer.

Jag som i princip aldrig har haft problem med ryggen *peppar peppar ta i trä* känner mig väldigt påmind om att ändå försöka jobba förebyggande, inte minst i takt med längre och tyngre löppass. Det är flera jämnåriga bekanta som har ryggproblem redan utan att träna och andra där ryggproblemen kommit med ökad löpträning men otillräcklig styrka, tror att det varit just ländryggen som obstruerat.

Sånt jäkla handikapp att få riktiga ryggproblem som påverkar vardagen, så det känns väldigt värt att jobba för att försöka undvika det och gärna stärka hela coredelen....
 
Well... :D dans/improvisationsdelen var som väntat svinjobbig mentalt, känner mig alltid stor, stel, och klumpig när jag dansar nykter. Skönt nog var jag långt ifrån ensam om att känna så, så vi var awkward ihop :D resten var ASKUL. Så jävla roligt. Krigsskadorna börjar visa sig också :angel:
DEE23A8C-351B-45F4-9FAD-28B66C39D685.jpeg
 
Tack för rådet kring maten! Just nu kan jag inte lyssna till hungersignalerna för jag har konstant hungerskänsla sedan jag började träna. Vilket jag aldrig annars har problem med. Men jag tror att jag kan få rätsida bara genom att öka antalet kcal på varje mål. Jag har redan vanan att äta ofta och mkt protein. Men tror att jag ska tänka lite mer på kolhydraterna också. Tänker att jag får prova mig fram lite och se vad som fungerar.
Dricker du tillräckligt? Det är ganska vanligt att förväxla törst med hunger. Annars kan det säkerligen vara en reaktion på ökad träningsmängd - jag brukar få så när jag kommer igång, men det brukar stabilisera sig när jag kommit in i att äta bättre. :)
 
Dricker du tillräckligt? Det är ganska vanligt att förväxla törst med hunger. Annars kan det säkerligen vara en reaktion på ökad träningsmängd - jag brukar få så när jag kommer igång, men det brukar stabilisera sig när jag kommit in i att äta bättre. :)
Är det? Jag kan def bli bättre på att dricka. Så det får jag prova. Tack!
 
Jag vilade som planerat igår. Körde dock de inledande övningarna på mamma-mage. Blev mest förvånad över att så basala övningar kunde kännas så pass mkt i magmusklerna. Så det kan nog bli riktigt bra att forts med!

Igår var lätt att vila då benmusklerna var trötta och stumma bara av att gå. Idag kommer det bli betydligt svårare... Idag är jag superpigg och kroppen känns superfräsch (eller nej, knäna känns lite, lite stela). Det är också helt vindstilla. Perfekt temp och strålande sol från en klarblå himmel. Så helt perfekta förutsättningar för att sticka ut en runda! Fast det hinner jag inte. Det stillasittande jobbet hägrar. Attans.
 
Usch vad tråkigt med ryggen @Mineur! Så jäkla :down: med grejer som återkommer fast man tycker man gör allt för att undvika det. Hoppas det går över snabbt och att din fysio kan ha lite tips till dig!
Ja, det är lite värdelöst faktiskt. Hade jag varit mindre aktiv hade det känts mycket mer rättvist, men jag tycker ju verkligen att jag gör massor för att förebygga problemen! Tränar, går till och från jobbet varje dag, står upp och jobbar åtminstone en timme per dag, ser till att sitta ordentligt i soffan och på kontorsstolen, undviker sådant som jag vet kan uppröra ryggen, är alltid med på stretchingen på träningen... Men ändå. Lite bitter blir jag! :angel:
Jag som i princip aldrig har haft problem med ryggen *peppar peppar ta i trä* känner mig väldigt påmind om att ändå försöka jobba förebyggande, inte minst i takt med längre och tyngre löppass. Det är flera jämnåriga bekanta som har ryggproblem redan utan att träna och andra där ryggproblemen kommit med ökad löpträning men otillräcklig styrka, tror att det varit just ländryggen som obstruerat.

Sånt jäkla handikapp att få riktiga ryggproblem som påverkar vardagen, så det känns väldigt värt att jobba för att försöka undvika det och gärna stärka hela coredelen....
Jo, det är ju ett oerhört vanligt problem tyvärr. Tycker det är jättebra att du är medveten om det!
 
Tack för all sympati för mig och min lilla rygg! Jag kom precis hem från fysioterapeuten och har blivit beordrad att börja med yoga en gång i veckan. Tydligen beror mina problem mer på brist på rörlighet än brist på styrka, så jag behöver verkligen "bara" bli bättre på att göra mina mobilitetsövningar och hålla igång det ordentligt.

Så nu ska jag sätta mig och leta efter en passande yogastudio och försöka klämma in det också - förmodligen blir det på bekostnad av ett crossfit-pass i veckan. Men om det gör att jag kan träna mer obehindrat och utan att vara rädd att få ont så är det värt rätt mycket, känner jag. Har även satt påminnelse på telefonen om att göra övningarna jag fått två gånger om dagen, oavsett om ryggen känns stel eller inte.

Blev rekommenderad "aktiv vila" den närmsta veckan, så jag kommer att skippa crossfit imorgon och istället gå en lång power walk följt av lite core-övningar, en massa stretching och ett varmt bad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 405
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 907
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp